Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö työpaikalla olla tasapuolinen mahdollisuus etäpäiviin?

Vierailija
25.11.2013 |

Onko tietoa tai mielipiteitä otsikkoon liittyen? 

Tilanne on lyhykäisyydessään tällainen: työpaikalle tulee uusi työntekijä, joka vajaan vuoden töissä oltuaan muuttaa pois ruuhka-Suomesta lähikuntaan. Muutaman viikon kuluttua alkaa töistä myöhästely vedoten siihen, että työmatka on niin pitkä. Aamupalaverit eivät luonnollisesti enää voi olla aamulla, koska muuten mä joudun herään niin törkeen aikaisin, kun mulla on niin pitkä työmatka...

Jatkuvaa marinaa hankalasta ja pitkästä työmatkasta. Sitten alkaa vinkuminen siitä, että pitäisi päästä etätöihin, kun on niin pitkä työmatka. Minkäänlaista empatiaa tai ymmärrystä tyyppi ei osoita siihen, että hän on porukan ainut, jolla ei ole lapsi vietävänä ja haettavana päivähoidosta. Hänen pitää siis huolehtia tasan itsensä liikenteeseen, Ja se tekee hänestä suuren sankarin ja marttyyrin. Esimies lupaa lopulta yhden säännöllisen etäpäivän ko. Tyypille koska ei jaksa kuunnella jatkuvaa valitusta hankalasta työmatkasta. 

Onko tämä tasapuolista ja oikein muita työntekijöitä kohtaan? Muillakin on mahdollisuus etäpäiviin - noin 2-5 vuodessa, kun tällä henkilöllä niitä on yli 50. Ja on selvää, että tämä henkilö ei todellakaan työskentele etäpäivinään, vaan ottaa ne palkallisina vapaapäivinä. Puolessa vuodessa saanut etäpäivinään aikaiseksi suurinpiirtein yhden a-nelosen verran tekstiä muistioon. Esimies ei tunnu huomaavan mitään. 

Kuuluuko työpaikalla olla jotain tasapuolisuutta tällaisen asian suhteen? Voivatko muut tämän perusteella vaatia itselleen oikeutta samaan? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai pitäisi, mutta meillä sadan ihmisen työpaikalla oikeus etäpäiviin (1-2 päivää viikossa) on viidellä ihmisellä. Ovat töihin tullessaan sen saaneet neuvoteltua. Koko talossa on ehkä 5-10 ihmistä, joille etäpäivät eivät sopisi työn luonteeseen. Etätyö ei meillä riipu työmatkasta tai työntekijän asemasta.

Vierailija
2/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pienten lasten äideillä pitäisi olla ensisijassa mahdollisuus etätyöhön, eikä tuollaisilla valittavilla kääkillä.

On täysin oma valinta muuttaa hevonkuuseen, joten suu kannattaisi pitää aika soukalla valittamisen suhteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäpäivissä ei vaadita mitään tasapuolisuutta minkään muun suhteen kuin sen, että itse etäpäivään liittyvien asioiden tulee olla yhteneväiset eli jos yhdeltä vaaditaan selvitys etäppäivänä tehtävistä töistä, pitää se vaatia toiseltakin tai jos yhden on oltava 8.00 - 16.15 välisenä aikana puhelimitse tavoitettavissa, täytyy toisenkin olla. Muuten etäpäiviä saa yhdellä olla 100 ja toisella 2 vuodessa.

Vierailija
4/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on. Se on tyypin ja esimiehen välinen asia miten tyyppi hoitaa työnsä. Jos haluat tehdä etätöitä, niin ota uudesta tyypistä mallia, äläkä kitise täällä, tämä ei auta mitään.

Tästä syystä naisilla on huonommat palkat kuin mihehillä. Jos joku saa jotain, niin muut miettii heti että miten hän joutuisi luopumaa edustaan.

Vierailija
5/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlainen tyyppi löytyy meiltä. Valittaa vaihdevuosiaan ja kun ei saa yöllä nukuttua. Yhtään ei ymmärrä niitä, joilla on lapsia. Saattaa valittaa huonosti nukkumistaan jollekin, joka on koko yön valvonut lapsen korvatulehduksen kanssa...

Narsu tai muuten  vaan minäminäminä - tyyppi...

Vierailija
6/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo reilulta kuulosta, jos teette samaa työtä. Ainut mitä voit tehdä on jutella pomosi kanssa ja kysyä voitko itse saada luvan tehdä etätöitä sen päivän viikossa. Jos ei anna voit kysyä perusteluita miksi tämä yksi henkilö saa mutta et sinä. 

Kaikkea työtä ei voi tehdä etänä, joten se on ihan ammattivalinta kysymys joka on hyväksyttävä.

Onneksi olen itse työtehtävissä joissa saa tehdä etätöitä täysin vapaasti. Ei kyttää kukaan montako päivää teet eikä kysy selvityksiä. Pääasia on että hommat hoituvat. 

Vierailija
7/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 17:50"]

Elämä on. Se on tyypin ja esimiehen välinen asia miten tyyppi hoitaa työnsä. 

[/quote]

olen hieman eri mieltä tuosta. Tuollainen vaikuttaa ensinmäkin ilmapiiriin työpaikalla. Kyllä työhyvinvoinnin nimessä pitäisi pyrkiä tasapuolisuuteen, se vaikuttaa tulokseen niin paljon. Tuollainen epäoikeudenmukaisuuden kokemus syö työtulosta ilman muuta. Esimiehen pitäisi kyllä puuttua tuollaiseen. 

Ehkä jossain it-alan työpaikassa on esimiehen ja työntekijän välinen asia, miten hän hoitaa työnsä, mutta lähes kaikkialla muualla asia vaikuttaa koko tiimiin, jossa tulos yleensä tehdään yhteisesti, eli tuollainen huijaaminen on poissa muiden selkänahasta. Harva työ tehdään nykyään yksilösuorituksena.

Vierailija
8/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa epäreilulta teitä muita kohtaan. Aika häikäilemättömän tuntuinen  tyyppi. 

Vierailija
9/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 17:49"]

Etäpäivissä ei vaadita mitään tasapuolisuutta minkään muun suhteen kuin sen, että itse etäpäivään liittyvien asioiden tulee olla yhteneväiset eli jos yhdeltä vaaditaan selvitys etäppäivänä tehtävistä töistä, pitää se vaatia toiseltakin tai jos yhden on oltava 8.00 - 16.15 välisenä aikana puhelimitse tavoitettavissa, täytyy toisenkin olla. Muuten etäpäiviä saa yhdellä olla 100 ja toisella 2 vuodessa.

[/quote]

ei se ihan noinkaan voi mennä. Ei samat säännöt sovi kaikkiin työtehtäviin.

Vierailija
10/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 17:50"]

Elämä on. Se on tyypin ja esimiehen välinen asia miten tyyppi hoitaa työnsä. 

[/quote]

olen hieman eri mieltä tuosta. Tuollainen vaikuttaa ensinmäkin ilmapiiriin työpaikalla. Kyllä työhyvinvoinnin nimessä pitäisi pyrkiä tasapuolisuuteen, se vaikuttaa tulokseen niin paljon. Tuollainen epäoikeudenmukaisuuden kokemus syö työtulosta ilman muuta. Esimiehen pitäisi kyllä puuttua tuollaiseen. 

Ehkä jossain it-alan työpaikassa on esimiehen ja työntekijän välinen asia, miten hän hoitaa työnsä, mutta lähes kaikkialla muualla asia vaikuttaa koko tiimiin, jossa tulos yleensä tehdään yhteisesti, eli tuollainen huijaaminen on poissa muiden selkänahasta. Harva työ tehdään nykyään yksilösuorituksena.

[/quote]

It:ssä sitä vasta tehdäänkin tiimityötä, mutta monesti ihan eri paikakunnilla ja jopa eri maissa. IT-alalla on totuttu käyttämän etätyövälineitä ja osallistumaan kokouksiin kuka mistäkin. Eivät ne asiakkaatkaan enää jaksa matkustaa eivät edes pääkaupunkisuedulla vaan on helpompaa, nopeampaa ja halvempaa osallistua kokoukseen/työpajaan omasta työpisteestä. 

Vierailija
11/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 17:45"]

Kyllä pienten lasten äideillä pitäisi olla ensisijassa mahdollisuus etätyöhön, eikä tuollaisilla valittavilla kääkillä.

On täysin oma valinta muuttaa hevonkuuseen, joten suu kannattaisi pitää aika soukalla valittamisen suhteen. 

[/quote]

On täysin oma valinta hankkia lapsia, joten niiden perusteella ei pidä vaatia joustoja tai helpotuksia työpaikalla. 

Vierailija
12/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen it-alalla sellaisessa tehtävässä jota ei kukaan muu tee eikä se juurikaan vaikuta muiden tehtäviin. Voin myös tehdä työni missä vaan ja milloin vaan, pitää vain olla nopea nettiyhteys. Kukaan ei ole kateellinen, ei meistä kukaan ole sidottu työpöytään.

Vierailija
13/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 18:18"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä se menee noin! Aika vähän on työtehtäviä, joita hoitaa etänä joku, joka on sattumalta etänä töissä vain öisin.

Vierailija
14/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 18:18"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä se menee noin! Aika vähän on työtehtäviä, joita hoitaa etänä joku, joka on sattumalta etänä töissä vain öisin.

[/quote]

En kyllä ymmärrä sun vikaa lausetta laisinkaan. Aivan sama tekeekö etätöitä öisin tai päivisin. Jos on asiakasvastaava niin sellaiselta voidaan vaatia että pitää olla puhelimen tavoitettavissa tiettynä aikana etätöissäkin. Jos taas tekee asiantuntijatyötä ilman asiakasvastuuta ei tuollaisilla puhelintavoitettavuuksissa ole mitään järkeä. Kertoo vain organisaation kyttäyskulttuurista ja epäluottamuksesta työntekijöitä kohtaan.

Meillä saa tehdä täysin vapaasti etätöitä eikä kellonaikojakaan kukaan tuijota. Vapaus on suuri, mutta niin on vastuukin. 

Vierailija
15/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oltava tavoitettavissa puhelimitse ja jos ei ole niin se kertoo juuri siitä ettei niitä tehdä etäpäivänä. Onhan sitä pakko kytätä, kun työmoraali on monella todella löysä. Luottamus pitää ansaita.

Vierailija
16/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuollaisen etuoikeuden saa porukan ruskeakielisin. Siihen viittaa sekin, ettei pomo muka huomaa ettei hän tee mitään ns. Etätyöpäiviensä aikana. Tilanteessanne on mielestäni kohtuutonta se, että hän saa palkkaa makaamalla kotona, kun te muut teette hommat. 

Vierailija
17/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 20:08"]

On oltava tavoitettavissa puhelimitse ja jos ei ole niin se kertoo juuri siitä ettei niitä tehdä etäpäivänä. Onhan sitä pakko kytätä, kun työmoraali on monella todella löysä. Luottamus pitää ansaita.

[/quote]

Olisiko työn tulosten seuraaminen mitään?

Vierailija
18/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon kysymykseen. Ei tarvitse olla. Mikään laki tai työehtosopimus ei määrää antamaan työntekijöille etäpäiviä. Esimiehen kanssa kukin voi pyrkiä sopimaan etäpäivistä, mutta esimies saa itse päättää antaako kenenkään pitää etäpäiviä tai vain joidenkin tai vain kaikkien. On ihan ok, että joku kenen työ ei vaadi esim. työpaikalla olevia erityisiä välineitä tai kokouksissa oloa, saa tehdä etätyötä, mutta samassa firmassa toinen ei saa. 

Sinänsä ihmettelen kyllä tuota joidenkin alojen nihkeyttä etätöihin. Olen itse it-alalla, ja teen 2-3 etäpäivää joka viikko. Silloin kun on asiakaspalavereja jotka ei ole LiveMeeting tms videoneuvotteluja, tulen konttorille, mutta omaa itsenäistä työtäni voin tehdä yhtä hyvin kotoa kuin muualla. Kommunikointi asiakkaiden ja työpaikan väen kanssa hoituu ihan normaalisti kotoakin sähköpostilla, Office Communicatorilla ja puhelimella. 

Ja kukaan ei todellakaan kyttää sitä mitä etäpäivinä tekee ja mitä ei, niin kauan kuin projektit  yleensä ottaen valmistuvat normaalisti. Eipä sitäkään kukaan valvo, että voin halutessani sopivassa vaiheessa projektia vaikka lueskella Vauva-palstaa konttorilla koko päivän. Meillä kaikki on sen verran vastuuntuntoisia, että hoitavat hommat kotiin kyttäämättäkin. Välillä tehdään hurjia päiviä, välillä taas otetaan löysästi, ja se on kaikille ok, niin kauan kunhan saadaan laskutettua asiakkailta ihmisten täydet työtunnit. Esim. myönnän että usein olen itse niin nopea, että saan työn valmiiksi alle puolessa siitä ajasta, millä työmääräarviolla se on asiakkaalle myyty, mikä tarkoittaa että voin laiskotella puolet ko. projektin ajasta ihan luvan kanssa. Rahaa juoksee työnantajalle joka tunnista kumminkin. Taivaan kiitos olen valinnut IT-alan :)

Vierailija
19/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työn tulos tosiaan on luokkaa yksi A nelonen puolessa vuodessa, on esimiehen taholta todella väärin jos hän ei puutu asiaan. Kysymyksessä todellakin taitaa olla ns. pomon mielistelijä. Ja tällaiselta on yleensä todella vaikea saada saavutettua etua kyseenalaistettua. Luultavasti häntä ei kiinnost pätkääkään se, että muilla saattaa pk-reissuineen olla ihan yhtä hankala työmatka.

Vierailija
20/23 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teette samaa työtä ja teillä on sama palkka, jokaisen joka haluaa, kuuluisi saada sama määrä etätyöpäiviä vuodessa. Mikään muu ei ole reilua.

Tuollainen herättää takuulla katkeruutta, huonontaa työilmapiiriä ja vaikuttaa työn tuloksiin. Veikkaan myös, että sairauspoissaolot lisääntyvät.

Kuuluuko työnantajan lain mukaan tehdä näin? Ei. 

Mutta todellakin kannattaisi, jos ei nimenomaan halua synnyttää eripuraa ja kateutta työntekijöiden välille. Taitamaton esimieshän saattaa tehdä juuri tuon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi