Minun sikiöiden suusta!
5-vuotias poikani kysyi tänään, että "Tuleeko meille tänä jouluna joulu-ukko"! Minä vastasin siihen, että "Saattaahan tuo tulla ja ihan jopa pirttiin saakka, jos täällä on kilttejä lapsia". Silloin tuo poikani kysyi, että porollako se joulu-ukko tulee, johon 12v tyttö vastasi, että "Ei se ukko porolla tule, ihan oikealla lapin tulipeuralla se tulla laukkaa". Siitä sitten nuo lapset innostuivat kyselemään erityisesti lahjoista ja lapin tuliporosta. Minä salassa mietin, että kyllä on hyvä, että noille lapsille tulee niinkin pienestä hyvä mieli, että tuo mieheni tekee sellaisen höpöhomman, että höpöstelee lapsille olevansa joulu-ukko ja että lapset saavat vähän lahjoja, vaikka he eivät niitä paljon saakaan, mutta ehkä jokainen heistä voi saada 2-3 lahjaa, joista 1 voi sisältää jopa hiukan makeisia joita lapset eivät ole saaneet viimeksi kuin juhannuksena ja nuo pienemmät sikiöt voivat saada jopa jonkun pienen lelun, kuten mieheni veistämän puuhevosen tai minun tekemäni pienen vanhoista rievuista tehdyn riepunuken.
Kun sitten lasten piti mennä nukkumaan, niin 10v poika totesi, että "On se eri lysti juttu, kun jouluna tulee joulu-ukko, että saadaan tähänkin tupaan vähän jotain lystiä tämän ainaisen ankeuden ja harmauden keskelle", mutta pojan vieressä makaava 3v tyttö sanoi, että "Ei kannata olla niin varma sen ukon tulosta, kun ehkä se ei tulekaan kun minä kusen joka yö sänkyyn ja kaadoin kesällä sen täyden voikirnun". Kun muut sikiöt sitten olivat nukahtaneet, niin 12v tyttö tuli juokseni kusiämpärille mennessään ja kuiskasi minulle, että "Eikö olekin hyvä, että minä keksin sen lapin tuliporon, mutta sisälle pirttiin moista elukkaa ei saa päästää, jos se on olemassa".
Kommentit (5)
Onpas teillä rattoisia iltapuhteita. Mukavia jouluhöpöstelyitä nyt vaan sinne äitille ja isälle ja kaikille sikiöille ja älkäähän kusko sen kusiämpärin reunan ohi.
Kiitos, tää oli hauska :) Laittoi flunssasen emännän vallan ääneen höröttämään.
Mikähän hulluus näihin nykyajan vanhempiin on iskenyt, kun pitää sikiöidensä kanssa tuommoisia höpöjuttuja höpöttää ja että vielä lapset saisivat jouluna oikein makeisia, puuhevosia ja nukkeja lahjaksi vaikka he kuseksivat vuoteeseen ja kaatavat voikirnujakin. Ei sitä minun lapsuudessani olisi mitään lahjoja tullut, jos olisi edes uneksittu vaikkapa voikirnun kaatamisesta. Piiskaa oltaisiin paljaalle pyllylle saatu oikein kunnolla isän kädestä vyöllä ja jouduttu kaiken lisäksi kirkossa jalkapuuhun istumaan ja häpeämään syntejämme! Heittäkää tekin vain pois moiset joutavuudet ja kaikenlaiset joulu-ukot, lahjat, makeiset ja muut turhuudet, sillä syntiä ne ovat! Ei sitä minun lapsuudessani moisia ylellisyyksiä mihinkään tarvittu, kun ensin tehtiin koko päivä tauotta raskaita metsätöitä heti pienestä lapsesta lähtien ja kotona sitten saatiin äidiltä palkaksi pieni mukillinen hapanta piimää ja kivikova olkileivän palanen silloin lapsuuteni onnen aikoina kun kotimökki ei vielä ollut palanut tai äiti tullut hulluksi kun ainoa lehmä suohon hukkui ja karhu raateli isän kuoliaaksi isän ollessa kaatamassa petäjää pettuleivän valmistamista varten. T: Elsa Reetta 130v.
Mahtaa sulla olla iso maha kun siellä noin vanhoja sikiöitä on..joo oli hauska :D