Onko kuvaamataidon opettaja maailman helpoin työ?
Antaa oppilaille jonkin piirustusaiheen ja lähtee itse kahville. Pitkät lomat ja lyhyt työpäivä. Harmi, että en itse hoksannut tätä aiemmin.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
No jaa, jos ei tiedä, niin aina näköjään voi täydentää tyhmyyttään mielikuvituksella (köyhällä sellaisella).
Mitä tarkoitat? Osuiko?
Ei ehkä maailman helpoin työ. Nykyään pitää osata piirtämisen lisäksi valokuvata ja tietää tietokoneista. Laaja skaala kaikenlaista kuvataiteen perustekniikoihin liittyvää osaamista pitää olla.
Yleensä muiden työt on aina helpompia kuin omat. Oma työ on aina pirun vaikeaa ja erittäin tärkeätä ja tosi raskasta. Pitääkin varmaan mennä pyytämään palkankorotusta.
Kuviksen tunnit on aikamoista sähläystä ainakin alaluokilla.
Siinä mielessä totta, että useimmat oppilaat pitävät kuvataiteesta. Kaikissa oppilaissa on kuvataiteellista potentiaalia, riippuu opettajan kyvystä löytää oikea väline kullekin oppilaalle.
Niin ja huomioida vain ne taiteellisesti lahjakkaimmat lapset ja ohittaa/traumatisoida muut.
Vierailija kirjoitti:
Kuviksen tunnit on aikamoista sähläystä ainakin alaluokilla.
Mutta alaluokilla kuvista opettaakin luokanopettaja eikä aineenopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja huomioida vain ne taiteellisesti lahjakkaimmat lapset ja ohittaa/traumatisoida muut.
Usein ne taiteellisesti lahjakkaat ovat muuten haastavia. On hyvä, että ovat hyviä jossakin aineessa.
Ihanne olisi, jos kaikille oppilaille löytyisi kiinnostava kuvataiteen tekniikka (maalaus, piirustus, valokuvaus, video, grafiikka...) Epäilen, että opettajan aika ja kädet eivät riitä keksiä kaikille oppilaille mielekästä tekemistä.
Rehtorin työ on helpompi. Ei mitään vastuuta mistään.
Ainakin meidän yläasteella sai kuvistunneilla aika vapaasti toteuttaa työnsä haluamallaan tekniikalla. Ope olikin Turun piirustuskoulun käynyt taiteilija. Osasi lukea herkkiä ja erilaisia ihmisiä. Ymmärsi, että vaikka oppilas ei osaa piirtää, voi hän silti olla kiinnostunut videoiden tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän yläasteella sai kuvistunneilla aika vapaasti toteuttaa työnsä haluamallaan tekniikalla. Ope olikin Turun piirustuskoulun käynyt taiteilija. Osasi lukea herkkiä ja erilaisia ihmisiä. Ymmärsi, että vaikka oppilas ei osaa piirtää, voi hän silti olla kiinnostunut videoiden tekemisestä.
Ero on siinä, onko kuvataiteen opettaja vai opettaako kuvataiteilija kuvataidetta.
Opettajat opiskelevat oppimisen tekniikoita, kuvataiteilija taiteen tekemistä. Koin jälkimmäisen opettajana enemmän ihmisenä kasvamista tukevaksi.
Taiteessa on kyse herkkyydestä.
Kun me emme opi koulua varten, vaan elämää. Siksi parhaimmat oivallukset eivät ole numeroarvosanoin mitattavissa.
Musiikin opettaja on varmaan vielä helpompi. Eikä liikunnan opettajakaan kovin hankala ole.
Monelta taitaa olla hukassa se fakta, että kuviksessakin on ihan opetussuunnitelma, jota pitää noudattaa.
En nyt menisi sanomaan, että on helppo työ. Tänä päivänä minkään aineen opettaja ei pääse helpolla, varsinkaan yläluokan oppilaiden kanssa. Pakollinen kuvis ei vain kiinnosta kaikkia, kaikki ei ole siinä hyviä. Varmasti ihan kiva kehitellä aiheita töille valinnaisille ryhmille, joillekin pienryhmille. Arvostelu on haastavaa, koska ei ole oikeaa eikä väärää yksiselitteisesti. Tuntiaktiivisuus ja ahkeruus pitää myös arvostelussa palkita. Arvostan kaikkien opettajien työtä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt menisi sanomaan, että on helppo työ. Tänä päivänä minkään aineen opettaja ei pääse helpolla, varsinkaan yläluokan oppilaiden kanssa. Pakollinen kuvis ei vain kiinnosta kaikkia, kaikki ei ole siinä hyviä. Varmasti ihan kiva kehitellä aiheita töille valinnaisille ryhmille, joillekin pienryhmille. Arvostelu on haastavaa, koska ei ole oikeaa eikä väärää yksiselitteisesti. Tuntiaktiivisuus ja ahkeruus pitää myös arvostelussa palkita. Arvostan kaikkien opettajien työtä.
Kyllä taiteellisesti lahjakas tunnistaa muut taiteellisesti lahjakkaat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt menisi sanomaan, että on helppo työ. Tänä päivänä minkään aineen opettaja ei pääse helpolla, varsinkaan yläluokan oppilaiden kanssa. Pakollinen kuvis ei vain kiinnosta kaikkia, kaikki ei ole siinä hyviä. Varmasti ihan kiva kehitellä aiheita töille valinnaisille ryhmille, joillekin pienryhmille. Arvostelu on haastavaa, koska ei ole oikeaa eikä väärää yksiselitteisesti. Tuntiaktiivisuus ja ahkeruus pitää myös arvostelussa palkita. Arvostan kaikkien opettajien työtä.
Kyllä taiteellisesti lahjakas tunnistaa muut taiteellisesti lahjakkaat...
Mutta sepä se onkin, kun pitää arvostaa myös yritystä, tuntiaktiivisuutta jne. Eikä pelkästään taiteellisesti lahjakkaita.
No jaa, jos ei tiedä, niin aina näköjään voi täydentää tyhmyyttään mielikuvituksella (köyhällä sellaisella).