YLILÄÄKÄRI ei suosittele HPV-rokotetta
Hyvät vanhemmat/Huoltajat!
Olettehan tietoisia tästä HPV-rokotuksista joita aletaan 6 -9 luokkalaisille tytöille marraskuussa 2013 (siis ensi kuussa!!) antamaan?
Itselleni jäi erittäin epäselväkuva rokotteesta kun tästä kuulin.
Tänään töissä sitten kysäisin työkaveriltani hänen kantaansa asiaan ja sain erittäin hyvän tietoiskun, jonka haluan jakaa myös teille jota asia koskee/kiinnostaa.
Samalla varmistui se että omat 6- ja 9-luokkalaiset tyttäreni eivät tule rokotusta missään tapauksessa ottamaan!
Lukekaa allaoleva kirjoitus ja muodostakaa mielipiteenne...
Tässä Nina Bjelogrlic-Laakson kirjoittama sähköpostiviesti rehtori Riitta Liimataiselle ja ystävien pj Susanna Metsälammelle:
Aihe: Vakavaa asiaa marraskuussa aloitettaviksi suunnitelluista HPV-rokotuksista
Hyvä rehtori Riitta Liimatainen ja ystävien pj Susanna Metsälampi,
Kuten olen Teille molemmille entisenä Lääkelaitoksen tieteellisistä neuvonnoista vastanneena ylilääkärinä kauhistellut niin HPV-rokotteilla on maailmalla todettu vakavia haittoja niin vakavia etteivät viranomaiset niitä enää suosittele. Suomessa viranomaiset väittävät jostain minulle täysin käsittämättömästä syystä päinvastaista.
Olen itse ollut vaatimassa Suomen Terveysjärjestön hallituksen jäsenenä, että vanhemmille ja nuorille on annettava totuudenmukaista tietoa niin rokotteen kyseenalaisista hyödyistä kuin myös maailmalla raportoiduista lukuisista vakavista, pysyviin vammautumisiin ja jopa kuolemaan johtaneista haitoista perustuen kansainvälisissä lääketieteellisissä aikakausilehdissä julkaistuihin artikkeleihin, mutta ilmeisen turhaan.
Juuri tänään ilmestyneessä Suomen Lääkärilehdessä (SLL:ssä) kirjoitetaan HPV-rokotteen hyödyistä ja turvallisuudesta unohtaen mainita, että rokotteen antaman suojan kestosta ei ole tietoa ja että rokote ei suojaa läheskään kaikilta HPV-virusten aiheuttamilta syöviltä. Pääkirjoituksessa jopa puhutaan säästöistä, jotka saavutetaan kun PAPA-seulontoja voidaan vähentää. Tuoteinformaation mukaan PAPA-seulontoja ei tule lopettaa. Nämä kaikki pääkirjoituksesta "unohtuneet" tiedot ovat luettavissa rokotteen pakkausselosteesta
Laitan liitteenä tulemaan tiedoksenne muutama viikko sitten SLL:een tajoamaani mielipidekirjoitusta, jota ei hyväksytty julkaistavaksi. Liitän oheen myös pdf-kopina artikkelit, joihin olen viitannut kirjoituksessani. Ne saataisivat ehkä kiinnostaa koulunne lääkäriä.
Liitän oheen myös HS:n mielipidepalstalle kirjoittamamme jutun.
Toivottavasti koulussa syntyy tästä aiheesta asiallista keskustelua. Voitte puolestani jakaa tätä viestiä eteenpäin.
Hyvää viikoloppua!
Huolestunein terveisin,
Nina Bjelogrlic
HPV-rokotteiden vakavat immunologiset haitat
Nina M. Bjelogrlic-Laakso, LT, neurologian erikoislääkäri, kehitysvammalääketieteen erityispätevyys, ylilääkäri, Rinnekoti-Säätiö.
Sosiaali- ja terveysministeriön keväällä tekemän päätöksen mukaisesti koululaisten papilloomavirus- eli HPV-rokotukset on tarkoitus aloittaa nyt marraskuussa osana kansallista rokotusohjelmaa (1). Rokotteen on arveltu estävän noin 80% vuosittain Suomessa ilmaantuvasta 150 kohdunkaulan syöpätapauksesta ja sitä pidetään turvallisena rokotetutkimusten sekä kymmenien miljoonien rokotetuilla saatujen käyttökokemusten perusteella (2).
Käsitys HPV-rokotteen turvallisuudesta on kuitenkin muuttumassa. Eri maiden englanninkieliset uutislähteet kertovat kuinka aiemmin terveille nuorille on rokotusten jälkeen ilmaantunut mm. kroonistunnutta kipuoireyhtymää, halvauksia ja autoimmuunisairauksia (3, 4). Myös rokotekuolemia on raportoitu (5). Näiden kokemusten vuoksi Japanin ja Intian viranomaiset eivät suosittele enää HPV-rokotetta (3, 5) ja Israelissakin harkitaan rokotusten keskeyttämistä (4).
Vakavista rokotehaitoista löytyy julkaisuja myös kirjallisuudesta. Colafrancesco ym. (2013) kuvaavat lisääntymisimmunologian alaan kuuluvassa aikakauslehdessä kolme nuorta naista, joille oli HPV-rokotusten jälkeen kehittynyt primaari munasarjojen vajaatoiminta (6). Kaikilla kolmella oli hormonihoidolle reagoimattoman sekundaarisen amenorrhean lisäksi esiintynyt epäspesifejä oireita kuten pahoinvointia, päänsärkyä, univaikeuksia, nivelkipuja sekä kognitiivisia ja psykiatrisia ongelmia, joiden syyksi kirjoittajat epäilevät HPV-rokotteen laukaisemaa autoimmuunireaktiota.
Tomljenovic ja Shaw (2013) ovat puolestaan selvittäneet sairastumista edeltäneen HPV-rokotteen ja aivovaskuliitin välistä syy-yhteyttä tutkimalla aivokudosnäytteet kahdelta vainajalta (7). Obduktio ei ollut paljastanut mitään anatomista, mikrobiologista tai toksikologista kuolinsyytä. Immunohistokemiallisten analyysien tulokset olivat osoittautuneet sen sijaan mielenkiintoisiksi. Nimittäin niiden perusteella tutkijat arvelevat, että HPV-rokotteen sisältämä HPV-16L1 antigeeni olisi käynnistänyt näissä molemmissa tapauksissa fataaliin lopputulokseen johtaneen tapahtumaketjun.
HPV-rokotetutkimusten epäeettiseksi kritisoitu toteutustapa (8) lienee yksi merkittävä syy siihen, että haitat eivät ole tulleet esille kliinisissä lääketutkimuksissa kuten olisi voinut olettaa tapahtuvan. Ellei haittoja seurata ja kirjata asianmukaisesti ne jäävät huomaamatta.
Eikö keväällä ministeriössä tehty päätös HPV-rokotusten aloittamiseksi kaikille 6.-9. luokkalaisille tytöille tulisi kumota tai ainakin siirtää sen toimeenpanoa myöhempään ajankohtaan?
KIRJALLISUUTTA
1. THL:n tiedote 31.5.2013: HPV-rokote tulee kansalliseen rokotusohjelmaan.
2. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettaman
papilloomavirustautien torjuntatyöryhmän selvitys 30.4.2011
SAA JAKAA!!
Kommentit (29)
Mun tyttö sai nuo 3 rokotetta viime vuonna, edelleen elossa.
Niinpä niin....
Kuten lääkärikollegansa Taija Somppi ja Liisa Sulkakoski, kanssa Nina Bjelogrlic-Laakso on myös ”luontaislääkinnän asiantuntija”. Kolmikko esiintyy usein julkisuudessa nimenomaan yhdessä. Sulkakoskesta kirjoitin jo keväällä. Sikainfluenssaepidemian aikaan Sulkakoski markkinoi taudin torjuntaan homeopatiaa. Aina kun rokotteista puhutaan julkisuudessa - oli syy mikä hyvänsä - joku kolmikosta ilmaantuu levittämään huolestumiseen naamioitua rokotevastaista propagandaa.
Entä mikä on ”Suomen Terveysjärjestö”, jonka hallituksen jäsen Bjelogrlic-Laakso sanoo olevansa? Kuulostaa lähinnä Maailman Terveysjärjestö WHO:n Suomen alaosastolta. Niin asia ei kuitenkaan ole.
”Suomen Terveysjärjestö” on todellisuudessa Suomen Luontaisterveyden Liitto ry, joka yrittää muuttaa nimeään. ”Liiton tarkoituksena on vaihtoehtoisen terveydenhoidon, luonnonmukaisten hoitomenetelmien ja ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden edistäminen puhtaan ympäristön, luonnonmukaisen ravinnon, ihmisen luontaisia tarpeita vastaavan liikunnan ja ihmisläheisen kulttuurin merkitystä korostaen.” Järjestö on siis homeopatian ja muiden uskomushoitojen ja erityisesti niiden tarjoajien asialla.
Suomen terveysjärjestön sivut kannattaa tsekata. Löytyy niitä "sidonnaisuuksia" sieltäkin. Luontaistuotekauppoja. Rahasta tässäkin on kysymys. Kaikki haluavat oman siivunsa.
Kaikki tahtoo rahaa! Sen kaikki tietävät! Mutta harvaa haluaa korvata jos jotain sattuu kuten rokotteiden aiheuttamat sairaudet! Olisiko nyt vakuutus paikallaan? Eihän mitään tehdä muutenkaan ilman vakuutusta joten miten ihmeessä rokotteita otettan ilman niitä?
Monet lapset aloittavat seksielämän vaiheessa, jossa keho kutsuu, mutta pää ei ymmärrä mistä on kysymys.
Perheissä, joissa on toisiaan pettävät vanhemmat rokotus on ensiarvoisen tärkeä lapsen tulevaisuuden kannalta. Mikäli lapset käyttäytyvät yhtä huolettomasti kuin vanhempansa, niin heidän tulevaisuudessaan on suuri riski.
.
Miten ihmeessä ihmiset uskaltavat ottaa noita rokotteita ilman vakuutusta? Miten se on mahdollista? Siis jos ei thl tai rokotteiden valmistajat niitä ota taikka anna niin omasta vakuutusyhtiöstä pitäisi asiaa kysyä. Toisaalta kyllä se on thllän asia hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:31"]
Monet lapset aloittavat seksielämän vaiheessa, jossa keho kutsuu, mutta pää ei ymmärrä mistä on kysymys.
Perheissä, joissa on toisiaan pettävät vanhemmat rokotus on ensiarvoisen tärkeä lapsen tulevaisuuden kannalta. Mikäli lapset käyttäytyvät yhtä huolettomasti kuin vanhempansa, niin heidän tulevaisuudessaan on suuri riski.
.
[/quote]
Tartunnan voi saada vaikke käyttäytyisi holtittomasti.
Itse olen saanut tartunnan vaikka seksikumppaneita on ollut vain yksi, miehellä kolme ennen minua. Holtitontako?
Tiedättekö mitä? Minä otan niitä rokotuksia jos minulle otetaan sellainen vakuutus joka kattaa rokotteiden tuottamien sairauksien hoidot ja lääkkeet sekä tulonhankkimisen siltä ajalta jolloinka olen sairas. Rokotteen voisin ottaa itse mutta lapsille en kuitenkaan antaisi. Onhan niillä kuitenkin koko elämä edessä.
Aiempia kirjoituksia samasta:
Tässä luettelo aiemmista HPV keskusteluista lokakuulta, jolloin Heikkilän opetuslapset täällä meuhkasivat. http://www.vauva.fi/keskustelu/3879038/ketju/kuka_uskaltaa_ottaa_riskin_etta_oma_tytto_kuolee_hpv_rokotteen_seurauksena/viesti/57#57
Pelottelu näyttää epäonnistuneen.
Minun puolestani jokainen saa otttaa lapselleen mitä rokotuksia tahansa, mutta itse nauran räkäisesti tällä palstalla itkeville av-mammoille, kun ensimmäiset komplikaatiot ilmestyvät (vrt. sikainfluenssarokotteet) :DD
Minäkin tunnen erään vanhoollislestadiolaisen lääkärin ja hänellä on myös aika omituisia mielipiteitä.
http://yle.fi/uutiset/rokotteesta_kirjoittanut_laakari_tarkoitukseni_ei_ollut_herattaa_kohua/6896707
Kirjoituksessa on paljon härskejä virheitä. Jos olette kiinnostuneita kauhutarinoista, jossa rokotuksen jälkeen joku on sairastunut, suosittelen Sane Vax inc. rokotuksen vastaisen liikkeen sivustoa. Jokainen tietää, että kun paljon rokotetaan, niin saman aikaisesti joku sairastuu johonkin tautiin. Siksi on moraalisesti tuomittavaa, että lääkäri pelottelee suomalaisia yksittäisillä tapauksilla. Japanissa on pitkät perinteet huonolle rokotuskattavuudelle. Se johtuu siitä, että rokotussuosituksista siellä päättävät poliitikot eivät asiantuntijat niin kuin kaikissa muissa maissa. Intian mainitseminen tässä yhteydessä on silkkaa harhaanjohtamista, koska siellä on kyse paikallisten virnaomaisten toiminnasta rokotetutkimuksen yhteydessä eikä asia liity mitenkään rokoteen turvallisuuteen.
Israel rokottaa.
"
Neurologian erikoislääkäri Nina Bjelogrlic-Laakso paljasti lähteensä: normaalia rokotuksenvastaisen liikkeen roskatiedettä
"
Et antaisi vaikka se voi estää tyttäresi kuolemasta syöpään, jonka kuolleisuus on hyvin suuri? Täällä Ruotsissa rokotuskampanja on jo ollut meneillään jo ainakin vuoden, ja ei ole kuulunut mitään kielteisiä uutisia. Olen lääkäri ja mielestäni tämä rokotus kannattaa ottaa.
Osaako joku kääntää mitä tuolla sanotaan Colafrancescon tutkimuksesta?
http://scienceblogs.com/insolence/2013/08/09/antivaccinationists-against-the-hpv-vaccine-round-5000/
Rahaa tämä Nina M. Bjelogrlic-Laakso lausunnoillaan tahkoaa omille bisneksilleen parin rokotusvastaisen muun ääliön kanssa. Ja mammoja viedään kun kuoriämpäriä. Käyttäkää nyt pientä lähdekritiikkiä näissä julistuksissanne
JOHTAJAYLILÄÄKÄRIPÄ suosittelee