Miten voisin estää, ettei tyttäreni anna poikansa nimeksi
Leeviä?
Ei sillä, ettei olisi ihan ok, mutta kun joka toinen taitaa nykyään olla Veeti tai Leevi.
Ei kuulu mulle, tiedän, mutta antakaa edes parempia ehdotuksia, ettei joudu tuohon tusinanimikerhoon:)
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:10"]
Leevi taitaa olla merkki lestadiolaisuudesta. Ainakin Oulussa kaikki Leevit ja Saarat ovat lestadiolaisperheiden lapsukaisia.
[/quote]
No ei tässä tapauksessa kyllä,Leevi on nyt ihan yleinen muotinimi. Liiankin. ap.
Sinulla oli jo nimenantovuorosi. Kenenkään ei kannata mennä toisen antamaa nimeä arvostelemaan, mikäli tahtoo pysyä väleissä.
Elämä on.
Ei se Leevi niin yleinen nimi ole. Ihan hyvin sen voi antaa nimeksi. Monesti kyllä nimenomaan leevi nimi yhdistetään lestadiolaisuuteen. En tosin itse ole uskossa, mutta olen ajatellut, että leevin voisi antaa nimeksi joskus, jos saa pojan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:13"]
No mitäs väliä sillä on, että on yleinen?
[/quote]
Omalla luokallani oli 7 Mikaa, jotka istuivat kaikki peräkkäin yhdessä rivissä kun olin ekalla luokalla koulussa, joten kyllä sen nimen arvo tavallaan mitätöityi. ap.
Lars Leevi Laestadius.
Minulla oli veli nimeltä Leevi ja häpesin sitä kuollakseni. En halunnut sanoa kenellekään hänen oikeaa nimeään. Hän oli syntynyt 50-luvulla. En käsitä, miten niin rumasta nimestä on voinut tulla muotinimi.
Ymmärrän ap:tä paremmin kuin hyvin. Kauhistus, mieleenikään ei ole tullut, että lapseni voisivat laittaa sen omien lastensa nimeksi!
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:13"]
[/quote]
Omalla luokallani oli 7 Mikaa, jotka istuivat kaikki peräkkäin yhdessä rivissä kun olin ekalla luokalla koulussa, joten kyllä sen nimen arvo tavallaan mitätöityi. ap.
[/quote]
Ei se Leevi nyt noin yleinen nimi ole. Ehkä niitä voi pari osua samalle luokalle, mutta vaikka olisi yleinen nimi niin luokalla ei välttämättä ole yhtään kaimaa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:14"]
Sinulla oli jo nimenantovuorosi. Kenenkään ei kannata mennä toisen antamaa nimeä arvostelemaan, mikäli tahtoo pysyä väleissä.
Elämä on.
[/quote]
Onhan se noinkin....olette aivan oikeassa. Ja tulihan omienkin lasteni nimistä toisaalta niitä tusinanimiä, vaikka olinkin ekoja niitä antamaan:) ap.
Leevi on niiiiiin tusinanimi kuin olla ja voi! Pitäisi vanhemmilla olla edes sen verran järkeä päässä, etteivät menisi kuin pässit narussa lapselle nimeä antaessaan. Almanakasta löytyy persoonallisia nimiä pilvin pimein, joten äly hoi!!!
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:13"]
[/quote]
[/quote]
No minun luokallani taas ei ollut yhtään Minnaa, vaikka olen syntynyt 60-luvulla. Sen sijaan kummankaan poikani nimi ei ole 10 suosituimman joukossa, vaan niinpä kävi, että niistä kolmesta, jotka ikäryhmässä olivat nuorimmaisen kanssa kaimoja, yksi oli päiväkotiryhmässä, yksi koulussa rinnakkaisluoikalla ja yksi lukiossa. Yhteensä ko. nimeä sai neljä poikaa sinä vuonna. Esikoisella taas sattui samaan urhieluryhmään kolme kaimaa, vaikka samana vuonna nimen oli saanut vain yksi toinen poika, nuo muut olivat nuorempia. Oma nimeni ei ole kovin yleinen, mutta onpa minullakin kaima ihan kaveripiirissä.
Mulla oli Leevi's farkut 90 luvulla vaikka en ole yhtään lestadiolainen.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:10"]
Leevi taitaa olla merkki lestadiolaisuudesta. Ainakin Oulussa kaikki Leevit ja Saarat ovat lestadiolaisperheiden lapsukaisia.
[/quote]
Nimien antamisessa vois ajatella kolme suuntausta: ne, joista on kivaa kun lapsella on yleinen nimi; jotka haluavat kivan nimen, mutta eivät missään nimessä muotinimeä ja ne jotka haluavat antaa harvinaisen nimen. Minusta nuo kaikki ovat hyviä perusteluja. Olen myös ihan viime aikoina alkanut ymmärtää, että oikeastaan on hauskaa, jos lapsella on paljon kaimoja. Vähän kuin Paavot, Jussit ja Matit viime vuosisadan alkupuolella. Nimi yhdistää saman aikakauden lapsia ja se on muotinimien hyvä puoli. Tietty, jos nimi on ihan kauhea, on ikävää, jos siitä tulee muodikas, kuten Jenna tai Jessika, mutta ... no...
...minusta on parempi, ettet tuo esille sitä ettet pidä nimestä. Voit ehkä sanoa, että tunnet jo viisi Leevi-nimistä alle 3-vuotiasta (ihan sama, vaikket tuntisikaan, mutta pointtisi olisi selkeä), mutta älä sano, ettet pidä nimestä. Siitä koituisi myöhemmin vain harmia.
No ei tässä tapauksessa kyllä,Leevi on nyt ihan yleinen muotinimi. Liiankin. ap.
[/quote]
Ei kuulu sulle. Leevi on sitäpaitsi aivan kiva nimi. Yleinen joo, mut ei nykyajan nimiä ole enää kymmentä luokalla. Mika/Sari/Heidi -aikakaudella käytössä olevat kelvot nimivaihtoehdot olivat vähäisempiä.
Eli nyt Leevi-nimen on saanut 2000-2009 4500 kpl, mutta puolet pidemmällä ajanjaksolla vuosina 60-79 on Mika-nimen saanut 29000 poikaa, eli kymmenessä vuodessa n. 15 000. Kolme kertaa enemmän kuin Leevi-nimisiä.
(Voi perse, väestörekisterin vuosikohtainen etunimihaku on poistettu!!)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 18:59"]
Leevi on niiiiiin tusinanimi kuin olla ja voi! Pitäisi vanhemmilla olla edes sen verran järkeä päässä, etteivät menisi kuin pässit narussa lapselle nimeä antaessaan. Almanakasta löytyy persoonallisia nimiä pilvin pimein, joten äly hoi!!!
[/quote]
Löytyyhän sieltä, esim. Allan, Ernesti, Immo, Jooseppi, Keijo, Manne, Päiviö ja Unto.
Keijo-Jooseppi olis ihana nimi! Eikä varmasti tusinatavaraa! (Paitsi kohta kun mammat huomaa sen täältä)
Hah, kuka ny ton lestadiolaisuus kortin tähän esille veti? Miten se muka liittyy tähän asiaan??