Lue keskustelun säännöt.
Pitäisi opetella norjan kieli. Kuinkahan kauan menee että hallitsen sujuvan keskustelutaidon?
24.09.2020 |
Minulla on hyvä ruotsin taito, koska olen syntynyt ja asunut ruotsinkielisessä kaupungissa. Ongelmani on että en ole käyttänyt kieltä vuosikymmeneen. Ei ole ketään kenen kanssa puhuisin. Olen töihin tähtäämässä Norjaan terveydenhuoltopuolelle, mutta kieli kyllä pitää hallita ensin.
Kommentit (22)
Aika hyvin pärjää ruotsilla. Ainakin ruotsinkieliset työkaverit palvelevat norjalaisia ruotsiksi ja päinvastoin tai englanniksi. Mä palvelen taas ruotsalaiset ja norjalaiset englanniksi, kun en osaa ruotsia enempää kuin jag förstår inte.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pärjää yleensä arkielämässä, mutta terveydenhuoltoalalla vaaditaan ehdottomasti norjan taito.
Ei muuten ihan pidä paikkaansa tuo aikaisemmassa kommentissa esitetty väite, että nynorsk olisi kuollut kielimuoto. Se on osalla norjalaisista jopa äidinkieli, ja alueellisesti laajassa käytössä. Kannattaa ennen muuttoa tarkistaa, kumman kielimuodon alueelle on menossa, sillä tanskaan pohjautuva bokmål on pelkän ruotsin taidon pohjalta vaikeasti ymmärrettävää toisin kuin ruotsiin perustuva nynorsk.