Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidontuki vaarassa

Vierailija
26.11.2013 |

Hallitus aikoo poistaa kotihoidontuen 2v. alken, mikäli perheen isä ei kykene jäämään kotiin hoitamaan lasta. Päätös asiasta tehdään tällä viikolla. Mitä se tarkoittaisi teidän perheellenne?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. En voisi kuvitellakaan, että perheessämme oltaisiin kotihoidontuella yli 2-vuotiaan kanssa.

Vierailija
2/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Nuorin on jo 8 v.

Muutoinkaan en ole ollut kotona niin pitkään että lapsi (4x) olisi täyttänyt 2 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Lapsi menee tuolloin joka tapauksessa hoitoon. Ja joka tapauksessa tuki on niin pieni, että sen loppuminen ei ole peruste mennä töihin. Täytyy olla riittävästi muutenkin tuloja taloudessa, jos aikoisi kotona jatkaa.

Vierailija
4/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi menisi hoitoon 2-vuotiaana. Miehen palkka niin paljon suurempi kuin omani, ettemme pystyisi maksamaan asuntolainaa ja muuta elämistä minun palkallani ja kotihoidontuella kuntalisineenkin. Tai sitten minä jäisin edelleen hoitovapaalle ja kiristäisimme vöitä kotihoidontuen + kuntalisän verran. Pärjäisimme niinkin.

Vierailija
5/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa aiheuttaa ongelmia meille. Ajattelin palata töihin, heti kun löydän töitä ja lapsi on 1-3 v. Tällä välttäisin työttömäksi jäämisen välissä ja toisaalta voisin palata työhön vaikka jo lapsen ollessa 1 v ja mies voisi olla lapsen kanssa halutessaan kotona vaikka kaksi vuotta.

Nyt voi käydä niin, että jos töitä ei löydy, joudun jäämään työttömäksi tai jatko-opiskelemaan, kun lapsi täyttää 2v, jolloin ei varmaan olisi varaa samalla jäädä vielä miehenkin kotihoidontuelle. (Kotihoidontuella voisi varmaan osa-aikaisesti jatko-opiskella, mutta sekään ei onnistu, jos ei sitä ole, joten lapsen joutuu laittamaan hoitoon ja saman tien täyspäiväisesti opiskeluun.)

Toisaalta, jos saan töitä nopeasti, ja mies jää kotiin, joudutaan taas laittamaan lapsi 2 v:nä hoitoon, sillä eihän mieskään saa olla kahta vuotta kotihoidontuella.

Eli ainoastaan tapauksessa, että työpaikansaanti tärppää lapsen ollessa tasan 2 v, tuo onnistuisi. (Ja sittenkin pitää toivoa, että tiedän sen vähintään 2 kk aiemmin, jotta mies ehtii ilmoittamaan ajoissa töihin hoitovapaan alun.) 

Vierailija
6/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsiluku jää yhteen. Meillä yksi lapsi ja olin kotihoidontuen aikana töissä noin 10 -max15 tuntia viikko ja lapsi hoidettiin kotona. Taloudellisesti ei olisi kannattanut mennä töihin ja laittaa lasta päiväkotiin. Nyt kun lapsi on yli 3-vuotias ei ole edelleenkään päivähoidossa (kerhossa kyllä). Teen enemmän tunteja (illat ja viikonloput) ja edelleenkin kannattaa hoitaa lapsi kotona. Ei isoa päiväkotimaksua ja ilta ja viikonloppulisät päälle. Mies ei jää lapsen kanssa kotihoidontuelle, koska hänellä palkka isompi. Meille ei siis tule lasta ainakaan, jos tuo toteutuu. On muutenkin ollut rankkaa tehdä noin 30 tuntia viikko ja olla eri aikaa miehen kanssa kotona. Kotihoidontuen aikoihin se max 15 tuntia viikko+ kotohoidontuki kannatti...ja jaksoi paremmin.

Vierailija
7/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 12:59"]

Hallitus aikoo poistaa kotihoidontuen 2v. alken, mikäli perheen isä ei kykene jäämään kotiin hoitamaan lasta. Päätös asiasta tehdään tällä viikolla. Mitä se tarkoittaisi teidän perheellenne?

[/quote]

Lähde?

Vierailija
8/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin se politiikka kiinnostaa jo lapsiaan saaneita..

Miksi naiset on tälläisiä? "Minun lapseni on jo kuolulaisia niin ihan sama" -ehkä ne sinun lapsesi 10 vuoden päästä onkin perheellisiä..

Kiinnostaa vaan jos asia on itselleen aiheellinen.

Myös minua kiinnostaa linkki aloitukseen.

Vierailija
9/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, mutta aikoinaan olisin ollut paskat housussa, jos se olisi ollut toisinpäin.  Olen mennyt joka kerta töihin, kun lapsi ollut 6kk ja isä on jäänyt kotiin.  Ensin vanhempainvapaalle ja sitten kotihoidontuelle.  En kannata sitä, että hallituksessa saadaan päättää meidän perheen näin henkilökohtaisia asioita.

Vierailija
10/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä lue, että isän pitää olla kotona 2-3 vuoden väli. Olet ymmärtänyt ihan väärin.

Meillä oli isä kotona lapsien ollessa 1-3v. Siksi, että minun palkkani oli parempi. Olisihan se harmittanut, että emme olisi voineet pitää lapsia kotona 3 vuotiaksi, koska minä en olisi voinut jäädä hoitovapaalle 2v jälkeen.

Vierailija
11/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, mitä kamalaa on siinä, jos äiti on työtön eikä kotihoidontuella. Työttömyyskorvaus on suurempi kuin kotihoidontuki, joten mitä pelättävää siinä on?

Vierailija
12/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki? Mites yh:t?

Vierailija
13/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus päättää tällä viikolla kokonaisratkaisuista, josta tämä on yksi osa. Eivät liikoja tiedota asiasta julkisuuteen ennen kuin päätös on tehty. Huomenna keskiviikkona on mielenosoitus aiheesta Valtioneuvoston edustalla Senaatintorilla klo 11.30. 

Vierailija
14/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:25"]

Mä en ymmärrä, mitä kamalaa on siinä, jos äiti on työtön eikä kotihoidontuella. Työttömyyskorvaus on suurempi kuin kotihoidontuki, joten mitä pelättävää siinä on?

[/quote]

No jos on olemassa työpaikka jonne palata, niin vähän tyhmää irtisanoa itsensä. Ja eikös tuo työttömyyskorvaus saada silloin kun ollaan työtön työnhakija.

Vierailija
15/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee siis pari tuetonta kuukautta, lapsi menee hoitoon ehkä 2 v 2kk iässä. 

Vaikka itselleni seuraus tuen muutoksesta ei olisikaan katastrofaalinen, vastustan tätä muutosta. Se vähentää perheiden valinnanvapautta, vaikka ministeri kuinka hokee päinvastaista. Se myös vähentää tuen käyttöä, eli on tavallaan "leikkaus", vaikka kukaan ei siinä säästä, kun päivähoidon kustannukset vastaavasti kasvavat. Kokonaistyöllisyyttäkään muutos ei kasvata: ne palaavat töihin, joilla työpaikka on (ja ainakin oma sijaiseni palannee kortistoon) ja ne joilla sitä ei alkujaaan ollutkaan, eivät maagisesti saa taivaasta tipahtanutta työpaikkaa välittömästi, vaan palaavat työttömiksi työnhakijoiksi. Yh-perheissä sekä niissä perheissä, joissa esimerkiksi työkuviot poikkeavat yhtään vakiotyö 8-16-normista, muutos tulee olemaan varmaan aika raju. Lisäksi ei ole kerrottu, miten käy niissä tapauksissa, jos esim. mummo hoitaa lasta molempien vanhempien käydessä töissä (tukihan maksetaan siitä, ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa, ei siitä vanhemman kotona olemisesta).

Niille, jotka iloitsevat tämän muutoksen vähentävän kotiäitien "loisimista" (>:( ) kerrotakoon, että ns. elämäntapainkkareihin, joilla ei ole aikomustakaan maksaa itse elämistään, muutos ei vaikuta millään lailla. Sossurahat juoksevat entiseen malliin, kärsijöinä ovat siis työssäkäyvät (jotka muutenkin saavat turpiinsa vähän joka uudistuksessa) sekä työhaluiset työttömät.

Vierailija
16/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, jäisin kotiin kuitenkin. Mies ei voisi jäädä, saa kaksinkertaisen palkan verrattuna minun kolmivuorotyöstä ansaittuun palkkaan.

Vierailija
17/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta arvasin, että tässä käy näin. Tämän "tasa-arvo" päätöksen takana on oikeasti kokoajan ollut kotihoidontuen ajaminen alas, sillä se ei onnistunut suorinta reittiä. Demokratiassa keksitään  kiertokeino, jos alkuperäiseen tahtoon ei suostuta.

Vierailija
18/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus päättää tällä viikolla kokonaisratkaisuista, josta tämä on yksi osa. Eivät liikoja tiedota asiasta julkisuuteen ennen kuin päätös on tehty. Huomenna keskiviikkona on mielenosoitus aiheesta Valtioneuvoston edustalla Senaatintorilla klo 11.30. 

Vierailija
19/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:19"]

Ja niin se politiikka kiinnostaa jo lapsiaan saaneita..

Miksi naiset on tälläisiä? "Minun lapseni on jo kuolulaisia niin ihan sama" -ehkä ne sinun lapsesi 10 vuoden päästä onkin perheellisiä..

Kiinnostaa vaan jos asia on itselleen aiheellinen.

Myös minua kiinnostaa linkki aloitukseen.

[/quote]

Kotihoidontuki vaarassa

Vierailija
20/28 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:24"]

Ei siellä lue, että isän pitää olla kotona 2-3 vuoden väli. Olet ymmärtänyt ihan väärin.

Meillä oli isä kotona lapsien ollessa 1-3v. Siksi, että minun palkkani oli parempi. Olisihan se harmittanut, että emme olisi voineet pitää lapsia kotona 3 vuotiaksi, koska minä en olisi voinut jäädä hoitovapaalle 2v jälkeen.

[/quote]

Näinpä, tämä muutos rokottaa myös niitä perheitä, joissa äiti hoitaa vauva-ajan ja mies olisi pidempään kotona. Ei onnistu enää, vaan äiti haluaa olla kotona äitiysvapaan ja edes osan vanhempainvapaista esim. imetyksen vuoksi, ja lapsi haluttaisiin hoitaa kotona kolmivuotiaaksi, äiti käytännössä pakotetaan olemaan kotona pidempään kuin isä. Mitä tasa-arvoa tämä on olevinaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme