Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirjastot ei ole enää nykyään hiljaisia tiloja?

Vierailija
21.09.2020 |

Olen nyt yrittänyt käydä opiskelemassa kirjastossa ja siis mitä helvettiä, meno on kuin jossain eläintarhassa. Pahimpia kaikista ovat lapsiperheet. Lapset juoksevat hippaa hyllyjen välissä kengät lattiaan klompsuttaen, kiljuvat ja hihittelevät, tänäänkin yksi sai jonkun raivokohtauksen ja huusi ja kiljui ja mitä tekevät vanhemmat, no eivät yhtään mitään. Ja yllättävää kyllä, ei juuri henkilökuntakaan. Mölyävälle teinilaumalle ovat sentään välillä käyneet sanomassa. Lisäksi lapsiperheillä on monella ollut tämmöinen tapa, että lapsi on toisella puolen kirjastoa ja huutelee sieltä vanhemmalleen ja vanhempi sitten vastaa myös huutamalla. No, siirryin sitten lehtisaliin, koska oli pelkkää lukemista tänään ohjelmassa niin eikös sinnekin paukannut kaksi jotain noin 40-vuotiasta naista, ilmeisesti opiskelua heilläkin kirjoista päätellen oli ohjelmassa. Mutta nämä rupesivat kälättämään ihan normaaliin ääneen jotain juttujansa ja kaivelivat eväänsä esiin, jossa tietenkin kaikkea mahdollisimman rapiseviin papereihin pakattua kahvilasta ostettua leipää, karkkia ym. Siis aivan suunnattoman raivostuttavaa, aiemmin itselleni painotettu sitä, kuinka kirjastossa täytyy olla hiljaa ja antaa esim. opiskeleville työrauha. Ilmeisesti nykyään se on joku yleinen hengailupaikka sitten?

Kommentit (178)

Vierailija
121/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoon pyrkiessä ja siellä opiskellessa hiljaiset lukutilat olivat oikeita aarteita. Oli mahtavan helppo keskittyä ja lukeminen oli tehokasta. Valitettavasti tällaisia tiloja ei ole joka kirjastossa ja joskus ne ovat lähtökohtaisesti käyttökelvottomia paskan suunnittelun takia. Vastaan on tullut esim. tiloja joissa ei ole suljettavaa ovea tai joiden seinän toisella puolella sijaitsee henkilökunnan taukotila josta kälätys kantautuu.

Jos mennään vielä kauemmas ajassa niin koko kirjastossa vallitsi ihana, rauhoittava hiljaisuus. Eipä enää :/

Niin, yliopistokirjastot ovat opiskelua varten ja tieteellisen tiedon etsimistä varten.

Suunnattu vain tietylle ryhmälle.

Yleiset kirjastot on suunnattu koko kansalle, kaikille suomalaisille ja ne on suunniteltu kaiken kansan käytettäviksi:  lapsille, nuorille, aikuisille ja iäkkäille ihmisille.

Siksi niiden tarjontakin on erilaista kuin yliopistokirjastojen.

Yleisestä kirjastosta saat lainata Aku Ankkoja, roskaromaaneja, Tekniikan Maailma lehteä ja korkeatasoisia ja laadukkaita romaaneja.   Tietokirjallisuutta. Elokuvia. Pelejä, Musiikkia, kävelysauvat.

Lastenkirjoa.

Juuri tämän takia se on sitä sanotaan Yleiseksi Kirjastoksi,  koska se on tasa-arvoisesti auki kaikille, niin duunareille kuin herroillekin.

Eikö silti voitaisi tasa-arvoisesti pitää ne turvat tukossa? Erikoista, että nykyaikana yritetään aktiivisesti tuhota kaikki hyvät asiat.

Vierailija
122/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kävin kaupunginkirjaston "hiljaisessa lukutilassa" ja siellä joukko jonneja pelasi pokeria pöydän ääressä :D Nykyään käyn vain yliopiston kirjastoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
123/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeparoonit vallanneet ja vahtivat saaliitaan.Siis piilottavat kirjojen väliin myytävät.Näin ainakin Ruotsissa ja Suomi on aina matkimassa. 

Vierailija
124/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäpäin olet? Kun asuin pk-seudulla, niin olin myös ensin järkyttynyt ja sitten raivostunut kirjastojen tilasta. Ei sinne todellakaan voinut mennä nauttimaan hiljaisuudesta. Asun nykyään taas muualla, ja täältä onneksi löytyy vielä hiljaisiakin kirjastoja.

Itse olen kirjastolainen maakunnassa ja pidämme kyllä huolta että meidän kirjastosta ei möykkämajaa tai temppurataa tehdä, oli se kasvukeskuskollegoiden mielestä kuinka päheetä tahansa!

Palaute kuitenkin AINA toivoo ja pyytää rauhallista tilaa. Älämölöä on jo aivan kaikkialla muualla liikaakin.

Toki meilläkin on tapahtumia, luentoja, ym. mutta aina taaten sen pääasian, rauhallisen pääsyn tiedon äärelle. :)

Olet tainnut opiskella jossain ihan toisessa paikassa kuin pääkaupunkiseudun kirjastolaiset - tai sitten kuulut ihan toiseen sukupolveen.

Vierailija
125/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Huumeparoonit vallanneet ja vahtivat saaliitaan.Siis piilottavat kirjojen väliin myytävät.Näin ainakin Ruotsissa ja Suomi on aina matkimassa. 

Kansalliskirjastossa löysin muinoin kirjan välistä partakoneenterän...

Vierailija
126/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan nykykirjastoja. Työntekijät pakoilevat asiakkaita ja ovat tympeitä jos heitä kehtaa vaivata. Kaikki pitäisi hoitaa itsepalveluperiaatteella, siis asiakkaan. 

Kirjastoissa oli ennen hiljaisia nurkkauksia joissa lukea rauhassa, nykyään niissä juoruillaan kovaan ääneen tai jopa nukutaan. Etenkin Oodissa näkee jälkimmäistä riesaksi asti, samoin sellaista levotonta hengailua jolle kirjasto ei ole oikea paikka tai tila. 

Vierailija
127/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot on ihan pilalla nykyään. Nämä alalle tunkevat ekstrovertit ne pilasivat kaikilla tapahtumillaan, someroskalla ja "kansan olohuone"-puheillaan. Aineisto ei ole enää se tärkein vaan mölyapinoiden hyysääminen ja niille tapahtumien järjestäminen ja markkinointi somessa.

Vierailija
128/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla on niin että ne "elämän äänet" yms. hulina siellä kirjastossa lähinnä rauhoittaa. En siis itse mene sinne meluamaan mutta mutta muiden aiheuttama meteli ei häiritse. En varmaan edes pystyisi olla kirjastossa lukemassa kovin pitkään jos olisi täysin hiljaista, niin että joka ikinen pienikin liike ja rasahdus vie huomion. Niin me ollaan erilaisia, vaikka ei tämä niitä varmaan lohduta jotka kaipaisivat hiljaisempaa kirjastoa. Pointtina vain se että monet myös viihtyvät kirjastossa vaikka siellä ei olekaan aivan hiljaista.

Vierailija
129/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Espoossa ja olen parina viime vuonna käväissyt aika monessa Helsingin kirjastossa (tosin täytyy lisätä, että pitkiä aikoja en ole niissä viettänyt), ja havainnut, että verrattuna Espoon tilanteeseen, on Helsingissä kuitenkin vielä aika paljon rauhallisia ja viihtyisiä kirjastoja jäljellä, esim. Rikhardinkadun ja Töölön kirjastot. Yllättävän mukavia olivat myös Kannelmäen ja Itäkeskuksen kirjastot. Pasilan kirjasto on myös melko hiljainen paikka, jos siis vertailukohteena ovat Espoon kirjastot, ja jos vielä Vantaan puolelle mennään, niin myös Tikkurilan kirjastossa on aina kiva käydä.

Jaetaanko Sellon kirjastossa vielä passeja laittomasti maassa oleville?

Vierailija
130/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla on niin että ne "elämän äänet" yms. hulina siellä kirjastossa lähinnä rauhoittaa. En siis itse mene sinne meluamaan mutta mutta muiden aiheuttama meteli ei häiritse. En varmaan edes pystyisi olla kirjastossa lukemassa kovin pitkään jos olisi täysin hiljaista, niin että joka ikinen pienikin liike ja rasahdus vie huomion. Niin me ollaan erilaisia, vaikka ei tämä niitä varmaan lohduta jotka kaipaisivat hiljaisempaa kirjastoa. Pointtina vain se että monet myös viihtyvät kirjastossa vaikka siellä ei olekaan aivan hiljaista.

