Oikeesti? 3L vettä päivässä? Miten se onnistuu?
Siis että pitäisi juoda 3L vettä päivässä, jotta voisi hyvin, iho näyttäisi nuoremmalta, vatsa toimisi, turvotus laskisi, nälkä pysyisi kurissa jne. jne. jne. Jooooo, mäkin haluan näyttää nuorelta ja terveeltä ja raikkaalta! Siispä vesilasia kippaamaan.
Mut hei, oikeesti? Sinä, joka juot litroittain vettä päivässä: miten se onnistuu sosiaalisen elämän kannalta? Normaalisti en juuri juo kirkasta vettä, vain teetä ja kahvia. Teetä useamman kupin. Jos mä juon lasinkin ylimääräistä vettä, se lirisee kohta ulos toisesta päästä. Ja jos juon useamman lasillisen, kusen kuin hepo.
Ei puhettakaan, että joisin monta lasia vettä aamulla. Töissä pitäisi sitten juosta puolen tunnin välein vessassa, ja siihen ei aina ole mahdollisuutta. Jos iltapäivällä juon, niin sitten on iltapäivän menemiset kortilla: harrastuksissa ja vaikkapa jossain ostoskeskuksessa kulkiessa pitää aina etsiä vessaa. Illalla jos juon, niin meneepi yöunet vessassa rampatessa.
Kolmeen litraan vettä pitäisi juoda viisitoista (15) 2dl vesilasia päivässä. Ei jumankekka. Miten ihmeessä se muka onnistuu? Kertokaa te onnistujat!
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:33"]
Mä juon neljä litraa päivässä nesteitä. Light-juomia, vettä, teetä. Olen kotiäiti, joten pystyn käymään puolen tunnin välein vessassa.
Töissä tein niin, että aamulla join max 2 dl, en juonut päivän aikana yhtään mitään ja illalla tempaisin 2 litraa kerralla. Mulla menee kaikki neste heti läpi, en halua töissä juoda jatkuvasti.
[/quote]
Mutta miksi?
Samaa ihmettelen, ja epäilen ettei edes ole terveellistä. Runsas veden juonti rasittaa elimistöä ja laimentaa vitamiineja ja hivenaineita.
Nesteitä tulee muistakin juomista ja ravinnosta mitä nauttii.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:36"]
Samaa ihmettelen, ja epäilen ettei edes ole terveellistä. Runsas veden juonti rasittaa elimistöä ja laimentaa vitamiineja ja hivenaineita.
Nesteitä tulee muistakin juomista ja ravinnosta mitä nauttii.
[/quote]
Näin mäkin olen lukenut.
3
Mä juon vähintään sen 2 litraa päivässä, mutten iskee armoton päänsärky. Jos töissä kävisin, niin en tiedä milloin joisin sen, sillä ravaan koko ajan vessassa, kun olen juonut. Jos en juo kerralla, niin juon päivän aikana vain pari desiä. En vain muista juoda, jos en tee aikaa juomiselle. Ei mulle nuorempana tullut päänsärkyä vähäisestä nesteestä, eli ehkä joku ikäkysymys tämäkin.
Täh. Ensin annatte koko työpäivän elimistön kuivua. Sitten yhtäkkiä kaadatte 2 l vettä systeemin läpi, hupsis hei. Eihän siitä silloin kunnolla mitään imeydy.
Missä sanotaan, että pitää juoda 3l vettä päivässä? Aika paljon, jos ei ole kuuma vuodenaika. 2 l riittää ainakin mulle normi päivänä. Jos liikun ja hikoilen, pitää juode enempi.
Kyllä täytyy juoda, lasi vettä n. tunnin tai kahden välein, mun ainakin. Muuten saan vt-infektion. Jos sitten töissä on käytävä vessassa, niin on käytävä. En mä nyt housuunkaan voi pissiä. Ja enempi se haittaa työpaikalla, jos vt-infektion vuoksi joudun taas ensiapuun.
Mä juon ehkä sen 2 litraa vetenä ja yhden litran teenä. Eli siitä tulee 3 litraa työpäivän aikana. Tämän lisäski kotona aamukahvi, päiväkahvi ja maitolasi. Ehkä myös iltatee. Mutta vettä en kittaa kotona enää työpäivän jälkeen, ettei tarvi juosta yöllä vessassa.
Onnistuu siten, että mun muki on puoli litrainen. Tossa se on vieressä työpöydällä ja sen vieressä vielä se käyn täyttämässä sen aina kun käyn vessassakin. Ja totta, että käyn monta kertaa päivässä vessassa, mutta ei se haittaa. Työpisteeni on pienessä toimistossa eikä meitä ole tässä talossa kuin kolme.
Juon vettä siksi, että se vie nälkää ja kun aloin laihduttamaan muutamia vuosia sitten, niin tuo oli hyvänä apuna. Laihdutin 18 kiloa ja ne on pysyneet poissa. Ehkä tuo juominen on vähän sijaistoimintokin, en tule niin ajatelleeksi mitään suuhun popsittavaa, kun voin kallistaa mukia.
Mulla on töissä puolen litran pullo, jonka täytän 3-4 kertaa päivässä ja juon työpäivän aikana. Kyllähän sitä pitää vessassa rampata mutta eipä tule istuttua paikoillaan koko päivää :)
Eihän sitä vettä pidäkään juoda niin että elimistöstä huuhtoutuu mineraalit, niistäkin pitää huolehtia!
Veden juonti vähentää muiden hyvien vaikutusten lisäksi syöpäriskiä. Kun juot riittävästi, on virtsa vaaleaa ja tuoksu hyvin mieto.Kun aikasi tankkaat säännöllisesti, tulet myös janoisammaksi sillä opit tunnistamaan janon muista tarpeista.
Mulla on duunissa 1,5l litran plo jota raahaan mukana palavereihinkin asti yleensä. Yleensä 1-2 täyttöö täällä, kotona + treenin yhteydessä helposti vielä 1-2 samanlaista. Asun maassa jossa ei voi juoda hanavettä niin juomista pystyy tarkkailemaan täyttöjen kautta.
Jos ihminen juo tarpeeksi, hänen virtsansa on lähes veden väristä eikä haise juuri ollenkaan. Jos siis virtsanne on keltaista ja haisee, juotte liian vähän. Normaalin ihmisen pitäisi saada n. 2 litraa vettä päivässä ihan elintoimintojen ylläpitoon. Ei ihme, jos väsyttää ja turvottaa, jos ette juo tarpeeksi.
mulla menee tuo kolme litraa ihan huomaamatta. aamulla, kun herään, juon heti kolmen desin lasillisen, joka on valmiina yöpöydällä. aamutoimien jälkeen juon toisen samankokoisen lasillisen. eli noin tunnin kuluttua heräämisestä olen jo juonut 6 desiä vettä. ja päivää on vielä paljon jäljellä. =)
Itse juon vettä puolen litran tuopista, eli yhden tuopin kerrallaan. Niin noita tuoppeja ei tarvitse juoda kuin nelisen kappaletta päivässä. Aamulla, päivällä, iltapäivällä ja illalla.
Juon 2-3l. Pidän jääkaapissa vettä puolen liran limupulloissa sen 4kpl, eli ne juon ainakin päivässä. Lisäksi se mitä tulee juotua muuten hanasta.
Ensimmäiseksi herättyäni kietaisen ensimmäiset 5dl kerralla. Ruoka-aikoina ne loput. Juon vielä illalla vettä. En juo lainkaan kahvia, teetä ta mehuja, mutta Pepsi Max on heikkouteni. Yritän juoda vettä sen sijaan.
Pissalla ei tarvitse ravata koko ajan, kun ei opeta rakkoaan siihen, että joka liru pitää tirauttaa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:55"]
Onko tullut mieleen, että myös sitä rakkoa voi treenata?
[/quote]
On tullut, mutta mikä on mielestäsi kohtuullinen aika treenata? Mun rakko ei kahdessa kuukaudessa oppinut, oli pakko lopettaa kun ei päässyt puolen tunnin välein vessaan.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:55"]
Onko tullut mieleen, että myös sitä rakkoa voi treenata?
[/quote]
Jos tarkoitat rakon treenaamisella sitä, että antaa rakon venyä, niin siitä ei ole hyötyä, vaan haittaa. Mä kestän kusihätää todella hyvin, pidättäminen ei tee heikkoakaan. Olen kuitenkin alkanut käydä enemmän vessassa, kun yksi entinen työkaveri kertoi, että hän sai elinikäisen ongelman liiasta pidättämisestä. Rakko venyi liikaa ja alkoi repeillä. Nykyään hänen täytyy käydä vessassa todella säännöllisesti, jopa yöllä (hänellä on kello soimassa yöllä, jotta herää vessaan).
Joten älkää yrittäkö treenata rakkoanne! Juokaa mieluummin normaalia määriä vettä. Nestettä saa myös ruuasta, joten vettä ei tarvitse juoda litratolkulla päivittäin.
Itse juon heti aamulla herätessä ison lasillisen tai kaksi, noin 3-6dl siis. Töissä on mukana 1,5litran vesipullo jonka juon työpäivän aikana tyhjäksi. Lisäksi täytän vielä kotiin päästyäni toisen 1,5 litran pullon ja siitä koitan juoda vähintään puolet. Lisäksi tulee hörpittyä 2-4 lasia vettä esim. lounaan yhteydessä.
Ja en juo muutakuin vettä ja välillä teetä. Limpparit ja kahvi esimerkiksi sotkevat janontunteen täysin ja saatan huomata, että en ole juonut yhtään vettä koko päivänä, jos olen juonut aamulla kupin kahvia.
Monet myös napostelevat herkkuja janoon. Ihmisen mieli tosiaan toimii välillä niin tyhmästi, että janontunne ilmeneekin näläntunteena. Tai ihan ylipäätään vaan mielihaluna, että jotain on saatava nyt suuhun, mutta sitä ei osaa eritellä janoksi. Kannattaa tällöin kokeilla ekana juoda vettä, usein se mielihalu helpottaa siinä.
Lisäksi jos janontunne tulee, se on merkki siitä että keho on jo alinesteytetty! Eli pitäisi juoda säännöllisesti ennenkuin jano ehtii tulla.
Mutta tosiaan, helpoin tapa on kaksi 1,5l pulloa. Toinen tyhjenee työpäivän aikana ja toinen tyhjenee illan aikana. Pullojen avulla on myös helppo seurata sitä nautitun veden määrää.
Kolme litraa? Huh. Riippuu varmaan ihmisen koosta. Minulle lääkäri suositteli juuri kahta litraa, mutta vaikeaa saada jo tuonkin verran juotua.
Mä juon neljä litraa päivässä nesteitä. Light-juomia, vettä, teetä. Olen kotiäiti, joten pystyn käymään puolen tunnin välein vessassa.
Töissä tein niin, että aamulla join max 2 dl, en juonut päivän aikana yhtään mitään ja illalla tempaisin 2 litraa kerralla. Mulla menee kaikki neste heti läpi, en halua töissä juoda jatkuvasti.