Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten se elämäntapamuutos tehdään?

Vierailija
27.09.2020 |

Ei saa laihduttaa, vaan pitää tehdä pysyvä elämäntapamuutos. Miten ne tavat onnistuu ihan käytännössä muuttamaan, ettei aina palaa vanhaan? Ahdistaa tuo kertynyt maha ja hölskyvät taikinamaiset käsivarret. Minä syön terveellistä ruokaa aamiaisella, lounaalla ja päivällisellä. Tykkään kasviksista, tåysjyvätuotteista, lihasta ja kalasta. Sen lisäksi syön sitä kaikkea muuta. Kahvin kanssa vähän jotain pientä tai illalla kun raskaan päivän jälkeen on muka ansainnut herkkuja. Keksejä, suklaata, sipsejä. Miten osaisin jättää ne kauppaan? Vaatii älytöntä tahdonvoimaa ja aina muutaman päivän jälkeen sorrun.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala tekemään suklaa itse. Osta pelkästään luomukaakaojauhetta, sitä tummaa.

Mene kauppaan tasarahalla, et voi ostaa muuta kuin sen mitä aiot.

Kävele aina sinne kauppaan, mistä sen tietyn löydät. Jos et löydä, pyydä kauppiasta tilaamaan.

Hanki ensin mantelijauhetta, tulet tarvitsemaan sitä. Ja makeutukseen luomuhunajaa.

Vierailija
2/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein pieniä päätöksiä muutos kerrallaan. Kahdessa vuodessa lähti 20 kiloa kun ensin opettelin menemään viikonloppuisin ajoissa nukkumaan, kaksi herkkupäivää viikossa (aiemmin söin karkkia aamupalaksi jne), ja se tärkein: aloin elää ateria kerrallaan.

Aiemmassa elämässäni jos olin syönyt aamiaiseksi puoli levyä suklaata niin päivähän oli jo mennyt reisille, joten samaan konkurssiin voi jatkaa loppupäivänkin. Tätä taustaa vasten oli oleellista ymmärtää, ryyä päivää oli vielä jäljellä ja mahdollisuus tehdä hyviä valintoja.

Liikuntaa lisäsin ensin jäämällä pari bussipysäkkiä aiemmin pois, aloitin siis todella pienistä. Opettelin palkitsemaan itseni jollain muulla kuin leffalla ja suklaalla.

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienin muutoksin, niin tylsältä kuin se kuulostaakin. Hieman annoskokoa pienemmäksi vaikka alkuun. Joka toinen päivä kahvilla herkkuja, joka toinen päivä ei jne.

Vierailija
4/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi päätös. Olin kerännyt kiloja pikkuhiljaa ja aina vain näennäisesti "lopettanut herkkujen syönnin ja viinin juonnin" kunnes taas repsahdin. Kyllästyin siihen paisuneeseen olemukseen ja valokuviin missä aloin muistuttaa valasta. Se oli valinta, haluanko jatkaa samalla tavalla ja paisua entisestään vai haluanko entisen hoikan itseni takaisin. Valitsin jälkimmäisen. Vähän se aluksi vaati itsekuria, mutta nyt ei tee mieli makeaa, sipsejä ja viiniä. Mulla siis auttoi keto.

Vierailija
5/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala syömään sellaista ruokaa, jolla ei tule ylimääräisiä mieltekoja makeaan tai muuhun naposteluun. Pelkällä tahdonvoimalla ei onnistu.

Vierailija
6/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapamuutos on silkkaa uusliberalistista tuubaa. Aivan sama, miten kilosi pudotat, niistä pääsee eroon vain väliaikaisesti. Ne tulevat aina takaisin. Jokaiselle. Mieti vain rikkaita ja kuuluisia laihduttajia, joilla on personal trainerit ja kokit ja kaikki avut,  mitä rahalla saa. Jokainen heistä lihoo aina takaisin. Ainoa, mistä pääset pysyvästi eroon laihduttaessasi, on terveytesi.

Jos olet sairas, vaadi lääkäriltäsi oikeaa hoitoa niin pitkään, että saat sen. Jos olet terve, niin jatka näillä.

Vierailija
7/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että ymmärrät omaa syömistäsi ja olet jo tunnistanut keskeisen ongelman, eli herkut. Hyvä! Nyt on helpompaa miettiä, miten pääset eteenpäin. Parikin ehdotusta tulee mieleen.

1. Herkkulakko. Tämä ei sovi kaikille, ja epäilisin, että sinun kohdallasi tämä onkin liian radikaali tapa edetä. Toisille kuitenkin toimii tyly stoppi kaikille herkuille, ja vaikkapa ihan vedonlyönti kaverin kanssa, jotta lakko pitää. Tässä on etuna se, että kunhan selviää ekasta viikosta-parista, huomaa ihan oikeasti, ettei herkkuja tee enää mieli. Testattu ja toimivaksi havaittu keino!

2. Yksi herkku/herkkupäivä. Syö pääsääntöisesti terveellisesti, mutta salli itsellesi jokin yksi herkku. Mieti pitkään, haluatko makeaa vai suolaista ja osta kaupasta vain se yksi asia. Tätäkin olen testannut. Usein käy niin, että siinä miettiessä se mieliteko ehtii mennä ohi. Ja kun puntaroi kuumeisesti kumpaa haluaa enemmän, suklaata vai sipsiä, hoksaa pian, ettei halua kumpaakaan.

3. Ketogeeninen ruokavalio. Ketoosi vie nälän ja mieliteot. Ei tule syötyä herkkuja, kun ei ole ruokahalua syödä mitään. Voisin elää elämää pelkällä onnellisuushöyryillä, mutta tietenkin syön myös. Ketoon kuuluu suolapähkinät ja tumma suklaa (+ punkku, wingsit, herkkujuustot ja monet muut "herkut"), ja laihdut, vaikka syöt niitäkin. 18kg puolessa vuodessa on lähtenytkin ketoilemalla.

Vierailija
8/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat irvessä se usein tehdään, muutaman viikon päästä alkaa helpottaa.

Itse lopetin kaikki nopeat hiilarit seinään ja söin ähkyyn asti ketoruokaa. Sokerinhimo katosi 2-3 viikossa eikä ole takaisin tullut. Paino lähti syöksylaskuun siinä kuukauden jälkeen ja tippui bmi 27->19 alle vuodessa.

Nimenomaan nopeat hiilarit on pahin ongelma painonhallinnassa, etenkin niiden napostelu pitkin päivää. Verensokerin heittely ja insuliinin jatkuva eritys pitävät yllä energian varastointia rasvasoluihin eikä kehon omia varastorasvoja päästä käyttämään.

Vierailija
9/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi muutos kerrallaan. Uuden rutiinin opettelussa voi mennä helposti vaikka 3 kk ja jos muutat paljon kerralla, niin epäonnistumisen todennäköisyys on korkea.

Vierailija
10/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävele aina sinne kauppaan, mistä sen tietyn löydät. Jos et löydä, pyydä kauppiasta tilaamaan.

Hanki ensin mantelijauhetta, tulet tarvitsemaan sitä. Ja makeutukseen luomuhunajaa.

Okei ensinäkin kaakaojauhosta ei voi tehdä suklaata.

Hunajassa on ihan yhtä paljon kaloria ja hiilaria kuin valkoisessa sokerissa.

Vierailija
11/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tämä vaatii jonkun tapahtuman, joka pakottaa muutokseen. Itse sain aikanaan pahan tulehduksen, jonka vuoksi jouduin sairaalaan pariksi viikoksi. Siellä selvisi myös, että veriarvoni ovat päin mäntyä ja lääkäri sanoi suoraan, että joko teet kokonaisvaltaisen elämäntapamuutoksen, tai ongelmat pahenevat ja lopputulos on huono. Siinä oli aikaa miettiä kun tuijotti sairaalan kattoa. Rohkaisevaa oli se, että lekuri totesi myös, että olen melko nuori, joten kroppani palautuu kyllä jos vain haluan. Silloin päätin, että kun lähden tästä sairaalasta, muutan kaiken ruokavaliosta ja liikunnasta lähtien. Ja muutin. Lääkäri oli oikeassa: nykyään kaikki arvoni ovat viitteissä, olen laihtunut 20 kiloa, en polta ja olen 5-kymppisenä paremmassa kunnossa kuin 30-vuotiaana. Ei se helppoa ollut, mutta tahto ja motivaatio vie pahimman yli, sitten mieli tottuu uuteen ja lopuksi se muuttuu rutiiniksi. Ilman sairaalakeikkaa en olisi muutosta lähtenyt edes yrittämään.

Onnea matkaan.

Vierailija
12/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienin muutoksin, niin tylsältä kuin se kuulostaakin. Hieman annoskokoa pienemmäksi vaikka alkuun. Joka toinen päivä kahvilla herkkuja, joka toinen päivä ei jne.

