Lipasto hoitopöytänä
Ajateltiin ostaa hoitopöydän sijaan lipasto hoitopöydän virkaa toimittamaan. Olis sitten hoitopöytäajan jälkeen vielä huonekalu, josta on oikeasti hyötyä. Itse tosin jonkinlaisena miinuksena nään sen, että pitää hoitaa sivusta (kun ei haluta alkaa väkertää mitään erityistä hoitotasoa siihen ja pulttaamaan kalusteita seinään), mutta eikös sekin ole tottumuskysymys? Plussia, miinuksia tälle systeemille?
Tollasta ajateltiin
Kommentit (20)
Tämän tapainen lipasto oli minulla 1070-luvulla vauvaani hoitaessa. Minun oli hieman "sirompi" muttaa ihan OK. Tämä uudempi malli ehkä myös hyvä kun laskee kannen alas...
Plussaa idealle. Meille oli hoitopöytä ekan lapsen aikana, mutta oli turha kapistus ja jäi vähälle käytölle. Parikuisena vauveli oli kova sätkyttelemään ja sain ilmasta kopin, kun meinasi kipta itsensa hoitopöydältä lattialle. Olin siis siinä ihan edessä ja sen verran kumartuneena, että otin hoitöpöydän laatikosta puhdasta vaatetta. Onneksi sain kiinni. Sen jälkeen vaihdoin vaipat lattialla tai keskellä parisänkyä. Kuopuksen kohdalla meillä ei koko hoitopöytää enää ollutkaan ja hyvin pärjättiin ilman. Turha kapistus.
Täältä aikanaan sain idean hoitotason laitosta pyykkikoneen päälle. Toiminut ainakin meillä pienessä asunnossa pienen vauvan kanssa, varsinkin, kun vauva on tykännyt pissiä ja kakatakin - täysimetyksellä on, joten melko lötköä settiä vielä vääntää - ilman vaippoja. Ei tarvitse lähteä kodintekstiilejä ja parketteja putsaamaan, jos vähän lirahtelee yli alustalta. Vaatteet sitten vaihdetaan sängyllä, ovat piirongissa sängyn vieressä.
Olen samaa mieltä että hoitopöytä on turha ja lyhytikäinen. Vie vain tilaa. Miksi ei voi hankkia lapselle alusta asti kunnon vaatekaapin johon laittaa vaatteet, vaipat jne.? Meilläkin oli vain hoitoalusta sängyn päällä. Ennen vaipan vaihtoa ottaa kaapista tarvittavat vaipat, peppuliinat ja puhtaat vaatteet. Sängyn päällä vauvalla on tilaa kääntyäkin. Yöksi alustan voi taitella syrjään. Onko äidit oikeasti niin jäykkäselkäisiä etteivät voi taivutella selkäänsä vaippaa vaihtaessa ja niin tumpeloita että kaikki pitää olla käden ulottuvilla?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:09"]
jos hoitoalustan leveys on 36 senttiä niin siinä ei varmaan ole mitään reunuksia? Mä halusin sellaisen hoitoalustan, jossa oli edes vähän sitä koroketta, mikä estää putoamasta jos vääntelehtii.
[/quote]
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70025318/
Onhan tuossa reunat? Ei kai sitä lasta siihen yksin jätetä?
[/quote]
Tuo on reunoineen 48 senttiä leveä.
Lipasto on hyvä hoitopöytä, mutta sen pitää olla niin syvä, että alustan saa siihen pitkittäin.
Toisaalta pikkuvauvan hoitopöydän olisi hyvä olla pesualtaan vieressä, eli oikea hoitopöytä pesu- tai kodinhoitohuoneeseen, jos vain mahtuu.
Meillä oli ja on edelleenkin Ikean kolmelaatikkoinen Malm-lipasto hoitopöytänä. Päällä siinä on muovinen (ehkä Pikku-Piian?) hoitoalusta hoitoalustan pitkäsivu lipaston pitkänsivun mukaisesti. Hoitoalustassa on vähän reunaa, niin ei ihan yllättäen pääse vauva pyörähtämään alas. Hoidimme vauvaa lipaston päästä päin, joten mitään eroa varsinaiseen hoitopöytään ei ollut muuta kuin hoitokorkeus, joka oli meillä ehkä hiukan liian matala. Kätevää oli, kun hoitaessa sai laatikon avattua sivuun ja kaikki tarvikkeet olivat heti käden ulottuvilla. Lisäksi ehdoton plussa on/oli, että tuota jaksoi katsella lapsen huoneessa myös vauva-ajan jälkeen, jolloin sen päällä oli näppärä pukea vaatteet ja vaippa jo seisovallekin lapselle, niin säästyi itseltä selkä lattialta kyykkiessä, kun kuopus oli jo tuloillaan. Eli minä suosittelen. Tosin nyt jos hankkisin uutta lipastoa, miettisin lipaston korkeuden tarkemmin hoitokorkeutta ajatellen. Meille tuolloin oli tärkeämpää, että lipastoon mahtui reilusti tavaraa.
Miksette hommaa hoitopöytälipastoa? Meillä oli/on semmoinen, ja edelleen käytössä vaikka sitä hoitotasoa ei enää tarvita. Eikö tuossa kuvan lipaston päällä ole aika hankala vauvaa hoitaa jos lipasto on seinää vasten? ja onhan sen tietty oltava tarpeeksi leveä.
Meillä oli aikoinaan klaffilipasto eli yläosasta sai kääntää tason jonka päällä voi vaihtaa vaipan ja myöhemmin käyttää esim. kirjoituspöytänä :)
Me ostettiin myös Ikeasta sellainen peruslipasto, jonkin verran kuvasi lipastoa syvempi tosin ja mies teki siihen vielä sellaisen kiinnitettävän/irroitettavan lisäkappaleen josta tuli vielä hieman lisää syvyyttä ja sivulaidat. Siihen vain hoitoalusta ja avot:) Lipastossa on 3 laatikkoa, jossa pidän lapsen vaatteet yms. Esikoiselle tämä ostettiin vuosia sitten, välissä siiitä otettiin lisälaita pois ja nyt taas on kuopuksella hoitopöytänä.
Mahtaako tuon syvyys riittää sivustakaan päin hoitoon?
Jos ei halua ostaa hoitopöytää, kannattaa harkita ostaa vain sellainen irtonainen hoitoalusta, jonka voi levittää sängylle, sohvalle, sohvapöydälle, klaffilipastolle, tms. Tarvikkeet voi sit olla vaikka korissa vieressä tms.
Meillä hoitopöytänä toimi Ikean Malm-lipasto (onkohan siinä neljä laatikkoa) jonka päällä oli syvyydeltään hoitoalustan kokoinen levy ruuveilla kiinni. Jäihän siihen pari ruuvin reikää kun levy vauva-ajan jälkeen poistettiin mutta eipä se haittaa kun on lapsen huoneessa ja sen päällä on kumminkin ties mitä rojua jatkuvasti.
No tuon lipasto syvyyshän on 52 cm, ikean hoitoalustan leveys on 36 cm. Siitähän jää vielä 16 cm ylikin!
ap
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 09:58"]
No tuon lipasto syvyyshän on 52 cm, ikean hoitoalustan leveys on 36 cm. Siitähän jää vielä 16 cm ylikin!
ap
[/quote]
Niin mitä en ymmärrä, miksei se riittäisi? Eihän se lapsi sen hoitoalustan yli tule? Olenko vain tyhmä???
jos hoitoalustan leveys on 36 senttiä niin siinä ei varmaan ole mitään reunuksia? Mä halusin sellaisen hoitoalustan, jossa oli edes vähän sitä koroketta, mikä estää putoamasta jos vääntelehtii.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:09"]
[/quote]
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70025318/
Onhan tuossa reunat? Ei kai sitä lasta siihen yksin jätetä?
Siis miten paljon teidän vauvat vääntelehtii, jos pöydältä tippuvat? Eikö niistä pidetä kiinni?
No sanokaa nyt, jos on ihan huono idea? Eihän kaikilla ole mitään ihmeellistä laidallista kaukaloa, johon sen lapsen voi vaikka jättää kahvitauon ajaksi? Miksei sitä mahtuisi hoitamaan sivusta tuossa?
Sivusta päin hoitaminen on kyllä ihan tolkuttoman vaikeaa. Lisäksi kun lapsi oppii kääntymään niin nimenomaan sivuttain ollessaan päse tippumaan sekunneissa alas tuosta. Lisäksi et pysty seurustelmaan vauvan kanssa tuossa kun vauva ei nää naamasi suorassa.
meillä on nyt pelkkä hoitoalusta jonka voi laittaa lattialle, sohvalle tai sängylle.
lattialla on helpoin hoitaa kun vauva ei pääse putoamaan. Hoitotarvikkeet on kaapissa siinä vieressä.
yks vaihtoehtohan on pinnasängyn päälle laitettava hoitotaso.
No jos siihen lipaston päälle nikkaroisi jonkunlaisen hoitotason ja ruuvaisi sen kiinni, niin kuinka leveä ja syvä sen olisi hyvä olla? Tuskin mekään käytetään sitä hoitopöytää kuin ihan sen pienimmän vauva-ajan ajan.
Ostakaa sellaisnen josta avataa "kansi" alas ja sitten saa myöhemmin käyttöön, kannen kiinni kun ei kirjoita tms.
Minulla oli sellainen kirjoituspöytä 1970-luvulla hoitopöytänä.
Avasin kannen alas, johon laitoin hoitoalustan, puhallettavan tms...
Lipastossa kivasti lokeroita...