Voisiko joku kertoa ja oikein rautalangasta vääntää, mikä idea on
noiden suurten pomojen erorahojen maksamisilla? Siis, kenen toimesta niistä "kultaisista kädenpuristuksista" sovitaan, työntekijä vai työnantajan?
Firma maksaa siitä että antaa potkut jollekin?! Ei vaan tajuu...
Ja hirveitä summia vielä..
Kommentit (6)
Niin, mäkin sain potkut, mutta ei mulle mitään erorahoja maksettu. Tyhjän päälle jäin ihan.
no siis kysehän on siitä, että johtajaa palkatessa on tehty sopimus, johon sisältyy eroraha. sen järkevyyteen en osaa ottaa kantaa. taustalla on se, että johtaja voi saada helpommin potkut kuin tavallinen duunari, jos yrityksen hallitus näin parhaaksi näkee eli jos johtaja ei heidän mielestään ole osannut hommiaan.
Kylläpä sitä duunaritkin saa potkut todella helposti, vaikka olisi hyvin hoitanut tehtävänsä ja työnsä, sanotaan vaan että tuotannollisista syistä laitetaan nyt niin ja niin paljon porukkaa pihalle, ja suljetaan koko firma.
Ja luulisi johtajien ison palkan riittävän kompensoimaan sen että voi saada joskus potkut.
Noita ns. kultaisi kädenpuristuksia on "duunaritasollakin". Jos vaikka yrityksessä X on tarvetta vähentää työntekijöitä, niin saatetaan antaa "porkkanaksi" erorahaa. Eli annetaan se mahdollisuus, että jos työntekijä irtisanoutuu itse, saa esim. vuoden palkan tmv. korvauksen.
Irtisanomisissahan on aika paljon ns. lainsäädäntöä, joskus on selkeämpää jos työntekijä irtisanoutuu itse. maiittaa esimerkkinä vaikka se, että jos firma X irtisanoo 20 työntekijästää puolet, ja sitten muutaman kuukauden päästä tarvitsee tyäntekijän, pitää ensin kysyä noilta irtisanotuilta ennen kun voi palkata "uusia" tilalle. Jos työntekijät ovat itse irtisanoutuneet ei vastaavaa juttua tietenkään ole.
Joo, en tiedä. Olisi kiva, jos joku asiasta tietävä voisi valistaa meitä.