Ilmavaivat - nyt pinoon kaikki vältettävät ruoka-aineet
Aloitan itse:
laktoosi
ruisleipä
paprika
pavut
Nämä ei kuitenkaan vielä riitä, mitä kannattaa kokeilla seuraavaksi karsia ruokavaliosta?
Niin ja keliakia yms pahemmat epäilyt on suljettu pois, kuulemma "vain" toiminnallinen vaiva.
Kommentit (28)
Sokeri ja viljat pois auttoi mullaki. Maitoa enää juuston muodossa. Kaikki sokerinen, hiivainen ja vähäkuituinen pois. No jaa, lasi viiniä ei vielä haittaa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:45"]
Osta Activiaa tai Valio Oloa. Ne auttaa!
[/quote]
No jos on oikeasti tätä vaivaa, niin ei auta muu kuin Litalgin.
Hyviä neuvoja ruoka-aineista muuten kyllä tullut.
Niin, semmosen huomannut että kun syö usein ja vähän, että siellä mahassa/suolessa on aina vähän täytettä menossa, niin olo on parempi.
Oon kuullut jostain että maitokahvi pierettää ja pistää mahan sekaisin. Siis se maito ei ole ongelma, vaan se kun yhdistää kahvin ja maidon. Siitä syntyy jotain tiettyä ainetta joka sitten pierettää. Ilmeisesti pelkkä musta kahvi ei ole niin paha. En tiedä onko totta, kun en ole vielä pystynyt luopumaan maidosta kahvissa... Ehkä joskus testaan teoriaa :D
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 23:06"]
Oon kuullut jostain että maitokahvi pierettää ja pistää mahan sekaisin. Siis se maito ei ole ongelma, vaan se kun yhdistää kahvin ja maidon. Siitä syntyy jotain tiettyä ainetta joka sitten pierettää. Ilmeisesti pelkkä musta kahvi ei ole niin paha. En tiedä onko totta, kun en ole vielä pystynyt luopumaan maidosta kahvissa... Ehkä joskus testaan teoriaa :D
[/quote]
Mä en allekirjoita tota maitokahvijuttua. Mutta liika syöminen tyhjään vatsaan aiheuttaa ilmaa ja kuten jo sanottu pitäisi syödä usein ja vähän. Viinirypäleitä en ole koskaan osannut "syyllistää", mutta voipi aiheuttaa.
Leipä, jossa on käytetty hiivaa.
Ilmavaivat väheni huomattavasti, kun rupesin rajoittamaan leivän syöntiä. Nykyisin syön lähinnä hiivatonta leipää (Uotilan ruisleipää tai yhtä näkkäriä), mutta silloin tällöin edelleen myös normaalileipää. Ylipäänsä syön leipää vähemmän kuin aiemmin, ehkä max. 2 palaa päivässä. Ja on toiminut!
Leivän olen korvannut kaurapuurolla, hedelmillä, myslillä, rahkalla jne.
Muita ilmavaivojen aiheuttajia ovat mun kokemuksen mukaan myös hiilihapolliset juomat ja irtokarkit.
suosittelen testaamaan FODMAP ruokavaliota, josta 28 antamassa linkissä kerrotaan, minulla se on auttanut todella paljon.
tässä lyhyesti kopioitu täältä (jos joku esim. kännykällä lukee eikä jaksaisi avata linkkiä): http://www.terveystalo.com/References/ClubTerveys/Artikkelit/Vaivaako-vatsa/
FODMAP-ruokavalio käytännössä
Jos sinulla on IBS, voit kokeilla auttaako FODMAP-ruokavalio. 2-3 viikon kokeilu yleensä näyttää, onko tiettyjen ruoka-aineiden välttämisestä hyötyä. Ruokavaliota ei tarvitse noudattaa 100%, vaan tavoitteena on, että FODMAP-hiilihydraatteja tulee syötyä mahdollisimman vähän.
Jos haluat välttää FODMAP-hiilihydraatteja, vältä näitä:
Hedelmiä: erityisesti omena, päärynä, kirsikka, aprikoosi, luumu, viinirypäle, vesimeloni (sis. fruktoosia)
kuivattuja hedelmiä, erityisesti rusina (fruktoosia)
punajuuria, maa-artisokkaa, kaaleja, sipuleita(sis. Inuliinia, fruktaania)
sieniä (galaktaania)
papuja, linssejä, herneitä, maapähkinöitä, cashew-pähkinöitä (galaktaanit)
tavallisia maitotuotteita (laktoosia)
vehnää, ohraa ja ruista, ja näistä valmistettuja tuotteita (fruktaani, inuliini)
pastillit ja purukumit (xylitolia ja muita sokerialkoholeja)
hunaja (fruktoosi)
useat terveysjogurtit ja -juomat (FOS-kuitua, inuliinia)
Suosi niiden sijaan näitä:
marjoja (hedelmiä alhaisempi fruktoosipitoisuus)
sitrushedelmiä, (kypsiä) banaaneja, kiweiä, melonia (ei vesimelonia)
vihanneksia kuten kurkkua, tomaattia, salaattia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikaa, maissia, perunaa, kypsennettynä porkkanaa. Yleensä kypsennys parantaa sietokykyä.
kauraa, riisiä ja muita gluteenittomia viljoja ja niistä valmistettuja tuotteita
pähkinät (ei kuitenkaan maa- ja cashewpähkinät), siemenet sopivat yleensä
laktoosittomia maitotaloustuotteita, kypsytettyjä juustoja
sokeria makeutukseen (kohtuudella!)
Eli mitä SAA syödä? Banaania? Hedelmiä? Salaattia?