Miten saada pahimmassa draamaiässä oleva lapsi liikkumaan?
Mun lapsi on siinä iässä, kun tunteet myllertää vuoristorataa. Aivan sama mitä sanot, niin todennäköisesti pillastuu. Mun kanssa ei suostu lenkkeilemään ja koira on niin iso ettei voi päästää lapsen kanssa kahdestaan lenkille.
Kaveri kenen kanssa liikkui tosi paljon muutti pois ja nyt kun koulukuvat tulivat, tajusin kuinka lihava lapsestani on tullutkaan.
Olen jo pidemmän aikaa nähnyt tilanteen, mutta nyt vasta tajusin kuinka paha se on.
Mä laitan salaattia joka päivä ja lapsi syö sitä mielellään. Teen pääasiassa tavallista kotiruokaa, joskus syödään ranskalaisia tai käydään Hesellä syömässä.
Lapsi saa kk-rahaa vain 20 euroa ja käyttää sen lähinnä karkkiin. Olen yrittänyt saada järkeä lapsen päähän, että säästäisi ja ostaisi jotain kivaa, mutta ei. Aina tuo on rahattomana, kun rahat on syöty.
Lapsi syö mun ollessa töissä vaikka kaakaot kaapista, jos tulee karkinhimo. Jos hän olisi ainoa lapsi, niin voisin hyvin olla osamatta MITÄÄN herkkuja, mutta enhän voi kaikki rangaista. Tarpeeksi iso meteli tuli jo siitä ettei parempi leivontatarvikkeita voi ostaa kaappiin, kun tämä yksi syö ne aina ennen kuin kukaan kerkiää leipomaan mitään.
Kaikista helpoin vaihtoehto olisi saada lapsi liikkumaan, mutta miten? Mulla on sääntö, että jokaisella pitää olla ainakin yksi harrastus ja hän harrastaa rakastamaansa kuvista. Olen yrittänyt saada häntä vaikka mihin, mutta huonoin tuloksin.
Kommentit (9)
Onko poika vai tyttö? Ilmeisesti kyse on teini-iästä? En ymmärrä miten alaikäinen pystyy olemaan liikkumatta kokonaan elleivät vanhemmat sitä mahdollista. Miten lapsi kulkee harrastukseensa, kai se jossain järjestetään mihin pitää mennä? Miten kulkee kouluun?
Onko lapsella kavereita? Voiko hän pääsääntöisesti hyvin? Voisiko kyse olla lohtusyömisestä?
Kotona on esim. xbox ja siinä erilaisia tanssipelejä. Välillä innostuu niistä, mutta ei jaksa kauaa. Rullaluistimet on, mutta asutaan niin köyhällä paikkakunnalla, että se vähäinen määrä jalkakäytäviä mitä täällä on, on todella, siis todella huonossa kunnossa. Eikä muutenkaan tykkää siitä, kun ei saa kavereita rullistelemaan, vaikka mä lainaisin luistimet. Trampoliinillakin on hyppinyt kesäisin todella paljon, tänä kesänä ei oikein ollenkaan.
Lyhyt matka joka paikkaan, joten kävely kouluun tai kauppaan ei ole auttanut tässä tapauksessa.
Geokätköilystä olen lukenut. Se olisi musta todella hauskaa! Siitä yritänkin saada lasta innostumaan ja ehkä koko perhe innostuisi harrastamaan sitä yhdessä. =)
Pieni paikkakunta, lyhyt matka joka paikkaan. Eli ei kauheasti ole kuntoilua, kun siirtyy lyhyen matkaa paikasta toiseen.
On kavereita, mutta viihtyvät paljon kotona tekemättä mitään.
Tuo lapsi on aina syönyt hyvin. Silmät oikein alkaa loistamaan, kun kuulee saavansa lempiruokaa ja joululahjaksikin toivoi KOLME toivetta ja kolmas niistä oli "kauheesti karkkii".
Tykkää myös leipoa paljon ja mä olen välillä niin pahassa pulassa, kun musta on tosi hienoa, että lapsi tykkää leipoa ja hänestä on tullutkin hyvä siinä, mutta sitten kun ne kaikki pitää myös syödä. Pakkaseen laittaminenkaan kun ei estä hakemasta sieltä salaa.
Kamala kieltää leipomasta eikä oikein ole syytäkään. En voi sanoa, että lihot liikaa, jos monta kertaa viikossa leivot eikä kaappeja voi sentään tyhjentää jauhoista ja sokerista.
Mitä jos antaisit lapsen olla?
