Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten katkaisette ajatuskehän/jumin, jos joku asia jää pyörimään mieleen?

Vierailija
24.09.2020 |

Tuli mokattua esiintyessä, töissä esimies moitti, lapsi hölmöili koulussa... Mikä nyt itse kenelläkin on sellainen tilanne, joka pääsee ns. ihon alle ja saattaa jäädä pitkäksikin aikaa mieleen pyörimään.

Miten te muut katkaisette jumituksen, jos joku asia jää oikein erityisesti vaivaamaan mieltä? Itse nimittäin valvoin viime yön, kun mieli pääsi ylikierroksille töissä ja muutama tietty asia pyöri päässä jatkuvana kehänä. Mitäänhän en keskellä yötä voinut kyseisille asioille tehdä, mutta se ei laukalle lähtenyttä pääkoppaani kiinnostanut.

Olen harjoitellut tietoisuustaitoja ja meditoimista, mutta niistä ei ole apua silloin kun tilanne pääsee pahaksi.

Kaikki vinkit kiinnostavat!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla saattaa toimia lyhyt harjoitus, jossa suljen silmät, ajattelen asiaa ja mietin, miltö siinä hetkessä tuntui ja miltö tuntuu. Eli vaikka niin, että mokasin esityksen, nyt hävettää ihan hirveästi. Hengitän syvään ja rauhallisesti, mietin sitä häpeän tunnetta ja sanon itselleni "nyt sua hävettää, ei se mitään, on ihan ok hävetä, häpeä on se mikä on nyt". Sen jälkeen alan hiljalleen uloshengitysten myötä luopua häpeästä. Jos sitä jääkin, se on ihan ok. Häpeää ei ole paha asia.

Tunteiden hyväksyminen sellaisina kuin ne ovat, on auttanut minua jonkin verran. Joskus ahdistaa niin paljon, että on todella vaikea kohdata se tilanne ja tunne uudestaan. Eihän se kuitenkaan mihinkään mene, jos siitä ei tietoisesti luovu. Ja yöt on pahoja kyllä. Silloin on kaksi verroin vaikeampaa. Ehkä voisi yrittää sen yön kahlata jotenkin läpi ja aamulla/päivällä vasta pyrkiä rauhoittamaan mieltä.

Vierailija
2/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla ihan fyysinen ylivireystila päällä, jos yöunetkin menee? Siihen voisi auttaa kunnon hikiliikunta ja sauna ja sitten vaikeammassa tapauksessa vaikka unilääkkeet. Kun vireystila rauhoittuu, on niiden ajatusten käsittely helpompaa kun hermosto ei ole pakene-tai-taistele-moodissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle terapeutti kertoi eilen... Kuvittele neliö, jossa yhdessä nurkassa on ajatukset, toisessa tunne, kolmannessa keho ja neljännessä toiminta. Tämä on se kehä, joka lähtee helposti ja nopeasti liikkeelle. Ja jos jotain kohtaa muuttaa, muutkin muuttuvat. Tätä jäin miettimään - miten voisi pysäyttää jo ajatuksen kohdalla tarvitseeko tunteen johtaa toimintaan? 

Vierailija
4/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditoimalla, eli pysäyttämällä ajatukset.

Myös kirjoittaminen toimii. Pitää kirjoittaajoka päivä 20 min ajatuksen virtaa siitä asiasta, niin lopulta se ehtyy. Ei minulla riitä kirjoitettavaa kuin kahdeksi päiväksi.

Vierailija
5/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan periksi , että nyt se asia kiusaa minua sen ajan kuin sen tarvitsee kiusata. En edes yritä taistella vastaan, koska sitten sitä vasta miettiikin. Myös harjoitteet, joista mainitsit, eivät toimi minulla. Joten kun nostan käteni ylös ja alistun siihen, että se tyhmä asia vaivaa aivan turhaan tuntikausia ja valvottaisi nousen kirjoittamaan ajatuksistani sekä tunteistani. Siinä vaiheessa oloni on hieman kevyempi ja saatan nukahtaa uudelleen.

Tämän teen heti, kun tajuan, että taas mennään ja tietää valvomista. En edes mene nukkumaan, vaan jään kirjoittamaan omiin oloihini. Parempi lyhyet yöunet kuin ei ollenkaan.

Kirjoitan käsin kauniskantiseen kirjaan. Siitä tulee olo, että ajatukseni ovat arvokkaita ja pitääkin kirjoittaa pois.

Vierailija
6/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatusjumi liittyy monesti johonkin "sielunvammaan", eikä liity sinällään siihen mielessä pyörivään asiaan.

Ikun sain tuon puolen kuntoon, niin en ole sen jälkeen ajatusjumeista kärsinyt

Vierailija
7/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana miettiä jotakin tosi arkista. Vaikka että mitä laitan huomenna päälle. Mietin jokaisen vaatekappaleen erikseen. Sitten mietin aamua että kun nousen niin mitä teen ja missä järjestyksessä. Olen huomannut että saan sillä ajatukset pois ahdistavasta asiasta. Ja tavallaan tulee parempi mieli kun joku asia on valmiiksi mietittynä ja siksi puoliksi jo tehtynäkin. :)

Toinen keino on kuunnella äänikirjaa ja keskittyä siihen. Ei pysty ajattelemaan muuta. Jos samalla vielä pelaa jotakin kännykällä tai tekee käsitöitä niin parempi.

Vierailija
8/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mitkä kehät?

Vierailija
10/10 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan tosissaan vaivaa joku ahdistava ajatus niin ei mulla siinä auta muu ku juoda kaljaa. Tulee hetkellisesti positiivisempi olo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi