Paljonko ihminen maksaa eläkettä työuransa aikana
Laskin pari kerta lyhyesti taskulaskimella ja. Ilmeisesti keskivertosuomalainen kerryttää itselleen suhteellisen vaatimattoman eläkekassan. Mutta mikä on oikea luku? Paljonko suomalainen maksaa eläkettä yhteensä elämänsä aikana?
Kommentit (7)
Ja siitä summasta työntekijä on itse maksanut n. 5,15 %, eli ne puheet olen itse eläkkeeni maksanut ovat höpöpuhetta!
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 17:34"]
Ja siitä summasta työntekijä on itse maksanut n. 5,15 %, eli ne puheet olen itse eläkkeeni maksanut ovat höpöpuhetta!
[/quote]
Hohhoijaa, kyllä ne on ihan omalla työllään ansaittuja rahoija! Se on vain laskennallista kikkailua, mikä on muka työnantajan ja mikä työntekijän osuus. Ihan siitä samaa työnantajan maksamaa korvausta tehdystä työstä se on.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 17:34"]
[/quote]
Hohhoijaa, kyllä ne on ihan omalla työllään ansaittuja rahoija! Se on vain laskennallista kikkailua, mikä on muka työnantajan ja mikä työntekijän osuus. Ihan siitä samaa työnantajan maksamaa korvausta tehdystä työstä se on.
[/quote]
Turha sitten valittaa huonoa palkkaa, jos se on nyt vaikka 3 000 euroa kuukaudessa, koska tällä logiikalla se olisikin 3 500 euroa.
Ja ihmetteleekö joku miksi pitäisi eläkeikää nostaa?
Kakkonen, mainitsit että lisäksi tule mahdolliset sijoitustoiminnan tuotot. Eikö eläkevakuutusyhtiöt yleensä sijoita rahat niin, että ne kasvavat melkoisesti korkoa, joten tuo laskennallinen summakin on huomattavasti suurempi todellisuudessa. Ja lisäksi jokainen meistä maksaa tai on maksanut eläkemaksut omien tulojensa mukaan, eli laskelman loppusumma vaihtelee varsin paljon. Mitä vähemmän olet ansainnut työurallasi, sen pienempi on myös eläkkeesi. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon rahan arvon vaihtelut.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 17:53"]
Kakkonen, mainitsit että lisäksi tule mahdolliset sijoitustoiminnan tuotot. Eikö eläkevakuutusyhtiöt yleensä sijoita rahat niin, että ne kasvavat melkoisesti korkoa, joten tuo laskennallinen summakin on huomattavasti suurempi todellisuudessa. Ja lisäksi jokainen meistä maksaa tai on maksanut eläkemaksut omien tulojensa mukaan, eli laskelman loppusumma vaihtelee varsin paljon. Mitä vähemmän olet ansainnut työurallasi, sen pienempi on myös eläkkeesi. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon rahan arvon vaihtelut.
[/quote]
Koska eläkeyhtiöidenkään sijoitusjohtajilla ei ole kristallipalloa, useimmiten saadaan inflaatio katettua ja voittoakin aikaan, joskus voi sijoitukset mennä tappion puolelle huonoissa suhdanteissa.
Tämän hetken eläkemaksuista menee noin kolme neljäsosaa nykyisten eläkkeensaajien eläkkeisiin ja vain neljännes jää sijoitettavaksi hamaan tulevaisuuteen. Eli ei se koko eläkemaksupotti ole kasvanut korkoa kymmeniä vuosia. Ja kun tulevina vuosikymmeninä työntekijöitä on vähemmän, ollaan pulassa sen kanssa mistä saadaan maksettua tulevan sukupolven eläkkeet. Aikanaan kun systeemi rakennettiin, ei taidettu osata ottaa huomioon laskevaa väestönkehitystä ja muita suhdanne- ja työllisyysasioita.
Suomalaisen keskipalkka on nyt 3100 € / kk.
Keskimääräinen työeläkemaksu-prosentti on 22.8%
(Työnantajan maksu-% on 17.35%, työntekijän 5.15% alle 53-v ja 6.5% yli 53-v)
Jos tekee 30 vuotta töitä, maksuja kertyy 30 x 12 x 22.8 x 3100 /100 = 254 448 €
(Lisäksi tulee mahdolliset sijoitustoiminnan tuotot.)
Tuo summa riittää noin kymmeneksi vuodeksi jos maltillisesti nauttii eläkettä 2000 € / kk