Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukiperhe – minkälaisessa tilanteessa sen saa?

Vierailija
29.09.2020 |

Minulla on ollut jo nuoresta asti palava halu ryhtyä sijaisperheeksi. Mieheni ei sitä kuitenkaan halua ja kunnioitan sitä.

Vaihtoehdoksi on alkanut hiipimään ajatus tukiperheeksi ryhtymisestä. Tunnen yhden äidin, jonka lapsi käy tukiperheessä. Hänellä syynä tukiverkoston puute. Lapsi kuitenkin käy hoidossa myös muilla turvallisilla ja tutuilla aikuisilla. Enemmän kuin esimerkiksi minun omat lapseni.

Täysin puolueetta kysyn, minkälaisia tilanteita teillä on, joiden lapsi käy tukiperheessä, tai joka toimit itse tukiperheenä? Pystynkö olemaan siinä työssä samalla tavalla pelastus lapselle, vai lähinnä väsyneille vanhemmille?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama tuttu on ollut tukiperheenä ja ihan jokainen tapaus on tasan samanlainen: Rutina tukiverkoston puutteesta ja sitten tukiperheelle paljastuu, että mistään tukiverkostosta ei ole pulaa vaan lapset juoksee kyläpaikasta toiseen jatkuvasti. Suoraan tuodaan viikon mummulareissulta tukiperheeseen, sieltä yksi yö kotiin ja jo on aika mennä jo tätille seuraavaksi. Ei muuta ihmeellistä kuin se, että alkukeskustelussa aina yh-äiti pillittää verkostonsa puutetta ja sitä, ettei "ikinä" saa lapsia mihinkään ja omaa aikaa. Suhteen aikana paljastuu hyväksikäyttäjä, jolla on lapselle hoitopaikkoja pilvin pimein ja tuo jopa oksennustautista lasta tukiperheeseen, kun on kaverin tuparit juuri sinä iltana ja vierailua ei voi siirtää päivällä.

Vierailija
2/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama tuttu on ollut tukiperheenä ja ihan jokainen tapaus on tasan samanlainen: Rutina tukiverkoston puutteesta ja sitten tukiperheelle paljastuu, että mistään tukiverkostosta ei ole pulaa vaan lapset juoksee kyläpaikasta toiseen jatkuvasti. Suoraan tuodaan viikon mummulareissulta tukiperheeseen, sieltä yksi yö kotiin ja jo on aika mennä jo tätille seuraavaksi. Ei muuta ihmeellistä kuin se, että alkukeskustelussa aina yh-äiti pillittää verkostonsa puutetta ja sitä, ettei "ikinä" saa lapsia mihinkään ja omaa aikaa. Suhteen aikana paljastuu hyväksikäyttäjä, jolla on lapselle hoitopaikkoja pilvin pimein ja tuo jopa oksennustautista lasta tukiperheeseen, kun on kaverin tuparit juuri sinä iltana ja vierailua ei voi siirtää päivällä.[/

Valitettavasti juuri tällainen kuva minullekin on toiminnasta tullut. 😔 Meillä on itsellä kaksi pientä lasta. Mielelläni auttaisin jotain todella apua tarvitsevaa, mutta kenenkään jokaviikkoisia ryyppyreissuja en jaksaisi mahdollistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta ajatelkaa sitä lasta, älkääkä sitä missä se mutsi luuhaa. Lapsen vointi etusijalle ja jos äiti on bilehile niin lapsen paras paikka voi olla se tukiperhe, täti tai mummola.

Vierailija
4/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta ajatelkaa sitä lasta, älkääkä sitä missä se mutsi luuhaa. Lapsen vointi etusijalle ja jos äiti on bilehile niin lapsen paras paikka voi olla se tukiperhe, täti tai mummola.

Olen tästä täysin samaa mieltä. Mutta jos hänellä jo on mummola, täti, kummitäti ja ihana naapurin täti, niin se kerran kuukaudessa meillä olo ei enää tuo huomattavaa hyötyä.

Meille se kuitenkin toisi melkoisesti muutosta perheeseen. Ja siihen muutokseen oltaisiin valmiita, mikäli se oikeasti pystyisi auttamaan jotakin.

Vierailija
5/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä paikkoja on vähän tarjolla kysyntään nähden, joten perheen tarve on kartoitettu, perhettä voi joutua jonottamaan yli kaksi vuotta vaikka tarve olisi kova, kaikilla ei ole mitään apua lasten hoitoon.

Vierailija
6/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö, minulla ihan erilaiset kokemukset tukiperheen tarpeista ja perusteista. Meidän perheen ensimmäinen tukilapsi oli lähes kielitaidottoman maahanmuuttajaäidin lapsi. Perhe oli myös vähävarainen ja lapsella oli ongelmia ilmaista itseään ja sai myös hillittömiä raivokohtauksia, jonka vuoksi mm. päivähoito oli ollut lapsen kehityksestä huolissaan.

Toinen tukilapsi. Nelilapsisen perheen nuorin. Perhe vähävarainen ja kahdella sisaruksella erityistarpeita, jonka vuoksi aikuisen huomiota ei tämä lapsi saanut aina kylliksi. Toisella vanhemmalla myös päihdeongelma, jota hoidettiin, mutta vaihtelevalla menestyksellä.

Kolmas tukilapsi oli teiniäidin lapsi. Äiti siis todella nuori ja yksinhuoltaja koska isästä ei ollut vanhemmuuteen. Sukulaisia ei juuri ollut ja me vähäiset asuivat toisella puolella Suomea. Mitään tukiverkkoja ei ollut, koska ikätovereilla ei ollut vielä lapsia. Tämä teki mm. opiskelun ja työssäkäynnin vaikeaksi.

Kaikki em. ovat todellisia esimerkkejä pääkaupunkiseudulta. Täällä on oikeasti huutava pula tukiperheistä! Ja peruste tukiperheelle ei todellakaan ole aina se ”tukiverkkojen puute”, vaan arviossa painotetaan myös monia muita asioita. Kannattaa myös ymmärtää, että se tukiperhe myönnetään ensisijaisesti tuettavan LAPSEN tarpeiden mukaan, ei sen takia että vanhemmat saisivat ilmaista hoitoapua. Joskus se voi ehkä tältä näyttää päällepäin, mutta totuus ja peruste on toinen.

Vierailija
7/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on nyt vääristynyt käsitys siitä, mikä tukiperhetoiminnan tavoite on. Sen tarkoitus ei ole pelastaa kenenkään lasta tai lapsen vanhempaa, vaan kyseessä on kaksisuuntainen vuorovaikutussuhde. Annat itse aikaasi ja huomiotasi ja saat vastineeksi uuden ihmissuhteen ja merkityksellisyyden tunteen.

Vierailija
8/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei varmaan saa kysyä, jos tuosta toiminnasta on kiinnostunut, mutta kuinka paljon tästä yhdestä viikonlopusta pe-su maksetaan? Turussa esimerkiksi?

Vierailija
9/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö että näin väsyneenä yh:na tämä vaan vahvistaa mun käsitystä siitä, että tukiperhettä ei kannata hakea (taas). En kaipaa elämääni ja lapseni elämään yhtään enempää kontrolloivia kusipäitä. Haluaisin joskus olla yksin, ihan vaan yksin ilman vastuuta ja velvollisuuksia. Olla, itkeä ja hengittää, käydä ehkä lenkillä. Haluaisin oikeasti apua eikä mitään paskaa vaan lisää. Haluaisin myös, että lapsellani olisi elämässään muita pysyviä aikuisia, kuin minä. Haluan vakautta ja rauhaa. Nämä jutut, mitä luen, eivät vaikuta siltä, että saisin sitä. Mieluummin pärjään edelleen yksin.

Vierailija
10/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:lle vielä: mikä helvet*ti tuo viimeinen kysymys on? Mikä pelastamisen vimma sulla on? Mitä hemmettiä - mitä tarkoittaa 'vain' väsyneen vanhemman auttaminen? Luuletko ettei se auta lasta? Mitkä sun motiivit oikeasti on? Näetkö yhteyttä vanhemman ja lapsen hyvinvoinnin välillä?

Vierailija
11/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö että näin väsyneenä yh:na tämä vaan vahvistaa mun käsitystä siitä, että tukiperhettä ei kannata hakea (taas). En kaipaa elämääni ja lapseni elämään yhtään enempää kontrolloivia kusipäitä. Haluaisin joskus olla yksin, ihan vaan yksin ilman vastuuta ja velvollisuuksia. Olla, itkeä ja hengittää, käydä ehkä lenkillä. Haluaisin oikeasti apua eikä mitään paskaa vaan lisää. Haluaisin myös, että lapsellani olisi elämässään muita pysyviä aikuisia, kuin minä. Haluan vakautta ja rauhaa. Nämä jutut, mitä luen, eivät vaikuta siltä, että saisin sitä. Mieluummin pärjään edelleen yksin.

Älä usko näitä pöljiä kommentoijia. Kyllä meitä normaaleja perheitä on, jotka haluamme pyyteettömästi jeesata toista perhettä. Ilman pätemistä, ilman kontrollointia. Itse olen sanonut kaikille meillä vuosien saatossa käyneiden tuettavien lasten vanhemmille, että me olemme lasta varten. Vanhemmalla ei ole meille mitään kiitollisuudenvelkaa tai tilivelvollisuutta. Ei kuulu pätkääkään meille, miten vanhemmat tekevät sinä viikonloppuna kun lapsi on meillä kylässä. Niin sen pitää toimia, myös toisin päin tietysti. Muuten hommassa ei ole järkeä.

Vierailija
12/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty.

Tukiperhetyö tosiaan on vapaan järjestämistä väsyneille vanhemmille. Itse tein tätä muutamia vuosia mutta väsyin siihen että minulla oli täysin hyväksikäytetty olo. Meidän kunnassa vielä järjestävältä taholta tuli toivomuksia minkälaista toimintaa voisi järjestää ja kaikki oli jotain kylpylää tai hoploppia. Kulukorvaus oli pieni, olematon josta maksettiin verot. Itse kun olin omieni kanssa kotona äitiysvapaalla, Kelan kanssa tuli ongelmia lähes joka kuukausi. (Selvitykset täytyi toimittaa vähän väliä ja kerran kaikki Kelan tukeni jäädytettiin minulta puoleksi vuodeksi koska virkailijat sekoittivat toiminnan sijaisvanhemmuuteen.)

Koin tuon työn todella raskaaksi ja kun viimein löysin selkärankaa lopettaa, minua syyllistettiin asiasta vaikka toimintaa oli jatkunut yli 10 vuotta. Huomasin muutamassa kuukaudessa että taloudellinen tilanteeni parani vaikka tulot pieneni, sen verran kuluja tuosta syntyi. Meillä lapset olivat erityistarpeisia mutta suurempaa korvausta ei tullut, kuluja kyllä.

Itse en voi suositella työtä kenellekään. Itsellä kokemuksen pilaa lähinnä järjestävä taho, joka organisoi toiminnan niin surkeasti ja palkaksi sai pelkkää halveksuntaa.

Vierailija
13/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap:lle vielä: mikä helvet*ti tuo viimeinen kysymys on? Mikä pelastamisen vimma sulla on? Mitä hemmettiä - mitä tarkoittaa 'vain' väsyneen vanhemman auttaminen? Luuletko ettei se auta lasta? Mitkä sun motiivit oikeasti on? Näetkö yhteyttä vanhemman ja lapsen hyvinvoinnin välillä?

Nyt ymmärsit minut väärin. Tarkoitan sitä, että olisi mukava auttaa jotain perhettä, joka oikeasti tarvitsee sitä apua. Ei olla apuna vanhemmalle, jolla on lastenhoitoapua käytössä moninkertaisesti enemmän kuin minulla itselläni. En ehkä osaa selittää tätä täysin, uskon että moni ymmärtää mitä haen takaa. ☺️

Vierailija
14/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä usko näitä pöljiä kommentoijia. Kyllä meitä normaaleja perheitä on, jotka haluamme pyyteettömästi jeesata toista perhettä. Ilman pätemistä, ilman kontrollointia. Itse olen sanonut kaikille meillä vuosien saatossa käyneiden tuettavien lasten vanhemmille, että me olemme lasta varten. Vanhemmalla ei ole meille mitään kiitollisuudenvelkaa tai tilivelvollisuutta. Ei kuulu pätkääkään meille, miten vanhemmat tekevät sinä viikonloppuna kun lapsi on meillä kylässä. Niin sen pitää toimia, myös toisin päin tietysti. Muuten hommassa ei ole järkeä.

Korjaan sen verran että totta kai siis olemme tukiperheenä tilivelvollisia vanhemmalle siinä mielessä, että hänellä on oikeus kuulla, mitä lapsen kanssa on touhuttu ja miten asiat ovat sujuneet. Sen sijaan emme ota vastaan määräilyä sellaisten asioiden suhteen, jotka liittyvät meidän perheen perussääntöihin ja esim. ruokailuihin. En esim. suostunut siihen että lapsi saa halutessaan aterioida pöydän alla, koska ”tykkää leikkiä majaa” tai että kännykkää saa räplätä rajattomasti viikonlopun aikana.

Vierailija
15/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat auttaa oikeasti, etkä vain kerätä lisätienestejä, niin on sellaistakin VAPAAEHTOIS toimintaa josta ei makseta rahallista korvausta. Ryhdy siis eaim. maahanmuttajaäidin kaveriksi, tai perheen tukihenkilöksi, ja käy kerran viikossa esim. leipomassa, vie lapsi johonkin aktiviteettiin tms.

Vierailija
16/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pysty.

Tukiperhetyö tosiaan on vapaan järjestämistä väsyneille vanhemmille. Itse tein tätä muutamia vuosia mutta väsyin siihen että minulla oli täysin hyväksikäytetty olo. Meidän kunnassa vielä järjestävältä taholta tuli toivomuksia minkälaista toimintaa voisi järjestää ja kaikki oli jotain kylpylää tai hoploppia. Kulukorvaus oli pieni, olematon josta maksettiin verot. Itse kun olin omieni kanssa kotona äitiysvapaalla, Kelan kanssa tuli ongelmia lähes joka kuukausi. (Selvitykset täytyi toimittaa vähän väliä ja kerran kaikki Kelan tukeni jäädytettiin minulta puoleksi vuodeksi koska virkailijat sekoittivat toiminnan sijaisvanhemmuuteen.)

Koin tuon työn todella raskaaksi ja kun viimein löysin selkärankaa lopettaa, minua syyllistettiin asiasta vaikka toimintaa oli jatkunut yli 10 vuotta. Huomasin muutamassa kuukaudessa että taloudellinen tilanteeni parani vaikka tulot pieneni, sen verran kuluja tuosta syntyi. Meillä lapset olivat erityistarpeisia mutta suurempaa korvausta ei tullut, kuluja kyllä.

Itse en voi suositella työtä kenellekään. Itsellä kokemuksen pilaa lähinnä järjestävä taho, joka organisoi toiminnan niin surkeasti ja palkaksi sai pelkkää halveksuntaa.

Kuulostaa oudolta. Kulukorvaukset ovat verottomia ja tukiperhetoiminnan järjestäjällä ei ole kyllä mitään hallinnollista tai moraalista valtaa määritellä sitä, mitä tukiperheviikonlopun aikana tehdään. Tukiperhevanhempana en tunnista tällaista ollenkaan, päinvastoin korostetaan että EI sirkushuveja, vaan mahdollisimman tavallista arkea ne viikonloputkin. Koska usein tarve lapsella on siihen tavallisuuteen, varsinkin jos kotona on jollain tapaa epävakaa tilanne.

Tosi ikävää että sinulla on ollut tuollainen kokemus.

Vierailija
17/42 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö tukilapsen kanssa pysytellä ”omassa porukassa”? Jos meillä on esimerkiksi sukulaisen syntymäpäivät, onko ok ottaa hänet mukaan kaikkialle ja täten myös ”paljastaa” muille, että hän on tukiperheessä.

Vierailija
18/42 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up 🤗

19/42 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä jos tarjoaisit tuollaista palvelua ihan rahaa vastaan? Sellaiselle varmasti löytyisi kysyntää ja maksavia asiakkaita.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
20/42 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kohta tuossa ap on siis puolueeton?

Ensin mollaat henkilä jota tituleeraat kaveriksesi, että hänen lapsensa on jatkuvasti hoidossa, toisin kuin teidän, ja sitten vielä haluat pelastaa tukilapsen, etkä antaa vanhemmille vapaata...

En lähtisi noilla spekseillä, koska tukiperheeksi ei sovi ylimielinen perhe, joka ylhäältä päin on auttelemassa muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi