Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysloma pakollinen?

Vierailija
25.11.2013 |

En voi jäädä kotiin lapsen synnyttyä, sillä olen yrittäjä. Haluan palkata hoitajan kotiin, mutta onko äitiysloma jotenkin pakollinen? Eivät tienneet neuvollassakaan... Mitään KELA:n tukia en ole hakemassa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se oo pakollinen se 3 kuukautta vai miten se oli. Kannattaako alkaa lapsia hankkimaan jos heti laitokselta päästyäsi haluat antaa sen vieraan hoitoon? 

Vierailija
2/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä kukaan valvo, pidätkö äitiyslomaa vai et. Mutta jos teet töitä äitiyslomalla, saat minimiäitiyspäivärahan ansiosidonnaisen sijaan. Kunnalliseen hoitoon tai yksityisen hoidon tukeen ei ole oikeutta äitiyslomalla, eli hoitaja pitää maksaa täysin omasta pussista.

Oletko tietoinen, että synnytyksen jälkeen et kyllä varmasti ole vähään aikaan täysin työkykyinen. Voi olla myös vaikeaa löytää hoitajaa, joka suostuu hoitamaan ihan vastasyntynyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä haluaisi jättääkään. Asiat eivät aina mene kaikilla niin kuin voisi kuvitella. AP

Vierailija
4/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata varmaksi, mutta tuskin on pakollinen. Ei sen käyttämättä jättämisestä ainakaan mitään sanktiota voi olla olemassa.

Käytännön kysymys kuitenkin: Onko lapsi ensimmäisesi? Oletko varma, että kykenet palaamaan töihin heti tai lähes heti synnytyksen jälkeen? Tai tekemään töitä täysillä aivan synnytykseen saakka? Moni ei pysty loppuraskaudesta nukkumaan kunnolla öisin. Ei ole mitenkään varmaa, että itse ja vauva toivutte synnytyksestä nopeasti, eli saatat olla synnytyksen jälkeen hyvinkin kipeä synnytyksen jälkeen, saada kohtutulehduksen, rintatulehduksen tms. Huonolla tuurilla vauva joutuu jäämään osastolle pidemmäksi aikaa tai joutuu sairaalaan syystä tai toisesta pian synnytyksen jälkeen. (Pienille vauvoille pelkkä kuume on helposti sairaalakeikka.) Voi olla, että vauva on huono nukkuja ja/tai allerginen ja valvoo yönsä eikä nuku puolta tuntia pidempiä pätkiä kuukausiin.

Pystyykö lapsen isä hoitamaan, jos sinä et voi nukkua? Tai onko sinulla joku muu suunnitelma B yritystoiminnallesi, jos kaikki ei mene helposti. Toivottavasti menee, mutta vauvojen kanssa on aika suuri riski, että varsinkaan ekoina kuukausina äiti ei ole kovinkaan hyvin työkykyinen, joten yrityksen kannalta olisi tärkeää, että sen pystyssä pysyminen ei ole siitä kiinni, että toipuminen menee nopeasti ja vauvalla ei ole ongelmia.

Vierailija
5/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi pitää äitiyslomaa? Siitä sinulle jopa maksetaan. Ajattele miten kalliiksi tulee, jos palkkaat hoitajan ja jätät äitiyspäivärahat nostamatta (paitsi sen minimin). Miten voit synnytyksen jälkeen todennäköisesti jonkin aikaa työkyvyttömänä muka tienata sellaisia rahoja, että se kannattaa?

Vierailija
6/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakollinen. Saat työssäolopäiviltä minimipäivärahan mut sillä tuskin on sulle väliä kun sulle tulee tuloja liiketoiminnasta.

Vierailija
7/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen lapsen kanssa olin töissä seuraavana päivänä. Tiedän kyllä, että jos tehdään sektio tai jotain muuta sellaista tapahtuu, voi mennä muutama päivä kotona. En aio nostaa tukia tms. ja hoitajan pystyn kyllä palkkaamaan. AP

Vierailija
8/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista yritystoimintaa harjoitat ap? Kai sinulla on joku suunnitelma mitä teet, jos oletkin työkyvytön ihan mistään syystä vaikka edes muutaman viikon? Ymmärrän, että yrittäjällä voi olla vaikea pitää lomia, mutta aika riskialttiilla pohjalla yritystoiminta on, jos se ei kestä yrittäjän poissaoloa paria päivää enempää. Niitä voi tulla ihan mistä syystä vaan ja vuosien mittaan suorastaan todennäköistä, että elämässä joskus osuu kohdalle jotain, jossa ei ole täysin työkykyinen vähintään muutamaan viikkoon.

Vierailija
9/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pitänyt äitiyslomaa edellisen lapsen jälkeen, niin etkö silloin selvittänyt mikä on homman nimi?

Vierailija
10/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap taitaa provoilla, jos kerran edellisen vauvan synnyttyä oli seuraavana päivänä töissä(mitä en todellakaan usko) niin silloinhan homman pitäisi olla sulle selvä että onko pakko pitää vai ei

Vierailija
11/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama hoitaja hoitaisi lastani, kun hoitaa nyt esikoistani. Muutenkaan en nosta työstäni palkkaa, joten äitiyspäivärahani olisi se minimi. Suurimman osan töistä pystyn hoitamaan samassa talossa eli siis lähellä.

Vierailija
12/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pyöritän maatalousyhtymää ja olin tosiaan seuraavana aamuna navetassa, talleilla ja kaupan puolella. Tätä hommaa on hankala laittaa tauolle. AP

Vierailija
13/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut kukkakauppani tiskin takana seuraavana päivänä kun pääsin sairaalasta. Lapsi oli tuolloin 3 vrk.

Vierailija
14/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo nyt ole jo yleistä, että vastasynnyttäneet naiset haluavat tehdä töitä, jotta tuntevat olevansa jotenkin parempia ja hyödyllisempiä kuin äitiyslomaa pitävät kanssasisarensa.

Vierailija
15/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:42"]

Siis pyöritän maatalousyhtymää ja olin tosiaan seuraavana aamuna navetassa, talleilla ja kaupan puolella. Tätä hommaa on hankala laittaa tauolle. AP

[/quote]

No silloinhan tiedät että noin voit tehdä.

Vierailija
16/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin muutama vuosi sitten 2 viikkoa lapsen kanssa kotona ja sitten palasin työhöni omaan mainostoimistooni. Tein aluksi noin 4 h / päivä ja sitten hiljalleen lisäsin tunteja. Pienessä yrityksessä yhden ihmisen panos on merkittävä varsinkin jos tämä yksi on se, joka ei nosta palkkaa. Tsemppiä Ap!

Vierailija
17/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et tiedä, onko äitiysloma pakollinen, jos teit töitä jo edellisen äitiysloma-ajan? Ei kukaan voi ketään pakottaa lomalle lapsen syntymän vuoksi, mutta tukia saa sen mukaan, kuinka innokkaasti noudattaa Kelan määrittelemiä aikoja ja tapoja. Jos et tukia tarvitse, niin mikä on ongelma? Saahan hoitajan palkata omalle lapselleen vaikka makaisi itse sohvalla, ei sitä työntekoa tai tekemättömyyttä kukaan tule vahtimaan vierestä.

Vierailija
18/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyselet, kun tiedät vastauksen itsekin, kun kerran olet kerran jättänyt äitiysloman pitämättä. Kuulostaa provolta.

Vierailija
19/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maataloudessahan saa lomittajan (joka ei tosin tee kuin ehkä puolet yrittäjän työstä). Kai sen olet kuitenkin hyödyntänyt?

Tietääkseni palkkatyössä parin viikon loma on pakollinen, ainakin jos ala kuuluu TES:n piiriin. Yrittäjäähän ei mikään koskaan kiellä tekemästä töitä. Itse jouduin olemaan lapsen kanssa sairaalassa 3 vrk mutta jo 6 h lapsen syntymästä vastailin sijaisen kysymyksiin miten asiat tulee hoitaa. 

Tiedän tuon että helpompaa saada joku hoitamaan lasta kuin hoitamaan omaa yritystä. Vastasyntynyttä osaa kuitenkin moni hoitaa. Yritystä ei välttämättä kukaan niin ettei tule isoja taloudellisia tappioita.

Vierailija
20/20 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoiselta kuulostaa sekin, että ensisynnytyksen jälkeen seuraavana päivänä olisi ollut jo navetassa. Ensisynnyttäjät harvemmin lähtevät sairaalasta kuin aikaisintaan 2 vuorokautta synnytyksestä. Polikliininen synnytys on harvinaista, ja vielä ensisynnyttäjällä. Eikö ap:lla ole miestä apuna?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme