Iltavirkkujen pitäminen laiskana
On alkanut ärsyttää tämä oletus. Jos olet luontaisesti iltavirkku ja menet nukkumaan 00.00-1.00 maissaja tykkäät nukkua sitten tyyliin 10.00 asti ja vkloppuisin menet myöhemmin nukkumaan ja nukut vielä pidempää niin sinua pidetään laiskana. Vaikka tosi asia on se, että itse olen sitten iltapäivällä/illalla energisimmillani ja saan silloin paljon aikaan, kun aamuvirkut on jo väsähtäneitä eivätkä jaksa mitään enää. Miksi olen siis laiskempi, jos hoidan hommat vaan myöhemmin kuin aamuvirkut?
Kommentit (94)
Kyllähän yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen rytmin mukaan. On kyl inhottava, että osan ihmisistä luontainen rytmi on se oikeampi ja muiden pitää sopeutua. Itse voin fyysisesti pahoin, jos joudun heräämään tosi aikaisin enkä vaan saa unta ajoissa. Liukuva työaika olisi pelastus, koska jos menen töihin vaikka 9.30 niin pystyn tekemään töitä helposti 18.00-19.00 asti.
Yhteiskunta pyörii valoisuuden mukaan, ei joidenkin ihmusten pirteyden mukaan.
Joo aamuvirkut pitävät kyllä itseään ahkerampina ja tehokkaampina. "Olen saanut niin paljon aikaan, kun heräsin viikonloppuna jo kuudelta" No voin tehdä kyllä samat hommat myöhemmin ja silloin kun itse olet jo kympin aikaan unten mailla. Miksi se, että toimit luontaisen rytmisi mukaan ja mikä tuntuu itsellesi sopivimmalta ja luontaiselta tekisi sinusta ahkeramman? Suurempi ponnisteluhan sellaiselle olisi koittaa valvoa pidempään ja nukkua myöhempään kuin noudattaa tuota omaa luontaista rytmiään. Eli mitä kehuskeltavaa siinä on?
Joo ja jotenkin ne aamuvirkut saa kolistella kuudesta eteenpäin ihan rauhassa, mutta auta armias jos yhdeksän aikaa alkaa iltavirkku imuroimaan. Hirveä huuto, että yritetään rauhoittua nukkumaan tässä. Minä yritin silloin aamulla, ei tuntunut haittaavan.
vai työtön. tarvitsisitko jotain kannustamista jotta nousisit kuuliaisesti ennen kuutta ylös.
🧹
petsku kirjoitti:
vai työtön. tarvitsisitko jotain kannustamista jotta nousisit kuuliaisesti ennen kuutta ylös.
🧹
Tämä varmaan on provo, mutta miksi ihmeessä minun pitäisi nousta ennen kuutta? Mitä se muuttaa mitään? Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo aamuvirkut pitävät kyllä itseään ahkerampina ja tehokkaampina. "Olen saanut niin paljon aikaan, kun heräsin viikonloppuna jo kuudelta" No voin tehdä kyllä samat hommat myöhemmin ja silloin kun itse olet jo kympin aikaan unten mailla. Miksi se, että toimit luontaisen rytmisi mukaan ja mikä tuntuu itsellesi sopivimmalta ja luontaiselta tekisi sinusta ahkeramman? Suurempi ponnisteluhan sellaiselle olisi koittaa valvoa pidempään ja nukkua myöhempään kuin noudattaa tuota omaa luontaista rytmiään. Eli mitä kehuskeltavaa siinä on?
Juuri näin. Tämän valossahan ne iltavirkut ovat erityisen ahkeria, kun sopeutuvat aamuvirkkujen rytmiin, mutta pystyvät myös tämän lisäksi tekemään samat hommat kuin aamuvirkut, mutta eri ajankohtana eli iltaisin. Näin ollen näkisin että kyllä oikeastaan ne iltavirkut on niitä ahkerampia.
Valitettavan tottahan AP:n kertoma edelleen on. Meillä töissä yks tyyppi sanoi ihan tosissaan toiselle, joka oli juuri kertonut olevansa iltavirkku, että tällä on elämänhallinnanongelmia. Mielipiteen esittäjä on ihan fiksu, korkeasti koulutettu ja muuten mukavakin ihminen, oli melkoinen yllätys, että ajattelee noin.
Olen itse myös iltavirkku ja työskennellyt lähes kokonaan etänä maaliskuusta lähtien. Mulla on paino pudonnut, kunto kasvanut ja rypyt sillineet, kun olen puolivuotta saanut elää oman rytmini mukaan, eikä herätyskelloa ole tarvinnut käyttää kuin muutaman kerran koko aikana. En ole mikään totaalinen yökukkuja, nukumaan menen puolen yön aikaan ja herään ilman kelloa noin 7.30. Sen verran myöhäinen tuo rytmini kuitenkin on, että en ehtisi tällä aikataululla toimistolle yhdeksäksi. Etänä ollessani pystyn sen sijaan aloittamaan työt klo 8, mikä on se virkamiehelle suotava töiden aloitusaika.
En pistäisi pahakseni, jos yhteiskunnassa yleisesti ottaen siirryttäisiin tuntia myöhemmäksi eli 8-16 ajattelusta 9-17 tai jopa 10-18 ajatteluun. Helpottaisi monia. Ja viimeisenä sohaisen vielä käärmeenpesää eli iltavirkkuna toivon todella, että pysyväksi ajaksi sitten joskus tulee normaaliaika, eikä kesäaika, joka ainakin itselläni pahentaa väärärytmisyyttä entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kiinnosta yhtään mitä mieltä muut ovat. Työni on sellaista, että voin tehdä mihin aikaan tahansa, kunhan on ennen deadlinea valmis. On virkeimmilläni yöllä, joten teen silloin töitä. Käyn 2-3 aikaan nukkumaan ja herään 10 jälkeen.
