Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tärkein ase ylipainoa vastaan olisivat rajoitukset mainontaan ja pakkauskokoihin

Vierailija
30.09.2020 |

Herkkujen pakkauskoot vain suurenee ja valikoima laajenee. Epäterveellisiä herkkuja myös mainostetaan ja tuputetaan koko ajan enemmän. Esim. bussipysäkkien isot mainokset ovat järjestäen herkkumainoksia. Ennen lapsille riitti talkoissa pieni limsa ja makkara, nykyään pitää olla myös notkuva karkki- ja sipsipöytä. Yksilöllähän se vastuu toki aina on, mutta kun se tiedetään, että aika monellakin itsekuri ei pidä, on tunnesyömisen ongelmia ym. Yhteiskunta paasaa ja syyllistää, mutta tämä mainostus- ja pakkauskokoasia olisi paljon helpompi hoitaa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten lihavuus johtuu siitä että vastuuta ulkoistetaan eikä vanhemmat hoida tehtäviä mitä heille kuuluu

Vierailija
2/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin nyt enemmän aikuisväestön ylipainoa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän niistä lihavista lapsista kasvaa?

Vierailija
4/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten lihavuus johtuu siitä että vastuuta ulkoistetaan eikä vanhemmat hoida tehtäviä mitä heille kuuluu

Tavallista kotiruokaa (keitot, laatikot, keitetyt perunat jne) halveksitaan. Siinä on se suurin ongelma.

Vierailija
5/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei aikuinen ymmärrä mitä tunkee suuhunsa niin siinä ei pakkauskoot tai mainokset merkitse tuon taivaallista. 

Vierailija
6/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa vetää 200g suklaalevyn ja se pienenis 100g kokoon, niin todennäköisesti ostaisi sitten kaksi :/

Vierailija
7/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kohdalla ainakin energiajuomat pitäisi kieltää kokonaan. 

Vierailija
8/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähtee kotoa. Olen itse ylipainoinen, lapseni on hyvin hoikka. Tosin nyt olen 20 kg saanut laihdutettua.

Olen pitänyt tiukan linjan herkkujen suhteen. Pääruoan päälle on jokin pieni herkku, leivonnainen tai jälkiruoka, mutta ei napostelua koko ajan. Kerran viikossa on herkkupäivä. Koko ajan ei ole sipsiä, limsaa, karkkia kaapeissa.

Toisaalta esim metsäretkillä meillä on aina mukana keksejä.

Kotona on syöty joka viikko keittoja ja runsaasti vihanneksia eri tavoin kypsennettyinä. Nyt päiväkodissa ihmetellään, kun lapseni on lähestulkoon ryhmän ainut, joka syö höyrytettyä parsakaalia, keitettyä porkkanaa ja keittoruokia mielellään.

Mitä te niille lapsille kotona tarjoatte, jos he eivät ole tottuneet esim syömään keittoja?

Vierailija
9/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää ostamasta sen 100g karkkipussin lapselle? 

Vierailija
10/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten nostit lapset tikunnokkaan aloituksessa?

Vierailija
11/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää ostamasta sen 100g karkkipussin lapselle? 

Tai mikä opettaa kohtuullisuuteen? Sitähän voi ostaa vaikka sen tukkukoon ja näyttää mallia kuinka sen voi jakaa kohtuullisiin annoksiin.

Vierailija
12/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole merkitystä sillä pakkauskoolla. Itselle herkku on "palkinto" kun jaksoi raskaan työpäivän. Nykyään illalla palkitsen/rentoutan itseni yhdellä lonkerolla. Tai näin ajattelin vielä 1kk sitten kunnes mun päässä syttyi lamppu ja tajusin että mä palkitsen itseäni kaikella epäterveellisellä. Pyrin tästä nyt eroon, mutta prosessi on kesken, mutta nyt juon viccyn lonkeron sijasta ja syön omenaa makean palkintona.

Jotkut herkkufirmat oikeen mainostavat tällä, esim Kinder Bueno käskee ottamaan pienen hetken itselle ja syömään yli kalliin suklaapatukan.

Terkuin Bmi yli 30

Vierailija
13/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihmetellyt sitä, että kun k-ryhmältä tulee sähköpostiin niitä henkilökohtaisia etuja, niin ne alennustuotteet ovat aina jotain sontaa ja herkkua, esim. ranskalaisia, karkkeja tai keksejä. Ostamme kyllä myös ihan oikeaa ruokaa, kuten lihaa, hedelmiä, maitotuotteita ja kasviksia. Miksei niistä kategorioista tule koskaan henkilökohtaisia alennuksia? Kyllä aleja antamalla voisi ainakin vähän ehkä pystyä ohjaamaan kuluttajaa ostamaan terveellisempää.

Vierailija
14/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämän ohjeen mukaan, jota ap ehdottaa, pitäisi Suomessa kieltää Alkot kokonaan, sekä tupakan myynti.

Aikuiset ihmiset ovat itse vastuussa syömisistään ja juomisistaan.

Pitäiskö yhteiskunnan alkaa rajoittaa tehtaita pakkausmateriaaleissa ja määrätä minkä kokoisia annoksia saa yksityinen elinkeinonharjoittaja siis kauppias ja ravintolat myydä.

Tuollainen homma olisi yhtä kuin kommunistinen valtio.

Kaikkea p.skaa joku viitsiikin ehdotella!

Vierailija
15/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole merkitystä sillä pakkauskoolla. Itselle herkku on "palkinto" kun jaksoi raskaan työpäivän. Nykyään illalla palkitsen/rentoutan itseni yhdellä lonkerolla. Tai näin ajattelin vielä 1kk sitten kunnes mun päässä syttyi lamppu ja tajusin että mä palkitsen itseäni kaikella epäterveellisellä. Pyrin tästä nyt eroon, mutta prosessi on kesken, mutta nyt juon viccyn lonkeron sijasta ja syön omenaa makean palkintona.

Jotkut herkkufirmat oikeen mainostavat tällä, esim Kinder Bueno käskee ottamaan pienen hetken itselle ja syömään yli kalliin suklaapatukan.

Terkuin Bmi yli 30

Itsensä palkitseminen jollain epäterveellisellä on tosi huono ratkaisu, mutta se tuntuu olevan usein myös se palkitsevin ratkaisu. Jos päivä on ollut raskas, ei kivan musiikin kuuntelu ja tanssiminen tunnu yhtään niin lohduttavalta/palkitsevalta kuin pussi karkkia ja aivojensa nollaaminen jollain huonolla elokuvalla.

Jossain ketjussa, jossa ihmeteltiin, että miksi tube on täynnä pskaa sisältöä, pohdin eilen, että miksi pää pitää nollata jollain huonolla asialla. Kuka meistä oikeasti nollaa päänsä lukemalla Dostojevskiä tai katselemalla ranskalaisia taide-elokuvia? Yritän itse viettää vähemmän aikaa tällä palstalla ja netissä, ja jos huomaan päivittäväni jotain keskusteluja jatkuvasti, niin suljen tämän palstan ja otan kirjan käteen. Tai ainakin yritän. :) Miksi se Dostojevski ei voisi tuntua yhtä hyvältä kuin joku roskareality?

Vierailija
16/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän maahan ei kaivata yhtään enempää valvontaa, kyttäystä ja sääntelyä.

Ylipaino johtuu pitkälti, tai siis tämä on perimmäinen syy, henkisestä pahoinvoinnista. Lisäksi köyhyys työttömyys jne. Jos elämä ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista niin paraneeko se sillä että ulkopuolelta heristetään sormea ja sanotaan tsotsot. Eikö olisi tärkeämpää tarttua juurisyihin?

Vierailija
17/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkein ase on rangaistukset

kustakin kilosta yli ihannepainon maksetaan tonni kuussa lisää veroja

näin laihtuminen tapahtuu luonnostaan kun rahat loppuu jossain vaiheessa

Vierailija
18/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiikuuinen nainen, tarvii ison pakkauksen......

Vierailija
19/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallista kotiruokaa (keitot, laatikot, keitetyt perunat jne) halveksitaan. Siinä on se suurin ongelma.

Kerrotko tarkemmin, kuka halveksii?

Vierailija
20/24 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voitaisiin tarttua myös kouluruokailussa. Esim vihannesten ja salaattien taso on siellä usein ala-arvoinen. Koulussa voitaisiin osoittaa, että terveellinen ruoka voi olla tosi hyvää.

Nyt iso osa kouluruoasta on niin kuraa, että tulee ikävä jopa sarjatuotantohampurilaista.