Iltavirkkujen pitäminen laiskana
On alkanut ärsyttää tämä oletus. Jos olet luontaisesti iltavirkku ja menet nukkumaan 00.00-1.00 maissaja tykkäät nukkua sitten tyyliin 10.00 asti ja vkloppuisin menet myöhemmin nukkumaan ja nukut vielä pidempää niin sinua pidetään laiskana. Vaikka tosi asia on se, että itse olen sitten iltapäivällä/illalla energisimmillani ja saan silloin paljon aikaan, kun aamuvirkut on jo väsähtäneitä eivätkä jaksa mitään enää. Miksi olen siis laiskempi, jos hoidan hommat vaan myöhemmin kuin aamuvirkut?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet iltaisin? Käyttäjältä lenkillä, siivota vai mitä?
Mitetin, että johtuuko muiden laiskana pitäminen siitä että teet niiden mielestä turhia asioita.
Niinpä, mitä "ahkeraa" sinä silloin yöllä teet? Minun tuntemani iltavirkut eivät tee silloin mitään järkevää, vaan lähinnä ovat netissä, katsovat telkkaa tms. Eivät siis tee ruokaa seuraavalle päivälle, siivoa, pese pyykkiä, käy kaupassa tms.
Yöllä ei myöskään voi auttaa lapsia läksyissä, kuskata heitä harrastuksissa tai syödä lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo aamuvirkut on hirveän ärsyttäviä illanvietoissa. Ihan nuupahtaneita jo klo 22 ja kotiin lähdössä kun muun juhlaväen ilo on ylimmillään.
Olenko jotenkin poikkeus, koska sopeudun aika nopeasti kaikenlaisiin rytmiin? Minua ei haittaa herätä aamuisin kuudelta, mutta pystyn hyvin myös valvomaan aamukolmeen, jos on jotkut juhlat. Viikonloppuisin taas nukun kasiin tai kymppiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne aamuvirkut laiskoja johonkin aikaan päivästä. Samanlaista se laiskottelu päivällä tai illalla on, kuin aamu-unisen aamu aika.
Miksei ihminen saisi olla välillä laiska? Minusta laiskottelu on hyväksi ihmisille. Itse en käsitä niitä ihmisiä, joiden on pakko kokoajan tehdä jotakin. Aina he löytävät kotoa jotakin kuurattavaa ja puunattavaa, laiskottelu on heille syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitetin, että johtuuko muiden laiskana pitäminen siitä että teet niiden mielestä turhia asioita.Niinpä, mitä "ahkeraa" sinä silloin yöllä teet? Minun tuntemani iltavirkut eivät tee silloin mitään järkevää, vaan lähinnä ovat netissä, katsovat telkkaa tms. Eivät siis tee ruokaa seuraavalle päivälle, siivoa, pese pyykkiä, käy kaupassa tms.
Yöllä ei myöskään voi auttaa lapsia läksyissä, kuskata heitä harrastuksissa tai syödä lasten kanssa.
Anteeksi mitä? Olen aamuvirkku ja katson iltaisin telkkua, kuuntelen musiikkia, luen kirjaa tai surffailen netissä. Miksi pitäisi jatkuvasti tehdä jotakin ns. hyödyllistä? En ymmärrä, miksi parjaat asiasta iltavirkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitetin, että johtuuko muiden laiskana pitäminen siitä että teet niiden mielestä turhia asioita.Niinpä, mitä "ahkeraa" sinä silloin yöllä teet? Minun tuntemani iltavirkut eivät tee silloin mitään järkevää, vaan lähinnä ovat netissä, katsovat telkkaa tms. Eivät siis tee ruokaa seuraavalle päivälle, siivoa, pese pyykkiä, käy kaupassa tms.
Anteeksi mitä? Olen aamuvirkku ja katson iltaisin telkkua, kuuntelen musiikkia, luen kirjaa tai surffailen netissä. Miksi pitäisi jatkuvasti tehdä jotakin ns. hyödyllistä? En ymmärrä, miksi parjaat asiasta iltavirkkuja.
No siksi pitäisi tehdä sen iltavirkunkin hyödyllistä yöllä, koska on epäreilua, että kaikki kodin ja lastenhoito kaatuu se aamulla heräävän ja klo 16 töistä kotiin tulevan niskaan. Iltavirkku sitten vaan rentoutuu tuntitolkulla itsekseen.
T.42
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen rytmin mukaan. On kyl inhottava, että osan ihmisistä luontainen rytmi on se oikeampi ja muiden pitää sopeutua. Itse voin fyysisesti pahoin, jos joudun heräämään tosi aikaisin enkä vaan saa unta ajoissa. Liukuva työaika olisi pelastus, koska jos menen töihin vaikka 9.30 niin pystyn tekemään töitä helposti 18.00-19.00 asti.
No tuo olisi minulle ongelma. Itse menen töihin mielummin aikaisin, jotta iltaisin on enemmän vapaa-aikaa. Minusta on kamalaa herätä aikaisin, mutta vielä kamalampaa on päästä töistä pois klo 19. Siinä menee ilta ikäänkuin hukkaan.
Mä oon iltavirkkuna jo oppinut olemaan välittämättä tuosta aamuvirkkujen ainaisesta virheellisestä olettamuksesta laiskuuteen liittyen. Ihana tehdä nyt iltatyötä, kroppa ja aivot kerrankin on levänneet ja vireessä oikeaan aikaan töitä ajatellen.(harmi että iltatöitä on todella vähän). Muistakaas aamuvirkut että meidän iltaihmisten valvottaminen aikaisin aamulla on samanlaista kidutusta kun teidät ilta yheksältä nukahtajat pakotettais valvomaan ja työskentelemään öisin!
Jos saan mennä oman myöhäisen rytmini mukaan nukkumaan, voin olla tehokas. Jos joudun menemään aamuvirkkujen rytmin mukaan, työtehoni on huono ja olen jossain vaiheessa päivää niin poikki että usein nukahdan väkisin. En voi mitään sille että en virkisty kovin tehokkaasti itselleni väärään aikaan nukutuista unista.
Ajatusmalli on kyllä tuttu töistä ja liukuman rajoissa heti 7 paikalla olevat kokevat olevansa yhteiskunnan tukipilareita. Mutta. Aamulla ennen muiden saapumista ei tapahdu mitään, eli juovat lähinnä kahvia ja jumppaavat, syövät (työajalla) aamupalaa rauhassa. Kirjauksia voi toki tehdä, itse teen aina päivän lopuksi samana päivänä, koska on vielä tuoreena mielessä ja seuraavan päivän voi aloittaa puhtaalta pöydältä. Ihan hyvin ehtii kun työaika on kuitenkin kestoltaan sama.
Sitten heillä on kiire kotiin jo iltapäivästä, kun asiakkaitakin voisi vielä tavata. Kyllähän siinä työ kevenee, kun aamuisin saa olla tunnin yksin ja iltapäivällä voi kieltäytyä tapaamisista työaikaan vedoten. Haloo, olkaa töissä silloin kun siellä töitä on tehtävänä jos haluatte oikeasti, eikä vain mielikuvissa, olla tehokkaita. Loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi pitäisi tehdä sen iltavirkunkin hyödyllistä yöllä, koska on epäreilua, että kaikki kodin ja lastenhoito kaatuu se aamulla heräävän ja klo 16 töistä kotiin tulevan niskaan. Iltavirkku sitten vaan rentoutuu tuntitolkulla itsekseen.
T.42
Kuulostaa enemmän siltä, että vika on parisuhteessasi, kuin siinä että toinen on iltavirkku. Miksei se iltavirkku puolisosi voi sitten viedä lapsia harrastuksiin tai hoitaa iltatoimet?
Itse olin ennen iltavirkku.. Kunnes alkoi työ missä arkisin pitää herätä ennen neljää aamulla. Tänäänkin heräsin jo klo08 ja lähdin salille, voipahan sitten loppuillan vaan lorvia xD Tosin yötöitä tulossa että saa nähdä miten siihen sopeutuu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen rytmin mukaan. On kyl inhottava, että osan ihmisistä luontainen rytmi on se oikeampi ja muiden pitää sopeutua. Itse voin fyysisesti pahoin, jos joudun heräämään tosi aikaisin enkä vaan saa unta ajoissa. Liukuva työaika olisi pelastus, koska jos menen töihin vaikka 9.30 niin pystyn tekemään töitä helposti 18.00-19.00 asti.
No tuo olisi minulle ongelma. Itse menen töihin mielummin aikaisin, jotta iltaisin on enemmän vapaa-aikaa. Minusta on kamalaa herätä aikaisin, mutta vielä kamalampaa on päästä töistä pois klo 19. Siinä menee ilta ikäänkuin hukkaan.
Niinhän se ”menee hukkaan” meidän iltavirkkujen omastakin mielestä, koska yöaikaan ei tosiaan voi viettää kovin monipuolista vapaa-aikaa, mutta väkinäinen aamuherääminen oireilee pahimmillaan koko iltavirkun kropassa ja mielessä, joten pienempi paha on se iltojen hukkaan menokin, paras iltavirkulle onkin tehdä jotain lyhyttäbpäivää myöhempään kellonaikaan että jää vapaa-aikaakin järkevään aikaan, mutta harva on niin onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Ajatusmalli on kyllä tuttu töistä ja liukuman rajoissa heti 7 paikalla olevat kokevat olevansa yhteiskunnan tukipilareita. Mutta. Aamulla ennen muiden saapumista ei tapahdu mitään, eli juovat lähinnä kahvia ja jumppaavat, syövät (työajalla) aamupalaa rauhassa. Kirjauksia voi toki tehdä, itse teen aina päivän lopuksi samana päivänä, koska on vielä tuoreena mielessä ja seuraavan päivän voi aloittaa puhtaalta pöydältä. Ihan hyvin ehtii kun työaika on kuitenkin kestoltaan sama.
Sitten heillä on kiire kotiin jo iltapäivästä, kun asiakkaitakin voisi vielä tavata. Kyllähän siinä työ kevenee, kun aamuisin saa olla tunnin yksin ja iltapäivällä voi kieltäytyä tapaamisista työaikaan vedoten. Haloo, olkaa töissä silloin kun siellä töitä on tehtävänä jos haluatte oikeasti, eikä vain mielikuvissa, olla tehokkaita. Loppu.
Kauheata toisten syyttelyä nämä tekstit. Itse menen töihin aikaisin ja olen ahkera. En siltä ole ikinä väittänyt, etteikö myöhemmin töihin tulevat olisi myös ahkeria. Ei tuollainen vastakkainasettelu ole hedelmällistä. Täällä on myös todella virheellisiä mielikuvia. Vaikka olen aamuvirkku arkisin, niin viikonloppuisin nukun usein kymmeneen. Tykkään myös valvoa välillä öisin ja käydä juhlimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se ”menee hukkaan” meidän iltavirkkujen omastakin mielestä, koska yöaikaan ei tosiaan voi viettää kovin monipuolista vapaa-aikaa, mutta väkinäinen aamuherääminen oireilee pahimmillaan koko iltavirkun kropassa ja mielessä, joten pienempi paha on se iltojen hukkaan menokin, paras iltavirkulle onkin tehdä jotain lyhyttäbpäivää myöhempään kellonaikaan että jää vapaa-aikaakin järkevään aikaan, mutta harva on niin onnekas.
Olen iltavirkku ja inhoan aamuheräämisiä, mutta en silti oireile sen takia. Itse tosiaan valitsen mielummin vapaat illat ja siksi menen aikaisin töihin. Viikonloppuisin sitten löllöttelen pitkään.
Vaikka itsekin tykkään herätä aiemmin, niin en ymmärrä miksi joillakin on tapana mollata koko ajan heitä jotka nukkuvat myöhempään. Useimmiten aamuvirkut ovat sellaisia että herätään aikaisin viikonloppuisinkin ja ehkä käydään lenkillä, kaupassa jne ja sillä sitten vouhkataan koko päivä kun ollaan oltu niin reippaita. Loppupäivän sit nuokkuvat sohvalla, telkkarin edessä. Mihinkään iltapäivä- tai iltamenoihin eivät jaksa lähteä. Sitten taas illalla aikaisten nukkumaan ja aamulla kolistelemaan että "laiskat" iltavirkut heräisi. Sitten arkena ovat jo lounaan jälkeen valmiita lähtemään kotiin, kun väsyttää. Töiden jälkeen sohvalle.
Vaikka iltavirkku olisi vapaalla siivonnut, käynyt kaupassa, tavannut kavereita, katsonut leffan, tehnyt kotiaskareita, urheillut ja arkena töissä viihtyy aina pitempään ja saa enemmän aikaan, mutta koska ei herää aamulla sianpieremän aikaan, niin iltavirkku on aina heidän mielestään laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne aamuvirkut laiskoja johonkin aikaan päivästä. Samanlaista se laiskottelu päivällä tai illalla on, kuin aamu-unisen aamu aika.
Miksei ihminen saisi olla välillä laiska? Minusta laiskottelu on hyväksi ihmisille. Itse en käsitä niitä ihmisiä, joiden on pakko kokoajan tehdä jotakin. Aina he löytävät kotoa jotakin kuurattavaa ja puunattavaa, laiskottelu on heille syntiä.
Täysin samaa mieltä. Tuntuu jotenkin pakkomielteiselta, että ihan koko ajan pitää touhuta jotain tai puunata vähintään jotain kellaria. Kyllähän tietty luovuus vaatii laiskottelua ja luppoaikaa, joten sillekin on kyllä paikkansa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te aamuvirkut suhtaudutte aamu-unisiin?
Jos laiskottelu on hyvästä niin eikö aamu-unisetkin ole oikeutettuja nukkumaan aamuisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen iltavirkku ja inhoan aamuheräämisiä, mutta en silti oireile sen takia. Itse tosiaan valitsen mielummin vapaat illat ja siksi menen aikaisin töihin. Viikonloppuisin sitten löllöttelen pitkään.
Samanlainen ajattelutapa minullakin, mutta jatkuva aikaisin herääminen saa vointini heikentymään. En valittele, mutta tosiasiahan se on.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.42
Kuulostaa enemmän siltä, että vika on parisuhteessasi, kuin siinä että toinen on iltavirkku. Miksei se iltavirkku puolisosi voi sitten viedä lapsia harrastuksiin tai hoitaa iltatoimet?
Ai viedä lapset harrastuksiin keskellä yötä? Ei silloin ole harrastuksia, vaan ne ovat klo 16.30-20. Mies on tuolloin töissä tai tulossa töistä. Iltatoimissa ei ole mitään "hoitamista".