Olenko mä jotenkin supertiukkapipo aikataulujen suhteen teidän mielestä?
Olen kotiäiti ja meillä on kolme alle kouluikäistä lasta. Meillä mennään tietyn päivärytmin mukaan joka päivä, ei voida tämän lapsilauman (lisää lapsia koulussa..) kanssa elää minkään oman rytmin mukaan.
Myyn aika usein kaikenlaista kaapeista löytynyttä tarpeettomaksi jäänyttä tavaraa ja vaatetta nettikirppiksillä ja oman asuinalueen FB-sivulla. Kauppa käy ihan hyvin ja useimmiten tavaraa noudetaan kotoa käsin.
Mua risoo ihan hirveästi se, että vaikka olen kotona, meillä on aikatauluja. Mennään ulos, mennään päiväunille, syödään jne. Sovin siksi aina jonkun tietyn ajan, ettei päiväuniaikaan tai juuri lounaspöytään istuessamme joku tule ovelle.
Viime aikoina on tullut tällaisia:
"Tulen 9-10 välillä" - tuli 10.45
"Tulen heti aamulla, että pääsette ulos" - tuli varttia vaille 11, kun syödään klo 11
"Tulen 14-15 välillä" tuli 17, eikä edes ilmoittanut mitään. En ollut kotona ja tämä ihminen ihmetteli, miksen ollut kotona, vaikka sovittiin.
"Mun mies käy hakemassa 18 mennessä illalla, tulee töistä" - mies tulee klo 21, kun imetän vauvaa
Nyt odottelen taas jotakuta, joka tulee viimeistään klo 12, jolloin meillä alkaa päiväuniaika. Kello on jo puoli yksi. Päivystän oven vieressä, että voin mennä suoraan ovelle hoitamaan kaupat hiljaisesti, että pienet saavat nukkua.
Kommentit (36)
Itse olen jonkin verran tehnyt kauppaa noiden fb-kirppareiden kautta, ja olen huomannut ihan saman. Suoraan sanottuna hermot menee!
Jos olen itse ollut ostajana, olen ilmoittanut tarkan ajan ja pitänyt myyjän ajan tasalla, jos tulee vaikka 10 minuutin viivästys. Itse olen kohdannut näitä ostajia, jotka eivät tule ollenkaan ("hups, unohdin!" ja sitten ei olla valmiita sopimaan uutta aikaa, eli hups, muutit mielesi) tai tulevat oman mielensä mukaan ilmoittamatta mitään.
Kauheesti nykyisin myös mammat roplaa puhelimia ja käy netissä pitkin päivää. Puistoissa, liikennevälineissä. Tämäkin kiireinen myyjä kerkeää päivitellä reaaliajassa, no ehkä puhelimella pääsee nopsaan. Lapset tottuu mukavasti ruutua tuijottavaan ja vilkuilevaan äitiin. Hyviä kauppoja kaikille! Nim. (Lapset 3kpl) päiväunilla.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 13:26"]
Tälle päivälle olin sopinut toisen haun klo 14-15 väliseksi ajaksi. Kahteen asti meillä on päiväuniaika, sitten syödään välipala ja 15.30 pitää lähteä viemään yhtä lasta harrastukseen. Nyt tuli viesti, että voiko tulla sittenkin jo ennen kahta. Laitoin viestin, että kunhan tulee oveen koputtamalla, eikä soita ovikelloa, niin ok.
Saas nähdä, tuleeko ennen kahta! Tuleeko sääntöön poikkeus?
ap
[/quote]
No kappas. Kello löi 14, eikä sitä "ennen kahta" -ihmistä näkynytkään. Yllätys! Todellinen yllätys.
Kyllä mä alan epäillä, että se olen minä, jolla on vääränlainen aikakäsitys. Tämä on niin yleistä, eikä kukaan valittele tai pahoittele myöhästymisiään tai sitä, että tulevat siis todella eri aikaan kuin on sovittu.
Meillä syödään aamupala klo 8, lounas klo 11, välipala klo 14, päivällinen klo 17 ja iltapala klo 20. 12-14 nukutaan päiväunia, aamupäivällä ja iltapäivällä käydään ulkona. Näissä on hurjat liukuma-ajat :) Klo 17-20 välillä on isojen lasten harrastusmenoja, mies vie.
