En osaa kieliä!!
Onko ketään kellä on sama ongelma? En osaa hyvin englantia, ruotsista puhumattakaan. Puhuttua kieltä ymmärrän joten kuten, mutta en osaa tuottaa puhetta enkä tekstiä. Olen neljääkymmentä lähestyvä enkä selviä edes kolmasluokkalaisen kotiläksyistä. Tunsin itseni aika tyhmäksi kun lapsikin sanoi, kun en osannut auttaa läksyissä, että pitäisihän aikuisen nämä osata. Niin pitäisi!
Kommentit (40)
No totuus on, että puhumista oppii vain puhumalla aivan kuten kävelyä oppii kävelemällä, elämän pieniä suuria totuuksia.
Sanoisin, että olen juurikin 3-luokkalaisen tasolla englannissa. Opettajat olivat ala- ja yläasteella niin ylimielisiä ja puolueellisia, että motivaationi tätä kieltä kohtaan laski. Ammattiopistossa kun taas oli mukava opettaja, jäi asiat paremmin mieleenkin. Vaikka tietenkään en voi opettajia pelkästään taidottomuudestani syyttää! Hävettää olla näin sivistymätön.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:49"]Sanoisin, että olen juurikin 3-luokkalaisen tasolla englannissa. Opettajat olivat ala- ja yläasteella niin ylimielisiä ja puolueellisia, että motivaationi tätä kieltä kohtaan laski. Ammattiopistossa kun taas oli mukava opettaja, jäi asiat paremmin mieleenkin. Vaikka tietenkään en voi opettajia pelkästään taidottomuudestani syyttää! Hävettää olla näin sivistymätön.
[/quote]
Ei se ole sivistymättömyyttä. Se on harjoituksen puutetta. Ja onneksi sille voi tehdä jotain JOS itse haluaa!
Kuules, nykyajan kolmasluokkalaiset osaavat jo tosi paljon englantia, ei kun syvennät vaan taitojasi itsellesi sopivalla tavalla. Monilla kielitaitoisilla voi olla se ongelma että vaikka he osaavat kieltä, niin ei ole mitään sanottavaa. Joten aina ei onnenlahjat mene tasan!?
En minäkään osaa. Olen akateemisesti koulutettu 38-vuotias nainen. Kyllä hävettää se, etten edes englantia osaa. Tai no, osaan kirjoittaa sitä varsin hyvin, mutta puhumisesta ei tule kuin sössötystä ja änkytystä. Kielitaidon puutteeni rajoittaa työpaikkamahdollisuuksiakin, alalla oikeastaan pitäisi useimmissa paikoissa osata englantia, mutta minä pysyn huonopalkkaisessa "suojatyöpaikassani" koska en osaa, ja pelottaakin liikaa ajatus ulkomaalaisten kanssa kommunikoimisesta.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 23:33"]
Onko ketään kellä on sama ongelma? En osaa hyvin englantia, ruotsista puhumattakaan. Puhuttua kieltä ymmärrän joten kuten, mutta en osaa tuottaa puhetta enkä tekstiä. Olen neljääkymmentä lähestyvä enkä selviä edes kolmasluokkalaisen kotiläksyistä. Tunsin itseni aika tyhmäksi kun lapsikin sanoi, kun en osannut auttaa läksyissä, että pitäisihän aikuisen nämä osata. Niin pitäisi!
[/quote] Sinulla ei ole mitaan syyta hermoilla, jos jotain olen av:lta oppinut on se etta kaikki peruskoulun kayneet puhuvat sujuvaa englantia ja aantavat paremmin kuin natiivit. Ei siis mitaan hataa.
Mina taas en osaa laulaa, koreasti menee nuotin vieresta eika parane vaikka kirveella uhattaisi.
Minä osaan kyllä englantia, etenkään ymmärryksessä ei ole mitään vikaa, mutta en pysty puhumaan englantia. Menen aivan lukkoon jos pitää puhua englantia vaikka sitä osaankin. Katoaa kaikki sanat ja kieliopit mielestä sillä sekunnilla.
Ranskaa olen lukenut monta vuotta, mutta se ei vaan mieleen jäänyt, että sitä en vaan oppinut vuosien yrityksestä huolimatta. Ruotsin taidot jäi myös kovin suppeiksi. En siis ole kovin lahjakas kielellisesti, englanti sentään on jäänyt mieleen jo ihan ympäristön vaikutuksesta.
Minulle tulee samanlainen fiilis lasten matikan tehtävistä. Olen edelleen yhtä surkea matikassa kuin peruskoulussakin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:58"]
En minäkään osaa. Olen akateemisesti koulutettu 38-vuotias nainen. Kyllä hävettää se, etten edes englantia osaa. Tai no, osaan kirjoittaa sitä varsin hyvin, mutta puhumisesta ei tule kuin sössötystä ja änkytystä. Kielitaidon puutteeni rajoittaa työpaikkamahdollisuuksiakin, alalla oikeastaan pitäisi useimmissa paikoissa osata englantia, mutta minä pysyn huonopalkkaisessa "suojatyöpaikassani" koska en osaa, ja pelottaakin liikaa ajatus ulkomaalaisten kanssa kommunikoimisesta.
[/quote]
Eikös se kuitenkin ole helpompi sanoa sanottavansa sitten suomeksi suomalaisille, puhukoot muut ulkomaalaisille:)
Sen lisäksi olet tainnut opiskella käytännön ihmissuhdetaitoja;)
:)
On viisaampaa olla yhdellä kielellä hiljaa kuin paljastaa tyhmyytensä usealla kielellä.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:26"]
Miten tämä on mahdollista? Eikö MITÄÄN jäänyt peruskoulun kieliopetuksesta muistiin?
Tossa se ongelman ydin juuri on. On meitä jotka eivät osaa ja on niitä jotka siitä muistuttavat. Onneksi olen jo lapsena kotoa oppinut ettei kannata aina sanoa ääneen mitä ajattelee. Se on kantanut elämässä pidemmälle kuin kieliopin tunteminen. Osaamattomuus on toki puute muttei sen pitäisi ketään loukata toisin kuin sinun kommenttisi.
[/quote]
Eikun siis ihan oikeasti ihmettelen! Englantia luetaan koulussa yleensä 3-9-luokilla, siis 7 vuotta! Täytyyhän siitä nyt jotain jäädä mieleen?
[/quote]
Mä oon käynyt noiden lisäksi lukion ja yliopiston pakolliset kielikurssit, elänyt avoliitossa englantia äidinkielenään puhuvan kanssa (hänen oli pakko opetella suomea) sekä useita vuosia myös vaihtaminen kanssa samassa kämpässä, työskennellyt kolmisen vuotta paikassa jossa suuri osa asiakkaista ei osaa suomea. Silti reissatessa minkäänmaalaiset ihmiset eivät ymmärrä yksinkertaisiakaan asioita joita yritän ilmaista englanniksi.
Töissä helpottaa vähän se, että asiakkaitaan eivät useimmiten osaa englantia, joten ala-asteen kolmosluokkaa vastaavalla kielitaidosta ja elehtimällä asiat yleensä selviävät edes jotenkuten. Tiedän, että puheeni on aivan kamalaa ja viestintäni muutenkin kaukana sujuvasti ja tyylikkäästä, mutta näillä mennään mitä on annettu.
En tiedä, miksi mitkään sanat eivät tartu mieleeni tai kieli taivu yhtään vieraampiin äänteisiin. Luulisi että täll määrällä kielenläyttöä jotain oppisi, mutta ei. Ihan kielellisesti lahjaton en voi olla, koska kirjoitin äikästä ällän. Häpeän huonoa englannintaitoani joka päivä ja se kummastuttaa myös paljon ihmisiä. Toisaalta ei innostaisi yhtään vähää vapaa-aikaansa tuhlata asiaan, jota vihaa niin paljon kuin vieraiden kielten opiskelua.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:41"]
Summa summarum: ..ja sinä olet jäänyt ilman;)
[/quote]
Erittäin mielelläni, en koske likaisiin sikoihin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 01:11"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:26"]
Miten tämä on mahdollista? Eikö MITÄÄN jäänyt peruskoulun kieliopetuksesta muistiin?
Tossa se ongelman ydin juuri on. On meitä jotka eivät osaa ja on niitä jotka siitä muistuttavat. Onneksi olen jo lapsena kotoa oppinut ettei kannata aina sanoa ääneen mitä ajattelee. Se on kantanut elämässä pidemmälle kuin kieliopin tunteminen. Osaamattomuus on toki puute muttei sen pitäisi ketään loukata toisin kuin sinun kommenttisi.
[/quote]
Eikun siis ihan oikeasti ihmettelen! Englantia luetaan koulussa yleensä 3-9-luokilla, siis 7 vuotta! Täytyyhän siitä nyt jotain jäädä mieleen?
[/quote]
Toisaalta ei innostaisi yhtään vähää vapaa-aikaansa tuhlata asiaan, jota vihaa niin paljon kuin vieraiden kielten opiskelua.
[/quote]
Tässä on asian ydin. Jos päättäisit haluta ja olisit kiinnostunut, osaisit paljon paremmin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 01:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:26"]
[/quote]
[/quote]
Mä oon käynyt noiden lisäksi lukion ja yliopiston pakolliset kielikurssit, elänyt avoliitossa englantia äidinkielenään puhuvan kanssa (hänen oli pakko opetella suomea) sekä useita vuosia myös vaihtaminen kanssa samassa kämpässä, työskennellyt kolmisen vuotta paikassa jossa suuri osa asiakkaista ei osaa suomea. Silti reissatessa minkäänmaalaiset ihmiset eivät ymmärrä yksinkertaisiakaan asioita joita yritän ilmaista englanniksi.
Töissä helpottaa vähän se, että asiakkaitaan eivät useimmiten osaa englantia, joten ala-asteen kolmosluokkaa vastaavalla kielitaidosta ja elehtimällä asiat yleensä selviävät edes jotenkuten. Tiedän, että puheeni on aivan kamalaa ja viestintäni muutenkin kaukana sujuvasti ja tyylikkäästä, mutta näillä mennään mitä on annettu.
En tiedä, miksi mitkään sanat eivät tartu mieleeni tai kieli taivu yhtään vieraampiin äänteisiin. Luulisi että täll määrällä kielenläyttöä jotain oppisi, mutta ei. Ihan kielellisesti lahjaton en voi olla, koska kirjoitin äikästä ällän. Häpeän huonoa englannintaitoani joka päivä ja se kummastuttaa myös paljon ihmisiä. Toisaalta ei innostaisi yhtään vähää vapaa-aikaansa tuhlata asiaan, jota vihaa niin paljon kuin vieraiden kielten opiskelua.
[/quote]
No sellaista elämä on. Kunpa osaisimmekin olla kiitollisia kaikesta siitä mitä jo osaamme, emmekä aina etsisi itsestämme niitä kipupisteitä, sietokynnyksiä, osaamattomuuttamme ja heikkouksiamme, niin askel olisi kepeämpi ja hymy leveämpi! Ilman taakkaa kohti taivaanrantaa..:)
Milläs opit koulussa kun opettaja nöyryyttää luokan edessä yhden sanan ääntämisestä? Jos vastaat väärin, et saa vastata enää ollenkaan. Missä opettajien ammattitaito on? Vähemmästäkin alkaa lapsi vetäytymään ja inhoamaan koulua ja opiskelua. T.koko ikänsä kouluahdistuksesta kärsinyt
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 01:19"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 01:11"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:26"]
[/quote]
[/quote]
Toisaalta ei innostaisi yhtään vähää vapaa-aikaansa tuhlata asiaan, jota vihaa niin paljon kuin vieraiden kielten opiskelua.
[/quote]
Tässä on asian ydin. Jos päättäisit haluta ja olisit kiinnostunut, osaisit paljon paremmin.
[/quote]
Harmi, että motivaatiota ei voi ostaa. Jos rakastamalleni miehelle puhuminen tai jatkuva sosiaalinen nöyryytyskään eivät riitä tuomaan tahtoa kielenopiskeluun, en kyllä voi keksiä, mikä sen tekisi.
Siinä oot ihan oikeassa, ettei kiinnosta. En tiedä miten saisin kiinnostamaan. Minusta kaikki ihmiset voisivat vaan opetella suomea, etenkin ne jotka täällä asuvat...vaikka jos 5-10 vuotta Suomessa asuneet mamut eivät edelleenkään kykene selviytymään yksinkertaisistakaan asiakaspalvelutilanteista suomeksi, ehkä minunkaan ei pitäisi vaatia itseltäni tämän enempää.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 01:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:41"]
Summa summarum: ..ja sinä olet jäänyt ilman;)
[/quote]
Erittäin mielelläni, en koske likaisiin sikoihin.
[/quote]
Et siis osaa turkkia!
Osaan viittä eri kieltä, työmatkoja ympäri maailman, so what, samassa sonnassa minä silti ryven kuin kaikki muutkin:) Ei kielitaidolla niin järisyttävä merkitys ole kuin joskus annetaan ymmärtää.
Minä taas olen ollut aina hyvä kielissä, ja siksipä luokan kieliä osaamattomat katsoivat oikeudekseen nälviä minua siitä koko kouluajan. Että ei ole helppoa vissiin kellään.
Minua latistaa kielen opiskelussa eniten tämä asenne täällä. Miksi suomalaisten tulisi olla täydellisiä tässä asiassa? Kun olen suomessa en osaa englantia, kun lähden pois täältä alan vapautua ja osaan paremmin. Muualla kuin pohjoismaissa ei kokoajan olla arvostelemassa jos ei osaa kieltä vaan oikeasti halutaan vain ymmärtää. Kieltä on hyvä osata jotta tulee ymmärretyksi, mutta koko idea katoaa jos toinen etsii vain virheitä.
Sen lisäksi olet tainnut opiskella käytännön ihmissuhdetaitoja;)