Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suomalaisissa kouluissa vanhempien vierailupäiviä?

Vierailija
06.12.2013 |

Meillä koulussa on lukuvuoden aikana ehkä 4 pv jolloin vanhemmat saa tulla koululle, olla tunnin tai vaikka koko pv. ja ruokailu kanssa koulun ruokalassa, maksu menee lapsen tililtä.

Olin juuri eilen koko pv:n middle schoolissa (USA) lapseni kanssa. Hän oikeen erikseen pyysi minut sinne, olin iloisesti yllättynyt. Esitteli minut kaikille kavereilleen ja sekin oli hieno asia. Kaverit myös tuntuivat ihan aidosti olevan mielissään, kun heidät esiteltiin. Osan tunsin ennestään, osa ihan vieraita.

Osa opettajista tuli tunnilla puhelemaan, kun oli aikaa, osa ei sen kummemmin noteerannut, sanoi vaan tervetuloa ja osoitti paikan jossa voin istua. Onneksi niin, en olisi ainakaan osannut vastata esim. matikan tunnilla kysymyksiin :)

Eli kysymys, onko Suomessa vastaavaa tapaa? Kun itse olin lapsi, ei kouluun vanhempia kutsuttu, mutta siitä on jo niin kauan aikaa, että varmaan on muutoksia tullut.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, opetus on avointa ja sitä voi mennä seuraamaan milloin vaan, mutta kyllä asiasta pitää sopia opettajan kanssa! Vanhempien eli siis vieraiden ihmisten läsnäolo vaikuttaa aika lailla oppilaisiin. Osaan mukavan rauhoittavasti :) ja sitten taas arkoihin lapsiin niin, että eivät uskalla juuri tunnilla puhua. Ja nyt tarkoitan aivan pieniä koululaisia. Itse olen pitänyt avoimien ovien päiviä, jotka toimivat hyvin. Ohjelmaa en näihin päiviin mitenkään erityiseksi mieti, mutta sen huolehdin, että päivän aikana on eri oppiaineita ja ainakin äikkää ja matikkaa. Ilmoitan etukäteen, mitä ainetta on mihinkin aikaan.

Vierailija
2/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 22:13"]

Niin, opetus on avointa ja sitä voi mennä seuraamaan milloin vaan, mutta kyllä asiasta pitää sopia opettajan kanssa! Vanhempien eli siis vieraiden ihmisten läsnäolo vaikuttaa aika lailla oppilaisiin. Osaan mukavan rauhoittavasti :) ja sitten taas arkoihin lapsiin niin, että eivät uskalla juuri tunnilla puhua. Ja nyt tarkoitan aivan pieniä koululaisia. Itse olen pitänyt avoimien ovien päiviä, jotka toimivat hyvin. Ohjelmaa en näihin päiviin mitenkään erityiseksi mieti, mutta sen huolehdin, että päivän aikana on eri oppiaineita ja ainakin äikkää ja matikkaa. Ilmoitan etukäteen, mitä ainetta on mihinkin aikaan.

[/quote]

Asiaa ei tarvitse opettajan kanssa etukäteen sopia! Ihan riittää, että menee paikalle, esittelee itsensä ja ilmoittaa, että jää seuraamaan tuntia. Ja istuu osoitetulla paikalla jossain sivussa ja on hiljaa. Mitään etukäteistä sopimista ei tarvita eikä opettaja saa sitä vaatia. Jos poistaa luokasta, täytyy olla peruste eikä se riitä, että oppilaat voivat häiriintyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 16:17"]

Ihan kuka vaan ja ihan milloin vaan????

Herätys! Asiasta pitää sopia etukäteen rehtorin kanssa, ei kai sinne tunneille kuka tahansa voi mennä. Kouluissahan on tapahtunut kaikennäköistä viime vuosina...

