Kun nelikymppisenä tajuaa, että unelmatyö olisi olla luokanope
Kommentit (41)
Eikö sijaisuuteen tarvitse minkäänlaista pätevyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Kokeile hakea sijaisuuksia, jos olet viikolla vapaa. Siinä saa hiukan tatsia asiaan.
Aloittajahan kertoi, että hän on tehnyt sijaisuuksia ja saanut siitä kipinän lähteä alalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni YO-todistuksella pääsee. Tai siis monet abithan tekevät noita sijaisuuksia myös kirjoitusten jälkeen. Meilläkin oli ala-asteella yhtenä keväänä eräs abi sijaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni YO-todistuksella pääsee. Tai siis monet abithan tekevät noita sijaisuuksia myös kirjoitusten jälkeen. Meilläkin oli ala-asteella yhtenä keväänä eräs abi sijaisena.
Paljonko siitä maksetaan? Voisi olla ihan hauskaa puhdetta välillä työnhaun lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vaikea on päästä opiskelemaan luokanopettajaksi?
Valintakokeet on vähän erilaiset joka vuosi, mutta yleisesti ottaen kokeeseen tulee lukea kokoelma tieteellisiä artikkeleita. Lisäksi kokeessa jaettavaa aineistoa. Tämä on 1. vaihe.
2. vaihe on soveltuvuuskoe, saattaa kuulostaa helpolta mutta ei ole ihan läpihuutojuttu. Eli soveltuvuuskoetta varten kannattaa ihan oikeasti miettiä vastauksia kysymyksiin "Miksi haluat luokanopettajaksi?" yms. Itellä kosahti tuohon soveltuvuuskokeeseen nimenomaan ensimmäisellä hakukerralla kun menin sinne vähän "takki auki", eli pitää oikeasti näyttää se oma soveltuvuus ja ennenkaikkea motivaatio. Pitää myös olla hyvät sosiaaliset taidot, tätä testataan usein ryhmätilanteilla ja seurataan, miten toimit ryhmässä.
Olen nyt tekemässä myös toista tutkintoa, en kuitenkaan vaihtamassa alaa. Pääsin oikeustieteelliseen opiskelemaan 1. hakukerralla, mutta luokanopettajaksi vasta 2. tuon soveltuvuuskokeen vuoksi.
Lisään vielä, että periaatteessa sen pitäisi olla niin, että nyt on helpompi päästä opiskelemaan luokanopettajaksi kuin esim. 5 tai 10 vuotta sitten. Hakijamäärät ovat laskeneet, joten ei ole enää niin mahdoton homma. Kannattaa kuitenkin valmistautua ihan tosissaan!
Silloin on päässä pahasti vikaa.
Räkää syövät kännykkäpellet, joille ei saa sanoa mistään asiasta yhtään mitään on sitä unelmayleisöä. Mitä sinä muuten kertoisit heille - pitkäaikaistöttömyys on kaiken A ja O sekä kaiken lisäksi sosiaalitoimisto maksaa menkkarätit, muttei kortsuja, joten kannattaa harkita poikien sitä matalapalkkaiseen työhön menoa...?
Vierailija kirjoitti:
Noin 37% hakeneista pääsee sisään. Osa suoraan todistusvalinnalla, osa pääsykokeen kautta. Mutta saattaa tietysti vaihdella paljon yliopistosta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintakokeet on vähän erilaiset joka vuosi, mutta yleisesti ottaen kokeeseen tulee lukea kokoelma tieteellisiä artikkeleita. Lisäksi kokeessa jaettavaa aineistoa. Tämä on 1. vaihe.
2. vaihe on soveltuvuuskoe, saattaa kuulostaa helpolta mutta ei ole ihan läpihuutojuttu. Eli soveltuvuuskoetta varten kannattaa ihan oikeasti miettiä vastauksia kysymyksiin "Miksi haluat luokanopettajaksi?" yms. Itellä kosahti tuohon soveltuvuuskokeeseen nimenomaan ensimmäisellä hakukerralla kun menin sinne vähän "takki auki", eli pitää oikeasti näyttää se oma soveltuvuus ja ennenkaikkea motivaatio. Pitää myös olla hyvät sosiaaliset taidot, tätä testataan usein ryhmätilanteilla ja seurataan, miten toimit ryhmässä.
Olen nyt tekemässä myös toista tutkintoa, en kuitenkaan vaihtamassa alaa. Pääsin oikeustieteelliseen opiskelemaan 1. hakukerralla, mutta luokanopettajaksi vasta 2. tuon soveltuvuuskokeen vuoksi.
Kiitos tästä. Sosiaaliset taidot ei ole kyllä mikään vahvin alue, mutta noin yleensä ottaen tulen hyvin ihmisten kanssa toimeen. Joka tapauksessa pitää testata ensin soveltuvuutta sijaisuuksilla ennen kuin voi vakavasti harkita.
Vierailija kirjoitti:
Jos ehdeit opiskella nyt työn ohessa, niin voithan aloittaa tekemään kasvatustieteen perusopintoja. Ne ovat kaikkien tuttujen mukaan hirveää diipadaapaa, mutta sittenhän olisi osa pois alta.
Hyvä vinkki! Noitahan voikin opiskella avoimessa yliopistossa. Vau! Olisi jo eteenpäin sitten, jos pääsee opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettaja ilmoittaa reksille aamulla klo 6, että itse tai lapsi n sairaana, niin tärkeintä on saada joku Tolkun aikuinen sinne luokkaan klo 8.
Kannataa tehdä sijaisuuksia, mutta toki juu jos vaikuttaa lupaavalta, niin hae pois. Älä anna iän olla este! Opettajan työ on siitä hyvä, että ei haittaa minkäikäinen olet. Minä menin 39v varhaiskasvatuksen opettajan koulutukseen. Ikävä kyllä henkilöstöpula tekee työstä todella rankan eikä palkkajärjestelyt ole mistään kotoisin. Luokanopettajalla nämä on paremmin. Nyt olen reippaasti yli 40v ja aloin opiskella uutta ammattia. Iän ei kannata antaa olla este, jos jotain haluaa. Meillä 40v+ on kuitenkin vielä yli 20v työaikaa joten ei mene hukkaan yhteiskunnan rahat, jos saavat meistä pysyvän työntekijän. Mutta kannattaa oikeasti kokeilla ensin sijaisuutta, koska opettajan työ on hyvin hektistä, melu melkoinen ja paljon tilanteita joissa pitää miettiä miten toimia. Olen myös koulussa ollut opettajan, niin sitäkin puolta tullut nähtyä.
Kun vajaa viiskymppisenä tajuaa, että on saanut tehdä lastensuojelun laitossektorilla unelmaduuniaan jo kohta 25v.
Iisi duuni, iisit tulot, iisi siviilielämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis teet tutkinnon oikeustieteelliseen ja luokanopettajan tutkinnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opettaja ilmoittaa reksille aamulla klo 6, että itse tai lapsi n sairaana, niin tärkeintä on saada joku Tolkun aikuinen sinne luokkaan klo 8.
Aika pieni varoaika myös työnhakuun :S. Eli käytännössä pitää ilmottaa olevansa käytettävissä ja soitto voi tulla milloin tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikkakunnasta. Täällä, missä koulutetaan luokanopettajia, ei ole mahdollisuutta saada opettajansijaisuuksia, vaikka on yliopistokoulutus, mutta ei opettajan pedagogisia opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Luokanopeista on huutava pula. Varaudu toki oppilaiden taholta jatkuvaan kiusantekoon, henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan.
Ei ne ole oppilaat, jotka kiusaa, vaan vanhemmat!
Vierailija kirjoitti:
Silloin on päässä pahasti vikaa.
Räkää syövät kännykkäpellet, joille ei saa sanoa mistään asiasta yhtään mitään on sitä unelmayleisöä. Mitä sinä muuten kertoisit heille - pitkäaikaistöttömyys on kaiken A ja O sekä kaiken lisäksi sosiaalitoimisto maksaa menkkarätit, muttei kortsuja, joten kannattaa harkita poikien sitä matalapalkkaiseen työhön menoa...?
Tässä on kyse alakoulun luokanopettajasta, ei yläkoulun aineenopettajasta.
Kun täällä monet ovat ehdottaneet sijaisuuksien tekemistä (lisää) valinnan "varmistamiseksi", niin tässä on oikeasti hieman aukkoja.
Sijaisuudessa et tunne oppilaita, rutiineja, et pääse itse suunnittelemaan yms. Muun muassa nämä asiat tekevät sijaisuuksista sellaisia, että sitä ei voi verrata oikeaan opettajan työhön. Jokainen opettaja kyllä tunnistaa tämän.
Lisäksi, luokanopettajaksi opiskellaan se 5 vuotta (kandi + maisteri). Itse aloin tekemään sijaisuuksia vasta viimeisenä opiskeluvuonna. Ei kukaan varmaan menisi esim. "kokeilemaan" lääkärin sijaisuuksia lukiopohjalta (ja kyllä tiedän, ei ole edes mahdollista, tämä on esimerkki).
Kokeile hakea sijaisuuksia, jos olet viikolla vapaa. Siinä saa hiukan tatsia asiaan.