Espanjassa/Italiassa matkustaneet, onko teistäkin pitsat järjettömän hyviä siellä?
Minusta on. Otin Roomassa perunapitsan ja oli ihan mielettömän hyvää.
Kommentit (20)
Pohjois-Italiassa (ei turistialueilla) on jäätävän hyvää ruokaa!
Italiassa on olen syönyt yhden parhaimmista pitsoista siihen saalla syödyistä pitsoista. Tästä on kylläkin lähemmäs 10v sitten, jolloin pitsatarjonta oli pelkkää karvakättä asuinmaassani, myös varmaan Suomessa. Sittemmin, tai nykyisin, olen syönyt loistavaa pitsaa niin Helsingissä kuin esim. Tel Avivissa.
Pitää muistaa, että Italistakin saa karvakäsipitsoja siinä missä muuallakin.
On. Enkä ymmärrä mistä ero johtuu. Sain Pohjois-Italiassa esimerkiksi kerran pizzaa, jossa oli perunaa ja salviaa. Yritin tehdä samanlaista kotona, ostin aitoja 00-jauhoja, kohotin viileässä yön yli jne, mutta peruna-salviapizza oli vaan vähän tylsän makuinen silti.
Roomassa olen syönyt elämäni surkeimman pitsan. Käytännössä pelkkä vehnäjauholätty, jossa hentoinen sipaus pyrettä ja oliko himpun ehkä juustoa päällä. Rutosti basilikaa (kuivattua, purkista) joka kruunasi kokonaisuuden lääkkeellisen kitkeräksi. Hinta oli suolainen. Varsinainen turistihuijaus. Opetti arvostamaan laadukkaita suomalsipitsoja, joissa täytettä.
Joskus on. Etenkin silloin kun täytteet ovat tuoreita. esim. vasta merestä pyydettyjä, eikä mitään pakasteessa nuhjaantuneita.
Zinc
Mä oon matkustanut paljon Italiassa. Muunmuassa Roomassa, Napolin seudulla ja siitä alaspäin ja saarilla. Ja jos jostakin oon jotain mieltä niin siitä et se Italiainen ruoka on aivan järkyttävää. Kauhea jauhopöhö kolmen viikon jälkeen. Rasvaista öljyä. Mistään ei tunnu saavan raikkaita ruokaisia salaatteja. No, rantakahviloista yleensä löytyy herkullisia merenelävistä koostettuja salaatteja mutta siinäpä se onkin. Vatsa resdu kovilla aina kun sille menee. Mä en siis arvosta Italiaista ruokaa kovin korkealle. Maata kyllä rakastan ja niitä viinejä ❤️. Mun suosikkini on kreikkalainen keittiö ja oon aina ihan myyty kun pääsen Kreikkaan. Stifadot, mussakat sunmuut vasta kalastetut merenelävät. Oi kun tulee ihan ikävä.
Onhan siellä tyypillisesti parempia patongit ja kaikki muut vastaavat vehnästä tehdyt tuotteet, mutta on niitä vastaavia alkanut jo saada Suomestakin. Jotkut pitseriat käyttääkin tuotuja jauhoja.
Vierailija kirjoitti:
On. Enkä ymmärrä mistä ero johtuu. Sain Pohjois-Italiassa esimerkiksi kerran pizzaa, jossa oli perunaa ja salviaa. Yritin tehdä samanlaista kotona, ostin aitoja 00-jauhoja, kohotin viileässä yön yli jne, mutta peruna-salviapizza oli vaan vähän tylsän makuinen silti.
Joskus katoin jotain dokkaria pizzanpaistajasta ja se luetteli lukuisia nyansseja jotka siinä voi mennä pieleen.
En kyllä kovin suurella intensiteetillä laittanut asioita korvan taakse, vaan vain viihteenä.
Zinc
Ehkä sitten jos joskus saa pihaan pizzauunin, niin tutkitaan tätä asiaa vähän tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Roomassa olen syönyt elämäni surkeimman pitsan. Käytännössä pelkkä vehnäjauholätty, jossa hentoinen sipaus pyrettä ja oliko himpun ehkä juustoa päällä. Rutosti basilikaa (kuivattua, purkista) joka kruunasi kokonaisuuden lääkkeellisen kitkeräksi. Hinta oli suolainen. Varsinainen turistihuijaus. Opetti arvostamaan laadukkaita suomalsipitsoja, joissa täytettä.
Joo turistinähtävyyksien lähellä on todella paljon ihan silkkoja huijauspaikkoja joissa tarjotaan ala-arvoista ruokaa kalliilla hinnalla.
Kyllä Saarioisen jauhelihalätty nuo lyö mennen tullen.
t. Rauno-52
On todellakin. Eikä vain pizza ole hyvää vaan kaikki ruoka, siis italialainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Saarioisen jauhelihalätty nuo lyö mennen tullen.
t. Rauno-52
On oikeasti kova tuote tuo kuralätty!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon matkustanut paljon Italiassa. Muunmuassa Roomassa, Napolin seudulla ja siitä alaspäin ja saarilla. Ja jos jostakin oon jotain mieltä niin siitä et se Italiainen ruoka on aivan järkyttävää. Kauhea jauhopöhö kolmen viikon jälkeen. Rasvaista öljyä. Mistään ei tunnu saavan raikkaita ruokaisia salaatteja. No, rantakahviloista yleensä löytyy herkullisia merenelävistä koostettuja salaatteja mutta siinäpä se onkin. Vatsa resdu kovilla aina kun sille menee. Mä en siis arvosta Italiaista ruokaa kovin korkealle. Maata kyllä rakastan ja niitä viinejä ❤️. Mun suosikkini on kreikkalainen keittiö ja oon aina ihan myyty kun pääsen Kreikkaan. Stifadot, mussakat sunmuut vasta kalastetut merenelävät. Oi kun tulee ihan ikävä.
Italialainen kotiruoka on kyllä todella hyvää ja kevyttäkin. Siellä syödään keskimäärin kilon verran kasviksia päivässä, se kertoo jo jotain. Olen asunut Italiassa ja laihduin siellä paljon.
Ravintolaan sitten mennään yleensä syömään pitkän kaavan mukaan ja raskaasti. Eipä arkena kotona käytännösä kukaan vedä ensin alkupaloja (antipasti), sitten risottoa tai pastaa (primo) ja sitten pihviä tai kalaa ja perunaa tai muita kasviksia, ja jälkkäri päälle. Useimmat ei aamulla ota kuin maitokahvin (cappuccino tai macchiato) ja nuo aterian kaksi muuta osaa on jaettu niin että pasta tai risotto on lounaalla ja liha-kasvisruoka päivällisenä. Ei välipaloja, jälkkäri vain päivällisellä ja se on hedelmä. Moni istumatyöläinen myös syö ruokaisia salaatteja tai täytettyjä voileipiä lounaaksi eikä ollenkaan pastaa tms.
Jos osaa hakeutua paikallisiin ravintoloihin, jossa pasta ja leipä tehdään käsin. Siellä ruoka on taivaallista. Turistirysissä sitten huonompaa.
Tiramisu, oliiviöljy, balsamico ja gelaatto ovat taivaallisia Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italialainen kotiruoka on kyllä todella hyvää ja kevyttäkin. Siellä syödään keskimäärin kilon verran kasviksia päivässä, se kertoo jo jotain. Olen asunut Italiassa ja laihduin siellä paljon.
Ravintolaan sitten mennään yleensä syömään pitkän kaavan mukaan ja raskaasti. Eipä arkena kotona käytännösä kukaan vedä ensin alkupaloja (antipasti), sitten risottoa tai pastaa (primo) ja sitten pihviä tai kalaa ja perunaa tai muita kasviksia, ja jälkkäri päälle. Useimmat ei aamulla ota kuin maitokahvin (cappuccino tai macchiato) ja nuo aterian kaksi muuta osaa on jaettu niin että pasta tai risotto on lounaalla ja liha-kasvisruoka päivällisenä. Ei välipaloja, jälkkäri vain päivällisellä ja se on hedelmä. Moni istumatyöläinen myös syö ruokaisia salaatteja tai täytettyjä voileipiä lounaaksi eikä ollenkaan pastaa tms.
No sepä siinä onkin että monta viikkoo turistina ollessa joudut täysin ravintolaruoan armolle.
Turistikohteissa pizzat on mitä sattuu mutta on myös todella hyviä paikkoja. Pitää vaan seurata missä paikalliset käy.
Oma lempparipizzeria löytyy Astista
se on se turistiharha. suomessa ostatte tietenkin halvimpia karvakäsipitsoja?
Ananas puuttuu pizzasta Italiassa, huonompi homma. Italo korvaa senkin jauhoilla.
Turun kauppahalli pizzeria 460 o . Parhaat pizzat.
No Roomassakin oli hyviä. Espanjassa ei tullut hyviä vastaan, mutta iso maahan se on. Voi niitä jossain olla.
Roomassa olen syönyt yhden pitsan. Eipä se ollut lainkaan huono. Muutenkin siellä oli järkyttävän hyvää ruokaa ja viinejä. Voisin mennä Italiaan uudestaan vain syömään.