Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua - ampiaisen pisto, normaalia vai allerginen reaktio?

Vierailija
21.09.2020 |

Koin tunti sitten elämäni ensimmäisen ampiaisenpistoksen, pistokohta on vasemman keskisormen sisätaipeessa. Kymmenen minuutin sisällä sormi oli todella turvonnut ja kihelmöivää kipua tuntui hauiksessa asti. Nyt turvotus on lähtenyt, mutta kipu kulkee "aaltoina" sormesta koko käsivarren läpi aina rintaan asti. Vasen käteni on käytännössä käyttökelvoton kivun vuoksi, vaikkei näytäkään pahalta päällepäin. Vasenta rintaa tosiaan kivistää myös, henki kyllä kulkee edelleen ihan kohtuullisesti vaikka pikkuisen onkin vaikeampaa. Onko tämä ihan normaalia, vai olenko allerginen?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakivut ja hengitysvaikeudet toki kuulostaa pahalle, mutta kyllä ampiaisen pisto voi olla todella kipeä vaikkei olisikaan allerginen. Olen itkenyt ja vaikertanut, kun ampiainen pisti käsivarteen.

Kannattaa sanoa muuallakin kuin av-palstalla tilanteesta varmuuden vuoksi ja seurata omaa tilaa tarkkaan.

Jos sinulla on hydrokortisonivoidetta, se pistoskohtaan auttaa jonkin verran ihoreaktioon ja kipuun.

2/4 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pistosta on jo tunti aikaa, niin ei taida olla enää anafylaktisen sokin vaaraa. Seuraava ampiaisenpisto voi olla jo vaarallisempi.

Toivon, että kipu alkaa hellittää ja pystyt nukkuaan yön hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita päivystykseen ja kysy sieltä neuvoa.

Vierailija
4/4 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pistoskohta alkaa levitä ja punainen osa muuttuu aina vaan suuremmaksi ja suuremmaksi. Se siis turpoaa ja kovettuu. Suurimmillaan ollut minulla jopa 20•20 cm ja kuumottaa. Eli jos se olisi kurkun lähellä voisi ehkä jopa tukehtua.

Jos kyse on vain kivusta en olisi vielä kovin huolestunut vaan laittaisin siihen kylmää.

Mutta tosiaan seuraavasta kerrasta ei koskaan tiedä.