Lisään vielä että en ole varsinaisesti mikään ekstrovertti vaan päinvastoin, itsellä on sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

Vierailija
131/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen työttömänä ollessakin kirjastossa käyminen rytmitti mielekkäällä tavalla viikkoa ja ajankäyttöä. Sitä kävi mielellään lukemassa mm. Hesarin, mihin ei muuten ollut varaa ja muita lehtiä, hengasi tietokoneella yms. Ajatus nykyisessä mölykirjastossa hengailusta tuo vaan kylmiä väreitä. Yrittänyt olen mennä eri aikoihin, poistua välillä ja tulla takaisin.. toivotonta!

Vierailija
132/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan nykykirjastoja. Työntekijät pakoilevat asiakkaita ja ovat tympeitä jos heitä kehtaa vaivata. Kaikki pitäisi hoitaa itsepalveluperiaatteella, siis asiakkaan. 

Kirjastoissa oli ennen hiljaisia nurkkauksia joissa lukea rauhassa, nykyään niissä juoruillaan kovaan ääneen tai jopa nukutaan. Etenkin Oodissa näkee jälkimmäistä riesaksi asti, samoin sellaista levotonta hengailua jolle kirjasto ei ole oikea paikka tai tila. 

Tuo työntekijöiden käytös saattaa liittyä tähän korona-aikaan, ymmärtääkseni kirjastoissa suositellaan itse etsimään kirjat yms. jos mahdollista. Olen kyllä itse aina saanut apua jos olen tarvinnut. Voihan kokeilla vaikka etukäteen soittaa jos siten onnistuisi avunsaanti, jos paikan päällä pyrkivät välttämään kontaktia. Epäreilua silti leimata koko ammattikunta.

Oletkohan muuten itse jotenkin tympeä kun asioit kirjastossa? Ehkä omalla asenteellasikin voi olla vaikutusta siihen millaista palvelua saat.

Vierailija
133/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ovat nykyisin niitä s-tanan "yhteisiä olohuoneita". Ihmisille rakennetaan minkinhäkin kokoisia asuntoja koska kaikkien oletetaan viettävän aikansa joko läppärin kanssa lattekahviloissa tai sitten näissä kimppaolkkareissa. Ärsyttävää. Haluan takaisin vanhanajan kirjastot joissa oli LUKURAUHA!  

On ironista, että kirjastot ovat lakanneet palvelemasta niitä asiakkaita, jotka ovat siellä uskollisesti käyneet, ja alkaneet kosiskella niitä, joita kirjastossa eivät kirjat kiinnosta, vaan yleinen mölyäminen.

Itse olen ollut kirjaston suurkuluttaja siitä saakka, kun minulle seitsenvuotiaana valkeni se hurmaava tosiseikka, että on olemassa paikka täynnä kirjoja, sinne saa mennä koska vaan eikä se edes maksa mitään! Olen lievästi autistinen, joten minulla oli aina koulupäivän jälkeen tapana mennä hetkeksi kirjastoon rentoutumaan ja latautumaan, kun siellä oli niin rauhallista ja hiljaista. Kirjasto on pelastanut monet kaupunkireissuni, kun olen päässyt sinne turvaan ja hiljentymään.

Mutta tosiaan joskus 10 vuotta sitten alkoi tämä suuntaus, että kirjastossa pitää olla hauskaa. Ihan kuten kirkossakin. Kaiken pitää olla hauskaa ja elämys, eihän siitä mitään tule jos jossain on hiljaista, rauhallista tai -gulp- harrasta.

No, kirkothan ovat nykyään aina lukossa, että niihin ei yleensä pääse "turvaan" kaupungin hälystä. Jäljelle jää kirjastot. Joten, onhan se kiva mennä suurin toivein siihen uuteen, suureen kirjastoon ja huomata, että lounasravintola on aivan lukusalin vieressä, niin että sinne kuuluu kaikki astioiden kilinä ja ihmisten pölinä, voimakkaasta ruoankärystä puhumattakaan.

