En osaa kieliä!!
Onko ketään kellä on sama ongelma? En osaa hyvin englantia, ruotsista puhumattakaan. Puhuttua kieltä ymmärrän joten kuten, mutta en osaa tuottaa puhetta enkä tekstiä. Olen neljääkymmentä lähestyvä enkä selviä edes kolmasluokkalaisen kotiläksyistä. Tunsin itseni aika tyhmäksi kun lapsikin sanoi, kun en osannut auttaa läksyissä, että pitäisihän aikuisen nämä osata. Niin pitäisi!
Kommentit (40)
Aikaisemmin meillä olikin niin kielioppikeskeinen opetus, etten ihmettele yhtään etteivät ihmiset oppineet kielellisiä vuorovaikutustaitoja - tuskin edes äidinkielisiä.
Kielimisen moni osaa, kieliä harvemmat;)
Onko ketään, JOLLA sama ongelma. Ei siis "kellä". Et tosiaan taida osata mitään kieltä. :)
Osaan huonosti englantia ja ruotsia. Juurikin suullisesti. Kirjallisesti pärjään ihan ok. Keskustelu menee hyvin, jos vastapuoli puhuu hitaasti ja rauhallisesti ja käyttää normaalia kieltä, eikä mitään murretta tai "sivistyssanoja".
Mistä näitä tyyppejä aina löytyy? Hymiö perään niin voi laukoa mitä sattuu.
Tiedän, että intensiivisellä kielikurssilla kielitaito paranisi huomattavasti. Mutta sellaista ei ole oikein saatavilla kun oletus on se, että vanhukset on ainoita huonosti kieltä puhuvia ja kaikki työikäiset aikuiset puhuvat sujuvaa englantia. Kieliopissa olen vahva. Eli sanajärjestykset ym sujuvat.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 23:47"]
Onko ketään, JOLLA sama ongelma. Ei siis "kellä". Et tosiaan taida osata mitään kieltä. :)
[/quote]
Tsot, tsot! Eihän tämä palsta ole vaan yleiskielisten kirjoittajien! Kyllä aluepuhekielisetkin tänne mahtuvat ilmaisuineen. Sitä paitsi, anteeksi vaan kuka-sanalla on jo vanhastaan ollut sekä kysymys- että relatiivitointa suomen kielessä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 23:55"]
Mistä näitä tyyppejä aina löytyy? Hymiö perään niin voi laukoa mitä sattuu.
[/quote]
Kaikki ei vaan oo hyviä kaikessa. Minkäs sille mahtaa? Hyvä jos oot hyvä kielissä, saat olla onnellinen siitä asiasta.
Ahdistavaa on oletus että kaikki suomalaiset puhuvat englantia. Varsinkin kun on aina noita törppöjä jotka kuittailevat jo pelkästään huonosta suomenkielen kieliopista.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:05"]
Ahdistavaa on oletus että kaikki suomalaiset puhuvat englantia. Varsinkin kun on aina noita törppöjä jotka kuittailevat jo pelkästään huonosta suomenkielen kieliopista.
[/quote]
"Suomen kieli" kirjoitetaan erikseen. Kyllä jokaisen pitäisi hallita oman äidinkielensä kielioppi.
Eivät puhu, eivät likimainkaan, jos se jotakuta lohduttaa. Yleistäen voi sanoa, että kun opit tai osaat ruotsin tai jonkin muun skandinaavisen kielen, niin opit helposti myös englannin kielen. Germaanisten kielten rakenne on luonnollisesti hyvin pitkälle toistensa kaltaista.
Miten tämä on mahdollista? Eikö MITÄÄN jäänyt peruskoulun kieliopetuksesta muistiin?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:26"]
Miten tämä on mahdollista? Eikö MITÄÄN jäänyt peruskoulun kieliopetuksesta muistiin?
Tossa se ongelman ydin juuri on. On meitä jotka eivät osaa ja on niitä jotka siitä muistuttavat. Onneksi olen jo lapsena kotoa oppinut ettei kannata aina sanoa ääneen mitä ajattelee. Se on kantanut elämässä pidemmälle kuin kieliopin tunteminen. Osaamattomuus on toki puute muttei sen pitäisi ketään loukata toisin kuin sinun kommenttisi.
Suomalaiset naiset osaa rakkauden kielen, olen monta kertaa todistanut Turkissa kuinka täysin ummikko sanoo, että mii suk joor tik jne.
Summa summarum: ..ja sinä olet jäänyt ilman;)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 00:26"]
Tossa se ongelman ydin juuri on. On meitä jotka eivät osaa ja on niitä jotka siitä muistuttavat. Onneksi olen jo lapsena kotoa oppinut ettei kannata aina sanoa ääneen mitä ajattelee. Se on kantanut elämässä pidemmälle kuin kieliopin tunteminen. Osaamattomuus on toki puute muttei sen pitäisi ketään loukata toisin kuin sinun kommenttisi.
[/quote]
Eikun siis ihan oikeasti ihmettelen! Englantia luetaan koulussa yleensä 3-9-luokilla, siis 7 vuotta! Täytyyhän siitä nyt jotain jäädä mieleen?
Hei ystävät. Minä olen kolmen kielen opettaja ja lähipiirissäni on paljon rakkaita ihmisiä, jotka eivät ole olleet koskaan hyviä kielissä. Mutta tiedättekö mitä: se ei haittaa mitään. Me kaikki olemme erilaisia ja meitä jokaista tarvitaan. Ei kaikkien tarvitse olla kielineroja -minullakin löytyy monta asiaa, jotka haluaisin osata, mutten ole vain koskaan oppinut. Ollaan siis jokainen hyviä meidän omissa jutuissa eikä vaivata päätämme, jos ei opita kaikkea niin hyvin mitä joku toinen! :)
Suosittelen, että ap ottaa asiakseen joka päivä katsomaan esim YouTubesta englanninkielisiä videoita aiheesta, jotka ovat itselle kiinnostavia. Näin sanavarasto pikkuhiljaa karttuu ja se jos mikä auttaa puhumiseen.
Ei mullakaan ole hurraamista kielitaidossa ja asiakaspalvelussa vielä olen. Saatan ymmärtää, mutten osaa puhua. Kun lapsi kasvaa, ajattelin lähteä opiskelemaan englantia työväenopistoon.