Oikeesti? 3L vettä päivässä? Miten se onnistuu?
Siis että pitäisi juoda 3L vettä päivässä, jotta voisi hyvin, iho näyttäisi nuoremmalta, vatsa toimisi, turvotus laskisi, nälkä pysyisi kurissa jne. jne. jne. Jooooo, mäkin haluan näyttää nuorelta ja terveeltä ja raikkaalta! Siispä vesilasia kippaamaan.
Mut hei, oikeesti? Sinä, joka juot litroittain vettä päivässä: miten se onnistuu sosiaalisen elämän kannalta? Normaalisti en juuri juo kirkasta vettä, vain teetä ja kahvia. Teetä useamman kupin. Jos mä juon lasinkin ylimääräistä vettä, se lirisee kohta ulos toisesta päästä. Ja jos juon useamman lasillisen, kusen kuin hepo.
Ei puhettakaan, että joisin monta lasia vettä aamulla. Töissä pitäisi sitten juosta puolen tunnin välein vessassa, ja siihen ei aina ole mahdollisuutta. Jos iltapäivällä juon, niin sitten on iltapäivän menemiset kortilla: harrastuksissa ja vaikkapa jossain ostoskeskuksessa kulkiessa pitää aina etsiä vessaa. Illalla jos juon, niin meneepi yöunet vessassa rampatessa.
Kolmeen litraan vettä pitäisi juoda viisitoista (15) 2dl vesilasia päivässä. Ei jumankekka. Miten ihmeessä se muka onnistuu? Kertokaa te onnistujat!
Kommentit (53)
Mäkään en voi juoda tai sitten en voi poistua asunnosta käytännössä 15 min pidemmäksi aikaa. Työpäivinä en juo mitään, aivan max. yhden kahvikupin aamulla. Lounaalla en mitään. Olen opettaja ja jos juon päivän aikana jotain, ei riitä edes se, että pääsisin 45min oppituntien jälkeen käväisemään vessassa. En voi poistua kesken tunnin enkä myöskään keskittyä opetukseen jos kupla otsassa alkaa pullistua.
Kotona juon kiukulla ehkä puoli litraa ja sekin on ihan tuskan takana. Ravaan silloinkin koko illan puolen tunnin välein vessassa. Ei puhettakana puistoon lähdöstä lasten kanssa tms. jos olen harhaantunut juomaan pari lasillista tai vaikka vissypullon.
Mielenkiinnolla luen vastauksia täältä ja ihmettelen miten väki jaksaa vessarallia työpäivän aikana :-o
2 litraa on tarpeeksi ja tosiaan ruuassakin on vettä. Kurkuissa, hedelmissä, kastikkeessa, jne. Itse juon 3-4 tuopillista (about ½ litraa kerralla) päivässä ja loput nesteet tulee tosiaan ruuasta. Kahvin ja alkoholin lasken "miinus-nesteeksi" koska ne on diureettisia ja kuivattaa. Krapulakin on suurimmaksi osaksi kuivumista, eli kun juot yhden ns. ravintola-annoksen, sen päälle kannattaa ottaa lasillinen vettä ja suolaa jonkun verran kanssa. Ja niin, se suola se suola. Saadakseen vesimyrkytyksen piotää juoda 6-10 litraa vettä lyhyeen aikaan. Se voi vaikka tappaa. Mutta ihan tolkulla juominen, normaalisti se noin 2 litraa ja treenatessa/hikoillessa muuten voi märää lisätä. Osa kannattaa juoda vissynä tai sitten vaan muuten varmistaa, että saa myös suolaa ja muita kivennäisiä tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:01"]
Kolme litraa? Huh. Riippuu varmaan ihmisen koosta. Minulle lääkäri suositteli juuri kahta litraa, mutta vaikeaa saada jo tuonkin verran juotua.
[/quote]millä tavalla koosta? mä oon 162 senttiä pitkä ja painan 48 kiloa ja juon tuon kolmisen litraa ihan kevyesti päivän aikana. tarkoitatko, että isompiin ihmisiin ei mahdu niin paljon vettä?
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013063017207401_lh.shtml
"Elimistö tarvitsee pysyäkseen kunnossa 2 - 3 litraa vettä päivässä. Osan nesteistä saa ruuan kautta, mutta 1,5 litraa on juotava."
Vettähän on kaikessa ruuassakin mitä suuhusi laitat.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:57"]
Itse juon vettä puolen litran tuopista, eli yhden tuopin kerrallaan. Niin noita tuoppeja ei tarvitse juoda kuin nelisen kappaletta päivässä. Aamulla, päivällä, iltapäivällä ja illalla.
[/quote]
Mutta kun ei pysty juomaan noin paljon kerrallaan. Muutenhan tuo olisi hyvä neuvo. Ja kun ei muutenkaan janota, niin ei kauheasti auta, vaikka pullo nököttäisi työpöydällä. Minä en vain tunne janoa juuri koskaan, en edes kesäkuumalla. En ole ikinä pystynyt juomaan mitään pientä limsapulloakaan. Ostan esim. leffaan pillimehun (2 dl), mutta sitäkään en aina tarvitse. Tiedä sitten, onko mun elimistössä joku vika.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:01"]
Kolme litraa? Huh. Riippuu varmaan ihmisen koosta. Minulle lääkäri suositteli juuri kahta litraa, mutta vaikeaa saada jo tuonkin verran juotua.
[/quote]millä tavalla koosta? mä oon 162 senttiä pitkä ja painan 48 kiloa ja juon tuon kolmisen litraa ihan kevyesti päivän aikana. tarkoitatko, että isompiin ihmisiin ei mahdu niin paljon vettä?
[/quote]
Niin, eikö keskimäärin pienemmät ihmiset syö ja juo vähemmän? Se, että sinuun mahtuu 3 litraa tai enemmän ei tarkoita, että niin paljon PITÄISI juoda.
Itse juon yleensä 1/2L Hyvää päivää/tuoremehua aamulla. Tämän jälkeen ainakin 1L vichyä työpäivän aikana.. Illalla tulee juotua noin 1/2L-1L vettä, riippuen päivästä. Ja tähän tietty vielä lisäksi ruokailun kanssa juomat: 2dl vettä ja 2 dl maitoa kahdesti päivässä. Eli yhteensä vettä(/mehua) päivässä: 2,4L - 2,9L, sekä maidot ja kahvit päälle.. Olen ihan normaalikokoinen (163/55kg).. Treenipäivinä toki vettä tulee juotua melkein litra vielä enemmänkin! Ja ite oon ainakin huomannut, että iho voi paljon paremmin kun juo riittävästi ja muutenkaan ei tule päivän aikana sellanen "pönttö" olo, varsinkin kun istuu päivän toimistossa sisällä :)
Juon aamulla vajaa puoli litraa, töissä litran, ja loppupäivänä ehkä litran.
En ihan kolmea juo pelkkänä vetenä mutta vettähän on kaikessa muussakin ruuassa. Eikä sulle tuu kahvista kusihätä? Kannattaa myös opetella erottamaan milloin on jano eikä nälkä.
Rakkoa voi kai harjoittaa lapsena, mutta aikuisena sen venyttäminen ei enää pitäisi onnistua. Näin olen terveydenhuollon ihmisen kanssa keskusteltuani ymmärtänyt.
Samoin toiselta vastaavalta olen kuullut, että elimistö voi käsitellä 2dl nestettä 20 minuutin aikana. Kaikki sen yli menevä tulee suoraan läpi. Eli kerralla ei kannata juoda puolta litraa tai litraa.
Mä ymmärtäisin ton niin, että jos juo päivän annoksensa vaikka kahdessa osassa, niin se vastaa 2 kertaa 2 desin juomista ja muu on turhaa.
Mutta se, minkä voi opetella, on se juominen. Mä olen joskus juonut helpostikin sen 2-3 litraa vettä päivässä, sitten on ollut kausia, jolloin se jäi ja sitten taas opettelin uudelleen. Kannattaa aloittaa pienemmillä tavoitteilla
en mä tuollaiseen kusirumbaan lähde. joskus on ihan tuskaa kun on parin tunnin kokous ja on pakko lähteä kesken vessaan. En tiedä missä työssä voi käydä koko ajan pissalla ja miten teidän alapää kestää tuota.
Vesi muuten tulee hetken aikaa pahemmin läpi. Sitten kun elimisto tottuu ja oppii hyödyntämään sen paremmin vähenee myös vessassa ravaaminen.
mutta kyllähän se silti ulos tulee. mulla menee usein työpäivät niin että ekat 4h olen käymättä vessassa. sitten ne kaikki aamupäivän aikana juodut alkaa tulla pihalle. kiva jos tulee joku yllättävä palaveri ja pitääkin vaan kusta.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:56"]
Jos ihminen juo tarpeeksi, hänen virtsansa on lähes veden väristä eikä haise juuri ollenkaan. Jos siis virtsanne on keltaista ja haisee, juotte liian vähän. Normaalin ihmisen pitäisi saada n. 2 litraa vettä päivässä ihan elintoimintojen ylläpitoon. Ei ihme, jos väsyttää ja turvottaa, jos ette juo tarpeeksi.
[/quote]
Juurinkin näin. Mua ihmetyttää nyt tää vessassa ramppaamisen kauhistelu. Siis ei voi juoda riittävästi vettä ettei tarvi käydä pissalla niin usein? Ei sekään kovin terveellistä ole, jos käy vessassa aamulla ja joskus iltapäivällä seuraavan kerran.
Vedenjuonti tuntuu jakavan ihmiset kuppikuntiin - toisille se on itsestäänselvyys ja helppoa, toisille sitten rinnastettavissa myrkynjuontiin. Mä en juo juurikaan muita nesteitä kuin kahvia ja vettä. Kahvi on diureetti, joten sitä suuremmalla syyllä on juotava sitä vettä. Puoli litraa herätessä, jos olen kotona niin hörppään lasillisen vettä lähes aina kun käyn keittiössä ja jos olen esim yliopistolla/töissä niin mulla on aina mukana puolen litran vesipullo. Tuon pullon tyhjentää pari kertaa päivässä vähintään. Aterioilla juomana on vesi, puolisen litraa per ruokailu. Illalla juon vettä sen verran kun janottaa.
Elämä on helppoa, kun totuttaa itsensä siihen, että kun janottaa niin juodaan vettä. Ja jos juo paljon kahvia/teetä, niin hulauttaa aina sen vesilasillisen siihen perään. Mulla tulee juotua varmaankin se 3litraa päivittäin, riippuu toki monesta asiasta. Ei sitä liikaakaan saa juoda. Vesi vanhin voitehista!
Mul on sulle ratkaisu: älä juo niin paljoo vettä vaan sen verran kun sun elimistö kertoo sulle että tarvitset! Toki limun ja muun lipittäminen kannattaa korvata vedellä mutta tuo että tarvitsisi muka litratolkulla vettä päivässä on huuhaata, samaa höpöä kuin detox-kuurit ja homeopatia ynnä muu.
Päivän aikana menee 0,5L pullollinen vettä, ruokailujen ohessa iso lasillinen vettä. Illalla ohi mennen pari kolme isoa lasillista vettä.
Salipäivinä menee vielä 1L liikkuessa ja palkkarissa.
Ei tarvitse rampata koko aika vessassa, käyn ehkä noin viitisen kertaa päivässä pissalla.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 14:02"]
Ei sitä 3 litraa vettä tarvitse lipittää pelkkänä vetenä! Miten on niin vaikea ymmärtää yksinkertainen asia; vettä on kaikessa mitä syö ja juo päivän aikana ja se lasketaan ihan samalla tavalla nestemäärään kuin hanavesi tai pullovesi. Minä juon ehkä vain litran hanavettä päivässä, mutta päivän aikana nestettä tulee nautittua suunnilleen 3 litraa. Kuumina päivinä juon enemmän vettä, mutta talvella tuo määrä on ihan riittävä minulle.
[/quote]
Ei lasketa, olet nimenomaan väärässä. Juodun nesteen määrä on nimenomaan se mikä tulee ruokien lisäksi. ohis
Ihan turha sitä vettä on jatkuvasti lipittää. Aterioiden kanssa juominen ja vihannesten/hedelmien syönti riittää mainiosti. Jos urheilee tai on hellettä niin sitten juo enemmän. Mutta kyllä se kroppa tietää parhaiten milloin on jano.
Itse en koskaan laske juomamääriä ja hyvin tässä voidaan. Eri asia jos on iäkäs ja on useampi sairaus, silloin hyvä katsoa ettei juo liikaa tai liian vähän.
Minä juon aamulla ja iltapäivällä kupin kahvia ja illalla 3dl maitoa. En mitään muuta ja silloinkin saatan joutua käymään vessassa huonoina päivinä puolen tunnin välein. Jos juon enemmän, joudun käymään useammin. Työni on sen luonteista, että vessaan ei vain yksinkertaisesti pääse tiheämmin. Viikonloppuisin sama tahti. Ikää 40 ja hyvin hengissä näillä juomisilla.
Ja sulle ope tässä ketjussa, ymmärrän sua täydellisesti.
Helposti pystyy. Itse juon 3-4 litraa päivässä vettä ja lisäksi myös kahvia yms. Ensimmäisen viikon jälkeen elimistö jotenkin tottui eikä vessassakaan tarvitse käydä niin usein.
Iho on huomattavasti parempi, mustapäät hävinneet ja ihohuokoset pienentyneet ja ei tunnu niin kuivalta, lisäksi vatsa toimii paljon paremmin ja ei ole kokoajan epämukava ja turvonnut olo eikä tuu syötyä niin paljon kaikkea turhaa :-)
Kokoajan vaan pullo mukana ja huikkaa pitkin päivää ja yleensä neljään mennessä on jo 3 litraa mennyt!
Ei sitä 3 litraa vettä tarvitse lipittää pelkkänä vetenä! Miten on niin vaikea ymmärtää yksinkertainen asia; vettä on kaikessa mitä syö ja juo päivän aikana ja se lasketaan ihan samalla tavalla nestemäärään kuin hanavesi tai pullovesi. Minä juon ehkä vain litran hanavettä päivässä, mutta päivän aikana nestettä tulee nautittua suunnilleen 3 litraa. Kuumina päivinä juon enemmän vettä, mutta talvella tuo määrä on ihan riittävä minulle.