Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

h&m, ettekö te koskaan ajattele mitään jotka shoppailette?

Vierailija
28.11.2013 |

Tyhjäpäät; te jotka ostatte vaatteita sieltä, tuleeko koskaan mieleenne että tuo kauppa riistää ja hyväksikäyttää ihmisiä ja jopa eläimiä?

Jotta te saatte lamppujen kimalteessa shoppailla?

Riistoa ei olisi jos teitä ei olisi siellä shoppailemassa.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko mistä kaupasta saa varmasti riistovapaita vaatteita? Millä tavalla H&M eroaa mielestäsi muista halpakaupoista hyväksikäytön ja riiston suhteen?

Ja kyllä, ostan silloin tällöin ihan tyytyväisenä esim. trikoopaitoja Hennesiltä.

Vierailija
2/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HM ei todellakaan ole ainoa tai pahin firma tuossa asiassa. Aika vähiin jäisi ne vaateliikkeet, joista VOISI yhtään mistään ostaa, jos alkaisi asian kanssa supertarkaksi.

Jopa suomalaisina pidettyjen brändejen kuten Marimekon kankaat valmistetaan ihan samalla riistolla samalaisissa oloissa kuin HM:nkin vaatteet. Itseasiassa HM on käsittääkseni viimevuosina pärjännyt pistokokeissa monia "luotettavina" pidettyä brändejä paremmin. (Jo 2007 HM pärjäsi paremmin kuin esim. Seppälä, Zara tai Vero Moda kuningaskuluttajan testin mukaan. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/09/13/vaateketjujen-eettisyys-puntarissa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan omiakin ongelmia, en todellakaan uhraa ajatustakaan tuollaiseen paskaan.

Vierailija
4/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulehan tyhjäpää, katsohan huviksesi missä omat vaatteesi on valmistettu.

Esimerkiksi KappAhl ja Lindex valmistavat vaatteensa huomattavasti epäeettisemmin kuin H&M, eivät vain ole jääneet siitä kiinni. Samoin suurin osa ns. merkkivaatteista valmistetaan samoissa tehtaissa kuin Henkkamaukan vaatteet (esimerkiki Louis Vuitton, Michael Kors, Marc Jacobs jne.). 

Suomesta taitaa saada noin kymmentä vaatemerkkiä, jotka todella valmistavat vaatteensa eettisesti. Esimerkkejä niistä löydät esim, täältä: http://www.vihreatvaatteet.com/vihreita-vaatemerkkeja-osa-iv-ekoluksus/

Jotenkin minusta tuntuu tuon aloituksen pohjalta, että sinulla ei itselläsi ole hajuakaan mistä omat vaatteesi tulevat, saati että tietäisit eettisestä vaatetuotannosta jotain. Henkkamaukka kun ei todellakaan ole ainoa, mutta sentään ainoa, joka yrittää parantaa esim. työoloja, koska haluaa varjella mainettaan. 

Muilla ei ole tarvetta maineenvarjelulle, koska eivät jää kunnolla kiinni. 

Vierailija
5/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ajattelen ja yritän välttää pahimpia riistofirmoja mutta se on vaikeaa kun vaattettakin tarvitsee. Ei voi kulkea alasti. Lindexiä boikotoin pitkään lapsityövoiman käytön takia. Nyt menee meillä H&M boikottiin.

Vierailija
6/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen kyllä. Jos olisi joku H&M:n kaltainen liike, jossa hinnat olisivat vaikka kaksi kertaa kalliimmat, mutta tuotanto sen ansiosta eettisempää, shoppailisin siellä mielelläni. COS on ainakin kalliimpi, mutta tuskin sen puhtoisempi. Olen kuitenkin sen verrran pinnallinen, että asetan vaatteiden ulkonäölle joitain vaatimuksia. Kerro aloittaja minulle, mistä voin esimerkiksi Helsingin keskustan alueella ostaa vaatteita, jotka ovat materiaalin tuotannosta lähtien täysin eettisiä. Moni kalliimpikin merkki tuottaa vaatteitaan ihan yhtä kurjissa oloissa.

Vierailija
7/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijabudjetilla ei paljon eettisiä vaatteita shoppailla, tuppaavat olemaan hinnoissa ja samoin tyyleissä, jotka eivät ihan itselle sovi.

Vierailija
8/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juurikaan shoppaile mutta en silti ajattele mitään. Kelpaako? 

Eettisesti valmistettuja vaatteita on kyllä melko tuskallista löytää. 

Vierailija
9/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin kuten nro 4 kirjoittaa: samoissa "hikipajoissa" ne merkkivaatteetkin tehdään. Ja selvitysten mukaan esim. H&M:llä asiat ovat PAREMMIN mitä monella muulla yrityksellä, koska ovat enemmän luupin alla mitä useimmat muut merkit. Ja tuo johtuu siitä, että useimmat olettavat (ja ovat väärässä) että jos ostaa merkki t-paidan hintaan 100€ niin se on paremmissa oloissa valmistettu mitä 10€ paita --> halpoja paitoja myyvien on ns. "koko ajan" todistettava missä vaatteet tehdään, mutta merkkivaatteitlta kukaan ei asiaa kysy.

Itse olen työskennellyt pikku putiikissa, ja se oli aivan mieletöntä millaisella voitolla omistaja myi niitä vaatteita siellä. Halvalla osti ulkomailta ja myi ns. "merkkivaatteina" niitä, ja moni asiakas luuli saavansa laatua. Tai no joo, laadukkaita vaatteet olivatkin, siinä mielessä että esim. neuleet olivat kokonaan/suurimmaksi osaksi esim. villaa (ei akryyliä tmv.) mutta omistaja myi niitä vaatteita jopa 10 kertaisella voitolla...! Ja mitään tietoa missä oloissa ne oli tehty ei ollut, mutta maine oli ns. laadukas ja Suomessa tai "euroopassa" valmistettu.

Vierailija
10/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli telkkarissa ohjelma - valitettavasti en muista vaatemerkkiä, vai olikohan se laukku - mutta tuotteet tehtiin Italiassa. Joku näistä kalliista tunnetuista merkeistä se kuitenkin oli. Vaan ne halpatyöläiset oli tuotu sinne Italiaan ja tosi tiukkaa oli, ettei tultu telkkuun kertomaan, mutta joku kertoi nimettömänä, tosi tiukoissa oloissa olivat. Muistaako joku? Muistelen, että se oli eräs V:llä alkava merkki, mutta en laita kun en mene vannomaan. 

Vierailija
11/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

dilemma

Köyhät eivät saa rahaa jos ei ole töitä. Heidän maansa eivät ole rikkaita ei mahdollisuuksia laittaa soska huoltoa kuntoon. En jaksa kirjoittaa enempää mutta ajattele tältä kantilta. Todellakin se on väärin, mutta aina joku sieltä ostaa ja jos 10 000 lopettaa ostelun saa moni potkut ja kuolee nälkään

Vierailija
12/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sellaisen vaatteen joka mielyttää mua ja näyttää hyvältä. En ajattele silloin mitään muuta, tietenkin hintaa. Ettei mene ihan älyttömyyksiin. Lähiaikoina shoppailen uuden television ja nahkasohvan. 

Vierailija
13/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ajattelen. Jos jotain vaatetta on pakko ostaa, tutkin missä se on tehty. Jos vaate on eurooppalainen (aika harvinaista), ostan sen siedettävin mielin.

Jos valmistumaata ei ilmoiteta tai se on jossain kaukana idässä, jätän vaatteen välillä kauppaan vaikka se olisikin tarpeellinen. Ensin vituttaa vaatteen valmistusmaa, myöhemmin vituttaa kun lapsella ei ole housuja. Sit se menee risaisissa ja tahraisissa, ja muut mammat kattoo vinoon.

Vierailija
14/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kyllä vähän säälittävinä kaikkia, jotka eivät ole itse valmiita pahoinpitelemään lapsia ja naisia pakottaakseen heidät tekemään vaatteensa, vaan ulkoistavat tämän jollekin suurelle yritykselle. 

Vierailija
15/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä ihmisten typeryyttä! Euroopassa on PALJON laittomia siirtolaisia ja heistä moni työskentelee EU-maissa järkyttävissä oloissa ja minimaalisella palkalla ja täysin ilman vaihtoehtoja. Laittomia siirtolaisia on myös helppo kiristää, jos koittaa ns. pokkuroida soitto vaan polisiille ja ongelma poistuu.

Katsotteko koskaan uutisia tai seuraatteko muuten maailman menoa? Esim. Välimerellä juuri oli iso laivoturma, mihin kuvittelette niiden ihmisten (jos olisivat salaa maahaan päässeet) joutuneen? Niinpä niin, tekemään jotain työtä ns. maan alle, voi olla kotiapulaisen, prostituoidun, raksamiehen TAI vaatetehtaan työntekijän hommia.

Vierailija
16/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne  miljoonan maksavat designer labelit tehdään siellä ihan samassa lapsityövoima tehtaassa. 

Vierailija
17/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä pidän kyllä vähän säälittävinä kaikkia, jotka eivät ole itse valmiita pahoinpitelemään lapsia ja naisia pakottaakseen heidät tekemään vaatteensa, vaan ulkoistavat tämän jollekin suurelle yritykselle"

Mä taas säälin sua ja perhettäsi, kuljetteko aina ihan nakuna? Terv. ylempänä vittuuntunut

Vierailija
18/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 19:02"]

Tyhjäpäät; te jotka ostatte vaatteita sieltä, tuleeko koskaan mieleenne että tuo kauppa riistää ja hyväksikäyttää ihmisiä ja jopa eläimiä?

Jotta te saatte lamppujen kimalteessa shoppailla?

Riistoa ei olisi jos teitä ei olisi siellä shoppailemassa.

[/quote]

Täällä yksi tyhjäpää,joka ei edes yritä pelastaa koko maailmaa,vaan shoppailee missä haluaa,ja parantaa maailmaa omalla tavallaan(syön kasvisruokaa,kierrätän jätteitä,lahjoitan rahaa nälkälapsille).Vähän niin kuin sinä teet maailmasta paremman moralisoimalla muita av:lla :)

Vierailija
19/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelen itse suurimman osan omista ja lasteni vaatteista, saan juuri oikeanlaisia eikä tarvitse potea huonoa omaatuntoa riistettyjen ompelijoiden vuoksi. Vaan mistäpä tiedän, millaisissa oloissa kankaat on kudottu, paljonko esim. puuvillatrikoon valmistaminen aiheuttaa saasteita jne.? En mistään. Samaa koskee valmisvaatteita, vaikka olisivatkin ommeltu eettisesti. Vaikeaa on.

Vierailija
20/26 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherpiiperö muka, kaikkea kanssa. Sokea Reettakin näkee, että tämä on aloitus on lapsen kirjoittama.