Onko yksinkertaisemmilla ihmisillä yleensä vähemmän taipumusta kateuteen?
Pidän itseäni ja erityisesti muut pitävät minua hieman yksinkertaisena. Olen kunnianhimoton ja lupsakan läntä henkilö, joka ei ole esimerkiksi matemaattisesti ja loogiselta älyltä millään lailla lahjakas. Minulla ei kuitenkaan ole mitään diagnoosia eikä myöskään älykkyysosamäärätestiä ole tehty. En vain ollut koulussa tai nykyään arjessa kovin fiksu. Mutta se ei vaivaa minua varsinkaan koska:
En ole koskaan kateellinen. Olen lueskellut palstalta että kateus on hyvinkin yleistä. On parempaa ammattia ja enemmän rahaa tai kauneutta eli kaikilla on aina kaikki paremmin. Olen myös ottanut ehkä kirjaimellisesti sen että palstalla on melko fiksua ja älykästä jengiä kirjoittelemassa aika usein. Ja minulla on tunne, että nämä älyköt ovat niitä, jotka ovat näitä kateellisia.
Olenko yhtään oikeilla jäljillä vai ajattelenko musta-valkoisesti? Siihen minulla on taipumus ja saa sanoa jos näin on. Mutta tämä on vain minun teoria! Kiitos ajatuksistanne.
Kommentit (4)
Yksinkertaiset ihmiset eivät osaa kyseenalaistaa itseään ja ovat kateellisia, sun muita ikäviä tunteita.
No ei se kerro mitään ihmisen älykkyydestä. Oikeasti fiksut ihmiset kääntää sen kateuden voimavaraksi ja motivoi sillä itseään pääsemään parempiin saavutuksiin. Kateutta on monenlaista ja jossain määrin se on myös ihan tervettä. Aidosti älykäs ihminen kykenee itsetutkiskeluun miettimällä syitä miksi kokee kateutta ja pyrkii muuttamaan itseään sekä toimintaansa niin ettei kateuden tunteelle ole enää tarvetta.
Ei, vain päin vastoin. Yleensä yksinkertaisilla ihmisillä on vähemmän omaisuutta ja heidän mielestään rikkaat aiheuttavat heidän köyhyytensä, joten ovat erityisen kateellisia menestyjille, mutta esittävät sen riistona heitä kohtaan.