Onko kellään kokemusta pk-seudulla koko elämänsä asumisen jälkeen pikkupaikkakunnalle muutosta?
Olen oikeastaan aina haaveillut muutosta jonnekin pienemmälle paikkakunnalle. Olen siis lapsuuteni ja nuoruuteni asunut pk-seudulla, ja tänne jäänyt, koska ensin sain opiskelupaikan Hki yliopistosta heti lukion jälkeen ja sitten valmistuttuani heti oman alan työpaikan täältä. Ja seuraavat työpaikat myös. Nyt olen jo nelikymppinen perheellinen, mutta yhä tekisi mieli muuttaa (perhe olisi valmis muuttoon kyllä, ainakin teoriassa, juteltu on). Mutta koko ns. tukiverkko jäisi tänne, luultavasti hyvää oman alan työpaikkaa en saisi oikein muualta. Jotain työtä olisi toki pakko saada ennen muuttopäätöstä.
Onko kellään kokemusta muuton toteuttamisesta? Miten kävi? Sopeuduitko, löysitkö uusia ystäviä, entä uuden työn, viihdytkö pikkupaikkakunnalla vai haluatko palata pk-seudulle?
Kommentit (4)
Muutin Hämeeseen 52 vuoden Helsingissä asumisen jälkeen. Jäin työttömäksi ja kun ansiosidonnainen loppui niin myin asunnon ja ostin pienen omakotitalon täältä maalta. En ole katunut.
Päivät kuluvat tontilla puuhastellessa. Minulla on pieni kasvimaa, marjastan, sienestän ja kalastan. Naapurilta saan riistaa vaihdossa omiin antimiini. Töitä en voi enää odottaa saavani 55-vuotiaana.
Ystäviä minulla on ympäri maata vaikka suurin osa Helsingissä. Toisaalta Helsinkiin pääsee alta kahden tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Hämeeseen 52 vuoden Helsingissä asumisen jälkeen. Jäin työttömäksi ja kun ansiosidonnainen loppui niin myin asunnon ja ostin pienen omakotitalon täältä maalta. En ole katunut.
Päivät kuluvat tontilla puuhastellessa. Minulla on pieni kasvimaa, marjastan, sienestän ja kalastan. Naapurilta saan riistaa vaihdossa omiin antimiini. Töitä en voi enää odottaa saavani 55-vuotiaana.
Ystäviä minulla on ympäri maata vaikka suurin osa Helsingissä. Toisaalta Helsinkiin pääsee alta kahden tunnin.
Kuulostaa mukavalta elämältä. Työttömyys tavallaan voisi ollakin hyvä sysäys muutolle. Mutta koska itse olen täällä pk-seudulla hyvässä oman alan vakipaikassa, niin siitä työttömäksi ryhtyminen muuton takia on vähän hankala ajatus. Ap
Tai uskaltaisitko itse tämän toteuttaa? Ap