Voi helvetin helvetti, siskon perheen jatkuva kerskailu!!
Että jaksaa vituttaa. Sisko ja miehensä (molemmat perusduunareita, sisko ollut kotona useamman vuoden) jaksavat sitten vuodesta toiseen elää leveästi ja ei siinä mitään, mutta pitää jatkuvasti tuoda sitä esille. Joojoo, kaikille on varmasti mennyt jakeluun että teillä riitää rahaa, aivan kamala myötähäpeä tulee siitä käytöksestä!!
Kiitos että sain avautua!
Kommentit (20)
Ymmärrän että on noloa. Mutta ap, sinä et ole siskosi, ei sun tarvitse hävetä hänen puolestaan. Se ei ole sun ongelma miten lesoilee kaikille. JA jos olette kahdestaan voit tietenkin sanoa siskollesi, että sua kiinnostaa enemmän tietää heidän todelliset kuulumiset kuin tavaroiden hinnat. Ne sä saat selville kaupasta, mutta kummilapsien kuulumisia et saa tietää kaupasta.
Jos taas et kehtaa siskolles asiasta mitään puhua, niin sitten on sun oma ongelma. Täällä avautumalla sisko ei lopeta lesoomista.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:23"]
Ap oli taas tyyppiesimerkki myötähäpeä-sanan väärästä käyttämisestä. Vituttaminen ei ole myötähäpeää. Se on ihan vaan kateutta.
[/quote]
Mua vituttaa naapurin nistit, jotka pyörittää kioskia luukussaan. Mua vituttaa naapurin juoppo, joka kännissä hakkaa huutavaa ämmäänsä. Vituttaa myös se ämmän huuto.
Oi kerro, vituttaako mua oikeasti, vai onko tämä tunne sittenkin kateutta?
[/quote]
Sinä et ole ap ap:n kuvaamassa tilanteessa.
Ap oli taas tyyppiesimerkki myötähäpeä-sanan väärästä käyttämisestä. Vituttaminen ei ole myötähäpeää. Se on ihan vaan kateutta.
[/quote]
Mua vituttaa naapurin nistit, jotka pyörittää kioskia luukussaan. Mua vituttaa naapurin juoppo, joka kännissä hakkaa huutavaa ämmäänsä. Vituttaa myös se ämmän huuto.
[/quote]
Tunnetko sinäkin myötähäpeää?
Kannattaisko muuttaa rauhallisemmille asuinsijoille vai viihdytkö seudulla, jossa sattuu ja tapahtuu?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:00"]
[/quote]
[/quote]
Sinä et ole ap ap:n kuvaamassa tilanteessa.
[/quote]
Mutta kirjoittaja oli oikeassa. Mua vituttaa paitsi siskon perheen käytös, myös esimerkiksi jatkuvasti naapurin postit meille tuova postinjakaja. Eri tavalla vain. Siskon käytöstä lisäksi häpeän sillä meidän tiedetään olevan sukua.
Kateellinen en ole mistään mutta onhan se tällä palstalla huomattu että suurin osa tuntuu sitä kaikesta ja kaikille olevan eikä näin ollen voi käsittää, että kaikki eivät tunne samoin.
Ap
Rahalla ja kulutuksella leveily on minusta yleensä osoitus siitä, että elämässä on muuten onttoa ja se paras tyydytys löytyy vain kuluttamisesta, ei vaikkapa sisäisestä rauhan tai onnen tunteesta. Yritä keskittyä omaan elämääsi ja ota etäisyyttä, jos sisaren seura vie sinulta energiaa. Omia tunteita kannattaa myös tutkailla ja analysoida, koska se kasvattaa sinua ihmisenä. Kateuskin on perin inhimillistä ja senkin voi myöntää, jos sitä on. Sitten voi objektiivisesti tarkastella, näkeekö ehkä oman elämänsä turhan vähäpätöisenä ja onko kenties sinulla jotain, minkä takia sisarella on tarve nokittaa ja osoittaa, että hänellä on jotain enemmän ja paremmin.
Jos heillä ei kuitenkaan ole mitkään erityisen isot tulot, niin onko kyse vain siitä, mihin rahansa laittaa?