Kotikaupunkiini rakennettiin uusi iso kirjasto. Olin aivan innoissani, että vihdoin hyllyihin tulee tilaa myös klassikoille, kun kirjastosta on yleensä tosi nopeasti siirretty kaikki hyvät kirjat varastoon, että saadaan tilaa viidelle kappaleelle Fifty Shades of Greytä. Pettymykseni oli suuri, kun kirjaston valmistuttua kävi ilmi, että kirjoille on saman verran tilaa kuin vanhassakin. Sen lisäksi siellä on nuorisotila mikroineen, lounasravintola, joka on avointa tilaa kirjastoon melun ja hajuhaittojen maksimoimiseksi, taidenäyttelytila, neukkareita joissa on paska akustiikka ja valaistus ja jotka ovat enimmäkseen tyhjillään. Käytävät on pitkiä ja leveitä ja kakarat juoksee eikä niitä kielletä. Kerran yksi mukula juoksi minun ja tutkimani hyllyn välistä. Tai yritti, pistin käden eteen ja sanoin "kirjastossa ei juosta". Ainoa kerta kun olen kuullut jonkun kieltävän huonosti käyttäytyvää lasta kirjastossa.

Mutta tosiaan, miksei meiltä, jotka lainaamme sen 500 kirjaa vuodessa vähintään, ole kysytty mitä haluamme kirjastolta? Vaan niitä yritetään rakentaa niiden mielen mukaan, jotka siellä eivät normaalisti kävisi?

Vierailija
134/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisi olla? Et ole tosiaan kovin paljon aikaa lukemalla viettänyt.

Vierailija
135/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin muuten että koska kirjastoissa sitten on ollut rauhallisempaa, joskus 70-luvullako? Minun lapsuudessani parikymmentä vuotta sitten kirjastot eivät olleet aina kovin rauhallisia.

Vierailija
136/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisi olla? Et ole tosiaan kovin paljon aikaa lukemalla viettänyt.

Ymmärrän että haluat ilkeillä ja viisastella mutta kommenttisi ei minusta liity tämän keskustelun aiheeseen eli aika huonosti käytetty puheenvuoro.

Vierailija
137/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin vähänaikaa sitten protestissa jossa osoitettiin mieltä oman lähikirjaston nykyisiä mielivaltaisia toimia vastaan. Kirjasto nimittäin päätti poistaa kirjoja ja karsia ronskilla kädellä valikoimaan jotta kirjastossa olisi enemmän tilaa muillekin toiminnoille ja aktiviteeteille. Itse vastustan tätä koska kirjasto ei ole vain mikään pelkkä "uutuus kirjojen esittely tori" kuten kirjasto uutta brändiään esitteli.

Oikeastiko? Tuo brändihän on pyhäinhäväistys. Kirjaston idea on minusta se, että sieltä voit löytää sen vuodelta -43 olevan "me korvikkeet" nimisen romaanin sota-ajan työvelvollisista, mitä ei mistään muualta löydy. Uutuuskirjat esitellään kyllä kirjakaupoissa. Toki niiden pitää tulla kirjastoonkin, mutta täytyy myös säilöä ne vanhat.

Onneksi edes kirjojen varaaminen on nykyään helppoa ja maksutonta ja kirjastopiirit niin isoja, että lähestulkoon minkä hyvänsä kirjan saa kyllä varattua. Mutta on surullista, että hyllyissä pidetään enää uutuuksia. Se aarteiden löytämisen riemu, mitä ennen aina kirjastossa koki, on hävinnyt. Kun täytyy tietää, mitä itseä, ja sitten tilata se jostain varaston syövereistä.

Jostain pienistä sivukirjastoista voi vielä löytyä jalokiviä suoraan hyllystä, mutta harvoin.

Vierailija
138/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellon kirjastosta yritetään tehdä nuorisotilaa muun kielisille.

Vierailija
139/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oodi ja Sello ovat kirjastoalan huonoimpia vitsejä. Kirjastolaitos menee pilalle kovaa vauhtia. Johtajat ovat kulttuurivihamielisiä vouhkaajia. Nimim. "Insider".

Vierailija
140/178 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Oodin vessat on huumeiden piikittäjien pääpaikka Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä