Kuinka laaja reviiri teidän 6-vuotiailla (pääkaupunkiseutu) on?
Minua ihmetyttää lapseni eskarikaveri, joka pyöräilee yksin (vielä nytkin pimeässä) parin kilometrin matkoja yksin. Yhtenä päivänä kun olin hakemassa lastani eskarista, niin tämä lapsi oli pyörällä päiväkodin pihalla ja kysyi, että voiko tulla meille nyt. Olin vähän, että öö onko sulla äidiltä lupa (hänet oli siis jo haettu päiväkodista, asuvat jossain päiväkodin lähellä). Sanoi siihen, että joo mä saan olla yksin, mulla on puhelin. No tuli sitten meille pyörällä perässä (itse ajoimme autolla n. 1½ km matkan kun olin työmatkallani hakemassa lasta) ja oli koko illan meillä. Illalla ilmeisesti äiti soitti, että nyt kotiin ja niin hän lähti kotiin polkemaan sen 1½ km yksin illalla noin klo 19.30.
No joo, eihän asia minulle kai kuulu, mutta kysyisin vaan, että onko teistä ihan normaalia, että 6 vuotias lapsi pyöräilee yksin pimeässä, vaikka kuinka olisi puhelin. Asumme pk-seudulla, rauhallisessa paikassa kylläkin, ja on pyörätiet matkalla.
Olenko liian suojeleva kun en päästä omaa 6 vuotiastani kuin oman ja naapuri taloyhtiön pihalle? Vähän matkan päässä olevalle kaverille saa mennä, jos on etukäteen sovittu hänen äitinsä kanssa.
Mulla on aika pieni 6-vuotias. Annan mennä vain oman tien päästä päähän pyörällä. En oikein luota että osaisi ylittää kadun yksin tms turvallisesti. Mutta pian on aika alkaa sitä opettelemaan että osaa hyvin ennen koulun alkua. Espoossa pientaloalueella asutaan.