Imetyksen alottaminen uudelleen!
Hei. Onko täällä ketään, joka olisi aloittanut imetyksen uudelleen tauon jälkeen? Kerro kiitos, onnistuitko ja miten sujui, kuinka kauan jatkoit ym.
Esikoiseni syntyi huhtikuussa/2013 ja imetin tyttöä heinäkuulle asti, mutta heti alusta lähtien annoimme vauvalle myös korviketta, koska tuntui, että äidinmaito ei ihan riitä ja minä sain sitten levätä välillä, kun mies syötti vauvaa. Maidon tulo loppui heinä-elokuussa, ja siitä lähtien äidinmaito on korvattu korvikkeella. Nyt vähän yli kuukauden on vauva syönyt erilaisia soseita ja kaurapuuroa. Haluaisin yrittää imettämisen aloittamista uudelleen, jotenkin vaan tuli semmonen olo eilen, että haluan yrittää vielä. Onkohan tässä mitään järkeä? Kuitenkin huhtikuussa vauva on menossa päivähoitoon näillä näkymin.
t. yhden vauvan äiti
Kommentit (10)
On mahdollista. Onnistuminen tai ns. epäonnistuminen ei tee sinua huonommaksi tao paremmaksi, mutta kokeilla voi. Vaatii tietenkin riittävästi stimulaatiota, eli pumppaa imetyksen lisäksi.
Maidon loppumisen prosessi kestää 40 päivää (olen lukenut englanninkielisestä lähteestä netistä), ja elokuusta on kyllä jo enemmän aikaa :O tarkoitatko että maidontulon voisi käynnistää uudelleen jonkin lääkkeen avulla? Myöskin se tässä tulee mieleen, että vauvasi on luultavasti unohtanut että rinnat ovat imetykseen, tai ainakin olen kuullut että näin käy.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 12:20"]
On mahdollista. Onnistuminen tai ns. epäonnistuminen ei tee sinua huonommaksi tao paremmaksi, mutta kokeilla voi. Vaatii tietenkin riittävästi stimulaatiota, eli pumppaa imetyksen lisäksi.
[/quote]
Kiitos tästä. Pumppu hankittiin, kun vauva syntyi, joten taidanpa pyyhkiä siitä pölyt pois tänään ja kokeilla. Ei siinä mitään häviä =)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 12:21"]
Maidon loppumisen prosessi kestää 40 päivää (olen lukenut englanninkielisestä lähteestä netistä), ja elokuusta on kyllä jo enemmän aikaa :O tarkoitatko että maidontulon voisi käynnistää uudelleen jonkin lääkkeen avulla? Myöskin se tässä tulee mieleen, että vauvasi on luultavasti unohtanut että rinnat ovat imetykseen, tai ainakin olen kuullut että näin käy.
[/quote]
En aio pyytää lääkereseptiä vaan ihan vaan tarjoamalla vauvalle rintaa ja pumppaamalla. Saa nähdä miten käy...
Onhan se mahdollista, kyllähän osa adoptioäideistäkin käynnistää maidontulon, vaikkeivat ole koskaan imettäneet aikaisemmin tai synnyttäneetkään. Paljon ihokontaktia, stimulointia ja tiheitä imetyksiä, niin voi olla, että maidontulo käynnistyy uudelleen. Vie tosin ainakin pari viikkoa aikaa, joten hätäillä ei kannata.
Imetin molempia pari vuotiaaksi ja maitoa kyllä tuli vielä melkein vuosi imetyksen lopettamisen jälkeen kun kevyesti rinnasta puristi. Joten uskoisin kyllä että on mahdollista. Kokeile toki, eihän se ota jos ei annakaan :)
Imetin molempia pari vuotiaaksi ja maitoa kyllä tuli vielä melkein vuosi imetyksen lopettamisen jälkeen kun kevyesti rinnasta puristi. Joten uskoisin kyllä että on mahdollista. Kokeile toki, eihän se ota jos ei annakaan :)
Mieti muuten sitä, onko imetys lastasi varten, vai sinua varten?
Lopetin lapsen imetyksen 1,5-vuotiaana pikkuhiljaa. Aamuimetys tuntui aivan turhanpäiväiseltä kun lapsi ei enää nukkunutkaan lisäunia, vaan kiemurteli, kiskoi ja puri, arvatenkin koska maidon tulo oli vähentynyt.
Nyt lapsen ollessa 1v 9kk on vähän sellaiset tunnot että harmittaa etten imettänyt kaksivuotiaaksi, mutta: ainakin tämä lapsi pärjää mainiosti ilman rintamaitoa. Alkoi syödä kunnolla vasta kun tissien kanssa puljaus loppui. Lohtua lapsi tykkää ottaa puristelemalla sekä minun että isänsä (roteva mies ;) tissejä, mutta on ymmärtänyt että ruoka on nykyisin asia erikseen.
Jos nyt aloittaisin imettämisen uudestaan, se olisi puhtaasti minun vuokseni: saisin pidellä suloista lastani joka on melkoinen viipottaja hereillä ollessaan. Olisihan se kivaa, minulle, mutta olen aikuinen ja pärjään ilmankin.
Ja melko hämäävää se olisi lapsellekin, että ensin kielletään se maailman paras juttu, ja juuri kun siitä on päässyt vähän irti, niin taas onkin hanat auki.
Johdonmukaisuus on kuitenkin aika nappi juttu näissä vanhemmuushommissa.
meillä oli samanlainen vauva ja tuo pahaolo tuosta ettei pysty imettämään säilyi minulla kyllä pitkään... mutta nyt kun lapsi on 5v niin osaan suhtautua asiaan uudella tavalla eikä enää harmita. Minäkin yritin tauon jälkeen imettää kun lapsi yhtäkkiä imikin rintaa, mutta eipä sieltä mitään tullut. Jos koet pahaa mieltä tuosta niin tee jotain muuta läheistä vauvan kanssa. Minä käytin vauvan kanssa vauva viittomia ja vessähätäviestintää joten tunsin paljon läheisyyttä vauvan kanssa :)