Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä rahamäärä aiheuttaa paniikin?

Vierailija
21.11.2013 |

Mieheni oli eilen ihan paniikissa kahdeksan aikaan illalla kun tilillään oli noin 400€ rahaa ja perjantaina taas tilipäivä..Riitahan siitä tuli, kun kehtasin nauraa..Hänellä ei ole mitään sellaista välttämätöntä menoa juuri tänään, etteikö se 400€ riittäisi...Mikä summa saa sinut paniikkiin?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 12:59"]

Ei juurikaan ahdista vaikka tili olisi tyhjä, kunhan on ruokaa, bensaa ym. tarpeellista seuraavaan tiliin saakka. Näin käykin lähes joka kuukausi, haluan tehdä 50% työaikaa, jotta pystyn olemaan enemmän kotona lasten kanssa mutta puolikas palkka riittää vähän rimaa hipoen. Vuodenvaihteesta alankin tehdä 75% työaikaa, niin tulee taas vähän enempi rahaa. Miehen tili menee samaten joka kuukausi tyhjäksi.

Harvoin kuitenkaan tulee sellaisia täysin yllättäviä rahanmenoja, jotka todellakin olisi maksettava juuri sillä sekunnilla, kun tili on tyhjä. Äärimmäisessä hädässä voisin lainata vaikka äidiltä. Lähinnä tulee mieleen, että jos vaikka lemmikille sattuisi jotain, eläinlääkäristä harvemmin pystyy saamaan laskua, lähes kaikkialta muualta kyllä.

Olisihan se kiva, jos olisi säästöjä kuten ennen. Minulle muuten kertyi opiskeluaikana säästöjä, vasta nyttemmin perheellisenä omakotiasujana on tili tyhjentynyt.

Mutta mihin te noita useiden tuhansien puskurirahastoja arvelette tarvitsevanne? Ei niillä pitkään elä kuitenkaan, jos tulot putoavat radikaalisti, vaan joka tapauksessa olisi tehtävä sitten jotain pitkäaikaisratkaisuita.

[/quote]

Ei mun mielestä 10 000 euroa ole iso summa rahaa. Ei kovin pitkään pärjää, mutta ainakin sillä saa junalipun takaisin asumaan äidin sohvalle siihen asti kunnes löytyy uusi työpaikka. Tietenkin säästötilillä on sitten enemmän rahaa, mutta itse pitäisin jotain 5 000 eur hyvänä olla kuitenkin varalla vaikka eihän sillä nyt kovin pitkään pärjää.

Uskon aina työmahdollisuuksiin kun aika paljon olen elämäni aikana muuttanut työn perässä. Aina löytyy jotain ja muutan vaikka maailman ääriin toimeentulon perässä, koska en ala kyllä millään minimi työttömyystuella kituuttamaan.

Vierailija
22/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 12:53"]

No mun miehellä paniikki vastaavassa tilanteessa kuin ap:n miehellä. Eilen mainitsin miehelle että mulla on kaks euroo tilillä ja ens tiistai tulee vasta lapsilisä, siirsi onneksi sitten minulle rahaa. Lähinnä tuo kaks euroo oli masentava, ei paniikkia koska miehellä aina sen verran rahaa että pärjätään.

[/quote]

Ja itse olen siis hoitovapaalla, kun joku tuolla sanoi että iso osa täällä ei ole enää opiskelijoita. Hoitovapaalla saa vähemmän tukia kuin opiskelijana.

[/quote]

Olen opiskelija ja saan ainoastaan opintorahan, mikä on vähemmän kuin jos saisin kotihoidontukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kymppitonnilla aina jotain saa, se on aina joka tapauksessa on säästössä. Sitten on vielä puskurirahaa elämiseen ja muuhunkin kivaan, en joudu siis kituuttamaan. Ja töitä - niitähän ei oikeasti "jotain" aina löydy.

15

Vierailija
24/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja itse olen siis hoitovapaalla, kun joku tuolla sanoi että iso osa täällä ei ole enää opiskelijoita. Hoitovapaalla saa vähemmän tukia kuin opiskelijana.

[/quote]

Opintoraha 298

Kotihoidontuki 336 + hoitoraha + kuntalisä

ja jos oikein huonosti menee lapsiperhe voi saada toimeentulotukea. Opiskelijan käsketään nostaa lainaa...

Vierailija
25/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 12:59"]

Mutta mihin te noita useiden tuhansien puskurirahastoja arvelette tarvitsevanne? Ei niillä pitkään elä kuitenkaan, jos tulot putoavat radikaalisti, vaan joka tapauksessa olisi tehtävä sitten jotain pitkäaikaisratkaisuita.

[/quote]

Siinä on aikaa tehdä niitä pitkäaikaisratkaisuja, ja vähän laskeskella uusia tuloja, mihin ne lopulta riittää.

Mulla on siis käyttötilillä budjetoitu summa ostoksille, jos ei riitä niin jemmasta saa nopeasti lisää. Jemma on se mitä voi kuitenkin käyttää... just johonkin auton huoltoihin ja kajahtaneisiin tiskareihin. Alle tonni sillä tilillä ahdistaa ja yli 4000 siirtyy sitten muualle, niihin puskureihin ja pidempiaikaisiin säästöihin.

Puskuria tärkeämpänä näen riittävän pieniksi mitoitetut "pakolliset" menot. Työttömyydestä kun ei ikinä tiedä, milloin osuu kohdalle. Ja jos ei osu, niin on pelivaraa okt remontteihin ja vaikka palkattomiin vapaisiin.

Kyllä mä olisin todella huolissani siinä kohtaa kun ansiosidonnaisen 500 päivää alkaa olla molemmilla täynnä, vaikka tililllä olisi mitä, säästötilistä kuitenkin tulee pohja vastaan jos sillä pitää arkea pyörittää.

-8-

Vierailija
26/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hyvänä ohjeistuksena on, että aina tilillä rahaa vähintään puolen vuoden elämiseen tarvittava määrä

Vierailija
27/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hyvänä ohjeistuksena on, että aina tilillä rahaa vähintään puolen vuoden elämiseen tarvittava määrä

Vierailija
28/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olis rahaa säästää, niin maksaisin kyllä velkoja ensin pois, vasta sitten säästäisin kun olisin velaton, eli joskus kymmenien vuosien päästä. Ei sitä rahaa ole järkeä makuuttaa tilillä jos on luottokortti käytettävissä.

Vierailija
29/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaameata kusetusta. 75% ei ole säästössä edes kahden kuukauden palkkaa ja oliko se 40% että ei jää mitään säästöön.

Vierailija
30/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 16:44"]Mun mielestä hyvänä ohjeistuksena on, että aina tilillä rahaa vähintään puolen vuoden elämiseen tarvittava määrä[/quote]

Muttamenetkö paniikkiin, jos joudut niitä käyttämään ja tililläsi on vain 5kk rahat?

Vierailija
31/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 200€. Oon työtön eikä ole säästöjäkään, joten haluan että tilillä on aina ylimääräistä jos tuleekin yllättävää menoa.

Vierailija
32/32 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikki = Jos joutuu visaa käyttämään kulutukseen, säästö/lomatilillä vähemmän kun vuoden lainanlyhennykset ym. ja yhteisellä tilillä alle tonni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi