Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te muualta Helsinkiin muuttaneet!

Vierailija
19.11.2013 |

Olen juuri saanut työpaikan pk-seudulta. Työt alkaisivat tammikuun alussa. Mietin vain, että kuinka helppoa se asunnon saanti loppupeleissä on? Jotenkin on ihan hirveät kauhuskenaariot pitkistä asuntojonoista.

Millaiset muuttokokemukset sinulla oli? Saitko asunnon helposti, kun lähdit toisesta kaupungista pk-seudulle?

Ja toki asunnon saisi varmasti, mutta kun ei kuitenkaan ole varaa, kuin maksimissaan 800euron vuokraan, joten se rajaa loppupeleissä aika paljon tarjontaa...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap!

Onnea! 

Asunnon saanti kyllä onnistuu tästä tuppukylästä, onnistuuhan se Lontoosta ja Nykistäkin ;) Missä työpaikkasi sijaitsee? Kannattaa ottaa asunto läheltä. Tai kantakaupunki aina yhtä ihana.

Vierailija
2/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 800 eurolla irtoaa yksiö (n. 25-32 m2) etelä-helsingistä. Kuntokin on noissa pienemmissä ihan hyvä eikä joudu mistään perusmukavuuksista, kuten nyt vaikka suihkusta, tinkimään. :-) yli 30 neliön asuntoa tuskin alle 800 eurolla saat, tai ainkaan jos haluaa melko lähellä keskustaa asua. Jostain idästä saattaa saadakin mutta matka keskustaan on pitkähkö. Niin ja jos tammikuun alussa oot muuttamassa niin joulukuun alussa alkaa kämppiä markkinoille tulemaan, sen aikasemmin ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin muuttaa keskustaan, ja vuorabudjettini oli ensin 1000 e/kk. No, esittelyissä oli aina se 40-150 ihmistä jättämässä hakemuksia, osalla lapsi mukana ja itku silmässä, kun ovat asunnottomia jne. Nostin budjettini 1300 euroon, ja heti tärppäsi.

Vierailija
4/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen puhuu kyllä nyt paskaa...4-10 kilometrin säteellä keskustasta tuolla hinnalla saa kompaktin kaksion. Itse en muuttaisikaan ihan ydinkeskustaan, mutta kyllä ainakin jostain Kamppi-Punavuori-alueelta saa hyvän yksiön 800:lla.

Vierailija
5/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 provo! 

Ei ei mitään järkeä maksaa tuollaista vuokraa! Miksi et osta? Vai eikö ole säästöjä?

Vierailija
6/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on siisti ihminen, ja työpaikka on varma, niin uskon että asunnon kyllä saa. toki suhteita kannattaa käyttää ja kysellä tutuilta olisiko näillä tietoa asunnoista hgistä. itse kun muutin niin kyselin fb-tutuilta jos tietäisivät asuntoa. sitä kautta sain ensin tutun tutun yksiön (hän oli itse matkustelemassa silloin) tosi halvalla kolmeksi kuukaudeksi, ja siinä kolmessa kuukaudessa ehdin sitten etsiä pidempiaikaista asuntoa. nopea kannattaa kyllä olla, että jos sopiva löytyy niin pitää heti ilmaista kiinnostuksensa ja sopivasti markkinoida itseä (ei tietenkään lupailemalla mitään tai suostumalla mihin tahansa ehtoihin, vaan korostamalla lähinnä sitä siisteyttä, rauhallisuutta, varmaa vuokraa jne.)

Vierailija
7/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:09"]

4 provo! 

Ei ei mitään järkeä maksaa tuollaista vuokraa! Miksi et osta? Vai eikö ole säästöjä?[/quote]

Hehe, eka kerta kun mua epäillään provoksi palstalla. No, en voi ostaa kun en saa niin isoa lainaa, että saisin haluamanlaiseni kämpän (n. 300 000 e).

Vierailija
8/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työpaikkani on Espoon puolella lähellä Helsingin rajaa. Ja tietty haenkin Espoosta ensisijaisesti kotia. Siellä annetaan asuntoja onneksi kiireellisyyden perusteella. ja hyvä 4, että sinä pystyt korottamaan vuokraasi noin korkealle, minulta se ei onnistu palkan takia.

Mutta lohdullista tietää, että turha panikoida kuin vasta ensi kuun alussa, jos ei ala mitään kuulumaan :)

-ap-

Vierailija
9/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:10"]

jos on siisti ihminen, ja työpaikka on varma, niin uskon että asunnon kyllä saa. toki suhteita kannattaa käyttää ja kysellä tutuilta olisiko näillä tietoa asunnoista hgistä. itse kun muutin niin kyselin fb-tutuilta jos tietäisivät asuntoa. sitä kautta sain ensin tutun tutun yksiön (hän oli itse matkustelemassa silloin) tosi halvalla kolmeksi kuukaudeksi, ja siinä kolmessa kuukaudessa ehdin sitten etsiä pidempiaikaista asuntoa. nopea kannattaa kyllä olla, että jos sopiva löytyy niin pitää heti ilmaista kiinnostuksensa ja sopivasti markkinoida itseä (ei tietenkään lupailemalla mitään tai suostumalla mihin tahansa ehtoihin, vaan korostamalla lähinnä sitä siisteyttä, rauhallisuutta, varmaa vuokraa jne.)

[/quote]

Juu olen siisti ja hiljainen asuja. Ja työpaikkani on 100% varma, ellen mene kuolemaan sitä ennen.

-ap-

Vierailija
10/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:05"]

Kyllä 800 eurolla irtoaa yksiö (n. 25-32 m2) etelä-helsingistä. Kuntokin on noissa pienemmissä ihan hyvä eikä joudu mistään perusmukavuuksista, kuten nyt vaikka suihkusta, tinkimään. :-) yli 30 neliön asuntoa tuskin alle 800 eurolla saat, tai ainkaan jos haluaa melko lähellä keskustaa asua. Jostain idästä saattaa saadakin mutta matka keskustaan on pitkähkö. Niin ja jos tammikuun alussa oot muuttamassa niin joulukuun alussa alkaa kämppiä markkinoille tulemaan, sen aikasemmin ei.

[/quote]

Aika lailla näin oli ainakin vuosi sitten, kun itse olin muuttamassa ja halusin lähelle keskustaa, hyvien yhteyksien varrelle. Lisäksi halusin myös siistin asunnon ja rauhalliselle alueelle.

800 eurolla saa tuurilla kaksion, mutta todennäköisemmin se asunto on yksiö ja vuokra 700€/kk tai vähän alle.

Vierailija
11/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin parissa päivässä Ullanlinnasta kaksio. Ei sitä silloin tajunnutkaan miten onnellisesti kävi.

Vierailija
12/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitatko nyt pelkästään kaupungin asuntoja ap? niitä et varmasti tule saamaan helsingistä tai espoosta.

Vierailija
13/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:18"]

tarkoitatko nyt pelkästään kaupungin asuntoja ap? niitä et varmasti tule saamaan helsingistä tai espoosta.

[/quote]

Olen jatkuvasti katsonut ihan jokapaikasta. Minulla vain ei olisi varaa ottaa mitään 3kk määräaikaista asuntoa, muuttaminen on kallista. Tämän hetkisestä takuuvuokrastakaan ei ole paljon iloa, kun se on niin paljon pienempi, kuin mitä pk-seudulla vaaditaan. Olen varannut rahani jo siihen, että saan maksettua kahden kuukauden takuut+1. kuun vuokran. Lompakko ei repeä siihen, että maksan saman verran toisen muuton yhteydessä ja samalla odottelen vanhasta asunnosta takuuvuokria takaisin...

Siksi kyselenkin kokemuksia, että kuinka helposti sen asunnon sai, kun muutti pk-seudun ulkopuolelta.

Ja toki, jos teilläkin on vinkkiä antaa, niin otan mielelläni vastaan :)

-ap-

Vierailija
14/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, niin enkä siis ole muuttamassa yksin, vaan avokkini kanssa. Hänellä vain ei ole töitä tällä hetkellä, toivottavasti helsingissä nappaisi paremmin.

-ap-

Vierailija
15/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen laittamaan oman hakuilmoituksen Hesariin. Muutama vuosi sitten näin tein ja sain varmaankin 40 puhelua! Kävin katsomassa 5-6 asuntoa ja valitsin niistä mieleisimmän. Nyt tilanne on kai hieman kiristynyt, mutta hyvin monet vuokranantajat eivät jaksa järjestää satojen ihmisten näyttöjä vaan mieluiten vuokraavat jollekin suoraan. Kannattaa ainakin kokeilla!

Vierailija
16/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuntoja löytyy helposti oikotie.fi palvelusta. Sieltä mekin löydettiin Espoon Perkkaalta kolmio paljon alle 800, kun joskus Espooseen muutettiin. Nyt asutaan muualla Espoossa.

Vierailija
17/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut oikotieltä, mutta sieltä ei kyllä löytynyt kovinkaa montaa alle 800euron asuntoa. Tori.fi on ollut paras lähde tähän mennessä, tosin sielläkin suurin osa on 1-3kk määräaikaisia vuokrasopimuksia....

-ap-

Vierailija
18/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikotiellä on tällä hetkellä yhteensä 361 asuntoa hgissä ja espoossa alle 800e.

Vierailija
19/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

800 eurolla taitaa saada korkeintaan 40 neliötä, joko yksiönä tai kaksiona. Yksiö tietysti todennäköisempi, mutta kyllä niitä pieniä kaksioitakin on. En ihan ymmärrä mikset voisi ottaa tuollaista määräaikaista ensin, nuo on todennäköisesti halvempia joten ei niin paljoa tarvitse takuuvuokraa. Ja kyllä tosiaan tuolta Oikotieltäkin näyttää löytyvän, onko sulla jotain muita kriteerejä tuon hinnan lisäksi?

Se voi kyllä olla ongelma, että avomiehellä ei ole työtä. Voi olla parempi, että haet asuntoa yksin omiin nimiisi ja miehesi sitten asuu epävirallisesti luonasi tai otat hänet alivuokralaiseksi. Riippuu tietysti vuokranantajasta, mutta jos mulla olisi asunnonhakijoina erilaisia ihmisiä tai pariskuntia, niin kyllä työssäkäyvät automaattisesti ohittaa työttömät, valitettavasti.

Vierailija
20/25 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada kaupungin vuokra-asunnonkin, juuri ap:n kaltaisille niitä ensimmäisinä tarjotaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä