Millaisen television ostaisin?
Minulla on ikivanha tv ja nyt haluaisin ostaa sellaisen, johon voisin yhdistää myös puhelimeni netin. Eri hotelleissa olen noita käyttänyt. Osa on ollut selkeitä, osa hankalia.
Auttakaa tekniikkatumpeloa. Mitä kannattaa pitää mielessä tv-kaupoille lähdettäessä?
Kommentit (9)
Sama tilanne täällä. Tv:n osto aika hankalaa ja yli 20-v vanhalla anopilta saadulla mennään. Samsungia 55" olen katsellut, mutta en näe isoja eroja muuta kuin hinnassa eri mallien välillä.
Antennivastaanotossa ehdottomasti DVB-T2 -virittimellä varustettu, muutoin joutuu piakkoin turvautumaan digiboksiin.
Täältä löytyy hyviä vinkkejä: https://www.suomela.fi/uusi-televisio-ostoslistalla-mita-pitaa-tietaa/
Televiisio tuhoaa viimeisetkin aivosoluut.
1) Ensimmäinen kysymys on tietysti paljonko haluat rahaa laittaa telkkariin.
2) Haluatko parhaan kuvanlaadun (LG OLED telsut) vai välttääkö OK-kuvanlaatu (Samsung QLED, LG Nanocell ym)
3) Minkäkokoisen TV:n haluat , telkkarien hinnoissa tuumakoon kasvaessa hinta helposti tuplaantuu, esimerkkeinä 55" -> 65" - hinta tuplaantuu monissa tapauksissa
4) pelaatko nyt ja tulevaisuudessa, esim. PS5:n uudet ominaisuudet vaatii HDMI 2.1 liitännän joka on muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta tullut vasta 2020 malleihin
5) käyttöjärjestelmiä ja käytettävyyttä kannattaa vertailla , jokaisella valmistajalla hieman erilainen näkemys
6) bluetooth, HDMI , wi-fi , USB liitännät kannattaa tsekata omia tarpeita ajatellen, niissä ja esim USB ja HDMI liitäntöjen määrässä on eroja mitä tuetaan
7) ääni kannattaa tsekata myös että sitä on riittävästi ja riittävän hyvälaatuisesti, 10W tehot ja rupuiset kaiuttimet vaatii melkein välttämättä jonkun soundbarin, ellei ole erillistä äänentoistolaitteistoa (ja tv:ssä sille sopiva liitäntä). Soundbareista pyydetään useita satasia ja samalla vaivalla ostaa kerralla telkkarin jossa on kohtuullinen äänentoisto valmiiksi
8) kannattaa tsekata tarjouksia ja kierrellä myymälöissä katselemessa, kokeilemessä ja kyselemässä myyjiltä, jotka yleensä ovat ihan avuliaita Kuitenkin ekaksi suosittelen tutkimaan erilaisia netin testejä vertailuja joita löytyy pilvin pimein.
Päivitin itse telkkarin kesällä 12 vuoden jälkeen ja ymmärrän tilanteesi. Termistö ja tekniikka oli täysin muuttunut siinä ajassa ja meni pari viikkoa selvitellessä termistöä, tarjontaa ja omia todellisia tarpeitani.
Päädyin lopulta kompromissina LG:n 65" nanocell telsuun jossa ei ihan paras kuvanlaatu testien mukaan , mutta itselleni ihan riittävän hyvä. Liitettävyys, hinta/laatusuhde ja käytettävyys, helppokäyttöisyys + muut ominaisuudet ratkaisi valinnan johon olen ollut tyytyväinen. OLED telsut skippasin sen takia että mahdollinen kuvan palaminen kuvaruudulle on omassa käytössäni melko todennäköistä ja lisäksi kalliimpi hinta. Samsungin QLED telsut oli tarjotun 10 vuoden kuvan palamattomistakuun takia hyvin vahvasti vaihtoehtona ja sellaiseen luulin viimeiseen asti päätyväni, Nanocell LG tuli hyvän tarjouksen takia lopulta ohi.