Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juustotarjotin jouluna raskaanaolevalle?

Vierailija
27.11.2013 |

Mitä juustoja suosittelisitte joulun juustotarjottimelle, kun niiden pitäisi olla raskaana olevalle mahdollisimman turvallisia? Olen näissä tarkka, joten niiden pitäisi olla samalla sekä ns. kovia juustoja että pastöroituja. Home- ja tuorejuustoja en syö, vaikka olisivat kuinka kotimaisia, pastöroituja ja juuri avatusta paketista. Kotimaisuus on plussaa, mutta ei pakollista.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän sä itse jo sen juustotarjottimesi määrittelit.

Vierailija
2/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin siis jos jollakin olisi vinkata juustomerkkejä, joista saa hyvän kokonaisuuden. Tuon kriteerin täyttäviä juustoja on kuitenkin olemassa enemmän kuin kolme... Normaalisti syön varsinkin homejuustoja, joten en kovia juustoja niin hyvin tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko nyt illemmalla paikalla juustoja tuntevia?

t. ap

Vierailija
4/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myydäänkö Suomessa paljonkin juustoja, jotka ei ole pastöroitu? Siis muualla kukn ehkä jossain maatilan omassa kaupassa?

Olin itse raskaana viimeksi vuonna 2007 ja silloin sanottiin vaan, ettei saa syödä mitään pastöroimatonta maitotuotetta ja eihän sellaisia oikein missään edes ollut. Tuorejuustosta silloin puhutiin, mutta siinäkin "kielto" koski vaan ei-pastöroituja tuotteita. Creme Bonjouria saa vetää!

Vierailija
5/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menet juustohyllylle tai juustopuotiin, ja katsot, mistä juustoista voisit pitää. Sitten katsot tuoteselosteesta, onko se pastoröitu. Voit vaikka kysyä myyjältä apua. Ei se sen vaikeampaa ole.  

Vierailija
6/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 17:51"]

No menet juustohyllylle tai juustopuotiin, ja katsot, mistä juustoista voisit pitää. Sitten katsot tuoteselosteesta, onko se pastoröitu. Voit vaikka kysyä myyjältä apua. Ei se sen vaikeampaa ole.  

[/quote]

Mä käsitin, että ap halusi suosituksia juustoista, siis joidenkin tiettyjen tuotteiden nimiä.

Mä suosittelen Juustoportin brandy-pähkinää.

Vierailija
7/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos seiska, juuri suosituksia haluaisin. Osaan kyllä lukea tuoteselosteet, mutta olisi kiva saada juustoista pitäviltä suosituksia mistä pidätte.

Ei-kypsissä juustoissa on kontaminaatioriski valmistuksen jälkeen, vaikka valmistukseen olisi käytetty pastöroitua maitoa. Raakamaidosta tehtyjä juustoja olen löytänyt perus-S-marketistakin, tosin kovia, kypsiä, joiden riskialttiudesta olen saanut vähän ristiriitaista tietoa. Sillä perusteella mitä olen asiasta löytänyt tietoa, olen päättänyt välttää molempia. Muut raskaana olevat voivat minun puolestani syödä kuten haluavat, mutta omalla kohdallani olen tehnyt tämän valinnan.

t. ap

Vierailija
8/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle voi tulla taliköhnää juustosta!

Vierailija
9/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Suomessa valmistetut, kaupallisesti myytävät juustot on tehty pastöroidusta maidosta, joten sitä kautta tuleva listeriariski on poissa. Pehmeissä, pitkään säilytettävissä juustoissa, kuten homejuustoissa, listeriariski kuitenkin on, koska bakteeri voi tarttua juustoon myös säilytystiloista. 

Ulkomaisista juustoista ranskalaiset ja sveitsiläiset juustot on usein valmistettu pastöroimattomasta maidosta. Italialaiset juustot, kuten parmesaani, pastöroidusta. 

Itse suurena juustonystävänä tein raskausaikana omat riskianalyysini. Ranskalaiset homejuustot olivat täysin poissuljettuja, vaikka rakastan varsinkin valkohomejuustoja. Mies sitten toikin niitä minulle synnärille. Sen sijan muutaman kerran söin kovaa, sveitsiläistä pastöroimattomasta maidosta valmistettua juustoa sillä perusteella, että sveitsiläiset perustivat koko meijeriteollisuuden ja ovat tarkkoja hygieeniasta. Mozzarellaa söin myös, koska Italiassa sen syöntiä ei ole rajoitettu raskaana olevilta naisilta, perusteena ilmeisesti lyhyt säilyvyys, jonka vuoksi listeria ei ehdi tuotteessa lisääntyä sen käyttöaikana. Arkijuustona käytin ihan Valion perustuotteita, ja onneksi pystyin edelleen herkuttelemaan parmesaanilla!

Vierailija
10/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eihän sitä tarvi mitään ketunmyrkkyjä syödä;)

Vierailija
11/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kymppi, tuo tieto Sveitsistä oli mielenkiintoinen. En nyt välttämättä lähde tuolla perusteella sveitsiläisiä raakamaidosta valmistettuja harkitsemaan, mutta niitä ehkä uskaltaisi harkita.

Mozzarellaa en ole kaivannut, joten ihan sen vuoksi menee varmaan raskaus ilman sitä:)

t. ap

Vierailija
12/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa, että jos tosiaan haluat suoran suosituksen, suosittelen parmesaania. Tyhjiöpaketista vain klöntti ulos, paloiksi ja lautaselle. Varmasti menee se 150 grammaa jo vaikka neljän henkilön seurueelle nopeasti!

Vierailija
13/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tällä hetkellä jääkapissa oleva parmesan ei kyllä ole pästoroidusta maidosta valmistettu, eikä parmesan muutenkaan ole mielestäni juustotarjottimelle sopiva juusto.

Kannattaa kysyä juustotiskiltä neuvoja, itselläni tulee mieleen vain täkäläisiä sortteja.

t. ulkosuomalainen

Vierailija
14/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 olet oikeassa, parmesan ei ole (yleensä?) pastöroidusta maidosta valmistettu, joten sen vuoksi olen sitä vältellyt. Edellisessä raskaudessa kysyin muuten hyvin osaavalta ja asialliselta juustotiskin myyjältä ja päädyin vääntämään siitä, voiko ei kypsiä juustoja syödä raskaana vai ei. Marssisin suoraan pyytämään koko juustolautasen juustopuodista, jos tietäisin, että tiskin takana varmasti ymmärretään ja uskotaan mitä pyydän.

t. ap

Vierailija
15/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:48"]

14 olet oikeassa, parmesan ei ole (yleensä?) pastöroidusta maidosta valmistettu, joten sen vuoksi olen sitä vältellyt. Edellisessä raskaudessa kysyin muuten hyvin osaavalta ja asialliselta juustotiskin myyjältä ja päädyin vääntämään siitä, voiko ei kypsiä juustoja syödä raskaana vai ei. Marssisin suoraan pyytämään koko juustolautasen juustopuodista, jos tietäisin, että tiskin takana varmasti ymmärretään ja uskotaan mitä pyydän.

t. ap

[/quote]

Ei myyjän asia ole vängätä, mitä raskaana saa syödä vaan tarjota asiakkaalle sitä mitä asiakas toivoo.

Meillä saa ihan lähikaupasta tilaamalla valmiita juustolautasia, joko juustomyyjän kokoamia tai asiakkaan toiveiden mukaisia. Eiköhän se onnistu Suomessakin? Kerrot vaan, että kaikki pitää olla pästoroitua, etkä halua homejuustoja tms., ja kuinka monelle henkilölle se tulee!

t. nro 14

Vierailija
16/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:59"]

Ei myyjän asia ole vängätä, mitä raskaana saa syödä vaan tarjota asiakkaalle sitä mitä asiakas toivoo.

Meillä saa ihan lähikaupasta tilaamalla valmiita juustolautasia, joko juustomyyjän kokoamia tai asiakkaan toiveiden mukaisia. Eiköhän se onnistu Suomessakin? Kerrot vaan, että kaikki pitää olla pästoroitua, etkä halua homejuustoja tms., ja kuinka monelle henkilölle se tulee!

t. nro 14

[/quote]

Juuri noin olen yleensä tehnyt ja valinnat ovat olleet erinomaisia. Tuona vuonna kun olin raskaana, päädyin em. keskusteluun. Tosin vain yhden tuorejuuston osalta, muuten onnistui hyvin ja myyjä ymmärsi mitä halusin. Lähikaupoissa ei Suomessa onnistu, mutta onneksi noita palvelevia paikkojakin löytyy.

t. ap

Vierailija
17/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kappas, piti käydä tarkistamassa Consorzio Parmigiano Reggianon sivuilta se heidän säännöstönsä juuston tekoon. Ja eihän sen tekoon käytetty maito pentele saa ole pastöroitua! Olisinko sitten katsonut jonkun grana padana -paketin kylkeä, ja tehnyt omat johtopäätökseni joskus? Tai sitten joku on antanut väärää tietoa jossain. 

Mutta siis järkeilen tämän nyt itselleni niin, että mitä kuivempi juusto, sitä pienempi listeriavaara. Ja tuo listeriahan on käytännössä se bakteeri, jonka takia tiettyjä juustoja olisi vältettävä raskausaikana.

Varmasti seuraavassa raskaudessakin siis syön muutakin juustoa kuin Valion Edamia. Pakastevadelmat sen sijan tulen kuumentamaan ennen syöntiä. 

10

Vierailija
18/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä nykyajan homma erikoista. Ruuista pidetään kovaa lukua, mutta alkoholin suhteen ollaan hyvinkin myöntyväisiä. Tuskinpa mistään palasta juustoa raskaanakaan mitään vaaraa on.

Vierailija
19/19 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:48"]

On tämä nykyajan homma erikoista. Ruuista pidetään kovaa lukua, mutta alkoholin suhteen ollaan hyvinkin myöntyväisiä. Tuskinpa mistään palasta juustoa raskaanakaan mitään vaaraa on.

[/quote]

Veikkaisinpa, että sellaiset odottavat äidit, jotka miettivät tarkkaan, mitä suuhunsa raskausaikana pistävät, ovat yleisesti nollalinjalla alkoholin suhteen. Siihen liittyvät riskit nyt kuitenkin ovat  huomattavasti yksiselitteisempiä kuin näihin elintarvikkeisiin, joiden riskit liittyvät lähinnä raskasmetalli- ja ympäristömyrkkypitoisuuksiin sekä tuotanto- ja säilytysketjussa niihin pääsevistä vieraista bakteerikannoista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän