Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ehkä tyhmä kysymys Wilmasta

Vierailija
27.11.2013 |

10 v lapseni luokanopettaja laittaa satunnaisesti hyvä- merkintöjä Wilmaan. Niitä on ollut tyyliin 3 tänä syksynä, eri aineista. Mitään selitystä, että mikä oli hyvää, ei ole, eikä lapsella ole ollut hankaluuksia k.o. aineissa tai kayttäytymisessä aiemmin. Onko tarkoitus, että opettaja mainitsee jotain menneen hyvin, jotta tiedämme keskustella kotona, kysyä hyvät kuulumiset ja kannustaa lasta, vai mitä nämä erityisen hyvät tunnit ovat?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja voi käyttää wilmaa myös omana muistionaan. Wilma ei ole pelkästään vanhempia varten.

Vierailija
2/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain pikku merkintä että tunti meni hyvin, oppilas oli aktiivinen ja mukana tunnilla :) tarkoitus antaa positiivista palautetta kun usein muistetaan ja nostetaan esiin vaan jos on ollut huonoa käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tyytyväinen! Mun lapsella on opettaja joka huomioi wilmassa vain huonon käytöksen, positiivista palautetta ei tule koskaan. 

Vierailija
4/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kommentteihin kirjoitetaan, tai ainakin itse kirjoitan, mikä oli erityisen hyvin tai huonosti. "Tyhjiä" merkintöjä en anna kuin joskus kiireessä. Lapsesi oli todennäköisesti erityisen aktiivinen tai muuten suoriutui opettajan mielestä erityisen hyvin ko. tunneilla. Jos huomaatte merkinnän saman tien, niin voittehan kysyä lapseltakin tekikö jotain erityisen hyvin. Usein opettajat tosiaan käyttävät merkintöjä myös omina "muistilappuinaan", katsovat merkintöjä arviointia tehdessään. Ja joka tapauksessa voitte olla tyytyväisiä, että lapsi on saanut noita positiivisia merkintöjä. Se tarkoittaa että koulussa sujuu hyvin!

 

ope

 

Vierailija
5/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalle tuli monesti hyvä merkintöjä ja huonoja ei tullut, jaa tais kerran pari tulla kun oli jäänyt jonkun aineen läksy tekemättä. 

Vierailija
6/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut opettajat laittavat myös silloin tällöin jotain kaikille oppilaille. Siis samalta tunnilta kaikille. Se on helppo tapa varmistaa, että kaikille tulee joskus palautetta, mutta silloin sellainen perushyvä juurikin saa helposti jonkin melko mitäänsanomattoman hyvä-kommentin. Lapseni kieltenopettaja tekee siis juuri näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jota siis lapsesi olisi luonnollisesti ansainnut. Vain ja ainoastaan. ;)

Vierailija
8/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 20:57"]

Olisit tyytyväinen! Mun lapsella on opettaja joka huomioi wilmassa vain huonon käytöksen, positiivista palautetta ei tule koskaan. 

[/quote]Ehkä lapsestasi on yleensä vain huonoa merkittävää. Vilkaisemalla wilmaa selviää että onko kyseinen lapsi kunnon koululainen vai häirikkö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:17"]

Usein kommentteihin kirjoitetaan, tai ainakin itse kirjoitan, mikä oli erityisen hyvin tai huonosti. "Tyhjiä" merkintöjä en anna kuin joskus kiireessä. Lapsesi oli todennäköisesti erityisen aktiivinen tai muuten suoriutui opettajan mielestä erityisen hyvin ko. tunneilla. Jos huomaatte merkinnän saman tien, niin voittehan kysyä lapseltakin tekikö jotain erityisen hyvin. Usein opettajat tosiaan käyttävät merkintöjä myös omina "muistilappuinaan", katsovat merkintöjä arviointia tehdessään. Ja joka tapauksessa voitte olla tyytyväisiä, että lapsi on saanut noita positiivisia merkintöjä. Se tarkoittaa että koulussa sujuu hyvin!

 

ope

 

[/quote]Itse asiassa pitäisikin olla niin että opettaja saisi käyttää oppilaan arviointiin vain wilman merkintöjä, ei lainkaan sitä omaa pienteä vihkoa jonka oikeudenmukaisuutta ei voi kukaan seurata.

Vierailija
10/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:17"]

Usein kommentteihin kirjoitetaan, tai ainakin itse kirjoitan, mikä oli erityisen hyvin tai huonosti. "Tyhjiä" merkintöjä en anna kuin joskus kiireessä. Lapsesi oli todennäköisesti erityisen aktiivinen tai muuten suoriutui opettajan mielestä erityisen hyvin ko. tunneilla. Jos huomaatte merkinnän saman tien, niin voittehan kysyä lapseltakin tekikö jotain erityisen hyvin. Usein opettajat tosiaan käyttävät merkintöjä myös omina "muistilappuinaan", katsovat merkintöjä arviointia tehdessään. Ja joka tapauksessa voitte olla tyytyväisiä, että lapsi on saanut noita positiivisia merkintöjä. Se tarkoittaa että koulussa sujuu hyvin!

 

ope

 

[/quote]Itse asiassa pitäisikin olla niin että opettaja saisi käyttää oppilaan arviointiin vain wilman merkintöjä, ei lainkaan sitä omaa pienteä vihkoa jonka oikeudenmukaisuutta ei voi kukaan seurata.

[/quote]

 

Se pieni vihko on opettajilla korvien välissä. Mikäli haluat nuppusi jokaisen rasahduksen, itkun ja naurun verkkoon, niin hänen opettajansa ei kyllä ehdi sitten juurikaan OPETTAA. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös hyvä-merkintä ole hyvä juttu...

 

Meidän kolmasluokkalainen ei ole koskaan saanut wilmaan muita merkintöjä kuin kerran tai kaksi puolessa vuodessa, kun on unohtanut osan läksyistä tai vihon kotiin.

 

On sellainen tasainen, hiljaisemman puoleinen perusoppilas, johon opettajat eivät koskaan kiinnitä huomiota.

Vierailija
12/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti opettajalla ei ole aikaa merkitä jokaiselle oppilaalle jokaisen oppitunnin jälkeen hymynaamoja (tai mitä Wilmassa nyt onkaan, meillä käytössä Helmi). Itse kävin esim. juuri merkkaamassa erään liikuntaryhmäni oppilaille lupaamani hymynaaman, koska tunti sujui koko luokalla hyvin. Sen sijaan, että olisin laittanut jokaiselle selityksen, laitoin sen selityksen vain muutamille (joiden tunti menee usein ihan muuhun kuin ohjeiden kuunteluun ja niiden mukaiseen toimintaan). Eli suurin osa sai vain "hyvä"-merkinnän. Heille voisi laittaa tuon saman merkinnän ihan joka kerta, mutta annoin oppilaille palautetta ryhmänä oppitunnin jälkeen ja lupasin nuo hymynaamat kaikille. 

 

Oikeasti Helmi-viestien ( lue "Wilma-", jos lapsellasi käytössä se järjestelmä) kirjoittamiseen menee tosi paljon aikaa. Etenkin, jos kirjoittaa jostain vähän hankalammasta asiasta. Viestejä ei suinkaan kirjoiteta joka päivä kaikille, mutta joillekin usein. Samoin on laita näiden hymynaamojen/"hyvä"-merkintöjen.

 

Itse en omien lasteni osalta edes odota mitään erityismerkintöjä. Jos tulee hymynaama, tiedän, että kyseessä jotain erityistä, vaikkei olisi selitystäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeistään todistuksen saatuaan käteen tietää miten koulussa menee.

Vierailija
14/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:28"]Itse asiassa pitäisikin olla niin että opettaja saisi käyttää oppilaan arviointiin vain wilman merkintöjä, ei lainkaan sitä omaa pienteä vihkoa jonka oikeudenmukaisuutta ei voi kukaan seurata.

[/quote]

 

Se pieni vihko on opettajilla korvien välissä. Mikäli haluat nuppusi jokaisen rasahduksen, itkun ja naurun verkkoon, niin hänen opettajansa ei kyllä ehdi sitten juurikaan OPETTAA. 

 

[/quote]No jospa laitat wilmaan vain ne merkinnät joista on mielestäsi merkitystä arviointiin.

Meillä kävi hiljattain niin että lapsi oli saanut wilmaan tuntihäirintämerkin. Erikoista oli se että lapsi ei ollu tuona päivänä lainkaan koulussa ja vielä erikoisempaa se että opettaja ei meinannut millään myöntää virhettään. Jos tuokin merkintä olisi ollut vain jossain opettajan omassa vihkossa, niin sinne olisi jäänyt ja sitten ihmetelty numeroa keväällä kun sitä olisi laskettu tuntikäytöksen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minäkin opettajana kerran laitoin virhemerkinnän, kun oli mennyt vahingossa väärälle riville. Onneksi vanhemmat olivat aktiivisia wilman seuraajia ja laittoivat viestin, että lapsi sanoi, ettei ollut ollut poissa vaikka olin niin merkinnyt. Oli kyllä kaameaa huomata, että tuollainen virhe tuli lapselle ihan ilman hänen syytään. Mutta toisaalta ihminen opettajakin vain on, joten virheitä voi sattua.

 

Wilma on juuri tuosta hyvä, että vanhemmatkin voivat seurata merkintöjen oikeellisuutta. Ja kyllä kaikki merkinnät ehtii tehdä wilmaan, ei tarvi mitään korvien välissä olevaa arviointia käyttää. Eihän sinne wilmaan joka risahdusta tarvi merkitäkään. Ne tähdelliset jutut vain merkitään ja niistä kertyy kyllä aivan riittävästi materiaalia arviointia varten.

Vierailija
16/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:58"]Wilma on juuri tuosta hyvä, että vanhemmatkin voivat seurata merkintöjen oikeellisuutta.

[/quote]Omaan mustaan vihkoon luottavat ne opettajat, joiden arviointi ei kestä päivänvaloa.

Vierailija
17/17 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä-merkintä tarkoittaa sitä, että lapsi on ollut tunnilla aktiivinen, kannustava, auttavainen, muut huomioon ottava tai vastaavaa. Tai hän on ehkä ollut toinen niistä kahdesta, jotka ymmärsivät kotitehtävän oikein ja olivat tehneet sen huolella. Muut olivat hutaisseet vähän sinne päin tai eivät muuten olleet osanneet. Tai lapsesi ilmoittautui vapaaehtoiseksi esittämään kotitehtävän luokan edessä. Tai viittasi joka kysymykseen, kun muu luokka otti aamupäivätorkkuja. Tai jotain muuta tomeraa hän on luokassa tehnyt. Hyvä juttu siis joka tapauksessa.

 

Jos wilmaan ei tule mitään tuntimerkintöjä, niin se tarkoittaa, että lapsella menee koulussa perushyvin. Kaikki on kunnossa. Jos tulee hyvä-merkintöjä, niin lapsi on jollain tavalla muutenkin aktiivinen eikä vain möllötä pulpetissaan. Jos huonoja tuntimerkintöjä tulee pari lukuvuoden aikana, niin kyllä niistä kannattaa kotona jutella, mutta ei se vielä katastrofaalista ole. Jos lukukaudessa tulee kymmenen huonoa merkintää, monelle enemmänkin, niin koulunkäyntiasennetta olisi varaa parantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan