Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette tukeneet akteemisesti lahjakkaita lapsianne?

Vierailija
04.12.2013 |

Sosiaaliset ja fyysiset taidot, kun ovat ihan ikätasolla, niin en ajatellutkaan koulun aikaistamista mutta eskarilainen laskee omassa päässään kertolaskuja, oppi lukemaan päivälleen 3-vuotiaana, on kiinnostunut enemmän tietopuolisista asioista kuin esim. ulkona leikkimisestä jne.

Eskarissa on kuulemma tylsää, kun siellä on liian lällyjä tehtäviä.

Vinkkejä otetaan vastaan, että mitä olette tehneet?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä koulu esim. SYK, jos asutte pääkaupunkiseudulla. Siellä on lahjakkaita oppilaita ja saa opiskella vertaistensa kanssa. Sinne haetaan 3. luokalle.

Vierailija
2/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei asuta pääkaupunkiseudulla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, suoraan yliopistoon vaan.

Vierailija
4/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mitenkään erityisesti. Ihan normaaliaikaan meni kouluun eikä edes tylsistynyt. 

Vierailija
5/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aiemmin kuullutkaan kolmevuotiaan akteemisesta lahjakkuudesta. Voisit tukea lastasi vaikka opettelemalla itse oikeinkirjoitusta. Tai ehkä normaalia viisaampi lapsesi voisi opettaa sinua? Palvelus, jonka myös voisit tehdä lapsellesi on se, ettet iskostaisi hänen päähänsä sitä, että hän on poikkeuksellisen fiksu. Lähipiirissäni on surullinen esimerkki "uskomattoman älykkäästä" lapsesta, joka eräänä päivänä oli ikäistensä tasolla, mutta kuvitteli yhä olevansa jotenkin erityisen lahjakas. Tämä lapsi vain ei ymmärtänyt -ja miten olisi voinutkaan, kun ei vanhempansakaan ymmärtäneet- että menestyäkseen pitää tehdä töitä. Sillä ei välttämättä pitkälle pötkitä että lapsi on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan varhain. Eikä se aina korreloi myöhemmän menestyksen ja älykkyyden kanssa, ilman ponnisteluja...

Vierailija
6/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Suomessa koulu ja yhteiskunta tukee tätä todella heikosti. Kannattaa tietenkin hankkia lapselle häntä kiinnostavaa luettavaa ja tehtäväkirjoja, mutta koulussa hän tylsistyy tosi helposti, jos opettaja ei ole kiinnostunut opetuksen eriyttämisestä. Jos paikkakunnalla on mahdollisuus kaksikieliseen opetukseen (kielikylpyluokka tai esim. osittain englanninkielinen opetus), kannattaa lapsi panna ilman muuta sellaiseen, niin hän voi tuntea oppivansa koulussa edes jotain uutta.

Meillä lapsi meni yläasteelle matematiikkaluokalle ja kävi lukion Ressun lukiossa. Ne olivat molemmat positiivisia kokemuksia.

Vierailija
7/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa (jostain syystä kaikki meni jumiin kesken edellisen vastauksen kirjoittamista):

Ala-asteelta meillä ei ollut oikein positiivisia kokemuksia. Lapsi, joka luki kouluun mennessään toista kertaa Tarua sormusten herrasta läpi, sai täsmälleen samat muutaman sanan lukuläksyt kuin lukemista opettelevat. Matematiikasta oli kyllä runsaasti lisätehtäviä, mutta ne olivat tasan yhtä helppoja kuin tavalliset tehtävät. Onneksi tilanne kääntyi paremmaksi yläasteen matematiikkaluokalla ja Ressun lukiossa.

Vähän myöhemmin lisähaasteita voi hakea myös avointen yliopiston kursseista. Esimerkiksi useammallakin suomalaisella yliopistolla on tarjolla käytännössä netissä suoritettavia ohjelmointikursseja, jotka sopivat ihan hyvin jo lahjakkaalle 12-vuotiaalle. (Meillä edellä puheena ollut lapsi ei ole suorittanut niitä, mutta lähipiirissä on kokemusta niistä.)

Vierailija
8/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Akateemisesti lahjakas...hihii)

No joo mutta tyttöni on erittäin lahjakas ja 

olen tukenut häntä seuraavin tavoin

- kuskaan urheiluharrastuksiin (ratsastus, jalkapallo, ym)

- hommasin koiran

- kannustan kutsumaan ystäviä kylään

Pointtina tässä, että tämän tulevan aivokirurgin ? (kädet ja pää toimii ) elämä olisi monipuolista ja hyvää.

Akateemisiin harrastuksiinsa (lukeminen, kirjoittaminen, matematiikka) tuen kannustamalla, luen tekstejä ym. ostan kirjoja ym.  mutta ensisijaisesti koen tehtäväkseni kannustaa kasvamaan kokonaiseksi ihmiseksi.

Niin kannustin valitsemaan ylimääräisen kielen. 

Vierailija
9/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lapsellesi älyllisesti haastavia harrastuksia, joissa voi edetä omaan tahtiin. Ja lainaa kirjastosta kasapäin hyvää luettavaa.

Vierailija
10/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien lukemista, laskemista ja kirjoittamista on alettu katsua akateemisiksi taidoiksi tai lahjakkuudeksi? Kuulostaa tosi hullulta puhua esikouluikäisen akteemisesta lahjakkuudesta. Olen aina luullut, että akateeminen jahjakkuus tarkoittaa sitä, että menestyy erinomaisesti yliopisto-opinnoissa. Esikouluikäisen "akateeminen lahjakkuus" ei vielä indikoi menestystä yliopistossa. Vai siintääkö mamman ja papan silmissä jo väitöskirja ja silinterihattu. Painakaas nyt vähän jarrua, ettei tenavastanne tule kovin itserakasta ja tyhmänylpeää.

Vierailija
11/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että lapsenne ei ole akateemisesti lahjakas vaan varhaiskypsä. Hän siis on joissain taidoissa ikäisiään edellä. On mahdollista, ja jopa todennäköistä, että viimeistään kouluiässä muut ottavat taidoissaan hänet kinínni.

Vierailija
12/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, kyllä puhutaan lapsen akateemisesta lahjakkuudesta nimenomaan silloin, kun kouluikäinen tai nuorempi on selvästi ikäistään edellä lukemisessa, laskemisessa tai muissa tiedollisissa asioissa. Omassa sukulaispiirissäni on lapsi (ei omani), joka mm. oppi lukemaan kahdella eri kielellä (suomeksi ja englanniksi) alle 3-vuotiaana ja osasi mm. eri valtioiden liput ja pääkaupungit sekä alkuaineiden jaksollisen järjestelmän ulkoa alle 6-vuotiaana. Kyllä tällaista lasta sanotaan yleisesti akateemisesti lahjakkaaksi.

Vierailija
13/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku nimitys tämän tyyppiselle lahjakkuudelle on pitänyt keksiä. Ei se ihan napakymppi termi ole, mutta ei ole parempaakaan. Tai voisihan sitä keksiä jonkun 'kirjallisesti, matemaattisesti ja muihin perinteisiin lukuaineisiin liittyen lahjakas'? 

Vierailija
14/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 20:50"]

Omassa sukulaispiirissäni on lapsi (ei omani), joka mm. oppi lukemaan kahdella eri kielellä (suomeksi ja englanniksi) alle 3-vuotiaana 

[/quote]

Joo ihan varmaan, melkein uskoin sua. Not.

Vierailija
15/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 20:56"]

Omassa sukulaispiirissäni on lapsi (ei omani), joka mm. oppi lukemaan kahdella eri kielellä (suomeksi ja englanniksi) alle 3-vuotiaana 

[/quote]

[/quote]

Arvasin kyllä, että joku ei usko. Minä olen kuitenkin vierestä nähnyt, joten itselleni se ei ole uskon asia.

13

Vierailija
16/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha, taisin olla itse tuollainen "akateemisesti lahjakas lapsi". Luojan kiitos vanhempani eivät järkkäilleet minulle mitän mandariinikiinan tunteja tai matikkapuuhavihkoja kotiin, vaan tukivat normaalisti normi koulunkäynnissä mitenkään painostamassa. Ainoastaan kirjoja he ostivat minulle paljon, sillä tykkäsin lukea. Eikä nyt puhuta kvanttifysiikkakirjallisuudesta vaan ihan Neiti Etsivistä ja Viisikoista. Koulunkäyntiä enemmän he kannustivat ja kärräsivät minua urheilullisiin joukkueharrastuksiin, josta olen kiitollinen.

Vierailija
17/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 21:03"]

Ha, taisin olla itse tuollainen "akateemisesti lahjakas lapsi". Luojan kiitos vanhempani eivät järkkäilleet minulle mitän mandariinikiinan tunteja tai matikkapuuhavihkoja kotiin, vaan tukivat normaalisti normi koulunkäynnissä mitenkään painostamassa. Ainoastaan kirjoja he ostivat minulle paljon, sillä tykkäsin lukea. Eikä nyt puhuta kvanttifysiikkakirjallisuudesta vaan ihan Neiti Etsivistä ja Viisikoista. Koulunkäyntiä enemmän he kannustivat ja kärräsivät minua urheilullisiin joukkueharrastuksiin, josta olen kiitollinen.

[/quote]

Tuhosin akateemisen ihmelapseuteni uskottavuuden kirjotusvirheilläni.. hieno älypuhelin autocorrecteineen.

Vierailija
18/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 20:56"]

[/quote]

[/quote] On varmaan vaikea uskoa kun Suomessa pantataan sita oppimista seitsenvuotiaaksi asti. Siihen saakka riittaa aidin syli ja pullanpaisto. Muualla maailmassa on kayty koulua jo 3-4 vuotta.

Vierailija
19/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wou, mulla on siis ollut akateemisesti lahjakas lapsi :D

Kyllä, lahjoja hänellä on ollut, on vieläkin. Monta vuotta jaksoi olla ja tehdä kaikkea, aina kympin oppilas. Sitten se romahti. Ehken tukenut tarpeeksi, ehkä liikaa?

Löytäkää se balanssi, se on tärkeää.

Vierailija
20/57 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 21:06"]

[On varmaan vaikea uskoa kun Suomessa pantataan sita oppimista seitsenvuotiaaksi asti. Siihen saakka riittaa aidin syli ja pullanpaisto. Muualla maailmassa on kayty koulua jo 3-4 vuotta.

[/quote]

Itse asiassa tämä lapsi asuu USAssa ja koska hän on syntynyt loppuvuodesta, aloitti hän koulun sikäläisten käytäntöjen mukaan täsmälleen samana vuonna kuin hän olisi aloittanut sen Suomessakin.

13

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi