Miten kaarimaljaa voi käyttää oksentamiseen sairaalassa?
Kun oon lukenu synnytysjuttuja ja siellä mainitaan kaarimalja, oon aina luullut että se on muovinen/lasinen pitkä maljakko tms jonne voi oksentaa helposti ja se maljanvarsi on semmonen pitkä ja kaareva just sen takia jos makuuasennos oksentaa tms.
Sit monta vuotta oon ihmetelly et miten semmoseen pikkuseen pahvikippoon mahtuu mitään oksennusta?
No, nyt selvisi just että kaarimalja onkin just tommonen pahvinen kippo
Mitä saatanaa?? Ei oksennusta tule mun mielestä pelkästään desiä vaan montakin desiä voi tulla, mitä hyötyä tommosesta kiposta on kun ne tulee kumminki yli äyräiden?
Valaiskaa ja kertokaa kokemuksia tai onko samanlaisia ajatuksia vai olenko vain tyhmä?
Kommentit (30)
Kai se on aika tavallista, että synnytyksessä oksentaa. Ihan kivusta tai sitten ilokaasusta tulee tosi helposti huono olo.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:29"]
Kyllä sinne mahtuu ihan hyvä satsi oksennusta, kukaan potilas ei ole ikinä oksentanut niin suurta määrää kerralla että olisi tullut yli, ainakaan minun nähteni siis.
maljan muotoilu on hyvä silloin kun makuulla/lievässä kohoasennossa oksWntaa. Esim leikkauspotilaathan eivät pääse istumaan, joten astian on oltava laakea.
pahvi pitää hetken oksennusta. roskiin tietysti laitetaan heti ja uusi kehiin, ei sirä oksua ole tarkoitus tarvittavaa aikaa pidempään ihailla.
[/quote]
Etkö ole oikeasti koskaan nähnyt kenenkään oksentavan niin paljon, että menisi yli? (Oletan että olet hoitoalalla jos olet nähnyt ihmisten oksentelevan kaarimaljoihin?) Ne kerrat kun olen sairaalassa oksentanut, ei kaarimalja ole lähimainkaan riittänyt :D Ihan hiton turha kapistus, lattioille menee.
Mulla kyllä meni suurin osa oksennuksesta ihan jonnekin muualle kuin kaarimaljaan sairaalassa. Oksennus tuli sellaisella paineella, että siinä ei kaarimaljalla ollut mitään virkaa. Ja sitä oksua tuli paljon ja usein.
Kaarimalja sopii moneen. Sillä ottaa vaikka pissanäytteen.
Sillä saa hyvin pissanäytteenkin.
Yllättävän hyvin se siihen oksentamiseen sopii.
Ite ainakin olin hyvin tyytyväinen kun kerran jouduin erään episodin takia sairaalaan ja siellä ensiavussa sitten sain kaarimaljan oksentaakseni, oksentelin useiden tuntien ajan silleen kerran puoles tunnis. Makuullaan heikotuksesta oli helppoo kun ei tarvinnu ns. nousta vaan riitti kun kääns pään kippoo kohden ja hyvin se siel pahvises kipossa pysy ja mitään ei yli tullu.
Paljonm ukavampaa kuin eka puolituntinen jolloin oksentelin verhojen takana itsekseni omassa oksennuksessani maaten. mikäs sen ihanampaa kuin hiilijuomaverioksennuksessa lojuminen ilman voimia huutaa ketään avittamaan, kun siellä oli sil hetkel kiireelliseempiäkin tapauksia niin mut unohdettiin.
Mut siis se kaarimalja oli juuri kätevä, parin oksun jälkeen ku vaihto uuteen niin hyvin toimi... ihan siistiä oli, ei läikkyny liiemmin.
Olen kyllä käyttänyt. Kätevä kippo.
Olen kyllä käyttänyt. Huonoja kokemuksia ei ole. Yrjöä on tullut varsin tiheään, mutta uuden astian olen kyllä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt telkaarissa ruotsalaisessa pelastushenkilökunnan työtä kuvaavassa sarjassa ambulanssissa niitä pitkulaisia pusseja, joissa on suulla tukirengas, että pysyy auki. Pussi lienee jotain 30-40 cm pitkä valkoinen muovipussi aika tukevaa materiaalia.
Oon oksentanut ruotsalaisessa sairaalassa tollasiin pusseihin, oli ihan kätevää.
Hassu juttu ikävästä asiasta, mutta kerran kun omaa lastani kuljetettiin puolitajuttomana ambulanssilla ja oksensi matkalla kaarimaljaan, niin tultuaan kunnolla tajuihinsa muutaman tunnin päästä sairaalassa, kysyi ensimmäisenä, että "miksi mun piti oksentaa siihen hattuun".