Pärjääköhän kolmosten kanssa yh:na yksin?
Siis yksinhuoltajana niin, ettei lasten isä ole missään tekemisissä lasten kanssa.
Kommentit (13)
Et. Tarvitset sossun apua perhetyön muodossa ja ennaltaehkäisevää lastensuojelua. Lisäksi joudut hakemaan toimeentulotukea, asumistukea, elatustukea, yh-lisää lapsilisiin. Maksuton virikehoito olkoon osasi.
Huoh.
Mä sain yksin kaksoset ja vaikeaa oli. Sinunkaan lapsesi tuskin syntyvät oikeaan aikaan vaan keskosina.
Palkkaa apua jos vaikka sukulaisesi eivät voi auttaa.
Minkä ikäisetlapset?
Omat kaksoseni olivat alle 3-v kun erosimme. Selvisin, mutta olin kuoleman väsynyt... ja isä tapasi lapsiaan joka toinen vkl...rankkaa tulee olemaan...
Mulla oli esikoinen 2,5v. ja kaksoset 1v. kun jäin totaaliyh:ksi. Selvinnyt olen. Nyt tuosta on päästy jo viitisen vuotta eteenpäin :)
Ei se alku helppoa ollut kun kaikki oli noin pieniä, mutta nyt on jo todella paljon helpompaa, enkä enää keksi mitä tässä arjessa miehellä tekisi :D
Tukiverkosto on mulla aika pikkuruinen, yksi paikka jonne olen lapsia saanut pari kertaa vuodessa yökylään ja jotka voi siksi aikaa ottaa, jos on joku pakollinen meno, minne ei lapset voi tulla mukaan. Mutta kunhan kaksosetkin on kouluikäisiä niin helpottaahan se taas lisää. Koko ajan nuo kasvavat ja koko ajan sitä mukaa asiat helpottuu :)
Siis ei mulla ole kolmosia, mutta mietin vain, kun monihan hankkii lapsen kokonaan yksin tai jää syystä tai toisesta jo raskausaikana yksin, että mitenköhän selviäisi jos tulisi kolmoset.
- ap
mulla on kahdet kaksoset ja olen selvinnyt hyvin
Minä en ainakaan selviäisi. Miten selviää esim kolmen vauvan imettämisestä ilman ylimääräistä käsiparia? Nukkuuko ne koskaan yhtä aikaa? Entä jos sairastuvat, kolme taaperoa yhtä aikaa mahataudissa?
Ysin komentti sai mut miettimään, miten voi totaali-yh:na saada kahdet kaksoset? Jos ovat samalta mieheltä, niin ei ole totaali-yh ainakaan kokoaikaisesti ollut. Se, että saa kahden eri miehen kanssa yh:na kaksoset on kyllä erityisen huonoa tuuria. Hienoa, että ysi on selvinnyt hyvin. :)
Yritä nyt ottaa vauvan isä mukaan vai onko ihan onneton tapaus. Tukiverkko sulla olla pitää. Ei kai kolmosia saa kun hedelmöityshoidoilla.
Vaadi kuitenkin elatusmaksut ja viranomaisille tieto lapsista.
Virikehoito? Siinä on virikettä vauva-aikana kun hoitaa vauvat, pesee, syöttää, sylittää jne. Sittenhän voi laittaa päiväkotiin kun ovat vähän yli vuoden.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 10:03"]
Yritä nyt ottaa vauvan isä mukaan vai onko ihan onneton tapaus. Tukiverkko sulla olla pitää. Ei kai kolmosia saa kun hedelmöityshoidoilla.
[/quote]
Suurin osa nykyaikana syntyvistä kolmosista syntyy ilman hedelmöityshoitoja. 90-luvun alussa syntyi jopa 3-4 kertaa enemmän kolmosia kuin nyt johtuen siihen aikaan vallinneesta hedelmöityshoitopolitiikasta, jolloin siirrettiin jopa 3 tai 4 alkiota. Nykyään siirretaan lähinnä yksi alkio, joskus harvemmin enää edes 2 alkiota.
Onko sulla muuten hyvä tukiverkosto?