Mikä yksi ainoa biisi palauttaa parhaiten nuoruusmuistosi kun kuulet sen soivan?
Eli mikä yksi ainoa musiikkiesitys vie sinut ajatuksissasi nuoruusikävuosiin noin 14-20v?
- Biisi joka kenties soi radiossa, diskoissa, soittoruokaloissa ja ei välttämättä jäänyt vain muutaman kuukauden soittoilmiöksi
- Biisi joka kenties nosti fiiliksesi arjen yläpuolelle aina kun kuulit sen soivan
- Biisi joka on sinulle henkilökohtaisesti jotenkin maaginen
- Biisi jonka luultavasti omistit fyysisenä tallenteenakin (vinyyli, kasetti, cd ym) tai olit hankkinut sen digitaalisena bittiversiona tallentimeesi
- Biisi jossa on kenties jotain yleisempiä aikakauteen sidoksissa olevia ominaisuuksia saundeissa, toteutuksessa, sanoituksessa jne, mutta jollain tavalla kyseinen biisi ehkä kiteytti aikakauden ajan henkeä paremmin kuin muut
- Biisi josta kenties on kehittynyt klassikko joka soi edelleen nostalgia radiokanavilla säännöllisesto
- Biisi johon liittyy runsaasti henkilökohtaisia muistoja merkittävästä tapahtumasta tai tapahtumista
Mikä olisi siis se yksi ainoa biisi?
Itselleni se on New Orderin Blue Monday, joka täyttää minulla nuo kaikki kohdat mitä luettelin, enkä ole vielä koskaan siihen kyllästynyt. Omistan myös alkuperäisen 12"-tuumaisen singlen.
Kommentit (869)
Freeman - Kaksi lensi yli käenpesän
Jätkän humppa ja Eki Jantunen lauloi.
Vesamäki: älä roppaa mun ananasta.
Vuosi 2006, Basshunter - Boten Anna. Olin 16v ja aloitin lukion ensimmäisen vuoden. Kinnostuin tytöistä ja sain ensimmäisiä kokemuksia sekä tytöistä, että alkoholista. Meillä oli pari lukion kännireissua, joissa tätä biisiä soitettiin koko ajan "Kuningas pähkinä & Setä tamu - Yön kuninkaat" biisin kanssa. Muutenkin kaikissa kotibileissä soi aina tää Boten Anna. Kaikki muijat meni aina ihan sekaisin ja halus pussailla kaikkia poikia ympärillä, myös minua :) Kivoja muistoja.
Tahdon rakastella sinua, hyvä käteen....biisi.
Tää soi bileissä melkein aina täälläpäin yli 10 vuotta sitten. Olin siihen aikaan lukiossa.
Pelle Miljoonan Moottoritie on kuuma.
Se soi joka paikassa monta vuotta, ja melkein pilasi nuoruuteni. Laulukyvyttömän pellen rääkymisen kuunteleminen ei ollut elämäni huippukohtia.
J. Karjalainen - Tähtilampun alla
Neljä Ruusua - Tie ajatuksiin
Neljä Ruusua - Juppihippipunkkari
Mamba - Valokuvia
Kolmas nainen - Tästä asti aikaa
Vierailija kirjoitti:
Pelle Miljoonan Moottoritie on kuuma.
Se soi joka paikassa monta vuotta, ja melkein pilasi nuoruuteni. Laulukyvyttömän pellen rääkymisen kuunteleminen ei ollut elämäni huippukohtia.
Jaa. Mielipide on kaikilla kuten p-reikäkin.
Minä, ja aika moni muukin pitävät Moottoritietä sekä biisinä että albumina yhtenä Suomalaisen rokin parhaista. Ikinä.
Tosin Viimeinen syksy on ehkä LP:nä vielä parempi.
Welcome to the jungle, josta tykkäsin. Tästä asti aikaa josta tavallaan tykkäsin ainakin sen hetken nuoruutta. Nineteen, Paul Hardcastle, ihan jees edelleen. Popeda, Sukset, paskaa silloin ja nyt, mutta jäi mieleen. Muddy Waters, hoochie coochie man,kultaa edelleen.
Juhannus 1975, eka kesäduunitili perstaskussa, kasettimankka ja Vicky Rostin Kun Chigago kuoli.
Mikä "yksi ainoa"? Suomeksi kysytään että "mikä biisi" eikä "mikä yksi ainoa biisi".
Vierailija kirjoitti:
Mikko Alatalon 70 luvun tuotannosta Syli, Hän hymyilee kuin lapsi, Hazardi.
No kukas hazardi?
Vierailija kirjoitti:
HIM - Join me
Onneks olkoon sulle