Tyyliin toinen perhe omistaa asunnon ja kesämökin ja maksaa lainaa pois nopeasti ja ei käytä kallista autoa ja puhelimia tai tabletteja sun muuta eikä laita vaikkapa vaatteisiin kauheasti rahaa. Toiset asuu vuokralla ja pitää kallista autoa ja laittaa rahaa puhelimiin ja tietokoneisiin ja isoon telkkariin ja kalliisiin vaatteisiin, jolloin ensinäkemältä saattaa elämä näyttää leveältä, mutta varallisuutta tai omaisuutta ei ole lainkaan.
Jos näin, niin miksi asia ärsyttää? Nämähän ovat jokaisen omia valintoja?
Saatiin tämä kateuskortti sitten heti kärkeen vedettyä mukaan, ihan odotetusti tosin. Ja huomattavasti fiksummin kuin yleensä!
Mua vituttaa tuo käytös ihan siksi, että häpeän heidän puolestaan. Eivät tajua mitä ihmiset ajattelevat heistä. Vaihtoehtoisesti sitten kuvittelevat kaikkien olevan kateellisia, ei olisi mikään ihme sekään ainakaan tämän palstan perusteella.
Ihan en heidän käytöksensä takia näe syytä tutkailla omia tunteitani, tämä riittää että sain anonyymisti mielipiteeni huutaa julki kun oikeassa elämässä en kehtaa sille tasolle vajota :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 09:33"]
Jos heillä ei kuitenkaan ole mitkään erityisen isot tulot, niin onko kyse vain siitä, mihin rahansa laittaa?
Tyyliin toinen perhe omistaa asunnon ja kesämökin ja maksaa lainaa pois nopeasti ja ei käytä kallista autoa ja puhelimia tai tabletteja sun muuta eikä laita vaikkapa vaatteisiin kauheasti rahaa. Toiset asuu vuokralla ja pitää kallista autoa ja laittaa rahaa puhelimiin ja tietokoneisiin ja isoon telkkariin ja kalliisiin vaatteisiin, jolloin ensinäkemältä saattaa elämä näyttää leveältä, mutta varallisuutta tai omaisuutta ei ole lainkaan.
Jos näin, niin miksi asia ärsyttää? Nämähän ovat jokaisen omia valintoja?
[/quote]
Tästä ei ole kyse. Asuvat miehen vanhemmiltaan perimässä talossa ja mies tienaa todella hyvin. Tämä ok. Mutta että kaikille ja aina pitää kertoilla mitä nyt taas on ostettu ja millä hinnalla, tätä en ymmärrä.
Elämä on valintoja, mutta mä en vaan jaksa tajuta sitä että valitsee tuollaisen kehuskelutyylin. Toisaalta siinä on vakka löytänyt kantensa, ei olisi parinvalinta voinut mennä enemmän nappiin näköjään!
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 09:37"]
Miten tämä leveily tulee esiin?
[/quote]
Juurikin siinä että kaikkien ostosten hinta tuodaan julki. Siis ihan vaikka ketään ei kiinnostaisikaan, että ovat kyseisen tuotteen ostaneet.
Ap
Noo tuo on nousukasmaista ja moukkamaista. He ovat nyt päässeet vihreälle oksalle. Mutta keskity sinä tiukasti omaan elämääsi ja omiin arvoihisi. Vaikka nykymaailmassa asia herkästi hämärtyy, raha ei aikuisten oikeesti tuo perimmäistä onnea vaikka kyllä asioita helpottaa. Asiansa voi silti sotkea ja elää huonoa elämää vaikka pätäkkää olisi kuinka. Vertailemattomuus on kyllä lähisukulaisten kesken vaikeaa, mutta yritä silti ottaa etäisyyttä. Ja jos toinen on moukka, älä vietä aikaa hänen kanssaan. Mulla on yksi fb-kaveri jonka päivitykset ovat aina jotain kalliisiin hankintoihin tai upeisiin lomiin ja sijoitusasuntoihin liittyvää. Olen piilottanut ne päivitykset koska ne herättävät minussa kitkerää kateutta ja pahaa mieltä. Jos olette tarpeeksi läheisiä, voit täräyttää suoraankin, että sinun mielestäsi sisko on muuttunut röyhkeäksi lesoilijaksi.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 09:37"]
Miten tämä leveily tulee esiin?