Oonpa sellaisenkin kuullut, et jos syö kaiken tikuilla, menee siihen touhuun kauemmin:-D

Vierailija
13/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keto ruokavalio kiinnostaa ja uskon että sillä saa ihan varmasti tuloksia. Pelkään vaan sitä, onko se pysyvä ratkaisu. Jos jotain syystä siitä alan lipsua tai lopetan kokonaan, palaako kaikki kilot kaksinkertaisena takaisin? Kauanko te ketoilijat olette noudattaneet sitä ja onko sellainen tunne että se on loppuelämän ruokavalio? Ap

Vierailija
14/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi vhh. Noin 90% kauppojen valikoimasta on tuotteita, jotka sai jättää sinne hyllylle.

Itselläni ei ole koskaan tehnyt kovin paljon mieli makeaa, mutta sipsit olivat heikkouteni. Kuitenkin se mikä minut lihotti, oli ihan tavallinen ruoka, jossa vain oli kropalleni aivan liikaa hiilareita. Kun tietyt ruokahyllyt on täynnä tätä ”myrkkyä” , ne voi ohittaa. Harjoitus tekee mestarin. Tällä on menty nyt 19 vuotta eivätkä kilot ole päässeet takaisin. Joskus tietysti syön ”myrkkyjäkin”, mutta huomioin sen sitten seuraavan viikon ruuissa.

Vierailija
15/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei ensinäkin kaakaojauhosta ei voi tehdä suklaata.

Hunajassa on ihan yhtä paljon kaloria ja hiilaria kuin valkoisessa sokerissa.

En puhu kaloreista, vaan makeutuksesta. Vai miksi ostaa keksejä? Tummaa kaakaojauhetta ei saa alas ihan ilman mitään. Kuitu saadaan siis tuosta kaakaojauheesta ja mantelista:-)

Rasvaa tarvii myös ja siihen on hyvä hankkia levätöntä luomukermaa tai rasvainen "coconut milk organic" santamarialla ainakin semmonen löytyy.

Vierailija
16/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on perusjuttua ihmisten erilaisesta hiilihydraattien sietokyvystä.

https://areena.yle.fi/1-4605037

Vierailija
17/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keto ruokavalio kiinnostaa ja uskon että sillä saa ihan varmasti tuloksia. Pelkään vaan sitä, onko se pysyvä ratkaisu. Jos jotain syystä siitä alan lipsua tai lopetan kokonaan, palaako kaikki kilot kaksinkertaisena takaisin? Kauanko te ketoilijat olette noudattaneet sitä ja onko sellainen tunne että se on loppuelämän ruokavalio? Ap

Tuolla ketoilulla voi aloittaa, mutta sitten lisätä hiilareita pikkuhiljaa ja katsoa miten kroppa reagoi. Paluuta entiseen ei tietenkään ole, mutta tuskin sitä haluatkaan.

Ennen kuin aloitat PEREHDY KUNNOLLA asiaan, muuten voi tulla ongelmia.

Vierailija
18/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi vhh. Noin 90% kauppojen valikoimasta on tuotteita, jotka sai jättää sinne hyllylle.

Itselläni ei ole koskaan tehnyt kovin paljon mieli makeaa, mutta sipsit olivat heikkouteni. Kuitenkin se mikä minut lihotti, oli ihan tavallinen ruoka, jossa vain oli kropalleni aivan liikaa hiilareita. Kun tietyt ruokahyllyt on täynnä tätä ”myrkkyä” , ne voi ohittaa. Harjoitus tekee mestarin. Tällä on menty nyt 19 vuotta eivätkä kilot ole päässeet takaisin. Joskus tietysti syön ”myrkkyjäkin”, mutta huomioin sen sitten seuraavan viikon ruuissa.

Kaupassa käynti on todella helppoa ja nopeaa kun ei tarvitse käydä kuin muutamalla hyllyllä.

Vierailija
19/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummaa suklaata saa valmiina kaupasta. Mun mielestä aloittajan ei kannata aloittaa noiden herkkujen väsäämisellä, vaan perusruokavalio ensin kuntoon. Jälkkärit voi olla kaksi palaa tummaa suklaata tai maustamaton jugurtti marjoilla. Kun perusta on valmiiksi mietitty, mieliteot vähentyvät.

Vierailija
20/32 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei ei. Ketolla laihdutetaan. Se on dieetti.

Sähän halusit elämäntapamuutoksen etkä laihdutuskuuria!

Elämäntapamuutoksessa opit pysyviä, vuosia jatkuvia, uusia tapoja.

Ketolla et tule olemaan loppuelämääsi, joten unohda nyt se kokonaan.