Olin itse lihava lapsi, koska äidilläni ei ollut hajuakaan siitä miten on ok syödä. Sitten se ensin syötti ja sen jälkeen syyllisti että "aletaan yhdessä laihduttaa, hei kuule jooko". Kuulostaa erittäin tutulta tuo kaappien tyhjäksi syöminen, minulla se oli tunnesyömistä ja masennuksen (epäonnistunutta) käsittelyä.
Lapsesi tuskin on vain "perso karkille" ja laiskahko, niinkuin annat itse tekstistäsi ymmärtää.
Minun painoni tasaantui iän myötä. Itse innostuin liikuntaharrastuksista, enkä toisen patistamana olisi uhallanikaan lähtenyt mihinkään. Kun lapselle ei tule ihan tosi pienestä pitäen liikunta itsestäänselvänä koko perheen tekemisenä ja jokapäiväisenä hommana, niin urheiluna kuin hyötyliikuntanakin, ei siihen patistamallakaan pystytä. Vanhempien esimerkillä, you know.
Mitä tarkoitat tuolla, että lapseni on tusin vain perso karkille ja laiskahko, niinkuin annan tekstistä ymmärtää? Että lapsella on jotain pahasti vialla ja mä näen sen, mutta selittelen jotain muuta anonyyminä netissä?
ap
Pakko lisätä, että me ollaan liikuttu pienestä pitäen. Kaikki paikkakunnan liikuntakerhot käyty läpi, luisteltu niin paljon kuin mahdollista, kesäisin uitu mökillä, lenkkeilty koirien kanssa, käyty luontopuistossa säännöllisesti jne. Hiihtäminen on varmaan ainoa "ilmainen" liikuntamuoto mistä en saanut lapsia innostumaan. Itse harrastan kuntosalilla ryhmäliikuntaa eikä tuo iso koirakaan anna maata vain sohvalla. Lapsen isä ei ole pahemmin osallistunut meidän liikkumiseen, koska tekee raskasta fyysistä työtä välillä 12 tuntiakin päivässä.
Kivaa syyllistämistä, ei vain onnistu tässä tapauksessa. Se vain on tosiasia, että mitä vanhemmaksi lapset kasvavat, sitä vähemmän haluavat vanhempiensa kanssa touhuta ihmisten ilmoilla. Sitten kun tulevat tarpeeksi isoiksi, niin alkaa taas vanhempien seura kiinnostaa.
Eiköhän edellinen vihjannut ennemminkin sitä, että sinä et näe jos lapsellasi on jotain vialla. Draamaikä kuulostaa joko teiniltä tai juuri teini-ikään siirtyvältä, ja aika usein ihan hyvätkin vanhemmat ovat totaalisen pihalla siitä, mitä nuoren päässä liikkuu. En voi mitään sille, että tuo kuulostaa myös vähän minulta nuorempana. Luulen, että vanhemmat arvelevat oman masennukseni kehittyneen joskus opiskeluaikoina, mutta kyllä se ihan selkeästi jo teiniaikana alkoi nousta pintaan.
Miksi? Ei mitään tietoa, minulla oli ihan hyvä koti ja ihan hyvät vanhemmat, näissä ei siis syytä.
Onko muuten paikkakunnallasi, tai lähikunnassa jotain "erikoisempia" urheiluharrastuksia. Esimerkiksi kamppailulajeja, miekkailua, seinäkiipeilyä yms. Jotain, mitä voisi ehdottaa nuorelle jonkun muun varjolla. Esimerkiksi jos tykkää vaikka manga-sarjakuvista niin jotenkin voisi ehdottaa kamppailulajeja "kun sitähän ne niissä sarjakuvissakin aina". Tai jos lukee fantasiaa, niin haluaisiko oppia miekkailemaan. Mikä nyt sitten teiniäsi kiinnostaakin, niin jos siihen saisi jotenkin liitettyä liikunnan.
Onko lapsi koskaan harrastanut mitään? Vai oletteko vain käyneet yhdessä siellä täällä kävelemässä, ehkä muuten hieman liikkumassa.
Harva nuori enää kävelylenkkeilee vanhempiensa kanssa. Kyllä joku kunnollinen taitoja ja kuntoa kehittävä harrastus olisi kiva löytää. Mistä lapsi on kiinnostunut?
Minkä ikäinen? Eikö voisi (vastoin hienoja periaatteittanne) harrastaa jotain liikuntaa kuviksen lisäksi, esim tanssia? Onko tytöllä ruullaluistimet? Potkulauta? Onko kotona wiitä tai tv-tanssimattoa. Miten geokätköjen etsiminen. Kauppa- ja koulumatkat jalan.
Porlkkanat, paprikat ja kukkakaali dippikastikken kanssa on nykyään meidän leffaherkkuja.