Pitääkö mun siivota vaikka mua masentaa?
Huomenna tulee vieraita mutta en millään jaksaisi.
Kommentit (12)
Ihan oma valinta. Eihän ikinä huvita siivota - joko teet niin kuin masentuneet tekee - älä siivota äläkä yritä ryhdistäytyä TAI sitten rupeat hommiin ja olet illalla iloinen.
Pitäisi vähän enemmän siivota kuin vain pyyhkeet vaihtaa kun keittiönpöytä täynnä tavaraa ja siellä pitäisi juoda kahvit sitten kun on pieni mummonmökki niin lapsen leluja joka paikka täynnä.
Siivoa rakas ihminen, se helpottaa. Kokemusta on.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 09:05"]
Ihan oma valinta. Eihän ikinä huvita siivota - joko teet niin kuin masentuneet tekee - älä siivota äläkä yritä ryhdistäytyä TAI sitten rupeat hommiin ja olet illalla iloinen.
[/quote]
Valitettavasti masennus on ihan oikea sairaus, joka ei parane ryhdistäytymällä.
2
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 09:11"]
Siivoa rakas ihminen, se helpottaa. Kokemusta on.
[/quote]
Ei se kyllä minua helpota. Tiedän että jos jätän siivoamatta mies sitten siivoaa illalla hiki hatussa. Mua lähinnä ärsyttää että pistäisi teeskennellä että kaikki on elämässä muka hyvin ja siisti koti yms vaikka niin ei tosiaankaan ole.
liikkuminen erittää endorfiineja ja siivoaminen on mitä parasta hyötyliikuntaa. saattaisi tuoda sulle siis hetkellisesti paremman olon.
mutta mikään pakkohan sinun ei tietenkään ole siivota.
Entisenä (ja varmaan loppuelämäni ajoittain) masentuneena tiedän, että pientenkin arkirutiinien tekeminen auttaa pysymään kiinni elämässä. Jos siivoat vaikka sen keittiönpöydän, siitä tulee jo parempi olo. Usko pois.
Ei kannata siivota. Anna masennuksesi näkyä kaikille, ehkä joku jolla on ymmärrystä huomaa sinun tilasi. Ja se joka ymmärtää, osaa myös auttaa. Kukaan ei voi moittia sinua siivottomuudesta. Nykyaika on vaikeaa. Yhteisöllisyys on kadonnut ja tilalle on tullut yksilö keskeisyys. Ihmiset ovat ulkokultaisia ja kannustavat toisiaan ulkokultaisuuteen halveksimalla ihmistä jolla masentaa. Toiset lupaavat tyhjää, kuten ylempänä oleva teksti. Saat 5min hyvää oloa kun jaksat siivota tunnin. Senkö voimalla pitäis jaksaa? Älä kuuntele tyhmiä ihmisiä. Älä enempää kiusaa itseäs vaan suostu olemaan masentunut. Se on parempi kuin jatkuva itsensä piiskaaminen toisten ihmisten mieliksi.
Heiluta imuria sen mitä jaksat, kyl se siit. Tsemppaat sitten sen mitä jaksat jos kerta vieraita tulos.
Yritä saada tavoitteeksi edes se keittiönpöytä tyhjäksi(vaikka siirtäisit tavarat muovipussiin ja vaatekaappiin vieraiden oloajaksi) ja puhtaat astiat vieraille. Ja toinen: missä vieraat istuu? Eli tyhjät istuimet kaikille. Ja se vessa: pönttö puhtaaksi jos siinä on kakkaraitoja tai hajuja ja puhdas käsipyyhe.
anna masennuksesi näkyä kaikille? tai mitä jos menisi vaikkapa lääkäriin ja hankkisi ammattiapua ihan sitä kautta? ei sitä varmaan vieraitten niskaan kannata kaataa.
No ei sun oo pakko. Mutta voit oikeasti saada siitä siivoamisesta itsekin jotain irto, kun pääset alkuun - tää on mun kokemus. Mutta pakko ei ole! Vaihda käsipyyhkeet vessaan, jos et muuta jaksa. Tsemppiä.