[/quote]
Juurikin siinä että kaikkien ostosten hinta tuodaan julki. Siis ihan vaikka ketään ei kiinnostaisikaan, että ovat kyseisen tuotteen ostaneet.
Ap
[/quote]
Epäilen. Miksi sitten puhutte aiheesta mitä toinen on hommannut?
Jos ajattelen vaikka Facessa ystävien hankintoja niin itse ajattelen sitä lähinnä sisustuskannalta, miten tuo hinta tulee puheeksi? Vai voisiko se tulla siksi että rahaa meni paikkaan X ja se summa on pois heiltä muusta, mitä sitten jos hommaavat materiaa? Sinä laitat rahasi johonkin muuhun.
Epäilet mitä? Asutaan kaukana toisistamme, jutellaan puhelimessa ja facessa. Jos satun vaikka kysymään mitä kummilapsille kuuluu, juttu kääntyy lähes poikkeuksetta siihen, mitä lapset ovat viimeksi halunneet ja sitten se on ostettu ja mitä maksoi. En muista että kertaakaan olisin heiltä itse tällaisia kysynyt.
Vieläkään mua ei sinänsä yhtään haittaa se, että ostavat! Siinähän ostavat, omia rahojaan käyttävät, mutta miksi, MIKSI mistään muusta ei voi puhua? Silloin harvoin kun kyläillään, esitellään heti kaikki uudet hankinnat, myös ne jotka on jo kaikelle kansalle facessa huudeltu. Äidin mukaan sama juttu heidän kanssaan, puhe kääntyy aina rahaan, mikä on kaikista vaivaannuttavaa. En tajua miten voidaan olla näin erilaisia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 09:44"]
Noo tuo on nousukasmaista ja moukkamaista. He ovat nyt päässeet vihreälle oksalle. Mutta keskity sinä tiukasti omaan elämääsi ja omiin arvoihisi. Vaikka nykymaailmassa asia herkästi hämärtyy, raha ei aikuisten oikeesti tuo perimmäistä onnea vaikka kyllä asioita helpottaa. Asiansa voi silti sotkea ja elää huonoa elämää vaikka pätäkkää olisi kuinka. Vertailemattomuus on kyllä lähisukulaisten kesken vaikeaa, mutta yritä silti ottaa etäisyyttä. Ja jos toinen on moukka, älä vietä aikaa hänen kanssaan. Mulla on yksi fb-kaveri jonka päivitykset ovat aina jotain kalliisiin hankintoihin tai upeisiin lomiin ja sijoitusasuntoihin liittyvää. Olen piilottanut ne päivitykset koska ne herättävät minussa kitkerää kateutta ja pahaa mieltä. Jos olette tarpeeksi läheisiä, voit täräyttää suoraankin, että sinun mielestäsi sisko on muuttunut röyhkeäksi lesoilijaksi.
[/quote]
En mä ole sanonut missään että mulla olisi rahasta tiukkaa ja siksi tästä valitan. Vielä ei ole tullut vastaan mitään, mistä olisin heille kateellinen, tuo käytös vaan kiehauttaa niin yli. Ei sisko mihinkään ole muuttunut, väittäisin että on ollut tuollainen niin kauan kuin muistan. Toki viimeisen 15 vuoden aikana jonka on miehensä kanssa ollut, tää on noussut ihan uusiin sfääreihin mutta silti.
Aaaargh.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:00"]
Epäilet mitä? Asutaan kaukana toisistamme, jutellaan puhelimessa ja facessa. Jos satun vaikka kysymään mitä kummilapsille kuuluu, juttu kääntyy lähes poikkeuksetta siihen, mitä lapset ovat viimeksi halunneet ja sitten se on ostettu ja mitä maksoi. En muista että kertaakaan olisin heiltä itse tällaisia kysynyt.
Vieläkään mua ei sinänsä yhtään haittaa se, että ostavat! Siinähän ostavat, omia rahojaan käyttävät, mutta miksi, MIKSI mistään muusta ei voi puhua? Silloin harvoin kun kyläillään, esitellään heti kaikki uudet hankinnat, myös ne jotka on jo kaikelle kansalle facessa huudeltu. Äidin mukaan sama juttu heidän kanssaan, puhe kääntyy aina rahaan, mikä on kaikista vaivaannuttavaa. En tajua miten voidaan olla näin erilaisia.
Ap
[/quote]
No epäilen mitä sanot! Sanot että puhutaan hankinnoista -se on Ok ja normaalia mutta miksi sitten puhutaan hinnasta? En ol facessa nähnyt että kukaan siellä kertoo että tämä lipasto maksoi tonnin etc. Tuo on varmasti asia jossa olette eri tasolla.
Minullakin on ystävä Facessa joka päivittää erilaisia ihania sisustuskuvia kotoonsa ja varmaan ne maksaakin jotain. Minusta sinun pitäisi vähän miettiä onko se edes hinnasta puhunut, vai iloinnut vaan jostain asiasta.
Myös teillä on selvästi eri kuva mitä jakaa facessa ja millä tarkoitusperällä, kuulostat hyvin ankaralta. Onko sinulle normaalia olla jonkun kaveri facessa ja arvostella hänen valintojaan? Hävetäkin? Mutta taas se sinun toiminta on Ok, siskosi ei..
Ja yhä he saavat siis ainoastaan miehen rahoja joilla elää. Jos laittavat paikkaan X niin ei ole rahaa sitten muuhun!
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 10:00"]
Ap
[/quote]
No epäilen mitä sanot! Sanot että puhutaan hankinnoista -se on Ok ja normaalia mutta miksi sitten puhutaan hinnasta? En ol facessa nähnyt että kukaan siellä kertoo että tämä lipasto maksoi tonnin etc. Tuo on varmasti asia jossa olette eri tasolla.
Minullakin on ystävä Facessa joka päivittää erilaisia ihania sisustuskuvia kotoonsa ja varmaan ne maksaakin jotain. Minusta sinun pitäisi vähän miettiä onko se edes hinnasta puhunut, vai iloinnut vaan jostain asiasta.
Myös teillä on selvästi eri kuva mitä jakaa facessa ja millä tarkoitusperällä, kuulostat hyvin ankaralta. Onko sinulle normaalia olla jonkun kaveri facessa ja arvostella hänen valintojaan? Hävetäkin? Mutta taas se sinun toiminta on Ok, siskosi ei..
Ja yhä he saavat siis ainoastaan miehen rahoja joilla elää. Jos laittavat paikkaan X niin ei ole rahaa sitten muuhun!
[/quote]
Öh. Et selvästikään ymmärtänyt mua... Ei me PUHUTA mistään hankinnoista, missä niin sanoin? Sisko KÄÄNTÄÄ kaikki keskustelut niihin! Facessa menee tähän tyyliin: A: J näki sit et on tullu uus pleikka, no pitihän se sit mennä heti meilleki hankkimaa, just tuli kaupasta M:n kans ja siihen meni sit taas se viitisensataa mut rahaahan se vaan on!
Ja nämä siis ihan päivityksiä. Yksityiskeskustelut sisko tosiaan kääntää koskemaan samanlaisia asioita. Ei noi päivitykset mua häiritse muuten kuin että heillä näyttää olevan samanhenkisiä kavereita jotka tykkäilevät noista ja päivittelevät että miten te taas... Sukulaisia hävettää kun tämä on ihan jatkuvaa.
Mitä mun toimintaa tarkoitat? Että mun toiminta ok, siskon ei? Jos tätä vauvapalstalle avautumista tarkoitat niin selvä, sitten se ei ole ok mutta en muuallekaan tästä kehtaa kertoa. Ei tulisi mieleenkään mennä siskolle avautumaan.
Ap
Ai joo, ja mies siis tienaa todella hyvin. Sisko oli aiemmin kokopäivätöissä, nyt useamman vuoden tehnyt pätkiä ja ollut kotona työttömyysrahoilla. En nyt ihan ymmärrä mitä tekemistä tällä keskustelulla on sen kanssa miten kukin perhe raha-asiansa jakaa.
Ap
Joillekin se tavaroiden rahallinen arvo ja tavaran hankkiminen yleensäkin on tärkeä asia elämässä, silloin sitä tiedotetaan suureen ääneen muillekin. Kuulijoissa se aiheuttaa myötähäpeän tunteen, joten ymmärrän ap:n kannan asiaan.
[/quote]