Alakouluikäisellä TAAS läksyt tekemättä...
Apua, mä en enää jaksa. Taas sain kuitata Wilmasta kotiläksymerkinnän tältä päivältä. Eilenkin vielä tarkastettiin läksyt ja kaikki piti olla tehtynä, mutta taas oli jotain unohtunut. Heillä on tietty viikkotahti ja maanantaina on perinteisesti päivä, jolloin on kaunopäivä ja tehdään kaunovihkoa. (tämä siis käytäntöä, että maanantaina kirjoitetaan kaunovihkoa, perjantaina luetaan ja välissä tehdään sitten viikon aikana muuta) Oli tehnyt kauniisti sieltä sivun ja se siitä. No, nyt oli merkintä ilmestynyt taas Wilmaan, että olisikin pitänyt tehdä harjoituskirjasta joku tehtävä. Mä en oikeasti pysy tässä mukana ja lapsi ei itse pysty näköjään seuraamaan, miten käytännöt on ja toisaalta poikkeamia normaalista. Viikko sitten oli myös tehtävä tekemättä, koska tekivät harjoitusmonistetta ja sieltä oli läksyksi tehtävä. En tajunnut tarkastaa kirjaa, josta olisi ollut sittenkin yksi tehtävä sen lisäksi. Englannissa taas luki kappaleen ja teki tehtävät, mutta ei muistanut kirjoittaa ja pirusta mä voin aina tietää, mitä piti tehdä, kun olen sen varassa, mitä lapsi kertoo.
Miten te saatte noi alakoululaiset huolehtimaan läksyistä? Meille tuli jo neljäs (!) unohdus syksyltä, vaikka jokainen ilta tarkastan tehtävät, tarkastetaan reppu jne. Ai niin, on meillä yksi kirjaunohduskin. Väitti, että uskonnossa tekevät jotain muuta kuin kirjaa ja kirjaa ei tarvi ottaa. Mä vähän ihmettelin, mutta annoin olla. Seuraavana päivänä kirjasta merkintä Wilmassa. Sen jälkeen on aina ottanut kaikki kirjat, vaikkei muka mitään tehtäisi.
Masentavinta tässä on, että mä vahdin jatkuvasti tilannetta ja silti näitä unohduksia tulee ihan liikaa.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:28"]
Siis neljä läksyunohdusta nyt syksyn aikana? Tai siis osittaista?
Eihän tuo nyt ole mitään!!
Relaa vähän!
Hm. Neljä unohdusta työelämässä voi olla hyvinkin ratkaisevaa. Joko oman työpaikan säilymisen kannalta. Tai joissain ammateissa voi unohtelemalla aiheuttaa ihmisen kuoleman, vammautumisen tai sitten esim. ympäristökatastrofin.
Mulla on työ, jossa unohduksesta joutuu maksamaan asiakkaalle aikamoisia korvauksia.
Pöljä, tässä puhutaankin alakoululaisen lapsen läksyunohduksista, ei työelämässä olevan aikuisen virheistä. Eiköhän tuokin lapsi opi pikku hiljaa huolellisuutta. Että joku voikin kommentoida ihan asian vierestä.
Olen itse sitä mieltä että niitä unohduksia tulee ei oppilaan takia vaan opettajan liiallisen läksytyksen takia. Opettajat nykyaan antavat jopa 3.lk oppilaalle aukeaman vaikeita kotitehtäviä pisimpinäkin päivinä meidän koulussa... Jos jonkun pitäisi tehdä jotain, sen pitäisi olla opettaja. Itse kuulen että oppilaat eivät jaksa tehdä noin 4 sivua läksyjä (ainakin meillä tuli niin paljon yhteensä 4 luokalla päivässä.) Joten läksyjen määrä on unohdusten syy. Minun piti kerran tehdä 7 aukeamaa läksyjä vain 2 poissaolopäivän takia...
Täällä ope on ottanut silmätikuksi lapseni. Onneksi pääsemme muuttamaan muualle.
Kuulostaa aika sekavalta. Eikö opettaja voi merkitä läksyjä Wilmaan?
Miksi vielä reissuvihko, johon lapsi itse (!) merkkaisi läksyt (jos ehtisi ja muistaisi)? Juuri reissuvihkoa korvaamaan kehitettiin Wilma. Nykyään taitaa olla muunkinnimisiä sovelluksia. Monet alakoulun opettajat kirjaavat päivittäin Wilmaan läksyt. Sieltähän ne mammat sitten näkevät, mitä läksyjä heille on annettu sinä päivänä. Aivan. Luit ihan oikein. Jotkut mammat ovat niin kunnianhimoisia, että tekevät lastensa läksyt lähes alusta loppuun. Matematiikan ongelmia kysellään usein tällä palstallakin. Antakaa lastenne huolehtia itse läksyistään ja oppia vastuuta tekemisistään. Kyllä se alkaa sujua, kunhan ensin jää laiskanläksylle muutaman kerran, kun taas kaverit juoksevat jo kotin. Joskus sattuu unohduksia, mutta niitä sattuu tunnollisille mammoillekin. Eivät ne maata kaada.
Istutat lapsen pöydän ääreen tekemään läksyjä ja katsot vieressä. Teette yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vielä reissuvihko, johon lapsi itse (!) merkkaisi läksyt (jos ehtisi ja muistaisi)? Juuri reissuvihkoa korvaamaan kehitettiin Wilma. Nykyään taitaa olla muunkinnimisiä sovelluksia. Monet alakoulun opettajat kirjaavat päivittäin Wilmaan läksyt. Sieltähän ne mammat sitten näkevät, mitä läksyjä heille on annettu sinä päivänä. Aivan. Luit ihan oikein. Jotkut mammat ovat niin kunnianhimoisia, että tekevät lastensa läksyt lähes alusta loppuun. Matematiikan ongelmia kysellään usein tällä palstallakin. Antakaa lastenne huolehtia itse läksyistään ja oppia vastuuta tekemisistään. Kyllä se alkaa sujua, kunhan ensin jää laiskanläksylle muutaman kerran, kun taas kaverit juoksevat jo kotin. Joskus sattuu unohduksia, mutta niitä sattuu tunnollisille mammoillekin. Eivät ne maata kaada.
Lähde tälle väitteelle että jos katsoo lapsensa läksyt Wilmasta, tekee ne?
a) ensinnäkin sieltähän se nimenomaan se lapsikin voi ne katsoa
b) jos lapsella on muistamisongelmia, mikä olisi parempi tapa vanhemman pysyä perillä niin, että pystyy tarkistamaan?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapsia ei kasvateta nöyryyttämällä tai häpäisemällä. Susta näkee millaiseksi sillä kasvaa.
Sinun tehtäväsi vanhempana on huolehtia että läksyt tulee tehtyä. Teette ne vaikka yhdessä keittiönpöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun tehtäväsi vanhempana on huolehtia että läksyt tulee tehtyä. Teette ne vaikka yhdessä keittiönpöydän ääressä.
No siis jos osaisit lukea niin se ongelmahan ei ole se, ettei ap haluaisi valvoa niitä. Niiden valvominen vain on vaikeaa, koska läksysysteemi on sekava eikä siitä saa selkeää tietoa.
Hyvä, että ope seuraa ja ilmoittaa. Meillä selvisi vasta toisen luokan keväällä, ettei poika ollut tehnyt läksyjä, kun valitin opettajalle läksyjen puutetta. Opettaja ei tarkistanut koulussa, onko läksyt tehty vai ei.. Kotona poika sanoi, että läksyt on tehty tai että niitä ei ole. Helppo lintsata, kun läksymerkinnät puuttuivat kokonaan.
Miksi ihmeessä kaikkia läksyjä kirjattaisiin Wilmaan? Sehän tekisi oppilaan elämän ihan liian helpoksi. Ei informaatioteknologian tarkoitus ole helpottaa ihmisten elämää. Se olisi sitä vanhaa ja epätrendikästä atk:ta eli automaattista tietojenkäsittelyä. Nykyään korkeintaan kyttäämisen ja kyykyttämisen tulee tapahtua automaattisesti.
Lasteni koulussa ei opettajat käytä Wilmaa läksyjen ilmoittamiseen. Unohdukset kyllä merkkaavat. Perusteluna on se, että "pitäähän lapsen oppia itse hoitamaan asiat". Joo, pitää, mutta helpottaisi kyllä sitä kodin ja koulun yhteistyötä, jos vanhemmilla olisi jokin muukin väylä selvittää se, mitä lapsen pitäisi oppia hoitamaan, kuin lapsen oma muisti.
Itse lukion opettajana merkitsen läksyt wilmaan. Se helpottaa myös minun työtäni.
Mun esikoisella oli alakoulussa muistamisongelmia.
Hänellä auttoi se että tuli parin kaverin kanssa meille ja tekivät yhdessä ne läksyt. Hän sai siitä just sopivasti sparrausta ja läksyjenteko oli hauskaa.
Kirjoja unohtui koululle. Siihen auttoi se että laitoin hänelle pienen vihkon, joka hänen piti joka kerta lukea. Ennen kuin lähti koululta. Kohta kohdalta kaikki muistettava.
Vierailija kirjoitti:
No eikö niillä ole koulussa reissuvihkoa, johon kirjoitetaan kaikki läksyt aina tunnin lopuksi? Jos ei muuten luokassa ole käytössä, niin sitten ostat muksulle pienen vihon tai vaikka vuoden vaihteessa annat kalenterin (niitä tulee ilmaiseksikin joka tuutista) ja käsket AINA joka tunnin jälkeen kirjata siihen KAIKKI läksyt, joita ope antaa. Ennen ei saa mennä välitunnille.
Voit myös pyytää opea, että kirjaa taululle kaikki läksyt. Monet tekeekin näin.
Sitten voisitte keskustella lapsen kanssa, missä hänen ajatukset on, kun läksyjä annetaan. EIkö osaa keskittyä? Miten sitä keskittymistä voisi parantaa?
Alakoululaisen kuuluu säilyttää kirjat koulussa omassa pulpetissa. Vain ne kirjat mukaan, joista on läksyä. Omille oppilailleni olen sanonut, että tehkää sinä iltana ne läksyt, jotka on sinä päivänä annettu. Ja sitten seuraavaa oppituntia edeltävänä iltana voi vielä kerrata ne läksyasiat. Näin oppiikin paremmin.
Meillä tytär joiti kaiken itse ja ilman unohduksia. Poika on haaveilija. Unohduksia tuli paljon. Aluksi olin ihan hermona. Samana päivänäkin saattoi tulla useampi. Laitoin wilma asetukset ilmoittamaan vain kerran päivässä. Opettelin relaamaan. Koulu ei ole maailman tärkein asia. Kunhan oppii perustaidot ja pääsee jatkokoulutukseen.
Nykyisin on kahdeksannella. Ei ole unohduksia juurikaan. Numerot on ihan ok. Ja ennenkaikkea luottaa itseensä, kun äiti ei hengitä niskaan. Syyllistä ja vaadi täydellisyyttä. Se on ehkä vahingollisinta