Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman työn osuudesta rakennusprojektissa...

20.07.2006 |

Hei kaikki rakentajat!

Tuossa jossakin aikaisemmassa ketjussa oli juttua, kuinka omaa työtä tekemällä säästää rahaa rakentamisessa.

Kysyisinkin, mitkä ovat sellaisia työvaiheita omakotitalon rakennusprojektin aikana, joita kustannussyistä kannattaisi harkitusti tehdä itse/talkooporukalla?

Jos esim. ottaa talopaketin sateelta suojaan ja teettää suurimman osan töistä ulkopuolisella, mihin kannattaa (siivouksen lisäksi) omaa työpanosta satsata rahallisesti/ajallisesti?

Tämä sillä, että mies ei ole aivan tumpelo ja talkooporukkaa voitaisiin saada silloin tällöin.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä talossa tehtiin anturat, sokkelit, ulkopuoliset routaeristeet, salaojat, sisäpuoliset eristeet ennen lattiavalua, lattialämmityksen verkot ja putket, ikkuna ja oviasennukset, väliseinät sekä puu- että kivirakenteiset, sisustustyöt seinien levytyksineen ja tasoituksineen. Ulkoverhous, kaikki terassit kaiteineen, räystäslaudoitukset, peltien kiinnitykset.

Eli ulkopuolista oli vain elementtien pystytys vesikattovaiheeseen, LVIS ja takkamuurari.

Uudessa talossa rakennusporukka teki (kivi-)talon tasoituksia vaille valmiiksi ja me teimme ulkopuoliset routaeristeet, salaojat, sisäpuoliset eristeet ennen lattiavalua, lattialämmityksen verkot ja putket, roilotukset ja täytöt sekä kaikki sisustustyöt.

Ekassa talossa tekijöinä minä, mies ja appi, nyt jäi appi pois hommista tällä kertaa. Hätätapauksissa ollaat otettu timpuri päiväksi tai pariksi auttamaan kun on joku työvaihe painanut päälle mutta muuten on selvitty kaksin. Ilman mitään koulutusta, mutta " oppia ikävä kaikki" !

Vierailija
2/4 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Eli jos on aikaa ja halua rakentaa niin paljon voi tehdä itse. Ja jos ei haittaa että se rakentaminen kestää useamman vuoden.

Jos aikataulut painaa päälle ja haluaa pian muuttamaan niin silloin on pakko käyttää ulkopuolista työvoimaa.

Ammattilainen maksaa, mutta tekee yleensä saman asian paljon nopeammin kuin ensi kertalainen joka joutuu selvittämään joka työvaiheen erikseen ja sitten vielä harjoittelemaan sitä tekemistä.

Ja toisaalta vuokralla asuminenkin maksaa, sillä aikaa kun rakentaa. Yleensä se entinen asunto on myytävä ajoissa, jotta saa rahat rakentamiseen.

Jokainen tekee sitten tämän perusteella oman kompromissinsä projektin kustannusten ja käytettävän ajan välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kantaisin harkkoja muurarille (perustukset)

2. Tekisin kuran muuraukseen (kuka vaan osaa laittaa jauhoja ja vettä sekaisin, kun kerran on näytetty minkälaista pitää tulla.

3. Täryttäisin lattian hiekat

4. Laittaisin lattian styroksit ja raudoitukset

5. Laittaisin villat seiniin

6. Cyprocit seiniin

7. Maalaisin ja tapetoisin

8. Lattian ja katon osaa kuka tahansa tehdä

9. Ulkopuolinen laudoitus

10. Ulkopuolinen maalaus

11. Tekisin vesieristykset (meillä kirvesmies laittoi " hankalat" putkien ympärykset ja minä sutisin muut).

12. Auttaisin laatoituksessa. Kurat ja saumausaineet voi tehdä ammattimiehelle valmiiksi. Itse myös pesin kaakelit heti kun ammattimies oli saumannut ne. (älytöntä käyttää palkallista miestä seiniä pesemään.)

Äh.. kaikkea on tullut tehtyä, mutta ei nyt näytä tulevan mieleen. Oma kokemukseni on, että parhaiten säästää kun on kirvesmiehen apuna. Toinen kertoo mitä pitää tehdä ja sitten vaan tekee! Idiootti-hommia löytyy niin paljon...

Vierailija
4/4 |
21.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommasta riippuen todella paljon perehtymistä ja nimenomaan aikaa, kuten tollerokin kirjoitti.

Mikä tahansa on siis opittavissa, mutta henkilöstä tietysti riippuu, kuinka paljon haluaa käyttää aikaa opetteluun ja tekemiseen ja kuinka pedantti on. Jos on muutenkin luonteeltaan sellainen hälläväliä-tyyppi ja tekee vähän sinnepäin, niin ehkä ei kannata niitä kaikkein vaikeimpia juttuja edes yrittää. Jos taas tekee kaiken pedantisti ja hyvin, niin ihan varmasti onnistuu rakentaminenkin, jopa paremmin kuin ammattilaisilta, mutta siihen menee sitten taas hirvittävästi aikaa, eli puolessa vuodessa ai talo valmistu.

Rajoituksia asettavat lähinnä:

- hommat, joihin lain mukaan tarvitaan ammattilainen, eli jonkinlainen tutkinto, pätevyys tai lupa - siis lähinnä valvonta-, lupa- ja piirustushommat, osa sähkö- ja putkitöistä sekä kaivinkonehommat.

- hommia joissa tarvitaan paljon voimaa ei tietysti kuka tahansa tottumaton välttämättä jaksa tehdä (esim. painavien ulkoseinäharkkojen muuraaminen)

- korkean paikan kammo estää yleensä kattohommat

- allergiat voivat rajoittaa kaikkia pölyisiä hommia sekä esim. laastin käsittelyä vaikka hanskoja käyttäisikin

- aika suurta osaa töistä ei voi tehdä yksin, vaan siihen tarvitaan useampi henkilö esim. pitelemään jotain paikoillaan sillä välin kuin toinen kiinnittää tms.

- jne...

Eli miettikää ensin, minkälaisia ihmisiä olette ja kuinka paljon voitte satsata rakentamiseen aikaa ja voimavaroja. Jos olette tarkkoja ja pedantteja, niin suosittelen tekemään itse ainakin kaiken, missä jälki näkyy ulospäin ja jotka ovat oleellisia ja tarkkoja kohtia, koska työjälki on silloin parempaa kuin ammattilaisella. Jos taas ryhdytte toimiin perehtymättä asiaan ja huteja tulee, niin ehkä parempi tehdä itse asiat, joissa jälki ei näy ja joissa olette lähinnä ammattilaisten apuna. Lähinnä varmaan on turha kuvitella, että pystytte rakentamaan talon kokonaan itse palkkatyön ohessa puolessa vuodessa hoitaen siinä sivussa 5-päisen lapsikatraan.

Talkooporukastanne en tiedä, mutta jos heillä ei ole rakentamiskokemusta ennestään, niin talkoilla ei kannattane teettää mitään kovin vaativaa, vaan lähinnä apuhommia: siivousta, tavaroiden kantamista tai jotain yksinkertaista toistavaa työtä, esim. ulkomaalausta tms. Toki jos tunnette talkoolaiset hyvin, niin osaatte keksiä jokaiselle hänen erityisosaamistaan vastaavan lajin... aika monilla varsinkin kaupunkilaisilla on talkoista vähän sellainen romantisoitu käsitys, että ensin puoli tuntia ollaan tekevinään töitä ja sitten turistaan mukavia ja juhlitaan loppu aika - ei sen puoleen että olisin talkoilla juuri mitään teettänyt, koska tunnen ystäväpiirini ;) Sitten on tietysti myös niitä talkoolaisia, jotka haluaisivat aina tehdä jotain hienoa ja näkyvää " oikeaa rakentamista" eivätkä hanttihommat tai apumiehenä olo kelpaa, myöskään heistä ei yleensä ole juurikaan apua (näitä taas löytyy meillä lähinnä sukulaisista). Yleensä talkoiden järjestämiseen ja talkooporukan viihdyttämiseen menee enemmän aikaa kuin mitä kuluisi jos tekisi homman itse. Ehkäpä juuri siksi ainoat, joista meillä on rakentamisessa oikeasti ollut apua ja jotka ovat auttaneet enemmän kuin kerran ovat olleet appivanhemmat: anoppi hoitaa nurisematta lapsia ja laittaa ruoan kun muut rakentavat ja appiukko tekee mitä käsketään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi