Auttakaa pöljää! Miten kotitalousvähennys toimii muuttosiivouksissa?
Eli pitäisi tilata muuttosiivous, mutta en yhtään nyt ymmärrä että miten tuo kotitalousvähennys käytännössä toimii! Jos ilmoitan, että otan sen niin maksanko sitten sen pienemmän hinnan vai maksanko ensin sen kalliimman, normi hinnan siivouksesta ja saan myöhemmin sen takaisin vai miten tämä homma oikeen toimii?😄
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Leikitään, että minä olen siivouspalveluyrittäjä. Palvelu, jonka ostat, maksaa 4000 euroa. Maksat siis minulle 4000 euroa. Tietysti, koska enhän minä tee työtä millään pienemmällä hinnalla.
Sinun tulosi tältä vuodelta ovat 30 000 euroa. Kun teet veroilmoituksen, laitat sinne kotitalousvähennyksen maksimimäärän eli 2250 euroa. Se siis vähennetään tuloistasi eli sinua verotetaan vain 27 750 eurosta.
Okei, kiitos paljon, tämä selventi!☀️
Kukaan maksa muuttosiivouksesta 4000 euroa...
Maksat normaalin veloituksen mukaan siivoajalle. Kun teet kyseisen vuoden veroilmoituksen, lisäät siihen ilmoituksen kotitalousvähennyksen hakemisesta. Nettilomakkeeseen täytettävät asiat löytyvät siivoajan antamasta laskusta (yv-tunnus ym.).
Maksat sitten veroja hiukan vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Maksat normaalin veloituksen mukaan siivoajalle. Kun teet kyseisen vuoden veroilmoituksen, lisäät siihen ilmoituksen kotitalousvähennyksen hakemisesta. Nettilomakkeeseen täytettävät asiat löytyvät siivoajan antamasta laskusta (yv-tunnus ym.).
Pösilö.
Tuohan oli vain rautalangasta väännetty esimerkki kotitalousvähennyksestä ja etenkin sen suurimmasta mahdollisesta summasta, mitä voi saada.
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Tietysti summat olivat täysin keksittyjä, enhän minä tiedä myöskään ap:n palkkaa. Halusin vain selventää sitä, ettei kotitalousvähennys sinänsä sen siivouksen hintaa vähennä vaan vaikuttaa vasta pienentyneen verotuksen kautta.
Leikitään, että minä olen siivouspalveluyrittäjä. Palvelu, jonka ostat, maksaa 4000 euroa. Maksat siis minulle 4000 euroa. Tietysti, koska enhän minä tee työtä millään pienemmällä hinnalla.
Sinun tulosi tältä vuodelta ovat 30 000 euroa. Kun teet veroilmoituksen, laitat sinne kotitalousvähennyksen maksimimäärän eli 2250 euroa. Se siis vähennetään tuloistasi eli sinua verotetaan vain 27 750 eurosta.