Ehkä olen kellon orja ja mun pitäisi ottaa rennosti. EN PYSTY.
Nytkin tässä mietin, että laitanko nuo pienemmät välipalalle vai odotanko vielä hetken. Jos saan kolme istutettua pöydän ääreen ja ovikello soi, minun on otettava kaksi nuorinta mukaan ovelle. Molemmat osaavat kiivetä syöttötuoleistaan itse pois ja sen varmasti tekisivätkin.
ap
[/quote]
Ei kun tää liittyy oikeasti enimmäkseen näihin kierrätysryhmiin! Mä olen huomannut niiden suhteen saman epämääräisyyden, mutta muuten ihmiset on yleensä suht ajoissa. En tajua miksi näin.
Ikävää. Itse pitäisin kyllä aikatauluista kiinni tai ilmoittaisin jos myöhästyn.
Tästä sitten seuraa sitä, että jotkut myyjät eivät enää noutoihin suostu. Ostin kerran pari vaatekappaletta samassa kaupungissa asuvalta henkilöltä Huutonetistä. Hän suorastaan suuttui, kun ehdotin että voisin tulla hakemaan ne. Oli sitten pakko maksaa postikulut. Veti vielä välistä niissäkin "pakkauskuluja", muovipussiin oli pakattu...
No. Miten kävi sen klo 14 noitajan kanssa, ap? Kiinnostava ketju.
Muakin kyllä vähän ihmetyttää, että miten tuollainen suurperheen äiti kerkeää tekemään pitkiä päivityksiä tänne kokoajan... päiväunet ja blaablaa...
no whatever... Ota rennommin.
Tai siis elä perheesi kanssa juuri kuin elät.. ja jos et jaksa avata ovea kun joku tulee hakemaan, tai et ole kotona. Niin so what?
Saat kohta sydänkohtauksen jos jatkat tuota stressaamista turhista asioista.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 12:44"]
Muakin ärsyttää tollainen! Jos mä jollekin lupaan tulla johonkin aikaan niin pidän siitä kyllä kiinni enkä ymmärrä tullollaisia ihmisiä jotka jonkin ajan sopii mutta ei pidä siitä kiinni!
Mielestäni et ole yhtään tiukkapipoinen. Kyllä sovituista ajoista tulee pitää kiinni.
[/quote]
Ruotsissakin voidaan sopia lounastreffit puolenpäivän aikaan, mutta sitten syödäänkin vasta klo 14, kun Monica ja Theresekin sattuivat olemaan Stanissa. Ingen problem, eihän kenelläkään mikään kiire mihinkään ole koskaan.
[/quote]
Itselläni on kyllä ihan päinvastaiset kokemukset. Jos sovitaan lounas-tai mitkä tahansa muut treffit, ne on kyllä sillä kellonlyömällä millä on sovittu eikä 2 h myöhemmin. Ei edes 1/2 h myöhemmin. Ja jos ollaan 10 min myöhässä niin siitä viestitellään ja pyydellään anteeksi. Lisäksi ihmisillä on omat aikataulunsa, ainakaan minun tuttavapiirissä kenelläkään ei ole aikaa vetelehtiä tuntitolkulla miten sattuu.
Ps. Ingen problem = inga problem.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 12:44"]
Muakin ärsyttää tollainen! Jos mä jollekin lupaan tulla johonkin aikaan niin pidän siitä kyllä kiinni enkä ymmärrä tullollaisia ihmisiä jotka jonkin ajan sopii mutta ei pidä siitä kiinni!
Mielestäni et ole yhtään tiukkapipoinen. Kyllä sovituista ajoista tulee pitää kiinni.
[/quote]
Ruotsissakin voidaan sopia lounastreffit puolenpäivän aikaan, mutta sitten syödäänkin vasta klo 14, kun Monica ja Theresekin sattuivat olemaan Stanissa. Ingen problem, eihän kenelläkään mikään kiire mihinkään ole koskaan.
[/quote]
Itselläni on kyllä ihan päinvastaiset kokemukset. Jos sovitaan lounas-tai mitkä tahansa muut treffit, ne on kyllä sillä kellonlyömällä millä on sovittu eikä 2 h myöhemmin. Ei edes 1/2 h myöhemmin. Ja jos ollaan 10 min myöhässä niin siitä viestitellään ja pyydellään anteeksi. Lisäksi ihmisillä on omat aikataulunsa, ainakaan minun tuttavapiirissä kenelläkään ei ole aikaa vetelehtiä tuntitolkulla miten sattuu.
Ps. Ingen problem = inga problem.
[/quote]
No hei, olen asunut varmaan viidessätoista maassa. Osaan vain suomea ja englantia hyvin. En ole käynyt suomalaista koulua, en siis ole ollut pakkoruotsin alaisuudessa, enkä osaa sitä.
Asuin Ruotsissa vuoden miehen työn perässä, kun lapset olivat pieniä. Kyllä silloin vain vetelehdittiin ja sovittiin treffejä, jotka aina venyivät hamaan tulevaisuuteen asti. Ikinä mikään kellonlyömä ei pitänyt paikkaansa. Voi toki olla niinkin, että elämäntilanteen takia kukaan ei päässyt suunnitellusti paikalle, kun oli vauvoja syötettävänä ja taaperoita puettavana.
Mutta, kuten sanoin, aikakäsitys on erilainen joka paikassa. On olemassa ihan käsitekin afrikkalaisesta aikakäsityksestä.
Suomessa on syklinen aikakäsitys (päivä alkaa ja päivä päättyy), monessa muussa paikassa eletään lineaarisessa aikakäsityksessä (aika vain kuluu eteenpäin, mikään ei ala tai pääty).
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 23:07"]
Suomessa on syklinen aikakäsitys (päivä alkaa ja päivä päättyy), monessa muussa paikassa eletään lineaarisessa aikakäsityksessä (aika vain kuluu eteenpäin, mikään ei ala tai pääty).
[/quote]
Pakko korjata sen verran, että syklinen (=ympyrämäinen) aikakäsitys on kyllä se, jossa aika ei ala eikä pääty ja lineaarinen (= suora) se, jossa se päättyy.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 23:07"]
[/quote]
Pakko korjata sen verran, että syklinen (=ympyrämäinen) aikakäsitys on kyllä se, jossa aika ei ala eikä pääty ja lineaarinen (= suora) se, jossa se päättyy.
En minä kehtaisi olettaa minuutintarkka saapumista, kun vieras ihminen tulee vieraaseen paikkaan ensimmäistä kertaa, niin ei sitä osaa arvioida paljonko siihen menee aikaa, riippuen siitä miten kaukaa tulee niin voi tulla puolenkin tunin virhearvioita jos ei tiedä tietyöstä, ruuhkista, eksyy jne.
eikä tuollaiset hakemiset muutenkaan voi olla tunnin päälle, jos kersat ei pysty olla niin et myy.
Olet tiukkapipo. Yritä muistaa, että koko maapallo ei pyöri Sinun perheesi ympärillä. Voi olla että muillakin on paljon lapsia, ja aikataulut elävät. Voi tulla ylitöitä tai lapselle oksennustauti tai jokin pakollinen hoidettava asia. Ei siinä minunmielestäni joku nettikirppistavaran haku ole niin tärkeä, että pitäisi pönöttää oven takana justtäsmälleen klo 14:35:30 kun joku neuroottinen kotiäiti näin haluaa. Tuollaiset nettikirppistelyt ovat meidän perheessämme aika alhaisen prioriteetin asioita, esim palkkatyö on kokonaan toinen juttu ja se menee meillä kaikkien kirppistelyjen edelle.
Tulitko miettineeksi, että moni varmaankin haluaa hakea sen tavaran mahd. pian (ettei myyjä tykkää kyttyrää) ja siksi sopii haun sellaiselle päivälle jolloin on muutakin ohjelmaa. Jos pitäisi kokonaan vapaata päivää alkaa kalenterista vartomaan, niin saattaisi mennä viikkoja. Olisit kiitollinen että tavarasi käyvät kaupaksi ja että ostajat tulevat vielä pihaan asti hakemaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 00:28"]
Olet tiukkapipo. Yritä muistaa, että koko maapallo ei pyöri Sinun perheesi ympärillä. Voi olla että muillakin on paljon lapsia, ja aikataulut elävät. Voi tulla ylitöitä tai lapselle oksennustauti tai jokin pakollinen hoidettava asia. Ei siinä minunmielestäni joku nettikirppistavaran haku ole niin tärkeä, että pitäisi pönöttää oven takana justtäsmälleen klo 14:35:30 kun joku neuroottinen kotiäiti näin haluaa. Tuollaiset nettikirppistelyt ovat meidän perheessämme aika alhaisen prioriteetin asioita, esim palkkatyö on kokonaan toinen juttu ja se menee meillä kaikkien kirppistelyjen edelle.
Tulitko miettineeksi, että moni varmaankin haluaa hakea sen tavaran mahd. pian (ettei myyjä tykkää kyttyrää) ja siksi sopii haun sellaiselle päivälle jolloin on muutakin ohjelmaa. Jos pitäisi kokonaan vapaata päivää alkaa kalenterista vartomaan, niin saattaisi mennä viikkoja. Olisit kiitollinen että tavarasi käyvät kaupaksi ja että ostajat tulevat vielä pihaan asti hakemaan.
[/quote]
Kaikkea voi tapahtua, ymmärrän sen erittäin hyvin. Mutta kännykkäaikana en käsitä sitä, ettei myöhästymisestä voi ilmoittaa. Jos lapsi alkaa yhtäkkiä oksentaa ja sen takia myöhästyykin 2 tuntia, siinä on 2 tuntia aikaa laittaa tekstiviesti, johon menee 15 sekuntia. Mutta koska oman lapsen oksennustauti on paljon tärkeämpi asia, eihän sitä voi laittaa sitä tekstiviestiä sille hölmölle, joka odottaa kaksi tuntia kotonaan aivan turhaan.
Eilen se ennen kahta -tyyppi tuli puoli kolme ja sanoi naureskellen, että enhän mä nyt sitten ehtinytkään ennen kahta. Hehheh! Tosi hauskaa.
Tottakai elämä menee eteenpäin, eikä joka paikkaan voi ehtiä, mutta kohteliasta olisi ilmoittaa myöhästymisestä!
ap
Mun yksi kaveri on tuollainen. Piti nähdä meillä klo 12 niin tämä ilmoittaa klo 15 että lihakeitto on vielä kiehumassa. Illanviettoon tulivat 2h myöhässä joten me oltiin jo syöty ja kaveri miehineen alkaa kaksistaan grillaamaan. Tämä kaveri tulee illanviettoon klo 22 kun sovittu aika oli klo 18.
Minusta ap et ole tiukkapipo, on meitä muitakin joilla on päivässä selkeä aikataulu. Välillä tuntuu, että pitää jotenkin puolustella miksi on tärkeää syödä lounas samaan aikaan ja nukkua päiväunet jne. Itse olen taas ihan ymmälläni, jos jossain pikkulasten perheessä ei ole ollenkaan rytmiä päivässä! Ärsyttäväähän se on odotella noita tavaran noutajia, jotka tulee sovitusta huolimatta miten sattuu ja kesken ruokailun tai päiväunien. Minua ainakin riepoo. Jos jotain ei haeta sovitusti eikä ostaja mitään ilmoita, laitan kamat myyntiin heti. Turha on sitten itkeä. Muutakin tekemistä on kuin odotella.
Mun mielestä alle 5 minuutista hikeentyminen on nipottamista parin minuutin myöhästyminen voi johtua esim. liikenteestä), ellei kyse ole esim. lääkäriajasta tms. Pidän vielä siedettävänä 15 min myöhästymistä vapaamuotoisista tapaamisista, työkokoukset yms. on sitten eri asia. Samoin jos joku sanoo että tulee "noin klo 14-15 välillä" niin se noin-sana antaa vielä vähän pelivaraa eli en hermostuisi jos tulisi vaikka 13.45 tai 15.15.
Mutta noin yleisesti ottaen olen samaa mieltä siitä että myöhästyminen on todella epäkohteliasta etkä ap ole turhasta närkästynyt.