Jos minun pitäisi tehdä töitäni 8-16, ei tulisi mitään. Ensimmäiset 4h menisi heräämiseen.
Joo itekin olen päättänyt olla välittämättä. Tänään vaan viimeksi kuullut, että minun olisi hyvä herätä kello 8 arkena.. Ja tämä tietysti aamuvirkun suusta. Miksi ihmeessä minun pitäisi herätä 8? Ihan samalla tavalla saan asiat hoidettua päivän aikana vaikka heräsinkin kello 10. Ap
Aina voit paheksua näitä aikaisin pehkuun painujia, laiskoja ja rasitusta sietämättömiä vätyksiä!
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan tottahan AP:n kertoma edelleen on. Meillä töissä yks tyyppi sanoi ihan tosissaan toiselle, joka oli juuri kertonut olevansa iltavirkku, että tällä on elämänhallinnanongelmia. Mielipiteen esittäjä on ihan fiksu, korkeasti koulutettu ja muuten mukavakin ihminen, oli melkoinen yllätys, että ajattelee noin.
Olen itse myös iltavirkku ja työskennellyt lähes kokonaan etänä maaliskuusta lähtien. Mulla on paino pudonnut, kunto kasvanut ja rypyt sillineet, kun olen puolivuotta saanut elää oman rytmini mukaan, eikä herätyskelloa ole tarvinnut käyttää kuin muutaman kerran koko aikana. En ole mikään totaalinen yökukkuja, nukumaan menen puolen yön aikaan ja herään ilman kelloa noin 7.30. Sen verran myöhäinen tuo rytmini kuitenkin on, että en ehtisi tällä aikataululla toimistolle yhdeksäksi. Etänä ollessani pystyn sen sijaan aloittamaan työt klo 8, mikä on se virkamiehelle suotava töiden aloitusaika.
En pistäisi pahakseni, jos yhteiskunnassa yleisesti ottaen siirryttäisiin tuntia myöhemmäksi eli 8-16 ajattelusta 9-17 tai jopa 10-18 ajatteluun. Helpottaisi monia. Ja viimeisenä sohaisen vielä käärmeenpesää eli iltavirkkuna toivon todella, että pysyväksi ajaksi sitten joskus tulee normaaliaika, eikä kesäaika, joka ainakin itselläni pahentaa väärärytmisyyttä entisestään.
Joo siis tämähän on hyvin yleinen ajatus, että joko olet laiska tai sinulla on elämänhallinta ongelma. Ja auta armias, jos olet vielä työtön niin johan sinut on leimattu tällaiseksi alta aikayksikön. Tekstisi olisi voinut olla minun kirjoittama. Huomasin saman itsessäni, kun olin viel keväällä töissä. Etätyö oli myös minulle iltavirkulle pelastus ja sain elämäni takaisin. Jaksoin harrastaa ja tehdä kivoja asioita, kun sai oikeasti nukkua sinne 7.30 asti ja avata koneen kello 8.00. Toimistolle mennessä olisi pitänyt herätä jo kuudelta, joka itselleni on kidutusta ja olen työpäivän ajan zombi ja pahimmassa univajeessa oksennan aamuisin. Eli etätyö oli myös tämän iltavirkun pelastus. Ap
Illalla hereilläolijat roikkuvat netissä ja lorvivat sekä mässyttävät sipsiä ja juovat kaljaa kun aamuvirkku taas keittää puuron ja alkaa päivän askareisiin.
Vierailija kirjoitti:
Up
Jos haluat lisää keskustelua niin keksi miten jatkaa. Ei tästä aiheesta saa paljoa argumentteja tehtyä.
Mitä teet iltaisin? Käyttäjältä lenkillä, siivota vai mitä?
Mitetin, että johtuuko muiden laiskana pitäminen siitä että teet niiden mielestä turhia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet iltaisin? Käyttäjältä lenkillä, siivota vai mitä?
Mitetin, että johtuuko muiden laiskana pitäminen siitä että teet niiden mielestä turhia asioita.
*käytkö
Vierailija kirjoitti:
Mitä se normaaliaika/talviaika asiaa auttaa? Suurin osa tuntemistani iltavirkuista kannattaa kesäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Up
Jos haluat lisää keskustelua niin keksi miten jatkaa. Ei tästä aiheesta saa paljoa argumentteja tehtyä.
Hyvinhän tästä on saanut keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Illalla hereilläolijat roikkuvat netissä ja lorvivat sekä mässyttävät sipsiä ja juovat kaljaa kun aamuvirkku taas keittää puuron ja alkaa päivän askareisiin.
Ei tommoista faktaa saa kertoa.
Toiset kerskuu kuinka paljon on jo kerennyt tekemään sillä ajalla, kun minä vielä nukun.
Onhan se selvää, että olen laiskempi tyyppi näihin verrattuna. Oudoksuntaa herättää se, jos iltasella on aktiivinen.
Inhottaa asenne, että aamu on oikea ainut aika olla aktiivinen ja nämä tyypit ovat jotenkin parempia siitä syystä. Muihin aikoihin olla aktiivinen on sitten ihan perus ja ihan hyvä.