Meillä 11 v sanoi: En tarvitse joululahjoja. Minulla on kaikkea
olemme ehkä pikkuisen köyhyysrajan yläpuolella elävä perhe. Lapsi on vähään tyytyväinen.
Kommentit (9)
Meilläkin oli tuollaista, kun lapsi oli 11-vuotias. Synttärit marraskuussa ja sen jälkeen ei heti tahdo keksiä, mitä voisi haluta jouluksi. Muutenkin kun toiveita pyritään ottamaan huomioon pitkin vuotta, niin joulun kohdalla voi tosiaan olla se tilanne, että mitään ei tarvitse.
Lisäksi lapset oppivat arvioimaan, mitä voi pyytää ja mitä ei. Meidän lapselle isovanhemmat ostivat iPadin ja ihmettelin, kun lapsi siitä niin innostui, vaikkei ollut koskaan sellaista pyytänyt. Selitys oli, ettei hän voinut kuvitellakaan, että voisi saada sellaisen.
Ei niitä lahjoja minusta väkisellä tarvitse ostaa, jos ei niille ole tarvetta. Minusta lahjan voi laittaa "varastoon" ja sanoa lapselle, että voi saada myöhemmin jonkun haluamansa jutun, sitten kun joku mieluinen juttu sattuu kohdalle.
Kypsä lapsi, koska monen aikuisenkin elämä vielä pyörii saamisen ja materian ympärillä. Kestää kauan ennen kuin ymmärtää, että yhdessä oleminen ja tekeminen on arvokkaampaa kuin joku trendilelu, joka unohtuu vähän ajan päästä. Itse muistan lapsuudesta monia perheen kanssa tehtyjä matkoja yms. hyvin nuoreltakin iältä mutta harvempi tavara tai asia on jäänyt samalla tavalla mieleen.
En tiedä missä asutte mutta voisitte mennä vaikka "joululahjaksi" käymään Heurekassa tai vaikka eläinmuseossa. Ulkopaikkakunnista en tiedä, mutta minä en koskaan lapsena päässyt laskettelemaan tai kylpylään niin ne voisivat olla kivoja kokemuksia.
M24
Meilläkin poika on sitä mieltä, että ei tarvitse lahjoja. Vasta pari päivää sitten hän tuskaili mulle, että tulee stressi, kun kaikki kyselee mitä hän haluaa lahjaksi.
Meillä on ihan sama juttu. Luulen, että pakataan 11-vuotiaalle elokuvalippuja, kirjoja, lahjakortteja ja karkkia lahjoiksi.
No meillä on älypuhelimet, monet konsolit, monet tietokoneet niin ei ole paljon pyydettävää, kun elokuvalippuja, filmejä ja pelejä. Leluja eivät enää huoli. Ikä tekee tehtävänsä. En minäkään halua mitään. Mun pojat on 10 ja 12v.
Meillä 11v haluaa riistakameran. Se kuulemma asennetaan autotallin nurkalle ja siitä näkee, ketkä kaikki autotallissa käyvät.
Meillä vähän sama homma poikien kanssa (9, 14 ja 15). Toivelistassa on jokaisella 1-2 tavaraa ja niitäkin piti miettiä. Näin joka vuosi. Ja he eivät todellakaan saa paljoa muutenkaan eikä mitään kallista merkkituotetta. Olen todella iloinen, että osaavat arvostaa sitä mitä saavat.
Meillä 10v ja 12v tytöt, eivät millään keksi mitään lahjatoiveita. Kirjoista sanoivat, ettei niillä tee enää lukemisen jälkeen mitään ja että kaikki kirjat saa joka tapauksessa kirjastostakin. Ei ainakaan mitään leluja. Ehkä jotain lautapelejä, mutta niitä on jo vinot pinot.
Vaatteitakaan eivät halua, kun haluavat itse päättää, mitä päällensä laittavat.
Ajateltiin sitten antaa lahjakortteja vaate- ja koruliikkeisiin (siis näitä Glitter/Bijou Brigitte/Ur&Penn), suklaata.
Meillä 11-v sanoi ihan saman. Olemme ylempään keskiluokkaan kuuluva perhe.