Ero vaimon epäsiisteyden takia?
Onko ajatus ihan hullu? Ollaan oltu yhdessä 20 vuotta. Kuulit oikein. Lapsia on kaksi 11 ja 7v. Oon näin kuan jaksanu kattoa kun vaimo ei pysty yhtään hoitamaan perusasioitaan. Ei siivousta, pyykkäystä, ruoanlaittoa, ei laskujen maksuja ei mitään. Työnsä hän hoitaa hyvin. Minut kasvatettiin korjaamaan jälkensä ja hoitamaan velvollisuudet ja asiat ajallaan. Tähän asti oon jaksanu mut nyt on tullu burnout. On ihan yhtä tyhjän kanssa siivota kun seuraavana päivänä kämppä on ku pommin jäliltä. Jos oon reissussa, talossa on roskat viemättä, jääkaapissa pilaantuneita ruokia, kaikki mihin joku on koskenut, on jätetty lojumaan milloin mihinkin. Hoidan 90% kaikista kotitöistä ja oon tehny niin meiän suhteessa aina. Jos jätän asiat tekemättä ja asutaan kaatopaikalla, häntä ei häiritse ellei joku ole tulossa kylään. Mutta kun minua häiritsee. Sotku ja hoitamatta jätetyt asiat on yhtäkuin stressi. Suhteessa kaikki muuten kunnossa mutta mitta tullu täyteen. Onko tämä syy pilata ydinperhe? Keskustelu ei auta.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko siivooja mitään? Tällä palstallahan on aina toitotettu, että se siivoaa ketä häiritsee. Kait se toimii myös sukupuolten ollessa näin päin. Omasta mielestäni puolet kodin (ja omaisuuden, koska se koti on meistä suurimman osan suurin omaisuus) hoidosta kuuluu molemmille. Ja jos ei itseä nappaa, sitten maksaa, että joku muu tekee.
Siivoojaa ei auta mitään. Pitäis palkata 24/7 siivoja kun asunto ei pysy päivääkään siistinä siivouksen jälkeen. Kun otat kaapista jotain, kaikki ovet jää auki, asiat pöydälle, jos tomaatti tippuu lattialle, se jää siihen, pyykkikori täyttyy eikä kuivausteline koskaan tyhjene. Lasten sotkeminen on ok ja siivous ei ole minulle vastenmielistä, päinvastoin, mutta 24/7 siivoaminen sen takia ettei toinen osaa korjata jälkiään tai auttaa lasten aihettamassa kaaoksessa vie sietokyvyn.
Nyt on pakko kysyä palstan vakikysymys: ja tämä kaikki alkoi vasta lasten ilmestyttyä kuvuoihin?
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomessa oli eräässä kihlakunnanoikeudessa esillä avioerohakemus vaimon epäsiisteyden takia. Ukkotuomari kysyi aviomieheltä, että kuinka tämä epäsiisteys ilmenee? No, esimerkiksi tiskipöytä on aina niin täynnä tiskiä, ettei siihen tahdo kus.lle sopia, kuului vastaus. Arvaa vain myönnettiinkö ero?
"Ettei siihen tahdo kus.lle sopia" ? Ei ymmärrä. Mitä horiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko siivooja mitään? Tällä palstallahan on aina toitotettu, että se siivoaa ketä häiritsee. Kait se toimii myös sukupuolten ollessa näin päin. Omasta mielestäni puolet kodin (ja omaisuuden, koska se koti on meistä suurimman osan suurin omaisuus) hoidosta kuuluu molemmille. Ja jos ei itseä nappaa, sitten maksaa, että joku muu tekee.
Siivoojaa ei auta mitään. Pitäis palkata 24/7 siivoja kun asunto ei pysy päivääkään siistinä siivouksen jälkeen. Kun otat kaapista jotain, kaikki ovet jää auki, asiat pöydälle, jos tomaatti tippuu lattialle, se jää siihen, pyykkikori täyttyy eikä kuivausteline koskaan tyhjene. Lasten sotkeminen on ok ja siivous ei ole minulle vastenmielistä, päinvastoin, mutta 24/7 siivoaminen sen takia ettei toinen osaa korjata jälkiään tai auttaa lasten aihettamassa kaaoksessa vie sietokyvyn.
Tomaatti putoaa lattialle ja jää siihen...... apua... juokse, sikolättikin on siistimpi
Kysymys kuuluu, miksi olet siellä ollut jo päivääkään liian kauan. Minusta et ole itse ok. Läheisriippuvuus?
Niinkuin sanoin, vaimo on kaikilta muilta osin hieno ihminen. Hyvä äiti lapsille jne. Kyllä, hän on hyvä äiti lapsille vaikka näyttää huonoa esimerkkiä kotiasioiden hoidossa. Silti, raja tulee vastaan jossakin kohtaa ja on pakko punnita vaihtoehtoja. Ei ole pelkästään voitettavaa, lapsiperheen erossa on myös paljon menetettävää. Asiat ei ole niin mustavalkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesetkö koko perheen pyykit? Pese jatkossa vain omasi ja lasten. Mitä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinnan vaikeuksia, psyykkistä oireilua, aineiden käyttö, alkoholinkäyttö?
Ei ole normaalia. Muuta omaan kotiisi, elämä on lyhyt. Vaimosi on se heikoin lenkki tässä joka on viemässä sinua alaspäin. Väitän että tämä sisältä ulos tilanne, eli siisti sielu on siisti käytös ja toisin päin.
Varo. Seura tekee kaltaisekseen.
Upea viimeinen virke: "seura tekee kaltaisekseen." No, ei ole tehnyt naista miehensä kaltaiseksi. Eikä ole omassakaan taloudessa. Olen samanlainen, kuin aloittajan puoliso. Jos jokin jonnekin tippuu, siihen se jää. En huomaa tällaisia asioita. Mies tosin ymmärtää, että se jota asia ärsyttää, tekee asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa näin naisen, äidin ja aviovaimon vinkkelistä aika normaalilta arjelta. Mun ja monen muun mies on samanlainen sottapytty. Yhdessä ollaan edelleen.
Jaah, ei kuulosta tutulta, enkä katsoisi sottapytty puolisoa.
Ratkaisu: Vanhemmile omat yksiöt. Niiden väliin lapsille kaksio, jossa on vain lasten tavaroita. Kaksion siivous ja lasten pyykit ulkoistetaan palkatulle kodinhoitajalle.
Entäs se siivousavun ostaminen? Ja jätä vaimon pyykit pesemättä. Jos jotain tipahtaa ja siihen se jää, kasaa ne lattiaharjaan ja vie patjansa päälle. Toistuvasti.....joutuupahan kiipeämään sitten aikaan punkkaansa jätekasan yli.
Itse olen sika yksin asuessani. Vieraita varten siivoan. Asuessani jonkun kanssa pidän myös huolen etten jatka sikailua. Ongelmana on se, että sitten se toinen osapuoli alkaa siaksi ja sekös vasta ärsyttää.
Hävettää huoltomiesten käynnit sikolätissä, mutta omapa on kotini...
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ”se siivoaa ketä häiritsee” pätee sellaseen normaaliin likaisuuteen. Ei ole silti tarkoitus että joutuu siivoamaan toisen sotkuja. En pystyisi elämään ihmisen kanssa joka huolettomasti vasn sotkee ja sikailee, ja jättäisi sitten jälkensä mun siivottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Googlaapa ADHD/ADD oireet naisilla.
Josko siitä olisi apua?
Mitä sitten vaikka sillä vaimolla olisi add? Ei se kaiken yksin hoitaminen silti yhtään sen helpompaa ole ap:lle. Omat asunnot on järkevin vaihtoehto. Voihan sitä silti jatkaa avioliittoa, asutaan vain erillään. Vaikka ihan naapureina, niin lapset voi täysin vapaasti oleilla molemmissa kodeissa.
Minä olen todella huoleton siisteyden suhteen, en vaan jaksa, kun on niin paljon muutakin. Eikä ole edes lapsia. Onneksi mulla on mies, joka on samanlainen. Siivotaan sitten joskus ja kerran kesässä, kun on tulossa vieraita. Olisi ihanaa asua siistissä kodissa, mutta en vain kertakaikkiaan kykene siihen, eli näillä mennään. Ymmärrän kyllä ap:tä, eli jos toista kovasti häiritsee sekamelska, niin eihän sitä yksinään koko ajan jaksa siivota, ja ongelmia siitä tulee. En osaa ratkaisuun sanoa mitään. Olisko tuo aiemmin ehdotettu omat asunnot mahdollista?
Sorry nyt, Ap, vähän vaikea uskoa, että tämä on totta, onkohan provo?
Jos pitää paikkansa, niin täydet sympatiat Ap:lle! Onkohan vaimosi väsynyt tai uupunut? Työelämä on nykyisin todella vaativaa. Vai onko hän ns. taiteilijaluonne, omissa maailmoissaan?
Huh! Kuulostaa ahdistavalta. Itse olen erittäin siisti ja rentoudun siivouksen parissa. Mieheni on myös siisti. Siskoni on puolestaan vaimosi tapainen sikolätti-Sirpa. Kaikki rempallaan, remontit ja siivoukset jätetty puolitiehen, kissan vanhoja oksennustahroja matoilla, 25 hammastahnatuubia kylppärissä, pölyä, pinttynyttä likaa jne. Ja kun siskoni tulee käymään kylässä tyyliin yhdeksi yöksi, on hänellä 5 Ikean kassia mukana rompetta ja varavaatetta, eväitä ja muuta sälää. Jättää kaikki kamat ympäri mun kämppää ja huusholli ihan helvetin hävitys alle vartissa. Mua ahdistaa epäsiisteys ihan hemmetisti, joten ihmettelen miten olet jaksanut 20 vuotta katsoa vaimosi touhua. Muuta omaan asuntoon.
Mitä sinä tuot suhteelle? Eleletkö siellä vaan vaimon rahoilla ja oletat sinun tarvitse sen eteen mitään tehdä? Vaimon vaan pitäisi olla lompakko auki ja kotona näyttää lätiltä?
(näin niihin naisten siivouskysymyksiin aina joku vatipää vastaa)
Annan samat neuvot kuin mitä miehet kirjoittavat vastaaviin naisten tekemiin aloituksiin. Lue sieltä.