[/quote]

Ei tarvitse sopia rehtorin kanssa, tai kenenkään kanssa. Peruskoulu on avointa opetusta ja sinne tunneille on oikeus kenen tahansa mennä, piste. Toki ei saa häiritä tai käyttäytyä asiattomasti. 

Vierailija
4/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 16:17"]

Herätys! Asiasta pitää sopia etukäteen rehtorin kanssa, ei kai sinne tunneille kuka tahansa voi mennä. Kouluissahan on tapahtunut kaikennäköistä viime vuosina...

[/quote]

Ja varmaan näytät sen lainkohdan tai asetuksen tai ohjeen, jossa noin sanotaan.

Vierailija
5/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun voi mennä vaikka joka päivä, jos aikaa on. Mutta täällä Vantaalla on neljästi lukuvuodessa kodin ja koulun yhteistyöpäivä. Ei pakollinen, mutta olen ollut tyytyväinen että lasten koulut pitävät kiinni ja aina päivistä puhutaan etukäteen ja kutsut tulee erikseen. :)

Vierailija
6/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla, kun kukaan ei vastaa?

ap.

Vierailija
7/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kouluun voi mennä milloin tahansa. Meidän lasten luokilla on kaksi kertaa vuodessa avoimet ovet, joista ilmoitetaan Helmissä erikseen, mutta usein vanhempia käy muutenkin. Viime vuonna kun nuorempi lapseni oli ekalla, lukupäivinä oli useitakin vanhempia auttamassa eli korjaamassa lasten lukemista. Itse en tosin ole eskarin jälkeen käynyt lasten koulussa olemassa koko päivää, mutta tiedän että lasten luokkakavereiden vanhempia on käynyt.

Vierailija
8/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On! Kerran kuussa on viikon verran avoimet ovet mutta saa sinne mennä ihan milloin vaan kunhan sopii etukäteen opettajan kanssa. :) Keski-Suomi.

Vierailija
9/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerran puolessa vuodessa avoimet ovet, mutta tosiaan Suomessa opetus on julkista eli vaikka yliopistojenkin luennoille voi kuka tahansa mennä seuraamaan.

Vierailija
10/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaude! Ei meidän koulussa (tietääkseni) ole mitään tuollaista. Ei ainakaan koskaan ole tullut ilmoituksia tai kutsuja. Avointen ovien päiviä on kai pari kertaa vuodessa mutta ne on kai enemmäm tarkoitettu kouluun tutustujille.

Mutta kuulostaa hienolta, kyllä varmasti järjestäisin aikaa tuollaiseen jos tulisi tilaisuus.

Vierailija
11/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerran vuodessa lauantaikoulupäivä, jonne tulee joko lapsi tai vanhempi. Luokassa on siis oppilaita ja vanhempia ja ihan normipäivän tapaan opetetaan. Vanhemmat tulee lukea läksyt etukäteen, myös heiltä kysytäänn ja lisäksi täytyy tehdä merkinnät tulevista läksyistä.

Ihan kivaa ja raskasta: kun ensin on maantietoa ja sitten kemiaa ja sitten äidinkieltä ja lopuksi tunti musiikkia, niin ainakin minä olin ihan rättiväsynyt.

Vierailija
12/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun saa mennä milloin vain seuraamaan opetusta. Tosin moni vanhempi ei käytä tätä oikeutta hyväkseen.

Ala-asteella liikuntatunneilla oli paljon vanhempia mukana tunneilla esim auttamassa luistimia jalkaan.

Lukiossa on vuodessa yksi lauantai, jolloin on "virallinen vanhempienpäivä" ja silloin oppitunneilla on jopa ruuhkaa (kun siellä pienessä luokassa on sekä oppilaat että vanhemmat). Lisäksi tuona päivänä on vanhempaintoimikunnan kahvila sekä arpajaiset. (tosin en tiedä, onko tämä tapa kaikissa lukioissa, nyt puhun vain yhdestä Helsingin lukiosta)

Vierailija
13/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 15:56"]

Meillä on kerran vuodessa lauantaikoulupäivä, jonne tulee joko lapsi tai vanhempi. Luokassa on siis oppilaita ja vanhempia ja ihan normipäivän tapaan opetetaan. Vanhemmat tulee lukea läksyt etukäteen, myös heiltä kysytäänn ja lisäksi täytyy tehdä merkinnät tulevista läksyistä.

Ihan kivaa ja raskasta: kun ensin on maantietoa ja sitten kemiaa ja sitten äidinkieltä ja lopuksi tunti musiikkia, niin ainakin minä olin ihan rättiväsynyt.

[/quote]Minäkin muistan joutuneeni tekemään jotain matikan tehtävää jonkun toisen lapsen isän kanssa paritehtävänä. Ja se oli vaikea tehtävä se :)

Vierailija
14/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 15:51"]

Suomessa kouluun voi mennä milloin tahansa. Meidän lasten luokilla on kaksi kertaa vuodessa avoimet ovet, joista ilmoitetaan Helmissä erikseen, mutta usein vanhempia käy muutenkin. Viime vuonna kun nuorempi lapseni oli ekalla, lukupäivinä oli useitakin vanhempia auttamassa eli korjaamassa lasten lukemista. Itse en tosin ole eskarin jälkeen käynyt lasten koulussa olemassa koko päivää, mutta tiedän että lasten luokkakavereiden vanhempia on käynyt.

[/quote]

Aika erilaista sitten Suomen eri kouluissa?

Meillä oli myös elementary schoolin aikaan ihan joka pv. vanhempia auttamassa koulussa, silloin siis tosiaan osallistuttiin siellä avustamalla. Nää middle schoolin avoimet ovet on sitten ihan vaan kuuntelua varten.

ap.

Vierailija
15/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hienoa, että on mahdollisuus tutustua kouluun, mutta taitaa tuossa muodossa olla perusopetuslain vastaista. Jos on koulupäivä, niin silloin oppilas on koulussa. Toki huoltaja voi olla mukana, mutta ei se vapauta oppilasta koulutyöstä.

Vierailija
16/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Ressun lukiossa voi tutustua kouluun kun koululaiset paikalla eli oli tässä taannoin lauantaina.

Vierailija
17/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, meillä oli tässä taannoin pari aamua jolloin opettaja oikein erityisesti kutsui vanhempia aamukahville ja seuraamaan opetusta luokkaan. Lisäksi noita avoimien ovien päiviä on muutama vuodessa.

Vierailija
18/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen koulu varmaan päättää itse, tai voi olla että jokainen opettaja itse päättää paljonko mainostaa avoimia ovia. Kaikki opettajat eivät välttämättä halua vanhempia tunneille yhtä paljon. Joka tapauksessa Suomessa peruskouluopetus on julkista, joten sinne saa mennä ihan kuka vaan ja milloin vaan.

Vierailija
19/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 16:02"]

[/quote]

Hienoa, että on mahdollisuus tutustua kouluun, mutta taitaa tuossa muodossa olla perusopetuslain vastaista. Jos on koulupäivä, niin silloin oppilas on koulussa. Toki huoltaja voi olla mukana, mutta ei se vapauta oppilasta koulutyöstä.

[/quote]

Perusopetuslaki määrittää koulupäivien määrän eli 190 vuodessa, mutta se ei määrää, että oppilaan on oltava joka päivä koulussa. Laki sanoo, että "Opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä." ja edelleen "Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta."

Laki siis puhuu opetukseen osallistuvasta, ei oppilaasta sekä siitä, että tilapäisesti voidaan myöntää vapautus erityisestä syystä. Tätä syytä ei ole määritelty, mutta rehtori voi päättää, että oppilas saan vapautuksen, jos lähettää puolestaan vanhempansa paikalle. Näin siis tilapäisesti ja vain rehtorin päätöksellä, ei vanhempien tai oppilaan.

Vierailija
20/29 |
06.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän